• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.170 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.055 gebruikers
  • 9.374.150 stemmen
Avatar
 
banner banner

R (2010)

Drama / Misdaad | 99 minuten
3,40 325 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Tobias Lindholm en Michael Noer

Met onder meer: Pilou Asbæk en Roland Møller

IMDb beoordeling: 7,1 (5.605)

Gesproken taal: Arabisch en Deens

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot R

Rune is een jonge Deen, die is veroordeeld voor een ernstig geweldsdelict en terechtkomt in een oude, zwaarbewaakte gevangenis. Hij is vastbesloten zo weinig mogelijk op te vallen en zich buiten de strijd om de macht te houden, maar al de eerste dag wordt duidelijk dat dat geen optie is. Er is geen ontsnappen aan de meedogenloze gevangeniscultuur, met zijn strikte pikorde, gewelddadige erecodes en geheimzinnige contracten. Dankzij zijn handigheid weet hij zich toch een bevoorrechte positie te verwerven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Decec

Decec

  • 6743 berichten
  • 8586 stemmen

Een goede dramafilm...

Prima gevangenis verhaal...

Heel anders gevangenis gebouw dan een andere...

Uitstekend acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit...

Prima achtergrond muziek (Dolby digital)...


avatar van scorsese

scorsese

  • 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Uitstekende film waarin een veroordeelde in een zware gevangenis terechtkomt. Een realistisch ogende, bijzonder rauwe en compromisloze gevangenisfilm waarin overleven een dagelijks bezigheid is. Het ontbreken van enige achtergrondinformatie van de personages werkt hier eerder in het voordeel dan in het nadeel, aangezien de gehele film zich binnen de muren van de gevangenis speelt. Op zich weinig nieuws onder de zon, maar sterk uitgevoerd en ook het acteerwerk is uitstekend.


avatar van david bohm

david bohm

  • 3075 berichten
  • 3439 stemmen

Kaal en rauw portret van Rune, een jongeman die in een Deense gevangenis verblijft. Door het aangename, vrij lage tempo en het sterke acteerwerk is het best een intense kijkervaring. Hoewel ik nooit in een gevangenis geweest ben, komt de film realistisch over.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Intense en rauwe prisonmovie, maar erg realistisch weergegeven en met een sfeer die beter is als bij de meeste prisonmovies. Bij deze film krijg je het bijna claustrofobisch! En het einde maakte eigenlijk alleen maar meer dat je naar een peilloze kuil van ellende hebt zitten kijken.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Een best wel heftige en confronterende film over het leven in de gevangenis. Het kwam heel realistisch op me over. De angst om buiten de groep van gevangenen te vallen met alle gevolgen van dien kwam ook heel sterk op me over.

Wat een bizarre hierarchie heerst er in zo'n zware gevangenis. Je ziet Rune ook gaandeweg steeds verder van zich zelf afraken en steeds harder worden. Puur door de angst waarin hij constant leeft. En het feit dat hij zich constant in allerlei bochten moet wringen om steeds hoger in de hierarchie te geraken.

Het is ook zo uitzichtloos als je niemand kan vertrouwen omdat iedereen je kan verraden om zelf hogerop te komen. Wat uiteindelijk dus tot de dood van Rune leidde. Iets wat ik niet aan had zien komen en dus zeer verrassend was.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Deze film faalde mbt het leven binnen de gevangenismuren. Ik weet niet precies hoe het er in Denemarken aan toe gaat maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar op een celafdeling bij iedereen de cel in en uit kan lopen.

Totaal ongeloofwaardig dus deze film.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

INCTRL schreef:

Deze film faalde mbt het leven binnen de gevangenismuren. Ik weet niet precies hoe het er in Denemarken aan toe gaat maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar op een celafdeling bij iedereen de cel in en uit kan lopen.

Totaal ongeloofwaardig dus deze film.

Ja maar, is een film dan per definitie slecht omdat het niet met de werkelijkheid strookt ? In dat geval zullen er een heleboel films niet in de gratie vallen. Of vind je de film niet slecht maar geef je alleen een opmerking betreffende dit feit ?


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Fran schreef:
(quote)


Ja maar, is een film dan per definitie slecht omdat het niet met de werkelijkheid strookt ? In dat geval zullen er een heleboel films niet in de gratie vallen. Of vind je de film niet slecht maar geef je alleen een opmerking betreffende dit feit ?



Dit is geen klein detail dit is bijjna in heel de film aanwezig: in en uit de cel lopen bij iedereen. aardig storend.


Dat er een waterpijp als riool wordt gebruikt praat ik dan niet eens over. Dat zie je maar "even" gebeuren.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Zijn veel verschillende niveaus in gevangenissen van zwaar beveiligd tot open cellen.

Is gewoon heel normaal, dus niet zo heel ongeloofwaardig dus.

In Nederland heb je zelfs jeugdgevangenissen met een binnenzwembad en fitnessruimte. Klinkt niet zo heel verkeerd eigenlijk heb ik thuis niet eens.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

INCTRL schreef:
(quote)



Dit is geen klein detail dit is bijjna in heel de film aanwezig: in en uit de cel lopen bij iedereen. aardig storend.


Dat er een waterpijp als riool wordt gebruikt praat ik dan niet eens over. Dat zie je maar "even" gebeuren.


Nou, op zich ben ik niet zo benieuwd naar of het wel of niet waar is. Zou kunnen. Maar ik vraag me af of je de film dan gelijk in zijn geheel afkeurt. Vindt jij dat een film per definitie slecht is als het niet met de werkelijkheid overeenkomt ?


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Fortune schreef:

Zijn veel verschillende niveaus in gevangenissen van zwaar beveiligd tot open cellen.

Is gewoon heel normaal, dus niet zo heel ongeloofwaardig dus.

In Nederland heb je zelfs jeugdgevangenissen met een binnenzwembad en fitnessruimte. Klinkt niet zo heel verkeerd eigenlijk heb ik thuis niet eens.

Joh, maar deze criminelen waren nu niet echt categorie "open cel" en of 'jeugdgevangenis' he? Een fitnessruimte zit in elke gevangenis idd. Mag je 1 uur per week gebruik van maken onder begeleiding maar daar had ik het niet over. Een cel gaat op slot, zo simpel is het. Daar kan je niet in en uit lopen.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Fran schreef:

(quote)

Nou, op zich ben ik niet zo benieuwd naar of het wel of niet waar is. Zou kunnen. Maar ik vraag me af of je de film dan gelijk in zijn geheel afkeurt. Vindt jij dat een film per definitie slecht is als het niet met de werkelijkheid overeenkomt ?

Dat ligt er aan. Kijk dat gelul over Nova Zemla dat het 24 uur per dag licht zou moeten zijn is een totaal ander verhaal. Maar een gevangenis wat het centrale onderwerp is en NIET als een gevangenis functioneert is storend.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

INCTRL schreef:

(quote)

Joh, maar deze criminelen waren nu niet echt categorie "open cel" en of 'jeugdgevangenis' he? Een fitnessruimte zit in elke gevangenis idd. Mag je 1 uur per week gebruik van maken onder begeleiding maar daar had ik het niet over. Een cel gaat op slot, zo simpel is het. Daar kan je niet in en uit lopen.

Ja, jij zegt dat het ongehoord is dat de cellen open zijn en dat de gevangen naar binnen en buiten kunnen lopen terwijl die cellen gewoon bestaan. Of die gevangen daar wel of niet in horen is een ander verhaal.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

INCTRL schreef:

(quote)

Dat ligt er aan. Kijk dat gelul over Nova Zemla dat het 24 uur per dag licht zou moeten zijn is een totaal ander verhaal. Maar een gevangenis wat het centrale onderwerp is en NIET als een gevangenis functioneert is storend.

Okee, dat kan ja. Ben het ook wel met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat zulke zware gedetineerden zo vrij zijn om bij elkaar in de cel te lopen zonder toezicht of in een onbewaakt trappenhuis kunnen lopen. Maar toch stoorde het me niet.

Ik kon dat wel een plekje geven. Dit soort dingen moesten wel op deze manier vormgegeven worden anders had het verhaal geen ruimte om te ontwikkelen. Als de gevangenen niet bij elkaar op de cel mochten dan kan je ook de groepsdynamiek niet weergeven. Kortom: hierom begreep ik wel waarom dit gedeelte van het verhaal "overgedramatiseerd" is.

Toch bleef ik wel onder de indruk van het verhaal, het acteerwerk en de manier waarop de sfeer werd weergegeven.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Fortune schreef:

(quote)

Ja, jij zegt dat het ongehoord is dat de cellen open zijn en dat de gevangen naar binnen en buiten kunnen lopen terwijl die cellen gewoon bestaan. Of die gevangen daar wel of niet in horen is een ander verhaal.

En open gevangenis voor volwassen criminelen bestaat simpelweg niet. Of je moet een TBS kliniek bedoelen. Deze film ging niet over TBS patienten.

Maarja we kunnen wel door blijven gaan totdat we een ons wegen. Dit is toch niet aan jou verstand te brengen.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11909 berichten
  • 5310 stemmen

Ik heb de regisseurs gesproken en die vertelden me dat ze het zo realistisch mogelijk wilden aanpakken. De gevangenis is echt, en de mensen die de gevangen en bewakers speelden waren dat in het echte leven ook veelal daadwerkelijk geweest. Niemand was bang om feedback te geven, dus het zal me niets verbazen als die open deuren ook in het echt open waren.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

INCTRL schreef:

(quote)

En open gevangenis voor volwassen criminelen bestaat simpelweg niet. Of je moet een TBS kliniek bedoelen. Deze film ging niet over TBS patienten.

Maarja we kunnen wel door blijven gaan totdat we een ons wegen. Dit is toch niet aan jou verstand te brengen.

Wanneer jij betrapt wordt op een slordig voorbeeld van ongeloofwaardigheid in deze film en dan ook nog mijn verstand gaat opbrengen dan ben ik gewoon klaar met discussiëren met jou op welke manier dan ook.

Er zijn 5 gradaties variërend van extra beveiligd tot open. In een normale gevangenis zijn de cellen dus gewoon open.

Als jij dat niet toe wil geven is dat jou probleem of vol wil houden dat je gelijk hebt terwijl dat niet zo is moet je dat vooral doen en het woord narcistisch opzoeken.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

In een normale gevangenis zijn de cellen dus gewoon open.


"een normale gevangenis"? LOL Er bestaat geen enkele gevangenis in NL waar je heel de dag bij je celgenoten in en uit kan lopen.

Vooral niet op een afdeling waar geweldadige geweldplegers en moordenaars zitten zoals in deze film.

In een "normale p.i." ....dus niet extra beveiligd Gaan 's ochtends je deuren open om naar je werk te kunnen gaan, doe je dat niet gaat ie weer op slot. Gaat 1 uur per dag de deur open om buiten te kunnen luchten en een paar per week en uur om je cel op te ruimen en vuilnis weg te gooien. Je kan niet eens ELKE dag douchen. Voor de rest is er een paar uur ingeroosterd om recreatie te doen zoals biljarten kaarten ect.... maar dit doe je dus niet gezellig met elkaar op de cel. ONZIN!

Nooit ik herhaal nooit dat je celdeur de hele dag open staan. Opgesloten zitten in Nederland betekend ook echt OPGESLOTEN zitten en ontken je dit, dan weet je feitelijk echt niet waar je over brabbelt. De illusie dat de NL gevangenissen 1 groot feest is en een soort Center Parcs is ook complete onzin.

En een pot gekookte olie meenemen van de keuken naar het cellencomplex zonder dat iemand dit opmerkt is ook larie en zo ongeloofwaardig als het maar zijn kan.

Maarja het bord voor je kop zal ik niet weg kunnen halen, dus droom maar lekker verder dan.

Einde discussie.


avatar van snake va

snake va

  • 39 berichten
  • 49 stemmen

Rauw, confronterend en realistisch. Dit zijn voor mij de 3 woorden die deze film voor mij goed maken. De film duurt ongeveer 1,5 uur en verveeld geen minuut. Het is weer een film uit Denemarken die een rauwe, grauwe sfeer heeft waar ik persoonlijk erg van hou.

De film begint zonder enige intro dat Rune (hoofdpersonage) bij de gevangenis aankomt en de hij wordt, dus ook de kijker ook, direct met de neus op de feiten gedrukt. De gevangeniscultuur is keihard, jij hebt codes maar geen regels.

De personages worden door het goede acteerwerk geloofwaardig neergezet. Ondanks dat je bijna geen achtergrond informatie krijgt over de gevangenen maken ze wel direct indruk op je.

Ik vind deze film zeker een aanrader. Voor mensen die net als ik van gevangenisfilms, drama en af en toe van een niet Hollywood film houden is deze echt een must om te zien.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2579 stemmen

R

Lekker rauw portret van onze Rune die het absoluut niet makkelijk heeft. Ik heb nog nooit in een gevangenis gezeten, en dit beeld schrikt ook behoorlijk af, maar toch voelt het realistisch aan en voelde de situaties niet gespeeld of geforceerd voor een indrukwekkend verhaal. De film is eigenlijk een perfect beeld van wat je denkt (ik tenminste) tegen te komen in gevangenissen.

De film kent eigenlijk een gelijke spanning waardoor ook de ''minder'' heftige en meer emotionele stukken in de film goed naar voren komen. Af en toe in dit soort films word er dat alleen gedaan om wat meer diepte aan de personages + verhaal te geven, R doet dat niet, dit is gewoon natuurlijk.

Deense stijl doet het altijd goed bij mij, lekker speels camera werk, op de huid en erg persoonlijk zonder manipulatie met mooie beelden of kleurgebruik. Alles is zoals het is en dat voelt goed en oprecht tegenover mij, als kijker.

Door het vrij natuurlijke, en toch heftige verhaal vergeet je soms dat je naar een film kijtk waardoor ik niet echt goed op de cast zelf heb gelet. Het waren voor mij ''echte mensen'' en ik denk dat in dit soort films dat het grootste compliment is wat je kan maken tegenover hun acteerprestaties. Dat alles zo rolt en ''smooth'' gaat is heerlijk naar te kijken en bijna beangstigend komt het dichtbij.

Zonder meer een motiverende film om uit de gevangenis te blijven, kan geen Prison Break tegen op. 4 dik verdiende sterren voor dit ruwe portret.


avatar van Fryce

Fryce

  • 1099 berichten
  • 2336 stemmen

Deze film haalt vakkundig alle romantiek uit het gevangenisleven. Rauw en erg sterk.


avatar van Hanzig

Hanzig

  • 43 berichten
  • 56 stemmen

Ik snap dus werkelijk niet waarom deze film zo hoog gewardeerd wordt. Het zal dan wel aan mij liggen, maar wat een verschrikkelijk domme film zeg. Totaal geen actie/drama, zeer slecht verhaal en dan dat einde.. Ohoh, hoe slecht kan een film zijn.

Ik ben het trouwens heel vaak niet eens met de gemiddelde waarderingen op deze site.. Wel jammer op zich, het heeft in ieder geval geen zin om van te voren even te kijken hoe hoog een film scoort hier, want het is toch totaal ongeloofwaardig vaak..


avatar van Hanzig

Hanzig

  • 43 berichten
  • 56 stemmen

INCTRL schreef:

Deze film faalde mbt het leven binnen de gevangenismuren. Ik weet niet precies hoe het er in Denemarken aan toe gaat maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar op een celafdeling bij iedereen de cel in en uit kan lopen.

Totaal ongeloofwaardig dus deze film.

Helemaal mee eens.. En dan van die mensen die zoveel moeite doen om jouw bericht te onderbouwen.. Pff, hebben zij niks beter te doen


avatar van holbewoner

holbewoner

  • 94 berichten
  • 280 stemmen

Weer een zeer sterk Deens drama. Toch wel een goede film. die Rune wordt het echt niet makkelijk gemaakt.


avatar van Gon1234

Gon1234

  • 102 berichten
  • 170 stemmen

R is een leuke en originele film, die makkelijk wegkijkt.
Maar op een of andere manier werd het verhaal nogal simpel gebracht, waardoor je niet na hoefde te denken. En ik vond het onderwerp (drugs smokkelen via een WC buis) niet echt spannend.
Over spanning gesproken, de spanning bleef de gehele film gelijk, al moet ik zeggen dat ik me daar niet aan gestoord heb. De beelden waren namelijk prettig om naar te kijken, en er werd goed geacteerd, en telkens belande de hoofdpersoon weer in een ander situatie.
Ook vond ik het een erg leuk en originele switch aan het einde van de film, maar het einde zelf vond ik niet echt sterk. Ik vind namelijk dat als ze gebruik maken van een open eind, het je wel aan het denken moet zetten. Nu werd stopte de film ineens, zonder enige suggesties achter te laten. Het enige wat ik me afvraag is of Rune nog leeft, al heb ik zo'n vermoeden van niet.
3,5*


De film heet trouwens R omdat de hoofdpersoon (Rune) die naam toegewezen krijgt in de gevangenis. Maar ik heb eigenlijk niets anders dan de naam Rune gehoord, dus ik snap niet waarom ze de film niet gewoon Rune genoemd hebben.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4297 berichten
  • 3031 stemmen

Dacht dat R zowel voor Rune als Rachid stond.

Volgens mij is er overigens wel een open gevangenis systeem in sommige Scandinavische landen, waaronder Denemarken en Noorwegen.


avatar van Toontje35

Toontje35

  • 429 berichten
  • 886 stemmen

Mooi basic gevangenisdrama

Boeiend maar jammer dat de film zomaar stopt.

Met een betere climax had het een nog betere film geworden


avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

  • 20220 berichten
  • 2364 stemmen

Goede, grauwe gevangenisfilm, waarbij ik me wel meerdere keren afvroeg hoe waarheidsgetrouw bepaalde elementen zijn. Zoals het relaxed eten voor de cel, aan een tafeltje, waar ze gewoon met echte (scherpe) vorken eten, en daarnaast de vrijheid in de gevangenis in het algemeen. Mocht het echt zo makkelijk zijn om aan gevaarlijke attributen te komen, dan had ik graag een heftig conflict gezien tussen de gevangenen en de bewakers.

De film laat goed zien dat je als nieuweling – niet groter dan 1,90 m. en breder dan 1 m. – weinig tot geen kans hebt om te overleven, of je moet de huisvrouw uithangen en alles slikken, inclusief drugsbolletjes. Maar dan nog...

Een film die geen seconde verveelt, maar niets nieuws onder de zon brengt. Wel een sterke film in zijn soort.

Boodschap van de film: blijf vooral uit de gevangenis.

Ruime 3,5*


avatar van Aapje81

Aapje81

  • 2227 berichten
  • 5186 stemmen

Erg deprimerende en nihilistische film die iets te weinig overtuigd. De voornaamste reden voor mij om deze film te kijken was hoofdrolspeler Pilou Asbæk. Hij doet het uitstekend in de Deense dramaserie Borgen. En ook hier acteert Asbæk en overigens ook de rest van de cast uitstekend. Een ander groot pluspunt is de muziek bij de openingsscene en bij de aftiteling. Het past uitstekend bij de troosteloze sfeer van de film.

Het voornaamste probleem is echter het scenario. Het blijft allemaal erg afstandelijk en vooral de wending op het einde overtuigde te weinig. Het laatste kwartier was een erg lange zit.

Alles bijelkaar was het geen slechte film maar zeker niet voor herhaling vatbaar.

Redelijk.


avatar van Martxela

Martxela

  • 132 berichten
  • 317 stemmen

Ik had me heel wat voorgesteld van deze film en zeker het eerste gedeelte kon mij ook heel erg goed bekoren. Rauw en realistisch gefilmd, erg indrukwekkend. Bijna documentaire stijl.

Maar dan, dat de film halverwege zomaar de hoofdrolspeler abrupt verlaat en verdergaat met een ander verhaal van een tot dan toe bijpersoonvond ik zelf een belachelijke wending. Alsof de regisseur was 'uitgekeken' op verhaal 1, er dan maar een abrupt eind aan maakte en verder ging met de tweede. Het tweede gedeelte zat ik naar een compleet andere film met een hele andere hoofdpersoon te kijken.

Ik ging uit van het verhaal van Rune en halverweg was het opeens de film over die ander.
Voor mij trok dit al mijn betrokkenheid en interesse uit de film. Jammer, want hij begon nu juist enorm veelbelovend. Een halve ster dus maar.