You Should Have Left (2020)

Horror / Mystery

geregisseerd door David Koepp
met Amanda Seyfried, Kevin Bacon en Geoff Bell

Theo Conroy is een succesvolle man van middelbare leeftijd wiens huwelijk met zijn veel jongere vrouw Susanna, een actrice, niet goed loopt, door haar geheimzinnigheid, zijn jaloezie en de schaduw van zijn verleden. In een poging hun relatie te herstellen, boeken Theo en Susanna een vakantie naar een afgelegen modern huis op het platteland van Wales voor zichzelf en hun zesjarige dochter, Ella. Wat op het eerste gezicht een perfect toevluchtsoord lijkt, verandert in een nachtmerrie wanneer Theo zijn grip op de realiteit dreigt te verliezen.

Waarom gaan mensen hier reageren op de trailer?

avatar van AmazingPP
Matige thriller met een goed acterende cast. Mooi camerawerk, maar het verhaal is allemaal nogal "The Shining" - achtig. De locatie echter zat goed in elkaar en zet je steeds weer op het verkeerde been. Al met al geen onaardige film, maar met iets meer uitleg was hij beter geweest. 3*

Matige film waarin een man samen met zijn vrouw en dochter naar een afgelegen huis trekt om aan hun huwelijk te werken. Op zich een prima en mysterieuze opbouw, maar hier wordt tijdens het laatste gedeelte te weinig mee gedaan. Ditzelfde geldt ook voor de personages (goed opgebouwd, maar slecht afgeserveerd). Niet vervelend, maar 3.0 sterren zou net te veel zijn.

avatar van Collins
Verantwoordelijk voor het draaiboek en de regie is David Koepp. Geen onbekende in de filmwereld. Koepp heeft een paar aardige films geregisseerd en voor andere aardige films het draaiboek geleverd. Bij het bekijken van You Should Have Left, kwamen asociaties met de door hem geregisseerde film Stir of Echoes (1999) boven. Een prima spookhuisfilm over een stel met een kind dat met vreemde gebeurtenissen wordt geconfronteerd. Met een hoofdrol voor Kevin Bacon.
You Should Have Left is eveneens een prima spookhuisfilm over een stel met een kind dat met vreemde gebeurtenissen wordt geconfronteerd. Met een hoofdrol voor Kevin Bacon. Dat zijn nogal wat overeenkomsten. Gelukkig is de film geen naadloze kopie van voornoemd werk.
Zo heeft de film veel meer aandacht voor karaktervorming en voor het analyseren van de relatie van het stel dat wordt gespeeld door Bacon en de altijd leuke Amanda Seyfried. De relatie wordt gekenmerkt door een groot verschil in leeftijd. Gedurende het eerste halve uur komen dit feit en een schimmige gebeurtenis uit het verleden van Bacon vaak ter sprake. Na dat halve uur nemen de vreemde gebeurtenissen een aanvang en blijkt dat de psychologische laag, die door de nadere analyse van de personages in het verhaal is ingebracht, goed is geweest voor het creëren van een beklemmend basisgevoel bij de kijker.
De verschijnselen zijn typisch voor een spookhuisfilm. Verontrustende schaduwen op de muren. Verlichting met een eigen wil. Schemerige gestaltes die plotseling zichtbaar worden en even plotseling weer verdwijnen. Een bescheiden jumpscare hier. Een bescheiden jumpscare daar. Ook de instabiele gemoedstoestand van de personages zorgt voor paranoia. Waan of geen waan? Het zijn de gebruikelijke ingrediënten voor het genre. En hoe uitgesleten die trucs ook zijn, ik geniet altijd weer van die fijne duistere sfeer die ze oproepen.
Een spookhuisfilm zonder huis is geen spookhuisfilm. Het huis speelt een belangrijke rol. Helaas geen Gotisch bouwwerk, maar een modernistisch bouwsel met grote vensters. Gelukkig beschikt het huis over veel trappen, gangen en deuren. De camera maakt er dankbaar gebruik van en glijdt regelmatig door de eindeloze gangen en talloze ruimtes die het huis bezit. Al doende creëert de camera een gevoel van verlorenheid, desoriëntatie en droom. Een gevoel dat overeenkomt met de staat van zijn van de personages en tevens een gevoel dat een fijne toevoeging betekent voor de beklemmende sfeer.
You Should Have Left is een film die met bekende bestanddelen heel sfeervol, zonder veel commotie en redelijk vermakelijk is te consumeren.