The Vampire Lovers (1970)

Alternatieve titel: Vampierenliefde

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Roy Ward Baker
met Ingrid Pitt, George Cole en Peter Cushing

Marcilla Karnstein komt van tijd tot tijd terug uit haar dodenslaap, telkens onder een andere naam, zoals Carmilla, of zoals nu, Mircalla. Met haar vampierenkrachten verspreidt ze terreur in een dorp. Generaal Von Spielsdorf verliest zijn dochter aan Mircalla en zweert wraak. Hij krijgt hierbij hulp van vampieren-killer baron Hartog en de Doctor. Uiteindelijk zullen ze deze vampier vermoorden, maar niet voordat deze een groep slachtoffers heeft gemaakt.

avatar van Mac Hammer Fan
Een co-production Hammer en American International. De beste adapatatie van Joseph Sheridan le Fanu's "Carmilla". De decors waren vaak ongemeen fraai en fotografie, muziek en vertolkingen zijn uitstekend. Wie van ouderwetse gotische horror houdt (met alle klassieke ingrediënten: mistige kerkhoven, sombere cryptes, Victoriaanse maagden, zwarte katten, huiveringwekkende schrille kreten, etc... etc..) mag deze film niet missen.

avatar van Brix
Deze film heeft pit...Ingrid Pitt !
En bovendien nog Peter Cushing...
En dat is nog niet alles, want de cast bestaat verder uit een hele stoet van schitterende acteurs en actrices. Het kon gewoon niet op blijkbaar.

Horror, Hammer style., met de juiste ingrediënten om dit tot een klassieker van het genre te maken.

Niet te missen voor de liefhebbers.

avatar van Mac Hammer Fan
YouTube - The Vampire Lovers (1970)
De volledige film staat op Youtube. De pregeneriek zal menige fan van antieke griezel doen likkebaarden. Smakelijk.
De film is ondertussen uit op Blu-ray in the States met Engelse onderschriften.

avatar van Richard_Voorhees
Een prachtige film waarbij men weer goed aandacht heeft besteed aan de kostuums en decors om de stijl uit die tijd tot leven te brengen. Een prima film waarin Ingrid Pitt op sensuele wijze de vampier speelt. Haar pracht word haast tot het maximale gebruikt. Ook die van Madeline Smith en zij is al helemaal een plaatje in deze film (naar mijn mening de knapste van de vrouwelijke personages).
Maar deze vrouwen zijn niet alleen bloedmooi (pun intended), maar ze weten hun rollen ook prima neer te zetten. Dit naast oudgedienden als Peter Cushing, die weer eens op vampierjacht mocht. Ook hij zet een solide personage neer en over de rest van de cast heb ik ook weinig te klagen.
Een film die vooral visueel erg mooi is. Inderdaad een mooie film voor de liefhebbers van gotische horrorfilms.

avatar van baspls
Ik dacht dat ik deze film had gevonden, maar nu blijkt dat The Kiss of the Vampire (1963) te zijn... Gewoon verkeerde titel erop.

baspls schreef:

Heb hem nu wel gevonden. Alleen mist mijn versie 4 minuten, stom wat er stond UNCUT op. Morgen of overmorgen dan eindelijk opzetten.

avatar van baspls
"They were all evil and remain evil after death."

Dan eindelijk eens deze film van Hammer opgezet. Een verfilming van Carmilla van Joseph Sheridan Le Fanu, en zover ik weet ook de gene die het oorspronkelijke verhaal het meeste volgt.

Als de mysterieuze Carmilla word opgevangen in het huis van de Generaal raakt zijn dochter ziek en wordt uiteindelijk dood aangetroffen met twee gaten in haar nek. Als Carmilla ergens anders haar onderkomen zoekt en de mysterieuze doden zich opstapelen vertrekt de Generaal naar Baron Hartog de vampierendoder...

Peter Cushing heeft geen heel grote rol, maar speelde zoals altijd uitstekend zijn rol. Ingrid Pitt zette een goede Carmilla neer. Verder is dit de debuutfilm van Jon Finch.

De film begon bijzonder sfeervol met de in sluier gehulde vampier, maar helaas werd die sfeer de rest van de film nauwelijks nog behaald. Tussen de vroege Hammer-films zaten toch veel sfeervollere films dan deze. De sets vond ik zelf een beetje tegenvallen, prima voor een kostuumdrama, maar voor deze film had ik toch echt wat anders gekozen. Verder is de film wel erg degelijk opgenomen en was het acteerwerk zeker niet slecht.

Leuk om gezien te hebben en zeker een van de leukere Hammer-films, maar haalt het voor mij niet bij de films die Terence Fisher voor Hammer heeft gemaakt.

avatar van clubsport
Ik vond twins of evil wel iets leuker al werd er in deze film beter geacteerd door de actrices ,
decors en sfeer waren wel weer in orde

avatar van joolstein
Gebaseerd op “Carmilla” van Joseph Sheridan La Fanu is dit de eerste van de Karnstein-trilogie van de Hammer House of Horror over deze lesbische vampier. Generaal Von Spieldorf (Peter Cushing) krijgt de zorgt over Marcilla (Ingrid Pitt) en algauw raakt die bevriend met Laura, het nichtje van de generaal. Uiteindelijk slaan baron Hartog en generaal Von Spieldorf de handen ineen om een einde te maken aan de terreur. De film toont ons natuurlijk veel naakt en openlijk lesbische liefdesscènes toch is het niet zomaar exploitatie wat de klok slaat. Het is een degelijk en een zeer mooie sfeervolle film geworden. Waarbij de setting en aankleding erg weelderig zijn. Bijzonder is dat Carmilla als ze Laura bijt dit niet doet op de gebruikelijk plek in de hals maar in haar borst. Ook veranderd Carmilla net zoals in het verhaal van La Fanu in een zwarte poes. Ook valt op dat ondanks de dames luchtig gekleed gaan hun acteerwerk hier niet onder lijdt. Heerlijke en tamelijk gewaagde vroege jaren zeventig vampierenfilm.

Redelijke film over een verleidelijke vampier in het Oostenrijk van eind achttiende eeuw. Het verhaal wordt soms wat rommelig gebracht en weet ook niet overal te boeien. Echter wordt de hele sfeer prima neergezet. Meer dan genoeg vrouwelijk schoon en naakt, en de lesbische erotiek zal voor de tijd best gewaagd geweest zijn.

avatar van alexspyforever
Bij Hammerfilms heb ik geleerd niet te enthousiast te zijn. Visueel zijn ze allemaal wel mooi, maar nogal theatraal en verhalend springen ze vaak van hot naar her zodat het moeilijk is om binding te krijgen met de karakters. Ook steunen ze te vaak op een Christopher Lee en Peter Cushing, goede acteurs maar hebben voor mij niet hetzelfde charisma als Karloff en Lugosi hun Amerikaanse Universal tegenhangers.

Hier is het visueel dan wat minder maar de uitwerking is wel een stuk boeiender. Het thema van een lesbische vampier spreekt me dan ook wel aan dus dat heeft zeker meegeholpen. Iets grafischer en wat meer (functioneel) naakt dan wat we met deze producties gewoon zijn, nu goed ondertussen al 1970 dus geen reden meer om naakt te schuwen. Schitterende rollen van Ingrid Pitt die een verleidelijke lesbische vampier speelt alsook van haar muze Madeline Smith, wow wat een mooi meisje. Enkel jammer van het afgehaspelde einde beetje raar ook. Carmilla was op het ene moment nog in het huis en dan het volgende vinden ze haar weer in de kist en we zien haar ook op genoeg momenten overdag dus kennelijk kan ze tegen daglicht zolang ze maar genoeg schaduw opzoekt als ze buiten komt.

avatar van Brix
alexspyforever

(zonder spoiler denk ik )
De Dracula van Bram Stoker kon ook tegen daglicht, maar raakte er wel verzwakt door.