Yesterday (2019)

Verenigd Koninkrijk / Rusland / China / Japan
Muziek / Komedie

geregisseerd door Danny Boyle
met Himesh Patel, Lily James en Kate McKinnon

'Yesterday' volgt het leven van een worstelende muzikant. Hij komt erachter dat hij van de ene op de andere dag de enige persoon op aarde is die zich de 'Beatles' kan herinneren. Met de kennis van al hun muziek is hij vervolgens relevanter dan ooit.

avatar van Lambchop
Wat heb ik genoten van deze film. Echt een feelgood met prachtige muziek .

Muziek is tijdloos en blijft fantastisch, maakt de film. Verhaal is eigenlijk wat gemakzuchtig, nochtans bedacht door expert in feel good movies, Richard Curtis. En met Boyle op de regiestoel mag je dan eigenlijk wat meer verwachten. Maar door de emotie die de muziek oproept kijkt de rest ook weer wat makkelijker weg. Thema van een verloren liefde is bijvoorbeeld voorspelbaar maar werkt hier toch weer wonderwel. Wel grappig en goed gevonden om Ed Sheeran een bijrol te gunnen, bij deze ene moet het verder ook blijven want de man kan zichtbaat niet acteren. De hommage aan John Lennon was ook mooi om te zien. Wel een lompe, enigszins irritante bijrol van McKinnon, maar ook dat is bijzaak, wat overheerst zijn de prachtige songs.

Toppertje, ondanks alle genoemde kritiek. Wil je een topavond? Kijken!

avatar van Jaepa
Gedrochtje, ondanks alle mooie muziek. Wil je een kutavond? Kijken!

avatar van Baboesjka
Vermakelijke film. Leuk verhaal, de humor beviel mij en ik houd wel van muziek van The Beatles. Keek vlot weg, vrolijkte mij een beetje op en was makkelijk te volgen. Goed gespeeld en prima beeld. Een 7. 3,5*

avatar van Boneka
Yesterday all my troubles seemed so far away....het blijft een mooi nummer. Ik had eerst gedacht aan een soort biop zoals The Rocketman met Elton John of Bohemian Rhapsody met Freddie Mercury (Queen) en in eerdere stadium de veel betere Walk the Line 2005 met Johnny Cash en La Bamba 1987 met het korte bewogen leven van Ritchie Valens .

Maar Yesterday is duidelijk anders. Hier geen biop van The Beatles of een van hen maar een muziek comedy met een fantasy sausje. De hele opzet het idee vond ik goed en leuk bedacht. Zeker omdat dit een groep betreft, maar de uitwerking is niet top en dat is erg jammer. Daarnaast is het eindstuk niet goed doorgedacht en best wel een anticlimax geworden. Waarom nu zo'n bekentenis in een volle zaal. De stroomstoornis die een stuk geschiedenis (yesterday) weghaalt is zoals ik al zei erg leuk bedacht. Alleen verwacht je op het eind een soort van cirkel dat alles weer in elkaar past. Helaas deze kijkers moet ik teleurstellen en dus komt Himesh Patel die het heel aardig doet met de namen van het echte stel Jammer!!!! Onderweg zien we nog wel even John Lennon voorbij komen, maar die komt ook niet met het verlossende woord. Nee de scriptschrijvers hebben hier ernstige steken laten vallen.

Maar je ziet toch een 3.5 hier prijken. Dat komt omdat de muziek die deze film vooral draagt erg aanstekelijk werken al mis ik DE knaller Imagine die niet voorbij komt. Moet de extra's nog wel even bekijken. De tegenspeler van Himesh Kate McKinnon is een leuke verschijning en doet het heel aardig. De rollen zijn op hen na wel allemaal een beetje anders dan anders. Dat maakt Yesterday wel leuk al moet je van de grapjes houden. Zo komt ook ene Ed Sheeran voorbij. In de keuken staat ook de vader van Himesh en na het zoeken van de augurken zegt pa dan van. "You look like Ed Sheeran". Waarop Ed zegt "I am Ed Sheeran", waarop pa dan weer zegt "Well done". In dit segment zitten we dan. In het begin zitten nog wat cameratrucjes, maar dat is al weer heel snel voorbij. En gek genoeg zitten er ook anno 2020 anti discriminatie fragmenten bij. Dat begint al met die chef, maar later ook wanneer gesproken wordt over White Album. Ja echt 'te wit'. We zitten in een maatschappij waar elk woord wordt omgedraaid. Alsof Black Power dan weer wel kan. Afijn het zal er wel bij horen in deze tijd.

Zoals gezegd de songs zijn lekker (had wat meer gemogen en langer), maar The Beatles raken mij toch altijd meer dan The Rolling Stones. (Mijn naam is er aan ontleend) (Paul) En ja die bestonden wel. Coke weer niet afijn dat is wat je ziet in Yesterday!

Film 3.5
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4.5 (Atmos)
Extra's 5.0

avatar van Boenga
Wat als...

... niet The Beatles maar wel André Hazes uit het collectieve geheugen gewist was ?

Of: wat blijft van deze film over zonder de fantastische soundtrack ?
(Met alle respect voor de Hazes-fans.)

Een origineel concept, met een paar degelijke grappen (Google), en een paar fijne momenten (Lennon).
Maar toch vooral een een middelmatige romcom met een overdosis aan clichés.

Wat een onbenut potentieel.

avatar van rep_robert
IK heb de film op blu-ray herkeken en het blijft gewoon een erg fijne film.
De mix tussen komedie en romantiek is goed gebalanceerd en de film trapt niet in de val van meligheid, iets dat natuurlijk makkelijk kan bij een gegeven als dit. In plaats van dat krijgen we te maken met een leuk doordachte en vrolijke film met af en toe leuke grappen, maar het heeft vooral een hart. Doordat alles enorm sympathiek gebracht wordt en er geen geforceerde spanning in de film gebracht wordt (had natuurlijk makkelijk kunnen gebeuren met de starende mensen, wordt je helemaal meegesleept in de vrolijke (Beatles) vibe en loopt de film ook lekker af zoals je het graag zou willen. Het liefdesplotje is standaard, maar het werkt gewoon.

Dus verwacht geen verrassingen of spannende plotwendingen, maar een vakkundig gemaakte en sympathiek eerbetoon aan de Beatles.

avatar van K. V.
Deze muzikale film ook eens bekeken en wat blijven die liedjes toch goed. Het verhaal keek ook wel vlot weg, ondanks de kleine 2 uur. Echt verrassend werd de film nooit, maar vervelen deed hij evenmin.
Ook de cast deed het prima en ook de gastrol van Ed was goed. Verder zag de film er prima uit.

In 2019 kwamen twee films uit die een tribute aan een muzikale grootheid brachten met een Engelsman van Aziatische origine in de hoofdrol: Blinded by the light en deze Yesterday. Yesterday brengt een tribute aan The Beatles. Jack Malick is een muzikant die een moeizaam bestaan leidt. Hij treedt op voor slechts een zeer select publiek maar dat verandert wanneer op een dag niemand de Beatles meer kent behalve hij. Op zich een leuk idee maar helaas begon deze film mij na 20 minuten al de keel uit te hangen want toen was de lol van de gimmick er af. Het was allemaal wat zwak geschreven en leunde te veel op de gimmick, de liedjes van de Beatles en de appearance van die zingende, rossige Koalabeer Ed Sheeran. Dit was niet mijn film.

avatar van Dudady
Enorm genoten van deze film, heb de film met een glimlach van oor tot oor gegeken. Het einde vond ik wel enorm teleurstellend. Maar buiten dat en het acteerwerk van Ed Sheeran vond ik het een erg leuke film.