Yesterday (2019)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Danny Boyle
met Himesh Patel, Lily James en Kate McKinnon

'Yesterday' volgt het leven van een worstelende muzikant. Hij komt erachter dat hij van de ene op de andere dag de enige persoon op aarde is die zich de 'Beatles' kan herinneren. Met de kennis van al hun muziek is hij vervolgens relevanter dan ooit.

• Vanaf 27 juni in de bioscoop
  • vanaf 13 november te koop op dvd en blu-ray

avdj schreef:
The Beatles zijn zonder enige twijfel de meest invloedrijke band aller tijden. (...) Bovendien zou de latere popmuziek zich nooit zo razendsnel hebben kunnen ontwikkeld zonder het nalatenschap van The Beatles. Zelfs artiesten die ogenschijnlijk niet met hun werk kunnen worden geassocieerd (Black Sabbath, Nirvana) waren sterk beïnvloed door de 200+ liedjes die de Engelsen nalieten. Wellicht had Yesterday een veel interessantere film kunnen zijn als de verdwijning van The Beatles hand in hand ging met de kettingreactie die ze veroorzaakten.

Ik schreef er al over in mijn recensie maar ik zie het zo:

De jaren '50: de geboorte van pop/rock 'n' roll als cultuur-maatschappelijk fenomeen; het begin van een (jongeren)revolutie.

De jaren '60: de jeugd werd gek; Beatlemania; de revolutie werd voltrokken, belichaamd door The Beatles. The Beatles gingen daarna echter verder en sloegen halverwege de jaren '60 een nieuwe weg in: ze gingen experimenteren (invloeden van o.a. Stockhausen en Indiase muziek; gebruik van LSD) en onder hun aanvoering werd pop een vorm van kunst of in ieder geval volwassen.

De jaren '70: rock als de volwassen vorm van pop domineerde, maar ook was er een kater van de revolutie in de vorm van nihilistisch genot (drugs, groupies). In de vorm van punk beleefde rock z'n nihilistische stuiptrekking en doodsstrijd.

De jaren '80: rock 'n' roll is dood; synthipop.

De jaren '90: retro; de terugkeer van rock als protest tegen de vercommercialisering (bv. Nirvana: Cobain: Montage of Heck (2015) - MovieMeter.nl). De revolutie als geestesverschijning.

De 21ste eeuw: de revolutie is morsdood; pop is nog slechts een product op de markt en cultureel-maatschappelijk weer net zo irrelevant als voor de jaren '50.

Het probleem van (de premisse van) de film is nu precies dat het die hele revolutionaire geschiedenis negeert: The Beatles worden gereduceerd tot een groep die leuke liedjes maakten en daarmee populair en rijk werden. Alsof er geen verschil is tussen The Beatles en bv. Frank Sinatra omdat ze beide populair waren en goed verkochten.Tegelijk is dat akelig accuraat: omdat de revolutie dood is en popmuziek nog slechts een product op de markt is waar je wel of niet voor wilt betalen, leven we nu ook in een tijd waarin het lijkt alsof The Beatles geen enkel spoor hebben achtergelaten in de muziek of cultuur en dus nooit hebben bestaan...

De filosoof schreef:

Wat is volgens jou het verschil dan?

Een erg sympathieke film die op veel vlakken feel good snaren weet aan te raken. Hoe mooi zijn de liedjes van The Beatles ook niet, en hoeveel nummers ontbreken er dan ook nog eens in de film? (blijkbaar kost het erg veel om per nummer rechten te krijgen dus bleef het aantal beperkt). Paar erg rake grappen en subtiele verwijzingen naar The Beatles. Al had er net wat meer ingezeten, had gehoopt dat er een eigen invulling zou komen van de vergeten lyrics van Eleanor Rigby (naar Ellie geschreven bijv.) maar dat werd opgevuld met wat meer cliché romantische scènes. Ook de ontmoetingen met John Lennon en met de 2 andere mensen die zich The Beatles konden herinneren konden wat breder uitgewerkt worden.

Ziegler schreef:

Wat is volgens jou het verschil dan?

Dat Frank Sinatra de maatschappij/wereld niet heeft veranderd en The Beatles wel.

Overdrijf je nu niet een beetje? Ik ben fan vanaf al heel erg lang, maar de wereld veranderen? De eerste paar jaar waren de Beatles vooral een boyband om zich een paar jaar later op te sluiten in studio's. Ik zie niet zo goed hoe the beatles meer dan sinatra de wereld hebben veranderd.