You Were Never Really Here (2017)

Alternatieve titel: A Beautiful Day

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Lynne Ramsay
met Joaquin Phoenix, Ekaterina Samsonov en Alessandro Nivola

Joe, die alleen woont met zijn moeder, is een gekwelde oorlogsveteraan met een duister verleden. Hij krijgt de opdracht de ontvoerde dochter van een politicus op te sporen. Wanneer het redden van het meisje uit een bordeel uiteindelijk misgaat, krijgt hij een storm van geweld en corruptie over zich heen. Maar hij zoekt wraak.

avatar van notsub
Ik kon er echt niet inkomen en naarmate het vorderde wilde ik het uitzetten. Toen bleek dat ik nog maar een half uur te gaan had toch maar uitgegekeken, maar het kwam niet meer goed. Ik kon er vrijwel niets mee.

avatar van LostCauze
Ik snap dat mensen hier hem te traag of te vaag vinden, voor mij raakte hij precies de juiste snaar.

Ik hou normaal niet echt van films waarbij het lijkt alsof de regisseur er een kunststukje van wil maken, dat leidt vaak af en komt een beetje pretentieus over. Maar hier lijkt alles in dienst van het neerzetten van de hoofdpersoon en zijn ontzettend traumatische verleden, en het werkt.

Duister, sterk verhaal met een briljante Joaquin Phoenix.

8.5 naar boven afgerond.

Ik begrijp de film niet. Waar ik nu naar heb zitten kijken is een raadsel.De film gaat over het redden van een meisje maar waarom? Daardoor helaas 2.5 ster. Normaal pakken trage films mij wel.

avatar van Baboesjka
Voor mij te vaag en te veel geweld. Wel mooie beelden, het heeft iets artistieks, en goed acteerwerk. Het kon mij niet erg boeien en het heeft mij niet erg geraakt. Net geen voldoende. 2,5*

De soundtrack is goed en daar stopt het zo wat voor mij. Lamlendige zoektocht naar originele camerashots helpt het verhaal noch de film vooruit. Pretentieuze verspilling van geld en acteurs.

avatar van DutchTakeshiro
Naar mijn mening is deze film te positief ontvangen door de media. Na het rollen van de credits kan ik niet meer zeggen dan dat ik naar een gemiddelde film heb gekeken. Wil ik wel meteen zeggen dat dit niet aan Joaquin Phoenix ligt. Niets meer dan lof voor de prestaties van de man in filmland.

You were never really there probeert heel veel emotionele dingen mee te geven via flashbacks van het hoofdpersonage maar worden totaal niet uitgelegd. Het werd zo moeilijker om sympathie te tonen voor Joe. De geweldsuitbarstingen zijn weer aardig gedaan en niet te visueel en overdreven.

Dit is een film die ik snel zal vergeten omdat het nergens in uitblinkt. Ik moet zeggen dat ik het laatste stukje waar Joe en het meisje in een diner zitten en het volgende moment verdwenen zijn wel stijlvol is. Dat vond ik dan nog wel het meest diepzinnige aan de film.

avatar van eRCee
De flashbacks en hallucinaties zijn tamelijk irritant, de muziek vind ik gemakzuchtig opzwepend en soms een tikje storend (op het laatst in dat huis) en dan heb je nog een paar momenten die op dramatisch vlak ongeloofwaardig zijn, maar als thriller werkt You were never really here wel goed. Daarin is de film ook stijlvast, met de herhalende elementen en de puike manier om de actie half uit beeld te houden. Het verbaast mij wel dat dit als een trage film wordt ervaren. Of Phoenix werkelijk goed acteert heb ik overigens niet kunnen waarnemen door de gezichtsbeharing heen.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Een ingetogen en broeierige Joaquin Phoenix schittert in een film die ironisch genoeg een kleinere versie is van zijn latere succes Joker. Deze film is wat meer arty-farty, maar ook wel meer ingetogen. Geen strijkers die de godganse tijd de zwaarwichtigheid extra in de verf moeten zetten, maar meer een psychedelische aanpak van een gelijkaardig plot, voorzien van een bevredigend einde.

Goede acteur, maar het verhaal kon me niet echt bekoren. Werd nergens spannend.

avatar van BlueJudaskiss
Tikje pretentieus, zelf-bewust, maar Phoenix is als altijd fantastisch en door camera en geluidsontwerp wordt er een mooie sfeer neergezet. Muziek ook erg sterk. Voorlopig 3,5*, misschien dat ik 'm binnenkort alsnog een halfje omlaag haal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film werd 'Taxi Driver for the age of Uber' genoemd, al zie ik meer vergelijkingen met The Equalizer. Niet de eerste en ook niet de laatste wraakfilm. Maar Joaquin Phoenix is een boeiend personage. Het gaat in de film ook niet zo zeer om de spanning, je weet al snel wat er gaat gebeuren. Maar de sfeer die opgebouwd wordt en ruwe aanpak is wel heerlijk. Visueel de moeite, passende muziek en niet meer dialoog dan nodig.

De harde toon komt mooi naar voor als de moorden buiten beeld worden gepleegd en je meteen een scène krijgt met het lijk en Joe met de hamer die verder wandelt. Door de actie en moorden zo te ensceneren, blijft die spannende sfeer meer hangen.

Prachtige film waar ik later volgens mij nog meer ga van genieten bij een herziening.