Young Sherlock Holmes (1985)

Alternatieve titel: Pyramid of Fear

Avontuur / Mystery

geregisseerd door Barry Levinson
met Nicholas Rowe, Alan Cox en Sophie Ward

Sherlock Holmes en Dr. Watson ontmoeten elkaar in een kostschool. Samen ontdekken ze een samenzwering tegen een groep zakenmannen. Het blijkt dat een Egyptische groepering hier achter zit en samen proberen ze deze groepering te stoppen.

vic
was volgens mijn toen een redelijke flop van spielberg. Kwam wel in de bios

avatar van You_bastard
Jammer zo'n slechte film was het ook weer niet.

vic
had wel redelijke special effects maar vond het verhaal erg erg slecht. Te weinig een echt sherlock holmes verhaal

avatar van Armin
Heb ik goede herinneringen aan. ***

avatar van jedymaster
altijd garantie voor succes: men neme een figuur uit een film maak die figuur wat jonger en je hebt weer een film

Noem eens andere voorbeelden dan? Zoveel zijn het er niet. Ja, in stripverhalen en met de muppets. Maar gewoon normale fictiefilm?

Young Winston (Churchill), Young Dillinger, Young Jesse James, Young Bess (Elisabeth I), Young Dr. Kildare, Young Sherlock Holmes, Young Einstein, Young Frankenstein, Young Mr. Lincoln (met Fonda), Young Tom Edison, en er zullen er wel meer zijn.

Maar het is onzin om te beweren dat dat een garantie is voor succes.

Weinig bekende films. En weinig figuren uit een film, wat men beweerde.

avatar van narva77
Young Einstein is volgens mij een geheel ander soort film...

En wat dacht je van 'Young Indiana Jones'?

Die telt!

Ja. Geen film.
Maar waar hebben we het over. Uit het rijtje blijkt dat het wel es voorkomt (en Lincoln is zó vaak op film verbeeld dat hij van mij mag meedoen) - maar grote successen, ho maar.

avatar van boekenutje
Deze film was ook meer bedoeld als hommage aan de schrijver van de Sherlock verhalen, (sir Arthur ... Doyle of zoiets). Ik vond het wel een goed verhaal, met goeie special effects. En dat raadsel van die beer ben ik nooit vergeten ...

avatar van cosp
Inderdaad geen sterk verhaal, maar een aardige film voor een zondagmiddag. Ik dacht dat de film van Steven Spielberg, maar hij was één van de uitvoerend producenten. De special effects waren wel erg a la Spielberg 3 *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Indiana Holmes.

Een leuke avonturenfilm gebaseerd op een jonge Sherlock Holmes. Als detective niet echt sterk in elkaar gestoken zoals we gewend zijn van menig verhaal van Doyle, maar dit komt dan ook niet uit zijn pen. Spielbergs hand is duidelijk merkbaar en doet denken aan een Indiana Jones-variant op de Britse speurder.

Goed.

avatar van baspls
"The game is afoot."

Geweldige film!! Deze Spielberg-productie is geregisseerd door Barry Levinson die er een prachtig filmpje van heeft weten te maken.

Nicholas Rowe is een erg goede (jonge) Holmes, hij lijkt ook een klein beetje op Basil Rathbone en mijn favoriet Peter Cushing. Alan Cox is ook een goede (jonge) Watson en met wat fantasie kan hij ook een jonge André Morell zijn. Nigel Stock is ook een goede verstrooide professor eerder speelde hij ook Dr. Watson in Cushing's Holmes. Freddie Jones is hier weel even geweldig als altijd. Verder waren Sophie Ward, Anthony Higgins (die Gobler speelt in Raiders) en Susan Fleetwood (Clash of the Titans) ook goed. Hoewel Michael Hordern nooit Watson gespeeld heeft vind ik hem wel goed als de oudere Watson.

De muziek van Bruce Broughton is erg mooi en past erg goed bij de film.

De effecten zijn heel erg goed en zien erg erg mooi uit. Deze zijn niet alleen van ILM maar ook van PIXAR dat toen nog onderdeel was van Lucasfilm.

Het verhaal van Chris Columbus vond ik erg mooi! Ik vind het ook goed dat ze aan het begin en einde van de film vertellen dat Holmes en Watson elkaar pas als volwassenen ontmoeten. Sir Arthur Conan Doyle schreef nooit over Holmes jeugd dus zou alles kunnen kloppen. Ook verklaard deze film een hoop Holmes Hoed, Holmes pijp, Holmes jas en ook de reden dat hij altijd alleen is gebleven. Ik vond het een erg leuk verhaaltje dat goed in de stijl van Arthur Conan Doyle past.

Ik vind Young Sherlock Holmes in positieve zin ook een beetje op de eerste Harry Potter-film lijken. Mijn respect voor J.K. Rowling verminderd met de dag, het plot van het eerste boek is duidelijk hiervan gepikt. Ook denk ik dat Disney een beetje is geïnspireerd door Young Sherlock Holmes om The Great Mouse Detective te maken.

Young Sherlock Holmes is een geweldige film! Een van de leukste Sherlock Holmes-film ooit gemaakt! Een spannende, epische, mysterieuze, romantische en dramatische film. Een echte aanrader het bekijken waard. Ook een van de beste Spielberg-producties ooit gemaakt.

leuke film.
effecten zien er nog steets goed uit ook al is de film uit 1985.

baspls schreef:
"Ook denk ik dat Disney een beetje is geïnspireerd door Young Sherlock Holmes om The Great Mouse Detective te maken.

Dat is te snel. Een animatiefilm maak je niet zo vlug. En Young Sherlock Holmes was ook helemaal niet zo'n succes. Sterker nog, daardoor veranderden ze de titel van deze film. Aanvankelijk zou de tekenfilm Basil of Baker Street gaan heten (zoals het boek waar het op gebaseerd is).