Yesterday (2019)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Danny Boyle
met Himesh Patel, Lily James en Kate McKinnon

'Yesterday' volgt het leven van een worstelende muzikant. Hij komt erachter dat hij van de ene op de andere dag de enige persoon op aarde is die zich de 'Beatles' kan herinneren. Met de kennis van al hun muziek is hij vervolgens relevanter dan ooit.

avatar van Robertiamo
Ik heb deze film gisteren (2 juli 2019) gezien met mijn dochter.
Vol verwachting ging ik naar de bios om een hele leuke film te gaan bekijken.
Danny Boyle staat bij mij voor kwaliteit en inhoudelijk zeer sterke films.
Helaas valt de film voor mij wel een beetje tegen, het verhaal is wel uniek maar na een uur zakt de film toch wel in.
Voor de pauze (bij VUE) bouwt de film goed op en Je verwacht daarna het echte 'vuurwerk'.
Helaas komt dat er niet van en sukkelt hij door naar het einde.

Misschien krijgen wij ooit een Directors Cut en zien wij de echte Danny Boyle, maar voor nu is het leuk voor 1 keer.

2,5 sterren

avatar van wwelover
Leuk concept, sympathieke cast maar er viel zoveel meer uit te halen. Het verhaal is uiteindelijk gewoon niet zo sterk uitgewerkt. Zeker het einde is erg cringy. Gelukkig zitten er wel leuke momenten in verder. Ed Sheeran is geinig, maar had best iets minder aanwezig mogen zijn, grap was er op gegeven moment wel vanaf.

avatar van Flat Eric
Plagiaat to the max.
Een geinige film door het grappige uitgangspunt en is in de eerste helft ook echt het sterkst.
Maar halverwege wordt het helaas een beetje een standaard romkom film met een zijig einde.
Een mooi eerbetoon aan The Beatles deze muziekfilm / romkom. Mede daarom zal het een groot publiek aantrekken. Zo zat de zaal vol met nostalgisch ogende babyboomers die hun kinderen meenamen en er allemaal van leken te genieten.

avatar van mrklm
Zelfs een ervaren, succesvol scenarist als Richard Curtis weet het flinterdunne basisidee van deze romantische komedie niet op een overtuigende manier uit te werken tot speelfilmlengte. De humor draait grotendeels op één niet eens geweldige grap: na een wereldwijde stroomstoring van 12 seconden blijkt niemand zich meer de muziek van The Beatles te herinneren, behalve Jack Malik [Himesh Patel], die tot dat moment jarenlang worstelde om met zijn eigen songs een doorbraak te maken als muzikant. Hij besluit van de gelegenheid gebruik te maken door Beatles-liedjes te vertolken en te doen alsof hij die zelf heeft geschreven, maar dat levert uiteraard complicaties op.

Dit is in feite een vrij formulematige en stuurloze romantische komedie waarvan de uitkomst niet zo moeilijk te raden is. Een heel scala aan Beatles-liedjes komt voorbij, maar ondanks het dramatische potentieel van de muziek is het in feite niet meer dan aankleding. Patel is bovendien slechts een middelmatige muzikant en een weinig charismatische persoonlijkheid, wat het moeilijk maakt om te geloven dat hij anno 2019 zoveel succes zou hebben met deze liedjes. Gelukkig is daar Lily James die ronduit charmant is als Jacks manager/grootste fan en de verrassend goed spelende Ed Sheeran neemt zichzelf op amusante wijze op de hak. Curtis lijkt wel een paar goede ideeën te hebben gehad - zijn confrontatie met andere mensen die zich The Beatles óók kunnen herinneren en vooral zijn ontmoeting met de inmiddels 78-jarige kluizenaar John Lennon [een sprekend lijkende Robert Carlyle] - maar helaas zijn die ideeën weggemoffeld ten faveure van het gebruikelijke romkomgeneuzel. Gisteren gezien? Morgen vergeten, gok ik.

avatar van soom
Lily James bevindt zich in goed gezelschap. Ze zingt dan wel geen noot zoals Himesh Patel, maar niemand ter wereld kan zeggen dat diegene via het werk in aanraking is gekomen met de Beatles én Abba.

De Fab Four??
Ik luister en hoor meer Abba dan de muziek van de vier uit Liverpool.
Maar ik ben dankzij oa Across the Universe wel een beetje bekend geworden met de belangrijkste nummers.
Al heb ik vast wel eens iets meegepikt.

Iig is dit echt wel heeerlijk. Van Ed Sheeran tot aan Kate McKinnon, is het wel zalig genieten.
Al is dit dan geen Across the Universe. En is Himesh Patel niet direct de belangrijkste troef die hier uitgespeeld wordt, naar mijn idee.

En toch, ik wacht nog steeds op Miss Saigon.

avatar van Hanszel de P.
Prima film!

Op basis van bovenstaande 'negatieve' (of minder jubelende) opmerkingen was ik benieuwd wat ik aan zou treffen, maar m'n vrouw had gekozen om deze te gaan kijken in de bios, dus ik ging me laten verrassen.

Viel helemáál niet tegen. Leuke film. Hoewel absurd (het reeds verklapte concept dat niemand behalve Jack, en twee anderen na, zich de Beatles herinneren) is het een universele traditionele feelgood film.
Met wat thematiek in de trant van 'geld maakt niet gelukkig' en de sneer naar hebberigheid door die platenmaatschappij-mevrouw met haar huizen in Malibu.

Ook bij de Marketing meeting of all meetings (ofzoiets) voelde ik de afkeer bij Jack. Met al dat geapplaudiseer voor hem, wetende dat hij eigenlijk een soort coverband is, alleen weet niemand dat. Ook leuk, die albumhoezen en titels. White album

Als muziekliefhebber vond ik het einde wel mooi om te zien. Wembley stadium tot de nok toe gevuld, en dan de biecht van Jack dat het allemaal gejat was en vervolgens zijn liefde betuigen aan Ellie. Leuk gedaan.

Ik las ook mensen schrijven dat er meer in had gezeten, maar daar vind ik het de film niet voor. Wat mij betreft zat er -voor deze film- genoeg in. Als je een absurde sci-fi comedy had gemaakt had je uit het concept wel meer/anders kunnen halen maar ik vond het prima zo.

Ik herhaal: Prima film!

avatar van FFilm
Yesterday voelt lekker aan!

Vooraf stond deze film al op mijn favo lijstje to see. De vraag is dan of hij niet een beetje tegenvalt als je hem dan uiteindelijk te zien krijgt. Het antwoord daarop is nee. Het is een heerlijke feelgood film met een zeer origineel uitgangspunt.

Het help dat het een echte Britse film is en er dus ook dito britse humor in zit. Het ideetje ( de hoofdrolspeler leeft ineens in een wereld die de Beatles niet kent) wordt de hele film door zo nu en dan ondersteunt met diverse grappen en zo ook levend gehouden. Het dilemma waarin hij verkeert wordt goed uitgespeeld tot en met een grandioze finale.

Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat het verhaal al honderdduizend keer is verteld, en die hebben gelijk. Het maakt het kijkgenot niet minder. Lekker hoor. Meer van dit soort graag!

avatar van mjk87
Heel matig, pijnlijk zelfs op veel punten. Het idee is geweldig, maar wordt matig uitgewerkt. Dan heb ik het nog niet eens over zaken als dat The Beatles zo belangrijk waren dat je ze niet zomaar kan wegdenken zonder dat de wereld is veranderd, want zeker in het begin is de stijl van Boyle nog wel herkenbaar en is het best een flitsend geheel. Dan let je als kijker minder op dat soort zaken. En het is ook niet het type film om daar echt een punt van te maken. Maar verder vond ik het een vrij ongeloofwaardig geheel. Patel mist elke vorm van charisma, maar zijn versies zijn ook weinig bijzonder. Alleen die kale versie van The Long and Winding Road is prachtig en raakt de juiste toon en je begrijpt dat mensen dan in hem de Mozart van deze tijd zien, maar een nummer als Help! wordt volledig verkracht.

Het liefdesplotje is bloedeloos en onnodig, en de film gaat niet verder of dieper op interessante paden (dat gedoe met die marketingjuffrouw hangt er net te veel bij), enkel tegen het eind wordt wat met de schuldvraag gedaan (wat doe je met roem als het niet jouw werk is). Maar daar heb je met Patel geen goede acteur. De humor ten slotte is verschrikkelijk en misplaatst, vooral die bijfiguur Rocky en die ouders. Dat moment dat hij dar Let it Be wil laten horen en er van alles tussenkomt. Je ziet als kijker wat men wil, maar de ouders zijn irritant en de timing is volledig er naast. Ik zag gisteren de nieuwste Spider-Man met een soortgelijke scène, maar die was wel met goede timing en werkte dus wel.

Die scène met John Lennon (je wist ergens dat deze er wel eens in kon zitten) was overigens oprecht wel uitstekend gedaan en geraakt. 1,5*.

avatar van Zeriel
Vooral in het begin wel een vermakelijke film, die als duidelijk wordt waar het heengaat, en dat het intrigerende parallel-universum verder niet wordt uitgewerkt, wat clichématig en voorspelbaar wordt.

De man is zogenaamd te onvolwassen om de vrouw van zijn leven voor zich te winnen, en doet dat dan alsnog op de onvolwassen/Hollywood-manier. In feite is de vrouw juist erg onvolwassen door zo kinderachtig afstand te nemen van haar zogenaamde grote liefde omdat hij de wereld rond moet voor zijn werk, zonder zelf stappen te ondernemen.. hier kun je anno 2019 toch niet meer mee aan komen zetten. Heel ouderwets seksistisch dus.

Afgezien daarvan ontbreekt het aan chemie tussen man en vrouw

avatar van Walter S.
Romantische komedies zijn echt mijn lievelingsgenre (echt niet dus).

Al de tweede romantische komedie die ik in korte tijd zie, (die andere was die met Seth Rogen, ben de titel alweer vergeten), die andere vond ik niet veel aan, weinig grappigs en romantiek... Nou ja, ik krijg altijd te horen dat ik 0,0 romantisch ben (ik zal wel andere talenten hebben), dus romantiek in films kan me vrij vaak gestolen worden. Overigens wel gezellig en romantisch met mijn vrouw naar deze film geweest, dus vanaf nu ben ik vast 0,1 romantisch!

Maar deze wilde ik toch zien, hou wel van de muziek van the Beatles en vond het idee wel geinig, heb zelf ook wel eens gefantaseerd over het fenomeen terug in de tijd gaan en dat je dan met je kennis van nu klassiekers die toen nog gemaakt moesten worden etc.

Ik vond vooral het eerste uur best leuk, ik vond die ouders dan juist weer wel grappig. Zo'n vader die niks doet om te verhullen dat ie de muziek van zijn zoon maar niks vindt, tsja, ik vind dat wel grappig.
Verder nog wel een aantal leuke vondsten, ik vond Jack ook best een leuke gast, kortom prima vermaakt.

Het hele romantische gedoe had van mij niet gehoeven, maar goed, het hoort er bij en vooruit maar weer. Vond het voor de rest dus best een leuke film, voor een lange film (in dit genre) was ie zomaar voorbij.

Lees ik nog wat mensen over ongeloofwaardig dit en dat, tsja, zo kijk ik dan weer niet naar zo'n film en dát ben ik dan weer wel met mjk87 eens:
En het is ook niet het type film om daar echt een punt van te maken.

Maar nu ben ik eerst weer naar genoeg romcoms geweest voor de eerste krap 150 jaar. Dat dan weer wel.

avatar van Rmie
soom schreef:

De Fab Four??
Ik luister en hoor meer Abba dan de muziek van de vier uit Liverpool.
Al heb ik vast wel eens iets meegepikt.

Meen je dit? Meer Abba dan Beatles? Kan ook humor zijn. Humor is soms razend complex en ondoorgrondelijk griezelig.

avatar van BlueJudaskiss
Tegenvaller.

Had wat meer verwacht van de combinatie Boyle & Curtis - mijn favoriete regisseur en een van mijn favoriete schrijvers. Ik kan me goed vinden in wat mjk87 zegt, hoewel ik dan toch iets vergevingsgezinder ben want ja toch Boyle.

Heel erg irritant vond ik hoe inconsequent het plot was: waarom wisten die twee mensen wél van het bestaan van The Beatles af, waarom zij wél? . En waarom op zo'n grootste manier vergeving vragen voor jatwerk als het in de rest van de wereld helemaal geen jatwerk is? En waarom bestaan bepaalde elementen wél in deze alternatieve wereld en bepaalde elementen - sigaretten, Harry Potter - niet? Het komt op mij over alsof Curtis op een gegeven moment door had dat hij het zichzelf te ingewikkeld had gemaakt maar zich er uiteindelijk makkelijk af wilde maken. Erg irritant.

Het vermaakt, het is hier en daar best grappig - ik vond die scene met die ouders wél erg leuk - maar over het algemeen is het me toch wat tegengevallen. Na een paar dagen alsnog een half puntje eraf na een aanvankelijke drie sterren.

avatar van soom
Rmie schreef:
Ik heb het opgeschreven dan wel neergetypt, dus ja, het lijkt me dat ik het dan wel meen, zonder humor te gebruiken die griezelig kan overkomen.
Ik heb nu eenmaal meer met ABBA dan met de Beatles, kan er weinig anders meer van maken. Daarentegen vond ik het idee van deze film wel heel leuk, de romance superschattig en de liedjes die gezongen worden zijn natuurlijk wel onaantastbaar.

BlueJudaskiss schreef:
Tegenvaller.

Meen je dat nu echt die vragen? Die zijn met een heel klein beetje fantasie en common sense toch eenvoudig in te vullen.

Ie andere twee personen waten op het moment van de stroomstoring misschien ook wel aangereden door een bus (of hadden om een andere reden een black out gehad. Het echte onzinnige is natuurlijk dat het überhaupt gebeurd.

En als de Beatles uit het gemeenschappelijk geheugen verdwenen zijn, dan zou dat toch voor meer zaken het geval kunnen zij. Zoals dus Cola en Harry Potter.

En als jij iets gestolen hebt (of mensen voor de gek hebt gehouden) , maar niemand het weet, kun je je daar natuurlijk nog steeds schuldig over voelen...

avatar van Graaf Machine
Dat Ed Sheeran (ik ken zijn muziek nauwelijks) zichzelf als een Salieri beschouwt tegenover die Beatleskaper, wat zegt dat over Ed Sheeran? Natuurlijk is het een film, maar wat denkt Sheeran echt? Zou hij die rol zo accepteren als hij het er niet een beetje mee eens is?

Graaf Machine schreef:

Tuurlijk is hij het daar mee eens. De Beatles zijn toch ook 100 keer groter dan Ed Sheeran dat vindt hij zelf vast ook.

Basto schreef:

Ja, dat vind ik wel, maar je kent de ego's van sterren.

Graaf Machine schreef:

Ja, dat vind ik wel, maar je kent de ego's van sterren.

Dat hij deze rol t zegt genoeg over zijn ego. Overigens hoe groter de ster, hoe kleiner het ego. Echt grote sterren hoeven niks te bewijzen.

avatar van Graaf Machine
niet hoeven en niet doen zijn twee dingen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als nou iets wel duidelijk werd in deze film is dat Ed Sheeran heel veel zelfspot bezit. Hij zegt nota bene tegen onze vriend die Beatles-hits zingt dat hij hem veel beter dan zichzelf vind.

avatar van Walter S.
Zou ook wat zijn, Ed Sheeran die vindt dat zijn nummers beter zijn dan die van the Beatles.
(Al ken ik de muziek van Ed Sheeran niet).

Vond het overigens wel leuk dat Oasis ook niet meer bestond, zonder Beatles geen Oasis, maar da's logisch.

Walter S. schreef:
Romantische komedies zijn echt mijn lievelingsgenre (echt niet dus).

[...]

Jouw review is precies zoals ik me voel over deze film.

avatar van Partyboooi
Film kijkt lekker weg. Je hoeft ook niet een Beatles fan te zijn om het leuk te vinden. Heb me goed vermaakt, alleen in het midden sukkelt ie beetje voort (zoals al aangegeven). Idee is ludiek en grappig, had iets meer mee gedaan kunenn worden. Bijrol voor Ed Sheeran was wel geinig.

avatar van pierre18
Deze kijkt lekker weg vooral met Lily James die een heerlijke rol neerzet. Het verhaal is grappig maar de boventoon wordt gevoerd door de slim uitgekozen grappen.

avatar van Daan258
Redelijke feelgood film.

Zoals al meerdere malen is gezegd is dat de eerste helft van de film het sterkst is. Hierna krabbelt de film rustig voort maar blijft continu op hetzelfde niveau hangen en had het verhaal wat beter uitgepakt kunnen worden. De speelduur had ook wat korter gemogen maar alsnog is dit prima vermaak om een keer gezien te hebben.

avatar van Mark de Jong
Jammer. Idee leuk, muziek geweldig, begin van de film goed, maar vervolgens beland je in de zoveelste remake van Hugh Grant romcoms. En de ontmoeting met J.l. was belachelijk. Jammer.

Net deze film gezien, en ik moet zeggen, ik ben diep teleur gesteld.
Het moment dat hij optrad verschrikkelijk... hij is vals en het klonk alles behalve ''the Beatles''.
Nu is dit natuurlijk een persoonlijke mening maar ik ben een groot Beatles fan, en deze film kwam totaal niet tot zijn recht.

Erg jammer, geen aanrader.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Yesterday (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.com

Het idee van een wereld zonder The Beatles bied een hoop aan opportuniteiten, Ik had echter het gevoel dat ze niet all the way zijn gegaan met dit briljante concept. Voor de fans zijn er wel leuke grappen en verwijzingen rondom de Fab Four, maar zonder de wereldberoemde nummer 1-hits had dit een standaard biopic verhaaltje geweest. Himesh Patel en Lily James zitten aardig in hun rol, maar ook hun romance word wat voorspelbaar neergezet. Yesterday is een leuke en simpele feelgood film met een sterke soundtrack, maar ik ga mij deze film niet meer herinneren als ik 64 ben.

Flat Eric schreef:
Plagiaat to the max.

?

avatar van avdj
The Beatles zijn zonder enige twijfel de meest invloedrijke band aller tijden. Echter, destijds wisten de media een kunstmatige vete op poten te zetten met The Rolling Stones. Wie echter nuchter naar de feiten kijkt, weet dat er van een 'strijd' nooit sprake is geweest. Toen de Stones het liedjes schrijven eindelijk in de vingers kregen, creëerden The Beatles het ene meesterwerk na het andere. Sindsdien komt eigenlijk alleen David Bowie qua productiviteit én genialiteit in de buurt van The Fab Four. Genoeg inspiratie dus voor een bioscoopfilm.

Hoewel Yesterday niet direct aanvoelt als een werk van Danny Boyle, ontvouwt de film zich in het eerste uur als een zeer vermakelijke feel-good-movie. De humor werkt goed, de cast is in orde en het gevoel dat er dingen zijn verdwenen (The Beatles, sigaretten, Harry Potter) zorgt voor een prikkelende verwarring bij de kijker. Vooral de Google-scenes blijven de hele film lang goed 'werken'.

Dat geldt helaas niet voor de rest van het verhaal. Waar Ed Sheerans rol voor leuke momenten zorgt, geldt dat minder voor Rocky en al helemaal niet voor Sheerans manager. Haar hysterische personage gaat al snel op je zenuwen werken. Ook slaagt de regisseur er niet in om de resten van The Beatles - de leden zijn gewoon in leven en hebben ook alle nummers geschreven - op een geslaagde manier in het plot te verwerken.

Waarschijnlijk zijn The Beatles zodanig in het heden verweven dat ze niet 'zomaar' kunnen verdwijnen. Hun aanwezigheid is even vanzelfsprekend als stromend water en elektriciteit. Bovendien zou de latere popmuziek zich nooit zo razendsnel hebben kunnen ontwikkeld zonder het nalatenschap van The Beatles. Zelfs artiesten die ogenschijnlijk niet met hun werk kunnen worden geassocieerd (Black Sabbath, Nirvana) waren sterk beïnvloed door de 200+ liedjes die de Engelsen nalieten.

Wellicht had Yesterday een veel interessantere film kunnen zijn als de verdwijning van The Beatles hand in hand ging met de kettingreactie die ze veroorzaakten. Compleet met flashbacks die de hoofdrolspeler heeft van hun muziek. In plaats daarvan kiest Boyle de gemakkelijke weg door de kijker een vrij conventionele romcom voor te schotelen. Jammer, want de potentie was enorm.