Invincible (2006)

Sport / Biografie

geregisseerd door Ericson Core
met Mark Wahlberg, Greg Kinnear en Elizabeth Banks

Vince Papale is in de jaren 70 een invallende leerkracht en parttime barman. Tevens is hij een enorm grote fan van het footballteam de Philadelphia Eagles. Tijdens een open dag van de club, waarbij onbekend talent een poging mag wagen iets te laten zien, pakt Vince zijn kans en krijgt een mogelijkheid prof te worden.

avatar van Insignificance
Wat mij betreft vaak goed te doen, zo'n sportflick. Geldt ook voor deze. Uiteraard aan de zoete kant, maar dat mag de sportpret niet drukken. Film is netjes aangekleed; het uiterlijk van Philadelphia en de cast passen in het tijdsbeeld, de kleurstelling in arm South Philly tegenover de shots uit het Eagles kamp geeft een aardige tegenstelling weer en met de passende soundtrack levert het als geheel een fijne 70's sfeer op. Ook op de cast is niet veel aan te merken, met name Wahlberg leeft zich uit in zijn rol als getergd speler.

P8rb schreef:
Leuke film inderdaad, vreemd genoeg duurde de film bij mij maar 100 minuten ??

IMDb maakt ook melding van een runtime van 105 minuten. Misschien had de film wel 128 minuten moeten duren, want, om toch een minpuntje te noemen, Papale's (pro) periode bij de Eagles werd naar mijn smaak een beetje afgeraffeld. De pre-season games worden er doorheen gejakkerd en de wedstrijd waarin ie straalt volgt wel erg kort op de wedstrijd waarin ie faalt.

Hoe dan ook, menig sportliefhebber zal het verhaal van Vince Papale wel aanspreken. Voor de film geldt dan ook hetzelfde; onderhoudende film, gelukkig zonder een echt overdaad aan sentiment. Invincible kijkt lekker weg. Deze sportliefhebber is nu ook wel benieuwd naar de extra's...

Invincible past uitstekend in het rijtje bij We Are marshall, Remember the Titans, Glory Road, Coach Carter. Maar is net iets beter dan die films.

De hele 'vibe' van deze film bevalt me gewoon heel erg goed. Dit komt door de combinatie van een goed script, goed acteerwerkwerk, goede muziek en mooie beelden. Ik heb me zelden zo goed kunnen inleven in een film als bij deze. Het gevoel dat ik kreeg bij de bepaalde fragmenten was gewoon top, zoals bijv. het briefje van zijn ex, de gaten in de muur van zijn appartement, dat hij zijn beste vriend met een smoes opwacht op een lege parkeerplaats, als hij alleen in de kleedkamer zit.

Verder vind ik het mooie van deze film dat er eigenlijk geen ongeloofwaardige stukken in zitten, het is nergens 'overdone' (iets wat bij sportfilms toch al snel gebeurt). Mede hierdoor is het einde juist ook zo geweldig. Aan de ene kant is het jammer dat de film zo plots voorbij is, maar aan de andere kant is het juist het ideale moment om te stoppen. Het gevoel van de film blijft hierdoor juist wat langer hangen.

Oordeel: 5

Ps. Wel handig om wat van football af te weten, want dat voorkomt onduidelijkheden. Hoewel het minder noodzakelijk is als bij bijv. Any Given Sunday.

avatar van markel66
Hier sluit ik me helemaal bij aan, het eind vond ik inderdaad erg abrupt, een beetje een anticlimax omdat de hele film eigenlijk naar het slot toe werkt, dat slot had van mij toch wat meer uitgebreid mogen zijn, maar wat een goeie film.

PS

heb al een hoop feelgood sportfilms gezien, geen van alle kon mij echt boeien, deze wel. (oscar van mij voor Wahlberg)

Leuke film die weet te boeien. Mooi gespeeld van Mark Wahlberg. Dit is natuurlijk een film voor alle supporters van clubs die ervan dromen om ooit als professional aan de bak te komen bij hun favoriete club.

avatar van schram101
Toch wel een leuke film die toch eigenlijk voor kinderen bedoeld is/was.

De altijd goede Wahlberg acteerd ook hier weer bijzonder goed (de rol van Wahlberg was ook de reden dat ik deze film huurde).

avatar van AGoos
glazuurscheurend zoet...nergens verrassend... de modderscene waag ik me maar niet aan.. maar toch prachtig aangekleed..leuke rollen van wahlberg en banks...en eigenlijk wil ik stiekem ook nooit dat een sportfilm anders afloopt... kortom, erg vermakelijk

Sportfilmpje, zonder veel pretentie, uit het American Football-archief met een best voorspelbare afloop.

avatar van Boogeyman
keek lekker weg, verder niks bijzonders

avatar van nightbreed
Minder klef dan ik had verwacht.
De regie is zeer gladjes met mooie sfeerverhoogende filtertjes, daar erger ik me wel eens aan maar bij deze film had het wel een goed effect.
Ik vind Mark Wahlberg niet een acteur maar een man die probeert te acteren, maar in deze film doet hij het niet slecht moet ik bekennen.
Al met al een lekker wegkijkertje (ondanks de voorspelbaarheid) die ik een 6,5/10 zou geven.

Ondertussen heb ik al wel wat sportfilmen gezien, de ene al wat beter dan de andere. Deze is wel een van de betere, een zeer goede zelfs.
Een prachtig, waar gebeurt, verhaal met een prachtige acteerprestatie van Mark Wahlberg.
Ik heb me bij het bekijken van deze film helemaal niet verveeld, en boeiend zitten kijken. Eigenlijk houd ik niet zo erg van sportfims en zeker al niet als ze over voetbal of het (Amerikaanse) football gaan, maar omdat dit verhaal wel waar is gebeurt vormt dat wel een uitzondering (net zoals dat bij "We Are Marshall" het geval was).
Ik kan niet anders dan deze film warm aanbevelen, ook voor de niet sport fans.
Bovendien staat op deze film een werkelijk sublieme soundtrack, alleen al daarvoor zou je de film moeten bekijken.

avatar van sofripa
Ben nie zo van de sportfilms, maar deze kan ik een ieder aanraden. Wahlberg is goed (=prettig want das lang niet altijd zo). Gewoon fijn koekeloeren met wat snacks erbij!

Nomak
Ik ben een liefhebber van dit soort sportfilms, en dit is één van de betere. Ik had hoge verwachtigen, en die zijn waargemaakt. Het is een prachtig verhaal over een man die zijn droom kan waarmaken.

Tijdens het kijken van de film dacht ik ineens aan Rocky, die kreeg ook een soortgelijke kans. En die gedachte is zo gek niet eens. Het verhaal van Vince Papale vertoont namelijk enkele opvallende overeenkomsten met het verhaal van Rocky. Het is in beide gevallen een from zero to hero verhaal. Beiden komen uit Philadelphia en zijn van Italiaanse afkomst. Het verhaal van Vince Papale speelt zich af in 1976, Rocky is gemaakt in 1976.
Er staat ook een korte documentaire op de dvd van Invincible waar deze vergelijking ook gemaakt wordt. De korte documentaire is zeker een aanrader, dan krijg je nog een beter beeld van Vince Papale.

Mark Wahlberg acteert hier geweldig. Ik moet erbij zeggen dat ik hem erg hoog heb zitten als acteur. Ik ben nog nooit teleurgesteld door zijn acteerprestaties. Hier is dat natuurlijk niet anders, hij komt erg geloofwaardig over. Hij is gewoon perfect voor deze rol.

De film bevat heel wat mooie momenten, dan heb ik het niet alleen over de actie op het veld, of de problemen waarmee men wordt geconfronteerd. Maar ook over de scene als Vince een groep kleine jongens ziet spelen waarvan er eentje zijn rugnummer draagt. Dat is zo een moment dat hij pas echt beseft wat voor een prestatie hij geleverd heeft door zich in het team te vechten, en wat dat voor de supporters betekent. Hij is namelijk niet zomaar een speler die puur voor het geld speelt, hij is iemand die met zijn hart speelt omdat hij in de eerste plaats zelf supporter is. Hij is een echte volksheld voor de supporters!
Heel af en toe hoor je van die verhalen over mensen die iets speciaals hebben gedaan, en dit is dus zo een verhaal. Het verhaal van Vince Papale, Invincible is een echte aanrader!

avatar van DonOswaldo
erg leuke film, netjes geacteerd en ondanks dat football niet me ding is weet ie toch goed te boeien..

Football bedoel je.

spy30
onwijs goeie film en ontroerend heb hem al 3 keer gezien maar ben sowieso een grote fan van mark wahlberg

avatar van lagaiske
Jammer genoeg eentje waarvan we er al 12 in een dozijn gezien hebben.
Mag ik je dan toch eens een origineel american footbal film aaraden neem dan the blind side!!!

avatar van John Lee Hooker
Op-en-top Amerikaans.

Echt vreselijk hoe het allemaal in elkaar zit. Al die verbodige shots en de irritante montage zorgen ervoor dat het echt niet fijn is om naar te kijken.

Mark Wahlberg speelt weer de plank hout die alleen maar kan chagrijnen, erg vervelend. Zo'n blonde chick die hij dan ontmoet vond ik ook een beetje typisch.

De trainingssessies (waar steeds zo'n zogenaamd 'leuk nummertje' onder wordt gegooid), de begeleiding van de coach, de relatieproblemen... het is gewoon niets waard. En de eindmatch tegen de Cowboys is natuurlijk geheel volgens planning: de Eagles staan voor, komen achter en winnen uiteindelijk toch.

Die sepia-tint of wat dan ook zag er echt niet uit. Zo'n gele gloed... alsof het continu 30 graden was.

American flag.

Slecht.

avatar van libra666
Gewoon recht voor de raap filmpje niets bijzonder maar zeker niet slecht, kijkt lekker weg. Wahlberg speelt voor mij deze rol zeer goed het verhaal zelf is volgens mij wat te romantisch in beeld gebracht en het sportgedeelte kon ook wat professioneler uitgewerkt worden. Toch zeker 3 sterren waard !

avatar van the new guy
Leuk filmpje. Goed verhaal om te verfilmen. De tijd waarin het verhaal zich afspeelt en de armoede die een rol speelt voegt veel toe aan het verhaal. Verder is de film niet heel bijzonder omdat je vooraf al weet hoe het gaat lopen.

Verder moet ik wel zeggen dat Wahlberg voor dit soort rollen niet echt geschikt is. Het is best een aardig acteur en hij ziet er natuurlijk heel sportief uit. Het is alleen alles behalve een atleet, die gast kan niet rennen, niet gooien en maar een beetje vangen.

avatar van K. V.
'k vond het geen misse film, maar ook geen waw film, zo eentje die goed is voor een keertje.
Een typisch verhaal van zero to hero verhaal, maar dit keer in het footballmilieu. Mark Wahlberg speelde overtuigend en de muziek paste bij de film.
Tja het einde was niet echt verrassend (zie titel), maar stoorde niet.
Denk wel dat de footballliefhebber er nog meer plezier zal aan beleven, want het spel komt toch redelijk nadrukkelijk aan bod, daarom dat 'k deze maar goed vindt voor een keertje.

avatar van SimonV
Aardige film. Erg voorspelbaar verhaal met eigenlijk geen bijverhalen. Disney-thema's als vriendschap en familie worden aangesneden, maar daar blijft het bij. Camera-voering boven stadions is goed gedaan. Gebruik van kleurfilters is op z'n minst interessant: gele filters gebruiken om een rauwe, armoedige industriestad warmte te geven.

avatar van Insignificance
From zero to hero. Leuk achterliggend verhaal natuurlijk, maar de film is bij nader inzien toch te zoete Disney koek om het allemaal zonder probleem te slikken. Het kleurenfiltertje is me wat te artificieel, zeker in zijn buurt, de comic relief gaat nog, maar met name het sociale drama is wat te nadrukkelijk aanwezig. Vooral vlak voor zijn doorbraak stapelt het zich op, terwijl de speler Papale beduidend minder aan bod komt. De verhoudingen liggen net wat te scheef om het echt boeiend te houden.

avatar van WelvE
Aardige film over de doorbraak van een local hero in het NFL-team van Philadelphia; dit was voor mij een mooie opmaat voor de Superbowl van vannacht.

avatar van dvdcrusher
Amerikaans voetbal is niet echt mijn ding maar deze film heeft mij van begin tot eind weten te boeien. Toegegeven het verhaal is ietwat voorspelbaar maar met veel gevoel en stijlvol gebracht. Wahlberg in een van zijn beter rollen en Elizabeth Banks is echt schattig. Mooie beelden en eigentijdse muziek ook. Kortom deze film is echt af. 4 sterren

avatar van jippie2010
Aardige sportbiografie die keurig binnen de lijntjes blijft.
Het verhaal is simpel en wordt ook simpel gebracht.
Uiteraard met de nodige zoetsappige cliché's.
Waar Wahlberg laat zien dat hij een film in zijn 1tje kan dragen,
laat met name Kinnear het behoorlijk afweten.
Jammer, want een rol als coach is cruciaal in dit soort films.
Al met al keurig, en helaas niet meer dan dat. *3.0