Taking Care of Business (1990)

Alternatieve titel: Filofax

geregisseerd door Arthur Hiller
met James Belushi, Charles Grodin en Mako

Jimmy (James Belushi) zit in een gevangenis en moet nog twee dagen, maar wint kaarten voor een fantastische honkbalfinale bij een telefoonspelletje. Omdat de directeur hem niet wil laten gaan probeert hij een laag-risico ontsnapping. Onderweg vindt hij een filofax van een zakenman, wiens hele leven in de pagina's besloten ligt. Zodra hij de waarde van de filofax inziet zal hij de zaken voor de eigenaar waarnemen.

vic
heet deze niet filofax?
erg plesante film

avatar van Jordy
Jordy (admin)
zo ligt ie hier in de videotheek ja, zal die titel er even achter zetten...

belushis beste
hopelijk binnenkort op dvd

Leuk om een keer gezien te hebben.

Aardige film.

avatar van Tara
Grappig verhaal, onwijs mooi huis!
James Belushi is helemaal gek, ik kan er erg om lachen.

mooi zwembad ook

avatar van RRT
RRT
Leuke film, voor 1,5 uur ontspanning. Goede James Belushi. Leuke grappen.

avatar van SuperSideSwipe
Kon toch sweren dat er bij mij op het doosje "Filofax" stond. Maar goed, een uitermate leuke komedie, met Belushi die weer ongeloofelijk grappig is. Die man moet echt geen serieuze rollen meer spelen maar zich alleen maar op komedies concentreren.

avatar van SmuttWars
Alternative naam: Filodax!

Een 1990 film, maar zo`n typische jaren 80 rolwisseling ding!

Leuke film, beetje klucht-achtig. Erg lachen. Twee tegenpolen die zich allebij voor dezelfde persoon voordoen. Bij de een gaat alles mis, bij de ander lukt alles. Deze formule is volgens mij wel vaker in films gebruikt, ik kan er alleen even niet opkomen bij welke dat was.
Dat meisje wat de dochter van de grote baas speelde was echt een lekker ding. Grappig ook de camio van de twee Star-trek TNG celebs. 3,5 sterren.

avatar van predator
Kon me niet bekoren, vooral Charles Grodin stoorde me op een gegeven moment verschrikkelijk.

avatar van Hannibal
Ik vond Charles Grodin juist erg grappig. Die uitdrukking op zijn gezicht als die kletskous naast hem gaat zitten in het vliegtuig... haha. Als deze film op tv is blijf ik altijd kijken, zo ook gisteren. Ik ga een halve ster omhoog. Het verhaal lijkt veel op die van 'Trading Places', met Eddie Murphy, maar ik vind deze nog net even grappiger.

avatar van argus
Anders dan toen ik hem de eerste keer zag, vond ik hem nu juist verschrikkelijk grappig. Nu was ik blijkbaar in een ander humeur dan toen ik hem de eerste keer zag, toen ik op allerlei onbelangrijke details ging zitten letten. Feit is dat het verhaal op zich al erg grappig is. En met James Belushi in de hoofdrol kan het nauwelijks meer mis gaan, want hij was op dreef. 3½*

Weer zo'n heerlijke eighties film, ook al komt de film uit '90. De casting is perfect, met Belushi als energieke losbol en Grodin als stijve hark. Ook de wisselwerking, die pas later ontstaat, is uitstekend.
Verder is het verhaal amusant met een goede vaart en bevat enkele leuke grappen.

Aan bovenstaande commentaar heb ik helemaal niets toe te voegen : gewoon een hele leuk komedie. 4*

avatar van Purmerend
Leuk ook dat hij die honkbal door het raam van de gevangenisdirecteur gooit.

Nog nooit zo aangenaam verrast door een film met zo'n oerlelijke all american cover. Terwijl iedereen de film direct opzij zet na een enkele blik op het hoesje, ben ik blij dat ik een doorzetter ben, boeiend van begin tot eind, en dat zegt wat voor een komedie....

D-ark
Het lijkt ook helemaal niks in het begin van de film heeft zeker zijn charme

avatar van Dartmeister
Goede film, met een hele goede Belushi.

avatar van Spetie
Verrassend leuke komedie, die van begin tot eind leuk blijft.

Hoewel ik van tevoren weinig verwachtte viel de film me alleszins mee. Het verhaal heeft veel vaart en Belushi is af en toe bijzonder grappig. De situaties waarin hij terecht komt zijn best vermakelijk. Het is echter wel raar dat iedereen die hij ontmoet nooit zijn gezicht gezien heeft, maar goed dat mag de pret niet drukken.

Als je een luchtige komedie zonder enkel pretentie zoekt, dan moet je deze eens proberen.

avatar van Hannibal
Hannibal schreef:
Als deze film op tv is blijf ik altijd kijken, zo ook gisteren.

En gister was ie er weer en bleef ik wéér hangen. Misschien heb ik hem nu te vaak gezien want ik vond hem niet zo leuk meer.

Het is natuurlijk belachelijk dat iedereen die de nep-Spencer Barnes ontmoet, hem voor het eerst ziet, en dus niet herkent dat het niet de echte is, en dat NIEMAND de echte Spencer Barnes herkent.

Toch maar weer terug naar 2.5*

avatar van Glacier
Leuke luchtige film. Je zult wel de vele onwaarschijnlijkheden moeten accepteren (niemand herkend Barnes bijv.). Best wel 80's. Dat dynasty huis, geweldig.
Verder wat weinig hilarische momenten.

Loryn Locklin in het zwembad, OMG , is alleen al zwaar de moeite waard.

Echt een geweldige film

avatar van bozzy
super leuke film niks mis mee.

avatar van glimmerman2000
GE-WEL-DIG!

Jimmy Dworski (James Belushi) zit de laatste 48 uur van zijn gevangenisstraf uit. Hij wint een kaartjes voor een superbelangrijke honkbalwedstrijd en met de hulp van een aantal celgenoten slaagt hij erin te ontsnappen. Wanneer hij de filofax van een zakenman vindt, gaat hij diens leven overnemen met alle gevolgen van dien...

Feel good-movie met voorspelbare verwikkelingen maar ook een aantal best geslaagde grappen. Belushi voelt zich als een vis in het water in deze redelijke komedie.

Dit is echt een leuke tv-film voor op een zondagavond, staat gegarandeerd voor anderhalf uur kijkplezier.

Een wannebe-Trading Places. Minder grappig, maar best te doen.

Meneer Bungel
Hannibal schreef:
Toch maar weer terug naar 2.5*
Hey, je stem is verdwenen...?

avatar van badfans69
@ Bungel Een 4 ster, dat is hoog. Ik vond 'm leuk en geestig , maar niet zo bijzonder

Meneer Bungel
Je mag er best een half sterretje jeugdsentiment af dénken, maar ze blijven staan.

Goeie film waarin een ontsnapte gevangene de agenda van een succesvol zakenman vindt. Het veel gebruikte mistaken identity-opzet is vermakelijk uitgewerkt hier en de film zakt nergens in. De personages zijn wellicht wat voorspelbaar maar leuk neergezet door James Belushi en Charles Grodin. Tevens het filmdebuut van J.J Abrams (later bekend als regisseur, maar hier als schrijver). Een nipte 3.5 sterren.