Varsity Blues (1999)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Brian Robbins
met James Van Der Beek, Paul Walker en Jon Voight

Johathan 'Mox' Moxon is de reserve quarterback van de West Canaan Coyotes. De coach is Bud Kilmer, die in dertig jaar tweeëntwintig districtskampioenschappen heeft binnengehaald. Kilmer is ervan overtuigd dat dit jaar de drieëntwintigste overwinning zal opleveren. Om dat te verwezelijken gaat Kilmer tot het uiterste, waardoor zijn vaste quarterback ernstig geblesseerd raakt. Mox mag nu zijn plaats innemen en krijgt plots de kans uit te groeien tot de ster van het team.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De film biedt een mooie blik op hoe belangrijk football is in dit soort plaatsjes. De opbouw van de film is erg standaard (en eindigt natuurlijk met de finale om de titel), maar ondertussen worden de diverse personages interessant neergezet, 3 sterren.

Beetje the ussual

avatar van tovenaar
Interessante oplossing voor de mannen onder ons in deze film:

--> "Let the dryer do the work! "

avatar van AHWA
Gisteren gezien. Leuke film, alleen stoorde me wel aan het nepzuidelijke accent wat de cast probeerde te bereiken. Soundtrack was ook erg goed met het magistrale My Hero van de Foo Fighters.

boeiende film, had wel meer ingezeten.

ook wel geinig dat de poster frans is?

die football films zijn toch allemaal dezelfe

Best vermakelijk, maar veel is het niet. Het verhaaltje is onwaarschijnlijk en bijzonder oppervlakkig. Het einde is zelfs tenenkrommend, al zie je het wel aankomen..
Voigt speelt overdreven, maar wel een amusante rol.
Only in America, 2*

nickdeleuw
leuke laatste zin van de film..
'This was our day'

:^)

avatar van otherfool
Soapachtige highschool/football film met James 'Dawson' VD Beek in de hoofdrol. Zijn zuidelijke accent is niet onaardig, maar het verhaal zit bol van de cliches en karikaturen (de coach, de cheerleader, de vader). Wél zien de sportscenes er weer geweldig uit, laat dat maar aan de Amerikanen over.

2*.

Best een leuke film

avatar van newG
Net nog eens gezien en ik blijf deze een degelijke film vinden. Vind het allemaal goede acteurs (soms was dat Forrest Gump accent er net iets over). John Voight speelde goed, vooral op het einde wnr hij de wanhoop nabij is, geweldig hoe hij in zijn handen klapt

Sportscene's zagen er allemaal goed uit met steeds een leuke soundtrack erbij.

Highschool (American Football) sportflick, geweldige plateland accentjes, erg leuke grappen, boeiend verhaal en geweldige soundtrack. 3.5*

D-ark
Goede en rustige Americane.
Leuk om naar te kijken.
een 3,0

avatar van TheRisingSun
Leuke film, zoals ik zulk soort films altijd wel kan waarderen. Allemaal niet te moeilijk doen, gewoon proberen de mensen zoveel mogelijk te vermaken. En dat is hier ook weer gelukt. Allemaal misschien zo standaard als iets, maar vermakelijk is het des te meer.

Voight zet daarnaast ook nog eens schitterend een hoogst irritante lul van een coach neer die ten koste van alles zijn 23e districtkampioenschap wil binnenhalen, zonder daarbij de spelers ook maar enigszins te ontzien. Zelfs zijn sterspeler Lance Harbor (Paul Walker) laat hij nog met een kapotte knie (Met een spuit erin dat weer wel!) het veld ingaan.

Van der Beek, Smart, Larter, Caan en Walker zijn de overige castleden naast de ervaren rot Voight en zetten allemaal een degelijke rol neer. Niets oscarwaardig ofzo, maar een dit soort films is dat absoluut niet nodig natuurlijk.

Vermakelijk zoals ik al een aantal keer heb gezegd, dus ...

3 sterren

Niet onaardige tienerfilm gemaakt volgens een bekend stramien.
En de USA blijven toch een wat raar land.

avatar van Aapje81
Als ik deze had gezien toen ik 18 was had ik er waarschijnlijk meer mee gekund. Maar nu is dit gewoon een vervelende tienerfilm met vermoeiende en nietszeggende personages. Alleen de muziek is wel aardig en Amy Smart is natuurlijk altijd wel leuk om te zien maar dat maakt dit geen goede film.

Gaat wel.

Friday Night Lights (de tv-serie) geeft een veel boeiender kijk op high-school football in dit soort kleine plaatjes in het zuiden van de V.S.. Dit is gewoon een vreselijk geacteerde, tenenkrommende tienerfilm.

Ik heb niks met American Football en dat is allicht een handicap om deze film op zijn merites te beoordelen. Als drama niet slecht, maar hier en daar ligt het er te dik bovenop. Toch best aardig voor een keer.

gauke schreef:
Niet onaardige tienerfilm gemaakt volgens een bekend stramien.
En de USA blijven toch een wat raar land.

In de kern een afgezaagde, clichématige en te heet gebakken sportfilm (met wat drama, actie en humor) over football-spelers op de middelbare school. De personages zijn stereotype, maar op de een of andere manier werkt het verhaal. In ieder geval is zonneklaar onder welk een druk football-scholieren staan. Bovendien trekt Jon Voigt met zijn spel als de meedogenloze, immorele en egocentrische coach de film naar een hoger plan.

avatar van missl
Een sportfilm over stoere knullen die in het footballteam zitten, ik begrijp niet zoveel van football dus ik zou niet kunnen zeggen of het heel goed of slecht was qua spel. Qua verhaal was het wel prima, gewoon wat je van zo'n film verwacht; vriendschap, drama, sport, meisjes, familie.

avatar van Gang_Star
Sportdrama met football als thema. Geen sterke film die heel lang blijft hangen, maar wel één die goed te doen is. De cast speelt het op zich best redelijk en alle thema's die in het verhaal worden verwerkt gaan niet vervelen. Geen hoogvlieger, maar wel een degelijke wegkijker.

avatar van IH88
“Never show weakness, the only pain that matters is the pain you inflict.”

High School Football is op sommige plekken in Amerika bijna een religie. Dat dit fenomeen niet alleen positief kan uitpakken, laat Varsity Blues zien. Een keiharde coach, te fanatieke ouders, te lang doorspelen met blessures en jongens die worden aanbeden na een winstpartij, maar ook net zo goed weer worden uitgekotst of vergeten na een verliespartij of blessure.

Varsity Blues gaat niet heel diep maar laat al deze zaken wel zien. De cast bestaat uit veel bekende koppen met Voight (als keiharde coach) en Van Der Beek die hier uitblinken. Met Lester en Caan als humoristische side kicks en Smart als mooie love interest. Wat football met zo'n gemeenschap kan doen zagen we bijvoorbeeld in de voortreffelijke televisie serie Friday Night Lights en ook Varsity Blues weet dit goed te belichten. De positieve maar ook de vele negatieve kanten.