R (2010)

Denemarken
Drama / Misdaad

geregisseerd door Tobias Lindholm en Michael Noer
met Pilou Asbæk, Roland Møller en Dulfi Al-Jaburi

Rune is een jonge Deen, die is veroordeeld voor een ernstig geweldsdelict en terechtkomt in een oude, zwaarbewaakte gevangenis. Hij is vastbesloten zo weinig mogelijk op te vallen en zich buiten de strijd om de macht te houden, maar al de eerste dag wordt duidelijk dat dat geen optie is. Er is geen ontsnappen aan de meedogenloze gevangeniscultuur, met zijn strikte pikorde, gewelddadige erecodes en geheimzinnige contracten. Dankzij zijn handigheid weet hij zich toch een bevoorrechte positie te verwerven.

avatar van Nicolage Rico
Martxela schreef:
Een halve ster dus maar.

Logisch man...

avatar van Insignificance
Geschoten in een inmiddels gesloten gevangenis met een support cast die bestaat uit mensen die daar op één of andere manier bij betrokken zijn geweest. Noer maakte voorheen documentaires en ook dat laat zich merken. Alles bij elkaar levert het een authentieke, grijze en gelaten film op over hoe zich staande te houden binnen de hiërarchie, moraal en muren van de Deense bajes.

Met een ingetogen ambiance. Allemaal prima, maar floreren wil toch niet echt lukken. De spanningen die de verwikkelingen met zich meebrengen, komen niet helemaal uit de verf, mede door een score die net als de af en toe ruwe editing wat halfslachtig overkomt. Het scenario kent nog wel een opvallende manoeuvre en de teneur blijft onveranderd, maar het mist een zekere hoeveelheid gif.

avatar van knusse stoel
De film vond ik erg goed en aangrijpend!

Ik ken het regiem niet van een langdurige gevangenisstraf maar heb vroeger 25 dagen boetes uit mogen zitten in 'De Blokhuispoort' in Leeuwarden. Een echte oude gevangenis die nu gesloten is voor dat doel.
Met deze film kon ik de spanning en het andere gedoe in de gevangenis weer goed naar boven halen en omdat de ene regisseur (Noer) documentairemaker is geweest kon hij de sfeer misschien beter neerzetten dan een ander.

Natuurlijk waren er puntjes in de film die misschien beter hadden gekund maar heb je dat niet met alle werkstukken die door mensen worden gemaakt.
Wij zijn per slot van rekening geen computer gestuurde machines die perfecte (soms zielloze) producten afleveren.

Daarom 4* voor deze sterke film!!!

avatar van area51
Zeer goed.Ja het lijkt op Un Prophete , maar is dat zo erg ?In vergelijking met wat er uit Hollywood komt , is dit een verademing.

avatar van james_cameron
Prima rauw gevangenisdrama, uitstekend gespeeld en passend sober in beeld gebracht. De plot bevat veel bekende genre-elementen, maar er zijn genoeg interessante details (en een aantal verrassende ontwikkelingen) om het geheel fris en energiek te houden. Weer een sterke film uit Denemarken in ieder geval, op alle fronten overtuigend. Goede films lijken daar de laatste jaren aan de lopende band gemaakt te worden...

Ik heb lang getwijfeld of deze film een 3.5 of 4 zou krijgen. Omdat deze film veel beter is dan die Franse film en de sfeer ongelofelijk beklemmend is, kom ik toch tot een 4.
Er ziten echter wel 3 grote maar-en aan deze film :
1. Het einde is slecht
2. Men bracht niet goed in beeld waarom er in de gevangenis gesmokkeld moest worden op deze wijze. Men zag elkaar toch gewoon in de keuken?
3. In zo'n zware gevangenis is echt wel meer toezicht. Zelfs die verstopbosjes op de luchtplaats waren eigenlijk lachwekkend.

avatar van crimedevil
Wat een vreselijk film. Veel meer verwacht. Verhaalloze film, waar de hoofdrolspeler ineens verdwijnt.

avatar van K. V.
'k zag deze liggen en dus ook maar eens geprobeerd. 'k vond het geen misse film. Ondanks dat de film zich grotendeels in de gevangenis afspeelt viel er genoeg te beleven om te boeien, dit mede door het prima acteerwerk.
Het laatste half uurtje was wel verrassend en was 'k niet echt verwachtend. Desondanks vond 'k het toch het bekijken waard.
'k had eigenlijk geen verwachtingen bij deze film, maar 'k vond hem goed meevallen. De moeite om gezien te hebben.

avatar van wimaroca
Had er meer van verwacht,vond het spannend,maar uiteindelijk gebeurd er niet veel,gewoon het harde leven in een gevangenis.
Ik snapte eigenlijk niet waarom ze zo moeilijk deden met dat smokkelen,door die riool,en daarna zagen ze mekaar weer ??