The Valachi Papers (1972)

Alternatieve titel: Cosa Nostra

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Terence Young
met Charles Bronson, Lino Ventura en Jill Ireland

Als Joe Valachi (Charles Bronson) een prijs op zijn hoofd krijgt door Don Vito Genovese (Lino Ventura), moet hij drastische stappen ondernemen om zichzelf te beschermen terwijl hij in de gevangenis zit. Na een mislukte poging om hem de keel af te snijden draait hij door en verbreekt hij de heilige code van stilte.

Gangsterfilm van vóor The Godfather, maar behoorlijk overtuigend. En bloederig. De oorspronkelijke versie duurde 125'. Dat is een kwartier langer.

avatar van blabla
Die van 125 minuten is de Amerikaanse versie (volgens IMDb).

Pittige gangsterfilm.
Behoorlijk hard.
Degelijk acteerwerk.
Alleen sommige decors zagen er wel heel slecht uit.
Maar dit is te wijten aan de tijd waarin de film gemaakt is.

avatar van Quentin
Is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

Gezien ik graag gangstermovies kijk kon ik deze voor 6,99 bij de frs niet laten liggen.

Ik moet zeggen dat ik me prima heb vermaakt ondanks dat sommige decors inderdaad wat nep aandeden.

Het sfeertje was in ieder geval wel goed en de film vertelde lekker vlot. Op 1:17 uur had ik al zoveel gebeurtenissen gezien dat ik dacht dat ie al een paar uur liep

wat me wel opviel en wat ik ook eigenlijk jammer vind is het feit dat het een Italiaans-Franse co-productie is, maar dat op de dvd alleen het engelse geluidsspoor staat.

Verder wel een prima dvd uitgave, zeker gezien de leeftijd van de film.

avatar van Quentin
Leuke film, fijne muziek van vermaarde Riz Ortolani. Bronson en Ventura spelen prima, maar 'verplicht nummer' Ireland en diverse bijrollen zijn niet zo overtuigend. Twijfel tussen 3 en 3,5*.

Er staat trouwens een hele uitgebreide, lange documentaire op de Nederlandse dvd, iets wat niet op de hoes is aangegeven.

avatar van De Mees
Quentin schreef:
Is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

Hoe is de kwaliteit van de DVD?

avatar van Quentin
Heb DVD niet meer volgens mij, maar het beeld was best ok en het geluid matig tot redelijk.

Popeye Doyle
Mooie maffia/misdaadfilm met een geweldige Bronson die hier één van zijn beste rollen ooit vertolkt en is een keer niet de rol van wreker of cop op zich neemt. Goed verhaal en mooie shootouts.

3,5 ster.

avatar van badfans69
De Mees schreef:

Hoe is de kwaliteit van de DVD?

Kwaliteit is goed te noemen, vooral als je het met andere Bronson films vergelijkt zoals 'telefon'. Geluid is redelijk, Dolby 2.0.

Kwaliteit: 8
Geluid: 7

Beste film uit zijn franse periode en ook zijn laatste

avatar van Mochizuki Rokuro
blabla schreef:
Die van 125 minuten is de Amerikaanse versie (volgens IMDb).

De DVD is 120 minuten (2:00:15 om precies te zijn), rekening houdend met de PAL speed up is dat dus de langere versie (Engels gesproken). Is die 110 een cut of een italiaanse taal versie of zo (lijkt me sterk overigens)? Bestaat die uberhaupt? Anders stel ik voor dat we 125 overnemen hier en niet 110.

Over de film. Bronson is toch een interessant acteur. Ik noem alleen al Mr. Majestyk, Le Passager de la Pluie, Telefon en Indian Runner en het semi-no brainer etiket van Death Wish wat hij bij mij heeft kan naar de prullenbak (kon het al - maar blijf de indruk hebben dat hij bij het gros van de filmliefhebbers te veel wordt weggezet als wreker).

Verder is de film net niet Frans/Italiaans genoeg (niet bourgondisch, niet dik aangezet) voor een goede indruk. Beetje tam, en vaker beter gedaan. Maar zo'n 70-ies misdaad/thriller complot is in elk geval al weer garantie voor meer kijkplezier dan zo'n koele, meer identiteitsloze (of liefdeloze) 21e Eeuwse tegenhanger als The International die ik ook deze week zag.

avatar van Uzza_Sparta
Best een goede film van Terence Young gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

"The film is adapted from the book The Valachi Papers by Peter Maas, it tells the true story of Joseph Valachi, who was the first Mafia informant in the early 1960s."

Peter Maas had ook Serpico geschreven (ook een waargebeurd verhaal over corruptie bij de politie, dat later een film werd met Al Pacino in de hoofdrol)

Serpico (1973)

Deze film heeft ook een leuke musicscore van Riz Ortolani, en in de jaren 70 wordt vaak vergeleken met Morricone

avatar van Insignificance
Poeh. Deze valt niet mee. Het moet natuurlijk opboksen tegen de kennis van nu. We zijn een paar grote titels verder en wie die gezien heeft, zal bekend zijn met de maffia rituelen en strapatzen die hier aan bod komen. Wellicht dat dat destijds iets anders lag, maar dan nog. Het lijkt af en toe werkelijk nergens op. Als Young niet knullig voor de dag komt, dan is het wel zijn cast die zich totaal geen raad lijken te weten met dit materiaal. Houterig zou een compliment zijn.

Ventura komt nog een beetje in de buurt, Bronson, al dan niet grijs, bakt er weinig van, de rest is niet te harden. Zo'n Maranzano, dat kan echt niet. Wiseman is niet de enige die blijft hangen tussen Italiaanse zwier en grimmig. Dan wordt het in vele gevallen potsierlijk. Het verhaaltje en z'n flashbackstructuur zet inmiddels ook geen zoden meer aan de dijk, om over enkele pogingen tot humor maar te zwijgen. Wat rest is een stroom van geweld. Een doekje voor het bloeden.

ipman-99
"The Valachi Papers aka Cosa Nostra." ... " !!!

Fantastische Bronson (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'The Valachi Papers' aka
'Cosa Nostra' is een geweldige drama-gangsterfilm met hier en daar een beklijvende
'uitspatting' ! Het sfeertje van de jaren '70 en het grauwe kleurgebruik zijn
maar bepaalde accenten die bijzonder fraai hard opvallen.
Charles Bronson in een meer dramatischer rol, dan we meestal van hem gewend
zijn! Jill Ireland (vrouw van Bronson) heeft uiteraard ook hier een rolletje !
De scènes in de gevangenis waren mooi om volgen, al zeg je hier en daar
dat er bepaalde decors werden gebruikt ... maar dat mag absoluut de pret niet
bederven (ik zag er wel de charme van in) ! Opvallend was weer de heerlijke
soundtrack die echt wel paste in deze gelikte Gangsterfilm met een Charles
Bronson in bloedvorm !

avatar van clubsport
Je word er van het begin van de film zonder enige introductie van het hoofdpersonage meteen ingegooit , voor mij werkte het niet ik kon me niet echt inleven in het personage en de hits en afrekeningen volgden mekaar in rap tempo op .

Nee voor mij geen boeiende film aardig maar te afstandelijk .

Niet heel hoogstaand maar zeker wel vermakelijke mafiafilm.

Dit komt met name omdat het een waargebeurd verhaal betreft met daadwerkelijk echte gangsters uit die tijd, iets waar ik vooraf geen weet van had.

Speelt zich min of meer af in of net na de Boardwalk Empire tijdlijn, maar wel lang niet zo goed weergegeven als daar.

Toch wel de moeite waard, maar je moet het wel zien als een product uit de jaren zeventig. Naar de hedendaagse maatstaven oogt de vertelling wat ouderwets, met af en toe knullige effecten en door dat er nogal veel in krap twee uur word gestopt krijg je het gevoel dat het incompleet is en dus beter had gekund.
Maar het verhaal an sich is belangwekkend en aantrekkelijk genoeg, er zitten een aantal ijzingwekkende scènes tussen, en Bronson doet het goed in de titelrol. De andere legende die acte de presence geeft, Lino Ventura, is ook niet slecht, maar bij hem overheerst toch dat hij wat wordt onderbenut en het beter had gekund.