Meningen
Hier kun je zien welke berichten scorsese als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
V/H/S (2012)
Matige film waarin een aantal mannen bij een huis inbreken op zoek naar een bepaalde videoband. De film bestaat uit een 5-tal losse segmenten met 1 totaal overbodig overkoepelend geheel. De 5 verhaaltjes zijn wel leuk om te zien, en bevatten allemaal een goeie twist. Echt spannend of eng wordt het nergens, en het found-footage gebeuren is inmiddels achterhaald.
V/H/S/2 (2013)
Alternatieve titel: S-VHS
Aardige film die hetzelfde concept volgt als zijn voorganger en dus opnieuw bestaat uit een aantal losse horror- verhaaltjes. Omdat de segmenten allemaal vrij kort zijn, kijkt het geheel we makkelijk weg. Het overkoepelende segment voegt opnieuw weinig toe. Wel is de film een stuk korter dan het eerste deel, wat hier in het voordeel werkt.
Vacation (2015)
Aardige film over een man die zijn gezin meeneemt op een autoreis door Amerika. Een soort van remake, maar ook een vervolg op de gelijknamige film uit 1983. Platvloerse humor. Ondanks dat niet alles even grappig is, valt er meer dan genoeg te lachen. Ed Helms en Christina Applegate zijn perfect gecast. Net zoals het origineel een dik verdiende 3.0 sterren.
Valachi Papers, The (1972)
Alternatieve titel: Cosa Nostra
Redelijke film over een gevangene die zijn leven niet zeker is en een getuigenis aflegt in ruil voor bescherming. Wel onderhoudend verteld met lange flashbacks waarmee zowel het persoonlijke verhaal van de gevangene als de opkomst van de cosa nostra uit de doeken wordt gedaan. De casting werkt niet overal even goed. Geen slechte film, maar er zijn betere binnen het maffia-genre.
Valdez, il Mezzosangue (1973)
Alternatieve titel: Chino
Redelijke film over een paardenfokker die een eenzaam bestaan leidt tot hij een jongen in dienst neemt. Een western die toch wel een beetje een (goed) verhaal mist, maar desondanks wel gemakkelijk wegkijkt. Het heeft allemaal niet te veel om het lijf. Toch wel een aantal prima momenten en ook de scenes met de paarden zijn mooi.
Valentine (2001)
Slechte slasher waarin een moordenaar met een masker het voorzien heeft op een groepje vriendinnen. De openingsscene toont nog enige potentie, maar daarna wordt het al snel een stuk saaier. Uiteraard zijn alle vriendjes de mogelijke moordenaar en ondertussen zijn er een paar inspiratieloze kills. En dat is het wel zo'n beetje. Ook het acteerwerk is benedenmaats (zelfs voor een film als deze).
Valentine's Day (2010)
Redelijk onderhoudende romcom in de stijl van Love Actually. Helaas wordt het niveau van die film niet gehaald. Vooral omdat het nergens echt romantisch wordt. De vele verhaallijntjes zijn wel aardig en bevatten ook zeker wel een paar grappige momenten, maar dat is het dan wel. Verder een uitgebreide cast met louter bekende namen.
Let ook even op de allerlaatste 'zogenaamde' blooper, waarin Julia Roberts Pretty Woman er nog even bij haalt.
Valentino (2013)
Matige film waarin een charismatische Marokkaanse auto-verkoper zich voordoet als Italiaan. Een leuke opzet voor een romcom. Voorspelbaar, maar het levert wel een aantal vermakelijke situaties op (vooral als de ramadan zijn intrede doet). Echt grappig wordt het niet en de film had ook zeker niet langer moeten duren.
Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)
Alternatieve titel: Valerian
Aardige film waarin een haven met vele planeten en soorten wezens bedreigd wordt. Het verhaal had meer structuur kunnen gebruiken en Dane DeHaan is wat mis-cast (hij is simpelweg te saai). Desalniettemin kijkt dit ruimte-avontuur wel gemakkelijk weg. Het fantasievolle universum ziet er mooi uit en de film bevat meer dan genoeg actie.
Valet, The (2022)
Aardige film waarin een filmster en een parkeerhulp er een relatie op nahouden voor het oog van de pers. Een prima opzet voor een romcom als deze en vooral de eerste helft is dan ook goed uitgewerkt. De dramatische gebeurtenissen tijdens de tweede helft zijn wat minder en de film gaat ook wat te lang door. Best grappig hier en daar en vermakelijke personages.
Valhalla Rising (2009)
Matige maar onconventionele 'arthouse vikingfilm' met een aantal brute momenten waarin een groep vikingen tocht zet naar het beloofde land. Door middel van het camerawerk, muziek en de prachtige ongerepte en ruwe natuur wordt er een mooie sfeer neergezet. Maar het ontbreken van enige structuur, het uiterst trage tempo en schaarse dialogen (hoofdpersonage praat zelfs helemaal niet) doen de film toch de das om. En een diepere betekenis heb ik niet kunnen ontdekken.
Valkyrie (2008)
Goeie film over de Duitse Kolonel Claus von Stauffenberg een aanslag op Hitler plant. Een boeiend stukje WOII-geschiedenis over het Duitse verzet tijdens de oorlog dat spannend wordt neergezet. En deze aanslag is slechts een onderdeel van de hele operatie, waarbij de controle over het reserve-leger eigenlijk het belangrijkst is. De film ziet er goed uit, waarbij veel gebruik is gemaakt van de echte locaties.
Vallanzasca: Gli Angeli del Male (2010)
Alternatieve titel: Vallanzasca - Angel of Evil
Aardige film over de crimineel Renato Vallanzasca die verantwoordelijk was voor vele misdaden in de jaren '70 in Italië. Een standaard rise-and-fall verhaaltje binnen de criminele wereld, ditmaal gesitueerd in Italië. Zeker geen slechte film (kijkt ook gemakkelijk weg), maar weet verder ook nergens echt in uit te blinken. Ruim 3.0 sterren.
Valley Girl (1983)
Vermakelijke high-school film die vooral leuk is vanwege het tijdsbeeld van de jeugd destijds dat hier wordt neergezet. Het verhaal is lekker luchtig maar daardoor soms wel erg simpel en uiteraard voorspelbaar met een aantal matig uitgewerkte sub-plotjes. De film moet het vooral hebben van de jaren '80 kleding, muziek en taalgebruik for sure.
Valley of the Dolls (1967)
Alternatieve titel: De Val naar de Top
Matige film waarin drie vrouwen succes weten te boeken binnen de show-business. De film begint op zich best goed, maar de melodramatische volgen elkaar in rap tempo op en worden nogal ongeloofwaardig gebracht. Het acteerwerk is van een wisselend niveau. De hele aankleding (redelijk stijlvol en typisch jaren '60) laat de film er verder wel goed uit zien. Mark Robson heeft betere films op zijn naam staan.
Valley Uprising (2014)
Alternatieve titel: Reel Rock 9
Uitstekende documentaire over de rijke klimgeschiedenis van Yosemite Park. Simpel van opzet en chronologisch verteld, maar absoluut boeiend. De eerste helft is tevens een mooi tijdsdocument en de meest imposante beelden zijn bewaard voor de tweede helft. Vooral interessant om de hele evolutie binnen het klimmen te zien met de verschillende technieken, maar waarbij het gedachtegoed en de cultuur hetzelfde blijft. Een kleine 4.0 sterren.
Valmont (1989)
Uitstekende film waarin een weduwe te horen krijgt dat haar geliefde gaat trouwen met de dochter van haar nicht. Uiteraard kan een vergelijk met Dangerous Liaisons niet uitblijven, maar wat mij betreft kunnen deze films gemakkelijk naast elkaar bestaan. Het verhaal blijft immers sterk. Een verwerpelijk en heerlijk manipulatief hoofdpersonage. Prachtige kostuums, decors en locaties.
Vampire Lovers, The (1970)
Alternatieve titel: Vampierenliefde
Redelijke film over een verleidelijke vampier in het Oostenrijk van eind achttiende eeuw. Het verhaal wordt soms wat rommelig gebracht en weet ook niet overal te boeien. Echter wordt de hele sfeer prima neergezet. Meer dan genoeg vrouwelijk schoon en naakt, en de lesbische erotiek zal voor de tijd best gewaagd geweest zijn.
Vampire's Kiss (1988)
Slechte film over een uitgever die ervan overtuigd is dat hij een vampier is. De bedoeling van deze film is mij geheel onduidelijk gebleven. Het wordt nergens eng, spannend of grappig. Ook kwam het geheel me nogal onsamenhangend over. Het accent van Nicolas Cage irriteerde me al snel, en zijn optreden hier wat later.
Vampyres (1974)
Alternatieve titel: Blood Hunger
Matige film over twee lesbische vampieren die in een groot kasteel wonen. Deze erotische horrorfilm heeft maar weinig te bieden. Spannend wordt het nergens en het is vooral veel te traag allemaal. Hier en daar wel sfeervol en de naakte dames en mooie locatie maken dit nog net 2.5 sterren waard.
Van Helsing (2004)
Redelijke film waarin de vampierenjager Van Helsing de opdracht krijgt om achter Dracula aan te gaan. Een mager verhaaltje waarbij een hoop monsters uit de klassieke monsterfilms van Universal bij elkaar worden gegooid. Er zit genoeg vaart in de film en als geheel is het zeker vermakelijk. Flink wat actie die ook prima in beeld gebracht is.
Vanishing on 7th Street (2010)
Alternatieve titel: The Vanishing
Tegenvallende film waarin een groepje overlevenden zich zich schuilhoudt in een bar terwijl de rest van de wereld in duisternis is gehuld. Een mysterieus verhaal dat ook te mysterieus blijft. Geen enkele verklaring of iets dergelijks. Matig uitgewerkte personages en ook langdradig. Wel is het één en ander nog redelijk sfeervol in beeld gebracht, en daar is dan ook alles wel mee gezegd.
Vanishing, The (1993)
Klassiek voorbeeld van een onnodige en ook slechtere Hollywood-remake waarbij de verandering van het briljante einde van het origineel werkelijk onvergeeflijk is. De film ziet er verder wel goed uit en kijkt ook wel lekker weg. Jeff Bridges en Kiefer Sutherland doen het goed, maar zat soms te denken dat hun rollen tegenwoordig ook omgedraaid hadden kunnen zijn (Kiefer Sutherland dus in rol van Jeff Bridges en vica versa).
Vantage Point (2008)
Goeie film over een aanslag op de Amerikaanse president tijdens een wereldtop in Spanje. De hele opbouw waarbij één bepaalde gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven wordt getoond, werkt goed hier en maakt de film absoluut onderhoudend en ook redelijk spannend. De cast bestaat uit aardig wat bekende namen.
Varsity Blues (1999)
Redelijke film waarin een quarterback de plaats van zijn geblesseerde teamgenoot met succes in neemt. Een vrij typische highschool-american-football film met nogal voorspelbare personages. Verhaaltechnisch komt het wat laat op gang en het heeft allemaal niet veel om het lijf. Maar vervelend wordt het zeker niet. Een fijne, rock-georiënteerde soundtrack en de cast maakt er het beste van. Een kleine 3.0 sterren.
Vast of Night, The (2019)
Goeie film waarin een radiopresentator en een telefoniste een vreemd geluid oppikken en op onderzoek uitgaan. De film speelt zich af tijdens één nacht in de jaren 50 en heeft een fijne, mysterieuze sfeer door niet te veel te laten zien en weet hierdoor te intrigeren. Goed camerawerk met een aantal mooie, lange takes. Een veelbelovend regieduut van Andrew Patterson.
Vault, The (2017)
Alternatieve titel: The Trust
Tegenvallende film waarin een bankoverval mis gaat zodra de kluis geopend wordt. Het begint op zich wel als een aardige heist-film met enige potentie, maar er gebeurd simpelweg te weinig en het wordt vooral te rommelig gebracht. Ook zijn de actie-scenes nogal chaotisch in beeld gebracht. De ontknoping doet er uiteindelijk nog maar weinig toe.
Vegas Vacation (1997)
Alternatieve titel: National Lampoon's Vegas Vacation
Aardige film waarin het gezin Griswold ditmaal samen op vakantie gaat naar Las Vegas. Dit vierde deel uit de Vacation-reeks is een herhaling van zetten en je weet wat je kan verwachten. Wisselend flauw en grappig, maar over het geheel wel vermakelijk. Chevy Chase doet waar hij goed in is. Een nipte 3.0 sterren.
Vehicle 19 (2013)
Matige film waarin een man een vuurwapen en een telefoon in zijn huurauto vindt. Een mager verhaaltje over een man op de verkeerde plaats en tijd. Nogal ongeloofwaardig, vooral het handelen van het hoofdpersonage. Het is verder wel vermakelijk dat de camera de auto eigenlijk niet uit komt. Paul Walker is goed gecast hier en de film duurt te kort om echt vervelend te worden.
Vélo de Ghislain Lambert, Le (2001)
Alternatieve titel: Ghislan Lambert's Bicycle
Aardige film over een wielrenner die probeert door te breken in de sport. Vooral de eerste helft mist het wat richting en is het wat fragmentarisch. Dit wordt tijdens de tweede helft beter. Toch wel vermakelijke scenes en het wielrennen ziet er ook prima uit. Benoit Poelvoorde is ook leuk gecast.