Ved Verdens Ende (2009)

Denemarken
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tomas Villum Jensen
met Nikolaj Lie Kaas, Birgitte Hjort Sørensen en Nikolaj Coster-Waldau

In Indonesië is een Engelse filmploeg bezig om een natuurdocumentaire te maken. Daar ontdekken zij een zeldzame witte bloem. Als ze de bloem benaderen worden ze doodgeschoten door Severin Geertsen. Crimineel psycholoog Adrian en zijn assistente worden daarop naar Indonesië gestuurd om Severin te onderzoeken. Deze zegt dat hij 129 jaar oud is en beweert tevens dat de witte bloem het eeuwige leven zal schenken. Voor ze het weten moeten ze alle drie op de vlucht voor het Indonesische leger en de Amerikaanse gangster Jack Pudovski. Allemaal maken ze jacht op de bloem die het eeuwige leven zou schenken.

avatar van DVD-T
Puike niet zo standaard avonturenfilm, die van heel wat films heeft afgekeken. Zo krijgen we wat Indiana Jones elementen, Rambo, enz. .

At World's End is vanaf het begin een erg luchtige film. Hoewel het af en toe wat zware onderwerpen heeft, wordt het nergens echt te zwaar en wordt het vaak afgedaan met een leuk moment. De humor is ook wat het trage begin wat overeind houd. Het duurt wel erg lang voordat er echt wat gebeurt. Maar zoals gezegd staat de film bol van Humoristische momenten en misverstanden. moment met het toilet is echt hilarisch, en ook de verhoren zijn erg leuk.

Dan krijgt de film wat meer tempo vanaf het moment dat ze op de vlucht/zoektocht gaan. Dan komen er eindelijk wat mooie plaatjes voorbij, en wat meer actie/avontuur. Heel wat onverwachte momenten ook, die me zo af en toe verbaasd deden kijken. Leuke vondsten die zo vanuit het niets komen. Dit maakt dat Ved Verdes Ende nu niet een standaard avonturen film maakt. Er komt ook heel wat bloed in voor, iets wat je niet in Indiana Jones zou zien.

Nikolaj Lie Kaas is goed bezig als de wat sullige psycholoog. Het karakter van Nikolaj Coster-Waldau is in het begin wat saai, maar krijgt later in de film ook wat humor mee, wat hem wat genietbaarder maakt. Sørensen is een erg leuke verschijning en houd de film lekker fris. De rest van de cast doet het ook erg leuk, al laat Steven Berkoff wel wat overacting zien. Effecten zien er niet altijd even goed uit, maar super slecht wordt het nergens. De helikopterscène is bijv. erg goed gedaan.

De leuke Deense humor zit er goed in verwerkt, en ook is het een verfrissende film binnen het genre, aangezien het nooit echt standaard wordt.

avatar van Maikeru
Ziet er heel erg goed uit

avatar van Montorsi
Erg lollige film.

Zelfbewust clichérijk, en daar gaat het ook om. Knipogen naar heldhaftige avonturenfilms, waar Kaas echter bij toeval inrolt. Hij heeft dan ook een geweldig droge kop, perfect om dit soort lulletjes te spelen. Alleen al die overgang van de openingsscene naar de scene waarin je hem voor het eerst in een auto ziet zitten

Verder is het vooral humoristisch met een onnozel verhaal, die zoals verwacht eindigt, maar eigenlijk ook niet anders had kunnen eindigen. Eigenlijk zit er elke paar minuten wel een leuke scene in, zodat het de hele tijd wel de moeite waard blijft.

avatar van McSavah
Leuke film ja. Kaas zorgt altijd wel voor een voldoende en de rest is ook gewoon in orde. De actie is vermakelijk, de humor is lekker stuntelig en tussendoor komen er ook nog wat mooie shots langs, prima. Nette soundtrack ook, geinig synth-nummer bij de geweldige openingsscène. Heerlijk natuurlijk hoe Kaas op zijn sandaaltjes, inclusief witte sokken uiteraard, achteruit over het dak schuifelt en de held uithangt. Het zit gewoon bomvol komische momenten, naar het einde toe wordt dat wat minder, maar het (inderdaad zelfbewust clichérijke) drama weet gelukkig net niet de overhand te krijgen. Dikke 3.5*. Zal vermoedelijk geen hangertje zijn, dus net geen 4*.

avatar van The One Ring
Erg geliefd op Imagine, maar persoonlijk vond ik hem nogal tegen vallen. Het is eigenlijk gewoon geen bijzondere film. Aanvankelijk is het allemaal nog best leuk door enkele geslaagde grappen, al is het vaak ook allemaal wat flauw en te voorspelbaar. Het is echter jammer dat wanneer men eindelijk de jungle intrekt je verwacht dat de film echt vaart gaat nemen, maar dat Ved Verdens Ende juist dan langzaam doodbloedt. Weinig leuke grappen meer, matige actiescènes die zich steeds herhalen (met uitzondering van de helicoptercrash is het niet meer dan wat geschiet in de rondte) en een slappe plotontwikkeling.

Vooral vervelend dat er steeds maar weer nieuwe schurken geïntroduceert worden omdat de eerdere in hun eerste scène in de jungle gedood worden. Eerst die bewakers die de helden betrappen en meteen afgemaakt worden. Dan verschijnt de generaal die de helden gevangen neemt, maar vervolgens meteen gedoodt wordt. Dan verschijnen de Amerikanen die de helden gevangen nemen en vervolgens ook meteen sterven. Nog voor de climax zij alle schurken dood en dat kan niet echt bij zoiets als dit. Zelfs de maffe Coster-Waldau gaat terloops dood en voegt niets toe aan het einde. Dus de laatste twintig minuten bestaan slechts uit wat gekissebis tussen Kaas en Sørensen terwijl ze door de jungle banjeren. De verbale humor hier is al lang niet meer grappig en de tocht stelt geen klap voor. Het enige grappige is nog het einde, zelfs al zag ik het aankomen dat de bloem niet zou werken.

Verder is het allemaal best leuk geacteerd en kijkt het vlot weg, maar het had allemaal veel wilder gemogen, zeker omdat de eerste helft dat lijkt te beloven. Ik snap daarnaast ook wel dat deze film niet het budget heeft van een Raiders of the Lost Ark, maar evengoed vielen ook de beelden me tegen. Dat ouderwetse avonturensfeertje van de poster zit niet in de film.

Kortom een film met een vermakelijke eerste helft en einde, maar die voor de rest wat tekort schiet. Op Imagine lacht een groep mensen echt om iedere grap, dus daar zal wel de populariteit vandaan komen.

avatar van Spetie
Een vermakelijke avonturenfilm, al had het van mij allemaal nog wel wat meer over the top gemogen.

De film lijkt een soort van mix te zijn van diverse andere avonturenfilms, maar oogt toch wel fris. Nikolaj Lie Kaas is een van mijn favoriete acteurs en speelt hier uitstekend. Zo droog, sullig en onnozel hij hier uit de hoek komt is af en toe echt behoorlijk grappig.

Het verhaaltje zelf stelt niet al te veel voor en ook de bad guys vond ik niet altijd even sterk. Doordat zij soms wat weinig tegenstand bieden, haalde dat de spanning soms wel weg.

Wat wel goed is, is de fijne soundtrack, die prima door de film verweven zit en vooral erg aangenaam klinkt. Uiteindelijk loopt het allemaal zoals je kunt en mag verwachten. Bij vlagen best geinig allemaal.

avatar van jordybeukeboom
Licht vermakelijke onzinfilm. Wel mooie locaties