Meningen
Hier kun je zien welke berichten scorsese als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Yakuza, The (1974)
Alternatieve titel: Brotherhood of the Yakuza
Aardige film waarin een Amerikaan terugkeert naar Japan als de dochter van een vriend is gekidnapt. Een prima verhaal voor een film als deze. Redelijk onderhoudend, ondanks het soms wat trage tempo. Echt veel over de Yakuza kom je niet te weten, ook al doet de titel wellicht anders vermoeden. Twee goed gecaste hoofdrolspelers.
Year of Living Dangerously, The (1982)
Goed politiek liefdesdrama dat zich afspeelt midden jaren '60 in Indonesië. Een goeie balans tussen het politieke gedeelte en het liefdesdrama. Sfeervol in beeld gebracht (en mede hierdoor soms wat traag) en een goeie kijk op het journalisten-bestaan. Goed acteerwerk en een aparte rol van Linda Hunt.
Year of the Dog (2007)
Beetje eigenaardige maar wel leuke film over een alleenstaande vrouw die al het dierenleed op haar schouders neemt. Triest, maar op een manier gebracht dat je er toch om moet lachen. De personages zijn zowel irritant als leuk. Een fijne cast waarbij Molly Shannon de juiste snaar weet te raken als het muurbloempje.
Year of the Gun (1991)
Matige film over een Amerikaanse journalist die in Rome een boek wil schrijven over een extremistische linkse beweging. Het mist vooral in het begin een duidelijke richting en de personages weten niet echt te boeien (de wat saaie Andrew McCarthy helpt hier ook niet bij). Tijdens de tweede helft krijgt het plot wat meer vorm en wordt het ook wat spannender. Prima locatiewerk in Rome. Net geen 3.0 sterren.
Yearling, The (1946)
Aardige film over een boerengezinnetje en waarbij de jonge Jody een klein hertje onder zijn hoede neemt. Een goed verteld verhaal, maar wel wat aan de lange kant. Ook is de film wel erg braaf en zijn er flink wat sentimentele momenten. Mooie natuuropnamen waaronder een spectaculair gevecht van twee honden met een beer. Moeilijk, maar uiteindelijk toch een 3.0 (wel dik verdiend dan).
Yellow Balloon, The (1953)
Aardige film over een jongen die zich schuldig voelt als een andere jongen door een ongeluk om het leven komt. De film speelt zich af in het na-oorlogse Londen. De relatie die ontstaat tussen de jongen en de crimineel is wat geforceerd. Een aantal goeie scenes (waaronder de finale) en de jonge Andrew Ray doet het prima. Ondanks de korte lengte een tikkeltje langdradig.
Yellow Rose (2019)
Aardige film over een Filipijns tienermeisje die illegaal in Amerika verblijft en een voorliefde heeft voor countrymuziek. Het hoofdpersonage die zich nergens thuisvoelt wordt prima neergezet, zeker ook vanwege de aanwezigheid van Eva Noblezada. Het verhaal meandert een beetje en de de problematiek omtrent illegale immigranten blijft wat aan de opervlakte.
Yentl (1983)
Aardige film over een Joodse vrouw die zich verkleed als man om zo te kunnen studeren. De film speelt zich af aan het begin van de 20ste eeuw in Oost Europa en ziet er mooi uit. Barbra Streisand komt niet echt geloofwaardig over in haar rol als man. Als debuterend regisseur komt ze hier een stuk beter uit de verf. Soms wat eentonig (vooral ook omdat Barbra Streisand als enige zingt). Wel een mooi einde.
Yes Day (2021)
Matige film over een vader en moeder die besluiten een dag lang alle vragen van hun drie kinderen met 'ja' te beantwoorden. Een leuk gegeven dat uiteraard een aantal vermakelijke scenes weet op te leveren. Echter was het geheel met iets te veel gericht op kinderen. Te overdreven allemaal, te braaf en ook de les is nogal plichtmatig. De film met het hele gezin bekijken, werkt vast en zeker beter. Net geen 3.0 sterren.
Yes Man (2008)
Matige film waarvan het verhaal met 1 zin is uit te leggen: man zegt overal ja tegen. Hierdoor valt de film uiteraard nogal vaak in de herhaling en is het nogal voorspelbaar. Een aantal grappige scenes en leuke stunts (vooral tijdens de aftiteling). Zooey Deschanel is charmant als altijd, alhoewel ze als koppel met Jim Carrey niet echt matchen (bovendien zit er 18 jaar leeftijdsverschil tussen ze).
Yes, God, Yes (2019)
Aardige over een tienermeisje die haar seksualiteit ontdekt tijdens een katholiek jeugdkamp. De film speelt zich af aan het begin van deze eeuw. Het ligt er allemaal vrij dik bovenop, maar het hoofdpersonage komt best goed uit de verf. Bovendien probeert deze redelijk ingetogen coming-of-age film niets te verbergen en duurt het zeker niet te lang.
Yesterday (2019)
Goeie film waarin een singer-songwriter met weinig succes de brui geeft aan zijn muzikale bestaan. Een leuk en origineel gegeven over een wereld waarin The Beatles nooit bestaan hebben. Vermakelijk en vlot uitgewerkt, alhoewel het liefdesplotje net wat minder wist te boeien (ondanks de altijd charmante Lily James). Uiteraard gevuld met genoeg goeie muziek.
Yeux Jaunes des Crocodiles, Les (2014)
Alternatieve titel: The Yellow Eyes of the Crocodiles
Redelijke film waarin een vrouw een boek schrijft en haar zus het publiceert onder haar eigen naam. Een wat rommelig familieverhaal dat iets teveel zij-verhaaltjes kent waardoor het wat focus mist. De relatie tussen de twee zussen wordt wel goed gebracht en de twee rollen worden ook leuk ingevuld door Emmanuelle Béart en Julie Depardieu. Een mooi einde, en hierdoor nog net 3.0 sterren.
Yield to the Night (1956)
Alternatieve titel: Blonde Sinner
Goeie film over een vrouw die eindelijk denkt de juiste man ontmoet te hebben. De beste scenes, zijn de scenes in de gevangenis (terwijl de vrouw in afwachting is van haar naderende executie). De flashbacks zijn uiteraard nodig, maar minder boeiend. Een tikkeltje melodramatisch hier en daar, maar dat is moeilijk te vermijden als het om de doodstraf gaat. Mooi camerawerk en goed acteerwerk. Een kleine 3.5 sterren.
Yo, También (2009)
Alternatieve titel: Me Too
Charmante film over de vriendschap/liefde tussen een man met het Down-syndroom en een 'normale' vrouw. En deze vriendschap/liefde komt oprecht over zonder neerbuigend of belachelijk te worden, en daar scoort de film dus zeker punten. Een vrij vlotte montage, waarbij vooral het begin wat onder te leiden heeft. Zo had er wel wat meer tijd besteed mogen worden aan de ontmoeting tussen de twee. Verder een aantal goeie scenes, zoals de scene in de lift en ook het einde is pakkend.
Yoga Hosers (2016)
Matige film over twee vriendinnen die op een vrijdagavond moeten werken in de supermarkt. Het eerste gedeelte is nog wel vermakelijk, met hier en daar wel grappige dialogen. Het hele belachelijke plot omtrent de nazi's is totaal niet grappig. Verder wel leuk om de dochters van Johnny Depp en Kevin Smith aan het werk te zien hier (die overigens in het echte leven ook vriendinnen zijn).
You Can Count on Me (2000)
Goeie film over een alleenstaande moeder wiens broer na een lange tijd terugkeert naar hun geboortedorp. Simpelweg een mooi, ingetogen drama met personages die oprecht overkomen. Geen grootse gebeurtenissen, maar de film verveeld geen moment. Uitstekend acteerwerk in dit prima regiedebuut van Kennet Lonergan.
You Don't Know Jack (2010)
Uitstekende film over Amerikaanse arts Jack Kevorkian, die ook wel bekend stond als Dr. Death. Een uitermate boeiend en waargebeurd verhaal en niet in de laatste plaats vanwege de euthanasie-kwestie. De hele juridische strijd wordt goed neergezet. De film is wel wat aan de lange kant, maar dit wordt wel goedgemaakt door Al Pacino die hier weer een sterk staaltje acteerwerk laat zien.
You Don't Mess with the Zohan (2008)
Matige komedie over een Israëlische geheim agent die genoeg heeft van het geweld, en naar Amerika verhuisd om kapper te worden. Een verhaal dat werkelijk te dom voor woorden is, maar waarbij je het niet kunt helpen om hier en daar te lachen (ondanks of misschien wel dankzij de soms smakeloze en flauwe humor).
You Hurt My Feelings (2023)
Redelijke film over een aantal stellen die soms liegen en soms de waarheid spreken tegen elkaar. Deze film ligt zeker in de lijn binnen het oeuvre van Nicole Holofcener. Een licht komisch drama over mensen en relaties. Een fijne cast en een aantal aardige dialogen. Het heeft niet te veel om het lijf en op een gegeven moment wordt het wel wat eentonig.
You Instead (2011)
Alternatieve titel: Tonight You're Mine
Goeie film waarin twee ruziënde artiesten op een muziekfestival aan elkaar worden vast geketend. Deze film is opgenomen in vijf dagen daadwerkelijk op een festival (T in the Park van 2010 in Schotland). Hierdoor komt het allemaal authentiek over, maar soms heb je wel het gevoel naar een festivalverslag te kijken. Vermakelijke scenes en het festivalgevoel komt goed naar voren hier.
You Kill Me (2007)
Aardige film waarin een nukkige huurmoordenaar een drankprobleem heeft en waarbij zijn werk er onder te lijden heeft. Dit gegeven wordt leuk uitgespeeld hier met een flink portie zwarte humor. Het heeft verder weinig om het lijf, maar kijkt wel lekker weg. Mede door de acteurs, die hier allen goed werk afleveren.
You Might Be the Killer (2018)
Aardige film waarin de leiders van een zomerkamp voor de jeugd één voor één worden afgeslacht. Een redelijk frisse slasher vanuit het perspectief van de killer. Tevens een geslaagde mix van horror en komedie waarbij op een vermakelijke manier gespeeld wordt met de clichés van het slasher-genre. Door de vertelwijze valt het, ondanks de korte lengte, soms in herhaling.
You Only Live Twice (1967)
Alternatieve titel: Ian Fleming's You Only Live Twice
Goeie film waarin een bemande raketvlucht in de ruimte gekaapt wordt. Een typisch Bond-verhaal, ditmaal gesitueerd in Japan, waarbij het doel van de schurk wereldoverheersing is. Goeie actie-scenes en de set onder de vulkaan is werkelijk gigantisch en vormt een uitstekend decoor voor de grootschalige finale.
You People (2023)
Aardige film over een koppel die besluiten te trouwen, totdat hun families elkaar ontmoeten. Grappige dialogen over verschillende culteren en racisme. Maar de humor is soms ook te geforceerd. En dat gaat niet altijd goed samen hier. Wel een film die gemakkelijk wegkijkt, ook vanwege de leuke cast waarbij Julia Louis-Dreyfus lekker op dreef is.
You Should Have Left (2020)
Matige film waarin een man samen met zijn vrouw en dochter naar een afgelegen huis trekt om aan hun huwelijk te werken. Op zich een prima en mysterieuze opbouw, maar hier wordt tijdens het laatste gedeelte te weinig mee gedaan. Ditzelfde geldt ook voor de personages (goed opgebouwd, maar slecht afgeserveerd). Niet vervelend, maar 3.0 sterren zou net te veel zijn.
You Were Never Really Here (2017)
Alternatieve titel: A Beautiful Day
Matige film waarin een man in opdracht vermiste meisjes opspoort. Ondanks dat er wel degelijk een plot is, ligt daar niet de focus. En dit maakt het geheel wat onevenwichtig. Dit samen met de traagheid wist het geheel me niet te pakken. Joaquin Phoenix weet de film wel te dragen en er zitten wel een paar mooie scenes in, maar net niet genoeg voor 3.0 sterren.
You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010)
Goeie film over een familie waarin iedereen op zoek is naar een betere liefde dan hun huidige. Alle verhaallijntjes over de individuele leden van de familie zijn even onderhoudend en de film heeft een lekker tempo. Qua humor voert de ironie hier zeker de boventoon. Verder een prima cast.
You, Me and Dupree (2006)
Matige comedie waarin een pas getrouwd stel hun werkloze en onverantwoordelijke vriend onderdak bieden. En uiteraard zorgt dit voor heel wat problemen. Het eerste stuk is nog wel aardig, maar deze one-joke-movie wordt al snel voorspelbaar en eentonig. Ook de acteurs bieden geen redding, en de film heeft te veel eindes.
You're Next (2011)
Aardige film waarin een gezin tijdens een35 jarig-huwelijksfeest wordt opgeschrikt door een aantal gemaskerde mannen. Een vrij standaard opbouw en ook de ontknoping van deze slasher stelt ietwat teleur. Maar verder wel onderhoudend vanwege een constante spanning en een aantal brute momenten. Met gemak 3.0 sterren.