You Were Never Really Here (2017)

Alternatieve titel: A Beautiful Day

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Lynne Ramsay
met Joaquin Phoenix, Ekaterina Samsonov en Alessandro Nivola

Joe, die alleen woont met zijn moeder, is een gekwelde oorlogsveteraan met een duister verleden. Hij krijgt de opdracht de ontvoerde dochter van een politicus op te sporen. Wanneer het redden van het meisje uit een bordeel uiteindelijk misgaat, krijgt hij een storm van geweld en corruptie over zich heen. Maar hij zoekt wraak.

avatar van perceived
Vreselijk gekunstelde film.

Lynne Ramsay wist me (weer) niet te overtuigen. De film oogt goed en de cast is ook best goed. Qua plot vond ik het helaas een verschrikking om te volgen. Te veel uitvergrote details en bijzaken verdrinken zowat in "kunstzinnigheid" en leiden ontzettend af. Leuk voor het plaatje, maar het levert allesbehalve een fijne film op.

avatar van Henry Spencer
Kon niet echt misgaan, zeker? Met Ramsay, Phoenix en Greenwood aan boord.
Hoewel de gelijkenissen met Taxi Driver toch wel heel duidelijk en frappant zijn, blijkt de film niettemin op een roman gebaseerd te zijn.

Het was weer es tijd om symboliek en vaagheid te combineren in een film. Soms kan het goed uitpakken, maar in deze film raakte het voor mij kant noch wal.

avatar van Warp
Bizar hoe kort deze op Netflix heeft gestaan.

avatar van Vdk_Movie
Warp schreef:
Bizar hoe kort deze op Netflix heeft gestaan.
vanaf dinsdag weer beschikbaar op Netflix.

avatar van Vdk_Movie
Gek genoeg ben ik pas fan geworden van Joaquin door Joker, echt een fantastische acteur. Het voordeel is dat ik al zijn films nog moet zien

avatar van rep_robert
Hier is hij ook tamelijk briljant

avatar van altabart@gmail.com
wat een verschrikkelijke film! ik begrijp die redelijk hoge gemiddelde rating totaal niet.
Het verhaal ging ook echt helemaal nergens over , geen aanrader dus!

Door de joker toch wel erg nieuwsgierig...

avatar van SmackItUp
Vaag? Nee hoor. Traag? Zeker weten.

Maar dat hoort ook een beetje bij Ramsay's stijl volgens mij. Kevin had dat ook wel, alleen wisselde Ramsay het daar af met schokkende of in ieder geval boeiendere momenten. Hier blijft het redelijk één lijn en dat bevalt mij duidelijk minder. Het draait allemaal om Phoenix en hoe zijn personage worstelt met diverse trauma's. Ramsay tracht dat te laten zien aan de hand van wat korte flashbacks en hallucinaties die niet zoveel indruk maken. De struggle is duidelijk. Phoenix acteert ook wel sterk, maar het is allemaal redelijk by the book. Ongrijpbare motieven heb ik niet gezien, dus om nou te spreken van een vage of mysterieuze film gaat me te ver.

Hier hetzelfde vdk!! We hebben nog even kijkvoer door Phoenix

Hele trage film dat meer een drama is dan actie en wordt nergens spannend. Al helemaal geen mysterie

avatar van Gish
Deze film biedt een masterclass op het gebied van editing, camerawerk en regie. Kijk hem daarom twee keer, en je ervaart wat ik bedoel. Er worden door de makers louter originele keuzes gemaakt en ook nog binnen 90 minuten. Phoenix is geweldig als altijd. Een mix van Taxi Driver en Drive, maar door de editing uniek. Meesterwerk.

avatar van Kind.of.human
Ik kan alle eerdere reacties wel begrijpen.
Verwacht geen verhalende film met een duidelijk begin en duidelijk eind.
Zonder spoilers te geven, toch een poging te omschrijven wat het (volgens mij) wel is:
Een zeer getroubleerde man (Phoenix, zoals altijd verrekte goed in dit soort rollen, al kan Christian Bale dat ook altijd erg fijn), die een soort klusjes-opknapper is, voor klusjes waar niet in het plaatselijke suffertje voor wordt geadverteerd (zeg maar).
In het kader van die klusjes loopt hij onverwacht tegen een groep mensen op die in de child trafficking 'zitten' (verschrikkelijk om zo te omschrijven, maar het is wat het is), denk à la Jeffrey Epstein.
Dat is eigenlijk het hele verhaal.
De uitvoering, regie, camerawerk, is daarbij inderdaad erg stilistisch (en 'verstild'), ik kon het wel waarderen, maar ik kan me voorstellen dat dat bij sommigen op de zenuwen werkt, misschien vooral omdat het zo'n groot contrast vormt met de gebeurtenissen.
Ik heb me er best wel mee vermaakt, en dat is uitsluitend de verdienste van Phoenix en van de regie/het camerawerk.
Wat nog bij me opkwam: een soort 'coming of age' maar dan van een al volwassen man (alhoewel, volwassen...).

avatar van Elchapo
Prima omschrijving kind of human,bespaard mij weer tijd3 stars.

Het was voor mij iets te vaag... Het acteerwerk is zeker sterk, je mag daarnaast veel zelf aan het werk, maar het was niet helemaal mijn ding,

Leander112 schreef:
Wat een kut film!
Te veel rare scenes waarbij ik dacht, waar slaat dit nou op?
De film lijkt erg lang te duren terwijl hij echt maar 89 minuten duurt.
Ook nog eens veel saaie stukken.
Wat zonde van mijn tijd

Prachtige reactie Ik heb de film niet gezien,maar las het verhaal en vermoedde wat jij schreef Ook wat anderen schrijven.
Ik sla hem maar over. Niet mijn ding.

De weinige en ongewoon vage dialogen, de artistiek verantwoorde shots en de weinig subtiele montage. De film-o-fielen en recensenten vinden het blijkbaar geweldig. Maar ik voel me een beetje een pop-liefhebber die freestyle jazz probeert te luisteren.

ikkegoemikke schreef:
McCleary said you were brutal.
I can be.
I want you to hurt them.

Het is niet alleen het feit dat er weerloze jonge kinderen het slachtoffer zijn van gewetenloze mensen die hen gebruiken in netwerken voor pedofielen. Het meest walgelijke hiervan is dat er mensen zich in deze circuits begeven die in het dagelijkse leven belangrijke posities bekleden. Individuen die naar de buitenwereld toe een respectabel en keurig voorkomen etaleren. Maar eens ze zich in deze misselijkmakende business vertonen, gebruiken ze hun verworven fortuinen om deze onschuldigen te misbruiken. Hier is het dat Joe (Joaquin Phoenix) orde op zaken wil zetten. En gewapend met een zware hamer slaat hij deze perverselingen van hun slachtoffers af. Maar “You were never really here” gaat over meer dan alleen kindernetwerken. De film tracht een beeld op te hangen over de persoon Joe die dagdagelijks getormenteerd wordt door zijn eigen demonen.

Telkens Joe in beeld komt, voel je gewoon die loodzware last op zijn schouders. Hij straalt levensmoeheid en wrok uit. En dit vanwege een jeugd vol geweld, wat sporadisch in beeld wordt gebracht met behulp van beklijvende flashbacks. Maar ook vanwege zijn oorlogsverleden. Zijn met littekens getekend bovenlijf zijn hier wellicht de gevolgen van. En geestelijk zijn er wellicht nog diepere wonden geslagen. Vandaar zijn fatalistisch houding. Een “je mon fou” houding zodat hij zich zonder aarzeling in het hol van de leeuw waagt. En waardoor hij ook op zichzelf levensbedreigende of zelf verminkende handelingen uitvoert. Een plastiek zak over je hoofd trekken is niet bepaald iets wat normaal functionerende mensen op regelmatige basis doen. Overduidelijk dat PTSD hier ook iets mee te maken heeft.

Verwacht je expliciet geweld te zien, dan zal je toch lichtelijk ontgoocheld zijn. Geweld is er ruimschoots aanwezig, maar wordt telkens op een strategische manier buiten beeld gehouden. Er zijn wel een bescheiden aantal bloederige scenes, maar overwegend zijn de gewelddadige, weerzinwekkende beelden uit het zicht gehouden. Twijfel er echter niet aan. Joe is een agressieve en gevoelloze (op dat vlak dan toch) opruimer van laag allooi, die zonder verpinken iemands hersenpan in tweeën splijt. Het is echter deze handelswijze bij zijn laatste ingrijpen dat er een invloedrijk mechanisme op gang wordt getrokken waar hij zelf het slachtoffer van dreigt te worden.

Misschien is het voor velen een tikkeltje te kunstzinnig en is de snelheid van de film an sich tenenkrommend traag. Toch weet Lynne Ramsay hier een stilistische wraakfilm van te maken. De gehele film is gevuld met dromerige fragmenten en perfect gekadreerde momentopnames. Een zachte kinderstem die aftelt. Het wegzinken van een lichaam in het water. Een close up van druipend nat haar. Een voor zich uit starende Joe. Tevens is het grootste gedeelte van de film gefilmd in een duistere, donkere set-up. Duister als de misvormde en gepijnigde geest van Joe. De vertolking door Phoenix is adembenemend te noemen. Een ruwe bolster met een blanke pit. Een man zonder al te veel woorden met een rauwe persoonlijkheid en voorzien van een imposante baard. Als hij door New York drentelt, lijkt het een dakloze hobo te zijn die op weg is naar de lokale voedselbedeling. In werkelijkheid is het een man met een eigenzinnige missie.

You were never really here” hoort zeker niet in het rijtje thuis van eenheidsworst die veelvuldig door Hollywood gefabriceerd wordt. De film is meer een karakterstudie dan simpelweg een wraakfilm. Het is het soort film dat onder de huid kruipt. Ik was al sowieso een fan van Joaquin Phoenix, maar door zijn ontegensprekelijke fantastische acteerprestatie in deze film, stijgt hij toch een beetje meer naar het kopgroepje van acteurs die qua acteren onevenaarbaar zijn.

Niet "Je mon fou", maar Je m 'en fou" Komt van s'en fouter..."'ergens schijt aan hebben"...Maar heeft hij wel overal schijt aan??? Verder goede reactie waarin ik mij kan vinden.

Deze film gaat enkel en alleen over Joe, die door jeugdtrauma en oorlogstrauma met PTSS rond loopt. We zien daardoor ook een aan eenschakeling van flashbacks, en wanhopige Joe. Het verhaal??/Ach bijzaak eigenlijk, en daar gaat de film de mist in. Je kan niet een film vullen alleen met een man die aan PTSS lijdt. Ondanks dat het verhaal aanwezig is, is het tevens ook op de achtergrond.
Vanwege enkel en alleen Phoenix, die de film de moeite waard maakt om te kijken een 8, het verhaal, traag, te veel flashbacks, een 2., maakt 10 ...door 2 delen is 5....2,5 ster. (kunt u het volgen??)

avatar van ikkegoemikke
frans123 schreef:

Tja, Frans is niet aan mij besteed klaarblijkelijk
En ja, ik ben er zeker van dat Joe het schijt heeft aan heel veel dingen !

ikkegoemikke schreef:

Tja, Frans is niet aan mij besteed klaarblijkelijk
En ja, ik ben er zeker van dat Joe het schijt heeft aan heel veel dingen !

avatar van Rujar
Ik had verwacht dat de film meer richting schizofrenie zou gaan zoals in de film Psycho. Zeker omdat in de film ook naar verwezen word. Uiteindelijk vrij rechttoe-rechtaan. Desalniettemin vermakelijk maar zal niet lang blijven hangen.

avatar van jippie2010
Rauw, confronterend en indringend.
Sublieme soundtrack. *4.0

Uiterst aparte en vage film.
Ik had de film vooral uitgezocht mbt het verhaal 'Wanneer het redden van het meisje uit een bordeel...'. Dit bleek echter bijzaak. Verder wordt er haast geen woord gezegd, je komt er niet achter wie die personen van het bordeel zijn die meisjes ronselen en je ziet hun gezichten bijna niet.
Al met al een zware tegenvaller en op het verkeerde been gezet.

Fijn.

Na een half uurtje kon ik maar één ding denken ... dat mij zo'n Joker aub. Ik zag dat de vergelijking met Taxi Driver hier al eerder is gemaakt, die vind ik dat iets minder terecht omdat de regiestijl van Ramsey toch wel érg verschilt van Scorsese, maar met Phoenix in de hoofdrol en met een man die langzaam doordraait zijn de parallellen met Joker zeker te trekken.

Visueel in ieder geval een stuk beter (en moderner), maar het is vooral ook de soundtrack die positief opvalt. Aardig wat geklooi, ook met wat oudere nummertjes in de achtergrond. En dan de editing die het net allemaal nog wat ongemakkelijker maakt. Zulke dingen geven een film wat mij betreft veel sfeer mee.

Phoenix zelf doet het ook stukken beter. Een stuk introverter en ingetogener, zie ik veel liever. Plotje weet verder wel te boeien, al vond ik het einde ietwat minder. De sneer naar de politiek en "machtige mannen" voelde net iets te makkelijk aan en de scene in het landhuis was ook wat lauw. Maar verder een mooie ontdekking dit, misschien de rest van Ramsey's oeuvre toch maar een kans (soms tweede kans) geven.

avatar van cor1946
Na 1/2 uur afgezet. Wat een rare achterlijke film. 1.5 ster is nog te veel.

avatar van Partyboooi
2 sterren voor Phoenix, -0.5 voor de film. Niet mijn ding, deze kunstzinnige vertolking. Na 5 min wist ik al dat het een vage film ging worden, luide, irritante muziek dringt naar binnen. Vage plaatjes van oa Manhattan. Uiteindelijk een verhaal dat in 15 min verteld kon worden, maar wat uitgerekt wordt over 90 min en met pijn en moeite uitgekeken kan worden in de hoop dat er nog iets boeiends ging gebeuren, maar helaas.
Phoenix red de boel nog klein beetje met zn acteerwerk.