Yentl (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door Barbra Streisand
met Barbra Streisand, Mandy Patinkin en Amy Irving

Een jonge vrouw (Barbra Streisand) in het Oost-Europa van rond 1900 overtreedt ongeschreven wetten door boeken over wijsbegeerte te lezen. Ze knipt haar haar kort en gaat studeren. Ze wordt echter verliefd op haar studiepartner die verliefd is op een ander.

avatar van Ewing Oil
soom schreef:
Blêgh, ontzettende egotripperij van Barbra Streisand. Ik hou zeker weten van haar muziek, maar films regisseren, Barbra, dat is toch een beetje andere koek, laat dat voortaan maar aan mensen over die er verstand van hebben, alsjeblieft. Enkele goede sterke scenes maken het geheel echter wel een beetje genietbaar, maar daarmee is alles gezegd. 2*.

Wat hier wordt gezegd slaat ook nergens op, en ben het ook totaal niet met jouw eens.

Ik vind dat Barbra Streisand erg goed kan regisseren, zelfs de beste regisseurs hebben ooit tegen Barbra gezegd dat zij gevoel heeft voor licht en camerawerk, zelf ben ik totaal niet weg van Quentin Tarantino werk, ik vind zijn films saai en weten die mij dan ook totaal niet te boeien.

Dat de films van Barbra Streisand jouw misschien niet liggen, wil nog niet zeggen dat ze niet kan regisseren, ze is anders wel 7 keer genomineerd geweest als regisseur voor haar film "The Prince of Tides".

En toch knap dat Barbra Streisand een Golden Globe Award heeft gewonnen voor de film Yentl.

avatar van Ewing Oil
waidman schreef:

Mag ik je daar even verbeteren, Yentl heeft inderdaad de oscar voor beste muziek gewonnen, maar niet voor beste regie. Verder sleepte de film nog en aantal nominaties in de wacht, waaronder beste vrouwelijke bijrol, maar niet voor de regie. Streisand won zelf ooit de oscar voor vrouwelijke hoofdrol In Funny Girl, maar nooit voor regie.
Verder ben ik het helemaal met je eens, Yentl is een goede film, vooral door de muziek.

Mag ik jouw dan ook nog even verbeteren, Barbra Streisand heeft toch wel een "Golden Globe Award" gewonnen voor de "Best Director" voor de film Yentl in 1984, voortaan moet je toch maar even beter onderzoek gaan doen voor dat je hier maar wat roept. Het stond mij al iets van bij dat ze wel wat had gewonnen, dus ik had dus toch gelijk, maar ik ging toch twijfelen wat niet nodig was.

Hoe kan ik als fan van Babra Streisand nou twijfelen, ik had het gewoon moeten weten

avatar van soom
Ewing Oil schreef:
Dat mag je natuurlijk, het niet met me eens zijn . Ik vond Yentl echter een grote ergernis, vond het een vervelende film en vond niet echt dat Barbra goed speelde en regisseerde.

Ewing Oil schreef:
Daar heb je gelijk in. Dat de films van Barbra me misschien niet liggen. Dat ze genomineerd is voor een prijs als regisseur vind ik eigenlijk nogal wonderbaarlijk, maar ik heb Prince of Tides nog niet gezien. Maar wie weet, in de toekomst, dat me ineens wél opvalt hoe goed Barbra regisseert en speelt. Yentl kon me in elk geval nog niet overtuigen daarvan.

Ik verwachtte wel dat dit een goede film zou zijn, maar dat ie super is dat had ik niet verwacht.
Hij overtreft al mijn verwachtingen, een mooi verhaal, zeer goed gebracht en dan vooral door Barbra Streisand, die hier prachtig acteert en dan ook nog eens enkele prachtige nummers zingt en daarmee ook wederom bewijst wat een fabelachtige zangeres ze is.
Ook de andere acteurs konden me bekoren, zonder uitzondering.
Ik heb lang gewacht om deze film te huren, té lang eigenlijk, want dit is een wondermooie prent, die me 2 uur lang aan het scherm heeft gekluisterd.

Na 25 jaar Yentl weer eens van stal gehaald. En precies zoals ik me herïnnerde: mierzoet en sentimenteel, maar ook ontroerend en met mooie muziek. De leeftijd van Barbra om een jonge meid geloofwaardig neer te zetten, klopt van geen kant. Vooral de beelden van haar knieën werkt humoristisch. Verder kun je van 'La Streisand' zeggen wat je wilt, maar het blijft een prestatie: actrice, regisseur, producent en co-scenarioschrijfster!!! Ik heb vroeger eens gelezen dat ze voor de filmkleuren de schilderijen van Rembrandt in het rijksmuseum bestudeerd heeft.

De film zelf vond ik absoluut goed en zeer zeker de moeite waard. Al het zingen van Barbra had voor mijn gevoel dan weer niet gehoeven...

Nostalgie,prachtige film,goed gespeeld!

Lang geleden gezien maar wel bijgebleven. Ik vond hem wel aardig maar niet geweldig.
Binnenkort maar eens herzien.

avatar van mrklm
Geslaagd regiedebuut van Streisand die zelf de titelrol speelt in dit drama over een jonge Joodse vrouw in een niet bij name genoemd land in Oost-Europa die zich voordoet als man om zo haar droom om de Talmud te bestuderen in vervulling te zien gaan. De problemen ontstaan wanneer ze bevriend raakt met mede-student en diens verloofde haar oog op Yentl laat vallen.
Degelijk gefilmd met verzorgd camerawerk en prima aandacht voor de periode waarin het verhaal zich afspeelt. 'Yentl' schippert wat tussen komedie en drama en Streisand zet te vaak (12x) haar zangstem op. Fans van Streisand zullen daar ongetwijfeld van genieten, maar voor de neutrale(re) kijker is alleen het voor een Oscar genomineerde 'Papa Can You Hear Me' werkelijk een muzikaal hoogtepunt te noemen.

avatar van Mac Hammer Fan
Rond de eeuwwisseling is Yentl een Joods meisje dat in een Oost-Europees dorpje in het geheim de voor vrouwen verboden heilige boeken bestudeert. Vermomd als jongen laat ze zich inschrijven in het Yeshiva-instituut. Ze ontpopt zich tot een briljante student maar haar maskerade zaait verwarring wanneer ze verliefd wordt op een viriele medestudent en gedwongen wordt te huwen met het meisje Hadass.
Barbra Streisand tekende niet alleen voor de hoofdrol, ze stond ook in voor het regie, de productie en het scenario dat gebaseerd was op een verhaal van Isaac Bashevis Singer. Ze zingt natuurlijk ook zelf de liedjes. Ik ben geen fan van musicals maar vond deze film toch een ware verademing. Een intelligent verhaal met knappe dialogen en een prachtige fotografie. De vertolkingen zijn top. Ik heb van “Yentl” ten zeerste genoten. Van de zes Oscar Nominaties die de film kreeg, werd er slechts één gewonnen: deze voor de beste muziek van Michel Legrand. Warm aanbevolen, en niet alleen voor de fans van Barbra Streisand.