Valdez Is Coming (1971)

Western

geregisseerd door Edwin Sherin
met Burt Lancaster, Susan Clark en Frank Silvera

Marshal Valdez ziet dat de arme zwarte Rincon in zijn hut wordt belaagd door de bende van Frank Tanner. Volgens hen heeft Rincon de handelaar Erin vermoord en daarom moet hij worden opgehangen. Valdez twijfelt echter aan dit verhaal en ondervraagt de verdachte. Hieruit blijkt al snel dat hij niet de dader is. Valdez moet nu opboksen tegen de rijke Tanner en zijn handlangers.

avatar van speedy23
Vrij intelligente western die gefilmd werd in de desolate landschappen van Zuid-Spanje en waarin Burt Lancaster het mooie weer maakt. De sfeer doet een beetje denken aan Chato's Land met Charles Bronson...

Prima western met een uitstekende Lancaster, die in eerste instantie bijna medelijden opwekt met zijn onzekere, ietwat onderdanige en armoedige voorkomen.
De rest van de cast is ook redelijk tot goed, maar Lancaster domineert alles en iedereen zodra hij in beeld verschijnt.

Barfly schreef:
Een mooi in beeld gebracht verhaal met een origineel (half-)open einde.

Mooier kan ik het zelf niet verwoorden.
Deze staat in mijn ere-gallerij van western dvd's

avatar van louisvf
Barfly schreef:
Een mooi in beeld gebracht verhaal met een origineel (half-)open einde.

Sluit me hier wel bij aan.

Sterk verhaal met een goed begin en een origineel einde.
Toch had ik niet zo vaak het wauw effect dat ik bij andere westerns dan wel weer meer had. Maar er zitten zeker wel leuke elementen in zoals de "sniperscene" en het bewegen doorheen het landschap. Vond hem ook vrij hard, ivm het begin, zijn vrienden en het kruis. Lancaster, de muziek en het landschap maken de film af. Ondanks al deze positieve elementen kan ik mij dus alleen maar als fan aansluiten op deze pagina.
Tevreden dus, van mijn nieuwe aanwinst!

3.5 (na herziening misschien een 0.5 meer, zakken zal hij zeker niet )

avatar van wendyvortex
Burt Lancaster komt erg oud en vermoeid voor in het begin van de film en die indruk raken we ook niet meer kwijt als ie later een soort avenging angel wordt.
Een heel enkele keer zien we een Lee van Cleef-achtige glimp.
Zeker in de tijd (1971) waarin ie uitkwam had ie concurrentie van de veel sterkere spaghetti-westerns en de Peckinpah-variant.
Dit is toch meer het niveau van de jaren vijftig western-matinee.

avatar van Brix
Dat Lancaster er 'oud en vermoeid' uitziet in deze film hoort bewust bij het personage dat hij speelt, en is m.i. juist een van de sterke punten van de film.
De concurentie van spaghettiwesterns die in dezelfde periode gemaakt werden als ' Valdez' is geen reden om die dan ook meteen maar als 'ijkpunt' voor alle westerns te zien.
En waarom zouden alle filmmakers meteen de stijl van Peckinpah moeten overnemen?

Integendeel zelfs, gewoon je eigen ding doen, en niet op de kar van anderen meerijden vind ik veel interessanter.
En dat is hier absoluut zeer geslaagd in mijn ogen.
Een vergelijking met jaren vijftig western-matinee films gaat al helemaal niet op.
Die waren grotendeels voor een publiek van 'alle leeftijden'bedoeld, en oneindig veel luchtiger van formule.
Hiermee zeg ik niets ten nadele van dat soort van westerns, want die waren op zichzelf prachtig en vervulden hun doel uitstekend.

Een behoorlijk harde film als ' Valdez' had daarbij nooit door de (stijg)beugel gekund.

Een waardering met slechts 2 sterren kan ik ook absoluut niet begrijpen.
Dat je een film als deze je minder ligt wél.
Maar hij heeft ook voor niet-liefhebbers toch zijn kwaliteiten om op zijn minst een voldoende te halen.
Hij steekt met kop en schouders boven het gros van de spaghettiwesterns uit.
Er zijn genoeg films die mij helemaal niet liggen, maar wanneer ze kwalitatief goed zijn ga ik er geen onvoldoende aan toekennen.
Wanneer het helemaal mijn genre niet is blijf ik er gewoon vanaf.

avatar van Jan met de pet
Klopt in het begin van de film krijg medelijden met Valdez ook het 100 Dollar gesmeek, maar dan gaat het los, echt een topper: 4,5

avatar van Brix
En veel beter dan de poster hierboven

avatar van simonvinkie
Prima western, maar toch wel ietsje meer van verwacht. Kwa sfeer lijkt dit best wel op Chato's Land inderdaad. Dat was niet echt een goeie film. Dit was gelukkig wel wat beter. De film is best realistisch en behoorlijk hard ook. Dat beviel me opzich wel, al had ik er graag toch wat meer tempo in gewild. De lanschappen zien er wel mooi uit en Burt Lancaster is weer geweldig.

De film kent bovendien ook een sterke openingscene en een erg mooi open einde (al denk ik dat de meeste mensen wel een idee hebben hoe het afloopt). Wat jammer dat het middenstuk af en toe wat traag was. Maar voor de rest prima. 3*

avatar van jeroentjuhhhhh
Aardige western toch wel. Aangezien ik vandaag TGTB&TU heb bekeken heb ik die lijn qua genre maar even voortgezet, nu ik er toch een beetje in zit. Deze Valdez is Coming is een stuk onbekender en enige verwachtingen waren dus onmogelijk.

Vooral Lancaster wist me goed te overtuigen met zijn rol in deze degelijke film. Vooral het eerste half uur maakte me behoorlijk enthousiast, de openingsscène sprak me meteen al aan, het vervolg met o.a het kruis op de rug wist me ook goed te bekoren. Jammer dat er een flinke dip zit in het midden, het tempo wordt vrij slopend en eigenlijk voelde het op dat moment simpelweg teleurstellend.

Het einde, eigenlijk vanaf het gebeuren in die schitterende heuvels, wist me wel weer mee te nemen. Enkele sterke shots en wanneer Lancaster bovenaan die heuvel begint te schieten op het groepje beneden....wat een baas . Het weet me uiteindelijk net genoeg te bieden om er niet zo over te vallen, maar dat neemt niet weg dat er meer in had gezeten. De speelduur werkt ook goed mee trouwens. Ik blijf lekker door zoeken!

avatar van trebremmit
Ietwat tamme en saaie western met een ongeloofwaardig einde.
Lancaster springt er wel bovenuit, de rest van de cast vond ik weinig indruk maken.
De film begint goed en is behoorlijk spannend en mooi gefilmd, helaas kan het me daarna een stuk minder boeien.

Veel dichter dan dit kwam een Amerikaanse film niet bij de spaghettiwesterns. Gedraaid in Spanje, net als de meeste spaghettis.

Niet de beste wersten die ik ooit zag.Ik lees hier complimenten voor Lancaster, maar eerlijk gezegd vond ik hem niet sterk hier. Had ook meer van het verhaal verwacht, wat tenslotte gebaseerd is op een boek van Elmore Leonard.

avatar van madmax1
Staat als een huis deze western.
Dacht ook gaat naar spaghetti ruiken , prima rol voor de onverzettelijke Lancaster
die zijn sporen wel heeft verdient in prima westerns en zich niet heeft laten verleiden
in de macho’s einzelgänger spaghetties .
Iets andere western als gewend, blijft boeiend tot de laatste beelden.

Dank v.d. tip !

avatar van mr rumson
Afgelopen zaterdag twee westerns van John Wayne gezien. Namelijk El Dorado en Rio Lobo.
Gisteren was het de beurt aan Burt Lancaster Valdez is Coming en Ulzana's raid.
Ook al zijn het alle vier westerns, toch kun je de western van Wayne niet met die van Lancaster vergelijken.
De enige overeenkomst is dat allebei de acteurs een buikje hebben en daar houden voor mij dan ook de vergelijkingen mee op.
Want de westerns van Wayne zijn kleurrijker, luchtiger van aard en vermakelijker waardoor ze voor mij wat gemakkelijker wegkijken dan die van Lancaster.
De westerns van Lancaster zijn niet zo kleurrijk wat vooral in deze western goed te zien is. Men maakt dan ook dankbaar gebruik van het troosteloze landschap.
Luchtig kun je deze western zeker niet noemen Valdez Is Coming is vooral in het begin drama maar ook realistischer dan de twee Wayne westerns.
De westerns van Lancaster mogen voor mij dan niet zo vermakelijk zijn als dan die van Wayne
maar daar staat tegenover dat ze een stuk spannender zijn en harder.
Met andere woorden, waar je bij de westerns van Wayne meer ontspannen onderuit ligt zit je bij die van Lancaster meer op je puntje van je stoel.
Wat voor mij nog maar eens aangeeft dat bij lange na niet alle westerns hetzelfde zijn .
En de mensen die je willen laten geloven dat alle westerns hetzelfde zijn zouden Valdez is coming en b.v. Rio Lobo eens achter elkaar moeten zien .
Ik geef deze boeiende western een welverdiende vier sterren

avatar van Brix
Mooie reminder om eindelijk de Blu-ray eens aan te schaffen mr rumson, waarvoor dank.

Dit blijft een van mijn favoriete westerns.
Weer gebaseerd op een verhaal van de geweldige Elmore Leonard.

avatar van Left4Dead
Een aardig standaard wraakwestern, het is mijn genre ook niet echt.
Voor een keer leuk.

avatar van Brix
Nog maar eens bekeken, nu via Blu-ray.
Nog meer onder de indruk dan bij de vorige kijkbeurten.
Wat mij nu vooral opviel is hoe fraai men filmisch gebruik heeft gemaakt van de overbekende spaghettiwestern landschappen rond het Spaanse Almeria., en die naadloos gemixt heeft met Mexicaanse locaties.

Iedere kijkbeurt lijkt de film nog beter te worden.
Ik neig inmiddels al lichtjes naar het volle pond van 5 * waardering