Vantage Point (2008)

2005 stemmen

Thriller / Drama

geregisseerd door Pete Travis
met Dennis Quaid, Matthew Fox en William Hurt

In vijf verschillende segmenten die vijf verschillende visies op de gebeurtenissen weergeven, wordt een poging tot aanslag op de Amerikaanse president in Spanje gevolgd. Een toerist weet de mogelijke terrorist op video vast te leggen, waarna er door veiligheidsdiensten een reeks maatregelen genomen moet worden.

Erg origineel verhaal en ik ben een groot fan van films met veel kleine verhaallijnen en plotjes erin. Het gevaar bij zo'n film is dat het té veel wordt en je het overzicht verliest. Het is in deze film eigenlijk allemaal net iets teveel, maar doordat het iedere keer herhaalt wordt blijft het wel duidelijk. De herhaling wordt ook niet saai, omdat het iedere keer toch net uit een ander oogpunt wordt belicht. Het slot is behoorlijk voorspelbaar en dat is wel een minpunt. Maar over het algemeen overheerst het positieve en kom ik uit op 4*

Goeie film over een aanslag op de Amerikaanse president tijdens een wereldtop in Spanje. De hele opbouw waarbij één bepaalde gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven wordt getoond, werkt goed hier en maakt de film absoluut onderhoudend en ook redelijk spannend. De cast bestaat uit aardig wat bekende namen.

avatar van nadrin
De beste achtervolgingscene ever. Met een heel goed onderhoudend verhaal. Alleen in het eerste uur te respectief.

avatar van Toontje G
Spanning van begin tot het einde, met heel veel actie en een leuke achtervolging. Je verveelt je absoluut geen minuut. Het verhaal wordt verteld door de ogen van verschillende personen en op het laatst komen al deze verhaallijnen bij elkaar. Knap gedaan. Soms wel over de top maar dat kan deze film wel hebben. Een aanrader dus en in de categorie Thriller / Drama mag gerust Actie met hoofdletters bijgevoegd worden.

avatar van wihu61
Vond hem wat tegenvallen:

de herhaling voegde voor mij weinig toe en nam eigenlijk behoorlijk wat tijd in beslag (met telkens nagenoeg dezelfde beelden). De achtervolging vond ik bijzonder onwaarschijnlijk en onrealistisch (al telefonerend...). En dan komt de president der Verenigde Staten hoogstpersoonlijk ook nog even in actie, en dan nog een lief meisje midden op straat met een nipte redding enz. enz.

Nee, geen tweede keer deze...

Achtervolgingsscène kan niet tippen aan bijv. Bullit, French connection, Ronin...

24-achtige film met overgebruik van de Rewind-knop. Wat op zich een magistraal idee lijkt en veelbelovend begint wordt helaas te slordig uitgewerkt waarbij de zoveelste herhaling die weinig of niets aan het verhaalt toegevoegt, enkel verveling en ergernis doet opborrelen. Matige acteerprestaties doen deze so called spannendste actiefilm van het jaar nauwelijks boven de middelmaat uitstijgen. Een gewone doordeweeks actiefilm, dat is wat het is

Verrassend goede film. Vooral als 24 liefhebber heb ik genoten van het verhaal, de wijze van filmen en de actie. Ook erg bijzonder om alles vanuit diverse perspectieven te zien. Geef mooi weer dat we erg snel in een 'tunnelvisie' zitten. Vond het einde wel iets over 'the top'. Vandaar niet de maximale score.

Eigenlijk mijn ding niet zo'n ravagefilm met veel geschut, ontploffingen en wilde achtervolgingen maar omdat het toch gaat over hedendaagse realiteit (terrorisme, aanslagen, presidentsdubbelgangers, verraders onder vertrouwensmensen...) heb ik toch geboeid gekeken.
Aanvankelijk zat de opbouw van de film tegen, met die herhalingen maar wat er telkens bijkwam lichtte meer en meer de sluier op en maakte het heel spannend.
Aanvaardbare actiefilm en Forest Whitaker zorgt voor een vleugje sentimentaliteit.

avatar van Glennekeeeee
leuke actiefilm met een indrukwekkende cast die weliswaar allemaal vlakke simpele personages spelen maar op zich doet dat er niet echt toe want Vantage Point moet het vooral hebben met zijn aparte opbouw en die was dik in orde. zoals boven al aangegeven zou ik zo geen paar films na elkaar willen zien maar voor éenmalig was het wel doeltreffend. op zich niets aan te merken op deze prima actiefilm die je ook niet met te hoge verwachtingen moet bekijken

avatar van Number23
Film die zich redelijk staande houdt qua verhaal, maar sommige elementen (gast die blijft doorzeuren over z'n broer, meisje dat der moeder kwijt raakt, belachelijke auto achtervolging) halen de film naar beneden waardoor tie onder de middelmaat belandt...

avatar van russo
Vond de film best tegenvallen, naar mijn mening slecht geacteerd, met name het begin in de tv studio was best overacting.

De herhalingen vond ik juist saai worden na de derde keer omdat het inderdaad vaak de zelfde beelden waren.

Verder vond ik het allemaal een beetje ongeloofwaardig terwijl de film juist probeert om een realistisch verhaal neer te zetten

Een klassiek terreurscenario (achteraf was er niets nieuws of verrassends te ontdekken) waarbij je, in het begin als kijker, nauwelijks een idee had waar het precies om ging en de film maakte op mij een spannende indruk. Later verviel het verhaal, door de verschillende perspectieven waaruit het verteld werd, in herhaling en maakte 't zelfs een ietwat opdringerige indruk. Wel zag ik een schitterende autoachtervolging. Forest Whitaker was behoorlijk op dreef, maar Dennis Quaid, Matthew Fox, William Hurt en Sigourney Weaver vond ik niet bijster sterk voor de dag komen.

avatar van misterdhdh
Redelijk goed filmpje maar echt top vond ik hem nu ook weer niet. Ik hou wel van dit soort verhalen en van deze film heb ik met momenten ook wel van genoten. De film onderscheidt zich door zich steeds te herhalen maar dan vanuit de ogen van verschillende mensen. Dat is wel origineel en werd op een leuke manier gebracht, maar één of twee herhalingen minder had ik toch iets beter gevonden. Na een tijd vond ik het vervelend worden, elke keer weer hetzelfde zien. Film was wel mooi gemaakt , al is hij niet echt zeer realistisch (te weinig veiligheidsmaatregelen, weinig controle, ...). De aanslag zelf was wel mooi in beeld gebracht en was wel overtuigend. Het grootste minpunt is dat de film enorm voorspelbaar is. Je weet exact dat de vroeger mislukte veiligheidsman op het einde de held zal zijn en dat de president natuurlijk alles zal overleven. . Dat de president ook een dubbelganger had, had ik niet verwacht en ook de aanval in het hotel vond ik wel een enorme goede scene. Einde was dan weer wat te standaard, niet slecht niet echt enorm goed. Het acteerwerk was dan weer wel goed van de meeste personages, al kon niet iedereen overtuigen. Van de rol van Forest Whitaker heb ik wel genoten, misschien wel het meest van alle personages. Al bij al een goede, iets wat aparte film waar ik wel nog van genoten heb, leuk om eens gekeken te hebben.
3.5/5

avatar van Antonev
Sterke en vlotte thriller! Interessant om dezelfde gebeurtenis vanuit verschillende hoeken te zien. Heb deze toch al meerdere malen gezien en blijft gewoon goed.

avatar van Filmkriebel
Viel dik tegen. Door dezelfde gebeurtenis steeds weer opnieuw vanuit een ander perspectief te zien (zonder daar echt veel aan toe te voegen), wordt de film repetitief. Lekker voorspelbaar ook en soms op een irritante manier inspelend op de emoties (Whitaker en dat meisje). Dat zo'n ingewikkeld plan kans heeft op slagen is onzin. Wel een goede chase scène met Quaid maar Quaid zelf met zijn "zie-me-eens-ernstig-bezig" expressie zat hier in één van zijn zwakste rollen ooit.

avatar van IH88
“This war will never end.”

Vantage Point is een film die erg sterk begint, maar uiteindelijk eindigt in een rommelig en wel heel vergezocht actievehicle. Een terroristische aanslag wordt getoond vanuit het perfectief van verschillende personages, waarbij je steeds een groter stuk van de puzzel te zien krijgt.

De eerste keer val je er net zoals Weaver en Saldana middenin, en voel je ook nog echt de spanning. Maar na de derde keer begon het al te vervelen, en dan moet je Forest Whitaker met z'n rare obsessie om alles te filmen nog krijgen. Het verhaal krijgt steeds meer twists en actiescènes, en bij deze film pakt dat verkeerd uit. Voordeel is wel dat het een korte film is en dat, op enkele momenten na, er genoeg vaart in zit. Nadenken hoef je niet.

Saai.

Nogal suf plotje. Het idee van de verschillende invalshoeken is interessant, maar wordt eigenlijk zelden goed uitgevoerd. De originele referentie is waarschijnlijk Rashomon, maar die maakt er ook al niet optimaal gebruik van.

Deze film kampt vooral met een erg suf uitgangspunt, waarbij het niet eens zoveel boeit hoe de vork nu in de steel zit. Da's lastig, maar de film speelt vijf keer hetzelfde fragment vanuit een ander standpunt. Dat wordt al redelijk snel redelijk saai.

Pijnlijk is allicht dat ook de actie zeer weinig voorstelt, net zoals de regie in het algemeen eigenlijk. Paar achtervolgingsscenes maar die waren van een niet al te hoog niveau, verder weinig spectaculairs of spannends op te merken.

Wat blijft er dan nog over? Redelijk vlot hersens-uit filmpje. Niks minder, maar vooral ook niks meer.