You Were Never Really Here (2017)

Alternatieve titel: A Beautiful Day

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Lynne Ramsay
met Joaquin Phoenix, Ekaterina Samsonov en Alessandro Nivola

Joe, die alleen woont met zijn moeder, is een gekwelde oorlogsveteraan met een duister verleden. Hij krijgt de opdracht de ontvoerde dochter van een politicus op te sporen. Wanneer het redden van het meisje uit een bordeel uiteindelijk misgaat, krijgt hij een storm van geweld en corruptie over zich heen. Maar hij zoekt wraak.

avatar van TheDiningDead
Harley Quinn schreef:

Mee eens. Begrijp het eveneens niet.

Dit is toch precies het type tegendraadse cinema dat kijkers verdeelt. Mensen verwachten (allicht - weet ik namelijk veel wat 'mensen verwachten') een rauw-realistische wraakfilm met een aantal smakelijk sensationele geweldsuitbarstingen en krijgen een bedachtzaam, dromerig suggestief narratief met surrealistische trekjes waarin de geweldsscènes doorgaans net aan het oog onttrokken zijn.

Hetzelfde geldt voor Denis' Les Salauds dat ook zo bewust de generieke conventies van de wraakfilm frustreert.

Mooie recensie, trouwens!

avatar van Harley Quinn
TheDiningDead schreef:

Mooie recensie, trouwens!

Exact, het gros lijkt te leunen op een transparante, voorgekauwde en vastomlijnde formule waarbij cerebrale inspanningen bespaard kunnen blijven. Bij een dergelijk superlatief is een beklemmende, onderhuidse karakterstudie als deze van meet af aan kansloos.

Het doet me denken aan een quote van Godard: "Art attracts us only by what it reveals of our most secret self." De bittere kern van een desolate realiteit - en mogelijk een afspiegeling van persoonlijk trauma - stuit op een confrontatie die velen liever vermijden.

Cinema is echter meer dan eendimensionaal vermaak. Soms kijk je naar mensen. De cinefiel in mij werd er blij van.

Mooie omschrijving!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verstrooiend vertellen.

Een soort van privédetective annex huurmoordenaar die gekweld wordt door demonen uit het verleden, wordt ingehuurd om een slachtoffer van kinderprostitutie te redden. Veel ingewikkelder wordt het niet. Toch lukt het de makers door sleutelscènes te versleutelen en zaken slechts ten dele in beeld te brengen, te spelen met de vertelwijze, suggestief te zijn op onverwachte momenten et cetera, een film te creëren die door het internationale Arthouse-publiek omarmd wordt. En wellicht terecht.

Phoenix speelt zichzelf als de getraumatiseerde oorlogsveteraan met zelfmoordneigingen. Hij redt niet maar wordt gered. Het eerste kwartier heb je als kijker het gevoel een audio-visueel meesterwerk te mogen aanschouwen, maar als het wraakverhaal zich aandient is dat gevoel inmiddels wel verdwenen. Jammer, maar een en ander werkt soms vermoeiend. Hoe inventief ook, het is niet altijd in het voordeel van de kijker. Want ergens heb je het gevoel naar een kunstzinnige Hardcore of iets dergelijks te kijken.

Drive is ook een titel die zich opdringt, maar eveneens volstrekt anders. Het maakt de kijkbeurt in ieder geval interessant, maar soms ook wat stroef. Helemaal als de angel expres uit het einde wordt gehaald, maar dan alsnog een laatste scène des Disney's komt. Het is wellicht wat te veel verstrooiend allemaal. Iets meer dosering en iets minder ongeloofwaardigheid was welkom geweest. Lynne Ramsay blijft echter boeien. Wellicht een volgende keer raak van het begin tot het eind.

**½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van Banjo
Tja het is in ieder geval een mooie poster geworden..
En ik houd wel van dit soort lastige films waarin weinig dialoog in zit, en waarin het verhaal de hele tijd vaag blijft. de gebeurtenissen waren erg abstract en hard. Af en toe had ik het gevoel dat ik een soort Pulp Fiction aan het volgen was...

3 sterren omdat deze film me absoluut niet bij zal blijven..

rep_robert schreef:
Man man wat kan die Phoenix zich een rol eigen maken zeg. Zwaar onder de indruk.

IK had geen moment in de gaten dat het Joaquin Phoenix was
Maar die man kan spelen..! Een Johnny Cash een doorgedraaide dealer/junk of als alcoholist in The Master (2012) was hij ook erg memorabel...
Behalve in deze You Were Never Really Here dan.. Ik ben zeer benieuwd hoe hij het in de Joker gaat doen, die speelt af toen de joker nog een broekje was daar heb ik nu al zin in.
Bioscoop martiaal..

avatar van Psycho-M
Dat deze film niet iedereen kan bekoren blijkt wel uit de uiteenlopende waarderingen hier op MM.
Ik vond dit wel een hele sterke film.
Het is niet je typische Hollywood wraakfilm, maar een zeer intrigerende film met (weer) een memorabele rol van Joaquin Phoenix.
Vier sterren meer dan verdiend.

avatar van TheDiningDead
Zinema schreef:

Ik mag hopen van niet.

Psycho-M schreef:
Ik vond dit wel een hele sterke film.
Vier sterren meer dan verdiend.

Ja ik ben het met je eens en na een dag het beleefd te hebben doe ik er een halfje bij..
Deze film gooit je in het diepe en niet iedereen kan dat bekoren...

avatar van baspls
Een getraumatiseerde veteraan werkt als huurmoordenaar. Hij krijgt de opdracht om de dochter van de gouverneur uit de prostitutie te redden. Het gaat echter niet als gepland...

You Were Never Really Here wordt op de Frans poster terecht de Taxi Driver van de 21e eeuw genoemd. De zelfde soort ruwe, labiele, gewelddadige personen, slechte leefmilieus, corrupte politici en kinderprostitutie. Toch zit er een heel groot verschil in de uitvoering. Taxi Driver is heel verhalend, hier ontbreekt dat een beetje.

Het verhaal zou in Hollywood heel rechtoe-rechtaan verfilmd kunnen zijn (denk Men on Fire), Lynne Ramsay zoekt echter het andere uiterste op. Karakterontwikkeling is er alleen in de vorm van korte scenes tussen de hoofdpersoon en zijn moeder en enkele zeer snel gemonteerde flashbacks. De editing - volgens velen een van de grootste verdiensten van de film - vond ik eerder in de weg zitten. De muziek liep niet lekker door en het was voor mij allemaal wat te snel. Ik vond de film ook wat te kort. Een uur en 20 minuten, de rest is aftiteling.

Het had allemaal wel een sfeertje en met name de nachtopnames waren mooi geschoten. De elektronische muziek kon ik ook waarderen en paste wel bij het ruwe karakter van de hoofdpersoon. Opvallend zijn de vele parallellen met Taxi Driver.

Ik vind het erg jammer dat de film me niet zo wist mee te slepen als dat ik had gehoopt. Ik heb er lang naar uit gekeken, maar nu ik hem gezien heb vind ik het een erg lastige film om te beoordelen. Ik denk vooral dat de film beter was geweest als het tempo lager was gehouden en de uitvoering veel verhalender.

Matige film waarin een man in opdracht vermiste meisjes opspoort. Ondanks dat er wel degelijk een plot is, ligt daar niet de focus. En dit maakt het geheel wat onevenwichtig. Dit samen met de traagheid wist het geheel me niet te pakken. Joaquin Phoenix weet de film wel te dragen en er zitten wel een paar mooie scenes in, maar net niet genoeg voor 3.0 sterren.

avatar van ikkegoemikke
McCleary said you were brutal.
I can be.
I want you to hurt them.

Het is niet alleen het feit dat er weerloze jonge kinderen het slachtoffer zijn van gewetenloze mensen die hen gebruiken in netwerken voor pedofielen. Het meest walgelijke hiervan is dat er mensen zich in deze circuits begeven die in het dagelijkse leven belangrijke posities bekleden. Individuen die naar de buitenwereld toe een respectabel en keurig voorkomen etaleren. Maar eens ze zich in deze misselijkmakende business vertonen, gebruiken ze hun verworven fortuinen om deze onschuldigen te misbruiken. Hier is het dat Joe (Joaquin Phoenix) orde op zaken wil zetten. En gewapend met een zware hamer slaat hij deze perverselingen van hun slachtoffers af. Maar “You were never really here” gaat over meer dan alleen kindernetwerken. De film tracht een beeld op te hangen over de persoon Joe die dagdagelijks getormenteerd wordt door zijn eigen demonen.

Telkens Joe in beeld komt, voel je gewoon die loodzware last op zijn schouders. Hij straalt levensmoeheid en wrok uit. En dit vanwege een jeugd vol geweld, wat sporadisch in beeld wordt gebracht met behulp van beklijvende flashbacks. Maar ook vanwege zijn oorlogsverleden. Zijn met littekens getekend bovenlijf zijn hier wellicht de gevolgen van. En geestelijk zijn er wellicht nog diepere wonden geslagen. Vandaar zijn fatalistisch houding. Een “je mon fou” houding zodat hij zich zonder aarzeling in het hol van de leeuw waagt. En waardoor hij ook op zichzelf levensbedreigende of zelf verminkende handelingen uitvoert. Een plastiek zak over je hoofd trekken is niet bepaald iets wat normaal functionerende mensen op regelmatige basis doen. Overduidelijk dat PTSD hier ook iets mee te maken heeft.

Verwacht je expliciet geweld te zien, dan zal je toch lichtelijk ontgoocheld zijn. Geweld is er ruimschoots aanwezig, maar wordt telkens op een strategische manier buiten beeld gehouden. Er zijn wel een bescheiden aantal bloederige scenes, maar overwegend zijn de gewelddadige, weerzinwekkende beelden uit het zicht gehouden. Twijfel er echter niet aan. Joe is een agressieve en gevoelloze (op dat vlak dan toch) opruimer van laag allooi, die zonder verpinken iemands hersenpan in tweeën splijt. Het is echter deze handelswijze bij zijn laatste ingrijpen dat er een invloedrijk mechanisme op gang wordt getrokken waar hij zelf het slachtoffer van dreigt te worden.

Misschien is het voor velen een tikkeltje te kunstzinnig en is de snelheid van de film an sich tenenkrommend traag. Toch weet Lynne Ramsay hier een stilistische wraakfilm van te maken. De gehele film is gevuld met dromerige fragmenten en perfect gekadreerde momentopnames. Een zachte kinderstem die aftelt. Het wegzinken van een lichaam in het water. Een close up van druipend nat haar. Een voor zich uit starende Joe. Tevens is het grootste gedeelte van de film gefilmd in een duistere, donkere set-up. Duister als de misvormde en gepijnigde geest van Joe. De vertolking door Phoenix is adembenemend te noemen. Een ruwe bolster met een blanke pit. Een man zonder al te veel woorden met een rauwe persoonlijkheid en voorzien van een imposante baard. Als hij door New York drentelt, lijkt het een dakloze hobo te zijn die op weg is naar de lokale voedselbedeling. In werkelijkheid is het een man met een eigenzinnige missie.

You were never really here” hoort zeker niet in het rijtje thuis van eenheidsworst die veelvuldig door Hollywood gefabriceerd wordt. De film is meer een karakterstudie dan simpelweg een wraakfilm. Het is het soort film dat onder de huid kruipt. Ik was al sowieso een fan van Joaquin Phoenix, maar door zijn ontegensprekelijke fantastische acteerprestatie in deze film, stijgt hij toch een beetje meer naar het kopgroepje van acteurs die qua acteren onevenaarbaar zijn.

avatar van Noodless
ikkegoemikke Prachtige recensie

Sluit me hier graag bij aan. Geweldige rol van Phoenix, mooi opgebouwd dramatisch verhaal met een paar keiharde beelden, prachtige shots, dromerige sfeer die vaak donker getint is, passende muziekscore, ....een film die gewoon anders is dan de meeste films in dit genre. Dat niet alles expliciet in beeld werd gebracht, is een sterke zet van de regisseur. De gevolgen waren telkens duidelijk genoeg.
8/10

avatar van Cleanshot
Ik schijn iets te moeten begrijpen door het misbruik in de jeugd van de hoofdrolspeler maar geen idee wat de regisseur/schrijver wilde overbrengen.

avatar van Daan258
Eens met scorsese.
Joaquin Phoenix weet inderdaad wel een mooie rol neer te zetten maar achteraf weet ik niet echt waar de regisseur met de film heen wil gaan. De film is traag maar weet toch redelijk te boeien tot het eind. Maar helaas was het einde nogal abrupt. Er zit wel verhaal in maar toch weet ik niet goed naar wat ik gekeken heb.

Helaas toch een tegenvaller voor mij.