Les Yeux Jaunes des Crocodiles (2014)

Alternatieve titel: The Yellow Eyes of the Crocodiles

Frankrijk / Spanje

geregisseerd door Cécile Telerman
met Emmanuelle Béart, Julie Depardieu en Jacques Weber

Twee zussen vormen elkaars tegenpolen. Joséphine is een historica gespecialiseerd in de 12de eeuw en wordt geconfronteerd met de moeilijkheden van het leven. Iris, waanzinnig mooi, leidt een comfortabel en onbeduidend leven in Parijs. Op een avond, tijdens een etentje, schept Iris erover op dat ze een roman zal schrijven. Gevangen in haar leugen overtuigt Iris haar zus, die verlaten werd door haar echtgenoot en diep in de schulden zit, om de roman in haar naam te schrijven in ruil voor geld. Het succes van het boek zal hun relatie voorgoed veranderen en hun levens radicaal omgooien.

Naar het gelijknamige boek van Katherine Pancol.

Vanaf 9 april in de bioscoop (A-film)
EDIT: Nederlandse release verplaatst naar tweede kwartaal 2014.
Belgische release wel 9 april.

Prachtige film met sublieme acteer prestaties van Emmanuelle Béart, Julie Depardieu en Patrick Bruel en een mooie bijrol van Jacques Weber als Marcel Grobz. De film gaat over zich gewaardeerd voelen en op zoek zijn naar de ware liefde. De film weet je werkelijk alles om je heen even te vergeten en laat je toch wel met een fijn gevoel achter. Ook leuk was het om Karole Rocher uit de hit serie Braquo (TV Series 2009? ) - IMDb te zien

Josephine is de meest inschikkelijke in een familie waarin de meeste leden toch eerst en vooral aan zichzelf denken.
De film duurt ruim 2 uur en het opvullen ervan met een familiekroniek, met wat nevenverhaaltjes, is niet eenvoudig om het over de ganse lijn even boeiend te houden. Nu en dan valt er een diepje, temeer doordat de film niet zonder de klassieke en overbekende ingrediënten voort kan.
Toch slaagt de cineaste erin een behoorlijke film op te brengen, waar er toch plaats is voor echte emotie.
De zussen, vooral Emmanuelle Beart, als de wispelturige en onverantwoordelijke, zetten een goede act neer.

avatar van Decec
Een redelijk drama film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

Redelijke film waarin een vrouw een boek schrijft en haar zus het publiceert onder haar eigen naam. Een wat rommelig familieverhaal dat iets teveel zij-verhaaltjes kent waardoor het wat focus mist. De relatie tussen de twee zussen wordt wel goed gebracht en de twee rollen worden ook leuk ingevuld door Emmanuelle Béart en Julie Depardieu. Een mooi einde, en hierdoor nog net 3.0 sterren.

avatar van 93.9
Film is redelijk, maar niet to the point.
Bruel vind ik een vreselijk acteur (en ook zanger).
Beart is er niet knapper op geworden, maar acteert beter dan bovengenoemde.

Typische 2000+ Franse cinema: mooie plaatjes die de leegheid in de film moet verbloemen. Het blijft gladjes.

avatar van Boenga
Een eenvoudig verhaal, zonder bijzondere uitspattingen, zonder verrassingen, maar dit zinnetje zegt heel veel:
stinissen schreef:
...sublieme acteer prestaties van Emmanuelle Béart, Julie Depardieu en Patrick Bruel en een mooie bijrol van Jacques Weber als Marcel Grobz

Zelden een film gezien waarin de volledige (!) cast zo perfect paste in z'n personages.

Luchtig drama dat zich af en toe verslikt - de zelfmoord in de krodillenvijver vond ik bijvoorbeeld een stapje te ver gaan in de zoektocht naar dramatische elementen; maar in zijn geheel is Les Yeux Jaunes des Crocodiles zo ontspannend als een film maar kan zijn.
Had van mij best wel een uurtje langer mogen voortkabbelen.

avatar van eRCee
Clichématig, met de nadruk op matig.