Twins of Evil (1971)

Alternatieve titels: Twins of Dracula | The Gemini Twins | The Evil Twins | The Virgin Vampires

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door John Hough
met Peter Cushing, Dennis Price en Mary Collinson

Twee verweesde tweelingzusjes gaan bij hun oom wonen die op heksen jaagt. Al snel is een van de zusjes gevallen voor een knappe vampier, maar wie?

avatar van mikey
Vampierenfilm met daarin een wel hele charmante tweeling. Die hiervoor al beroemd waren dankzij een legendarische playboy-reportage.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
De kenmerkende Hammer-sfeer, de mooie effecten en locaties, een goede schurk en een lekker lopend, maar simpel verhaal maken dit een erg vermakelijke film en één van de betere Hammerhorrorfilms. > 4*

avatar van Mac Hammer Fan
Het derde luik van de Karnstein-trilogie, geïnspireerd naar het verhaal van Joseph Sheridan Le Fanu's "Carmilla". Hier is de band met het origineel verhaal echter ver te zoeken. In plaats daarvan leunt de film meer aan bij de heksenjacht films. Peter Cushing beeldt een fanatieke heksenjager uit die al even antipathiek is als de Prins van de Duisternis. Voor de rest wordt de Victoriaanse sfeer goed in beeld gezet. De tweelingzusjes zijn een lust voor het oog maar zorgen ook voor een degelijke vertolking. De sfeerschepping is knap en het einde is efficiënt. Werd in de Benelux uitgebracht als "Twins of Dracula" aka "Twee Maagden voor Dracula". Degelijk Hammer horror. Kan niet tippen aan "The Vampire Lovers", maar blijft een aanrader voor de fans.

avatar van maurice74
Behoorlijk erotisch geladen griezelfilm uit de stal van Hammer. Letterlijk bloedgeil. De rol van Peter Cushing als een soort van niet helemaal good guy kan ik wel erg waarderen, maar het is vooral die rondborstige tweeling die het 'm doet. Echt sublieme vampierenfilm.

avatar van kungfuzombie
Heerlijk vermakelijke gothic horror, Cushing is op dreef als arrogante heksenjager.

avatar van xenne
het verhaaltje heeft niet zoveel om het lijf, het vrouwelijk schoon gelukkig ook niet.

avatar van wyatt earp
Eindelijk heb ik deze film binnen, na een tijdje zoeken, en ik ben aangenaam verrast. Hij was beter dan dat ik eerst dacht. Goeie film over vampieren, met een typische Hammer sfeertje. Heerlijk is dat. De films van Hammer zijn me tot nu toe zeer goed bevallen. De rondborstige tweeling is eigenlijk het beste van de hele film. Ik heb er met plezier naar gekeken. De rol van Peter Cushing is ook heel goed. Eigenlijk, in het begin een soort van Bad Guy, die naarmate het einde langzaam verandert, en je begint hem eigenlijk wel aardig te vinden. Dan verandert eigenlijk ook de rol van de slechte helft van de tweeling en haar lover, die in het begin vooral charmant overkomen. Echt een hele goede vampierenfilm. Als je van het genre houd is het echt de moeite waard.

avatar van narva77
Ha leuk, gaat de BBC op vrijdagnacht weer eens oude Hammer-films uitzenden?
Ben benieuwd!

avatar van nightbreed
Geniaal verhaal.

avatar van Co Jackso
wyatt earp schreef:
Als je van het genre houd is het echt de moeite waard.

Voor mij geldt dit al niet, behalve als de film spannend zou zijn. Dat geldt helaas niet voor deze film, waarbij het uitgangspunt van de tweeling mij al niet beviel. Daarnaast zag je aantal plotwendingen al in een vroeg stadium aankomen. Andere punten van kritiek betreft de zwakke dialogen, de bombastische soundtrack en het amateuristische camerawerk. Helemaal slecht kan ik de film niet noemen. Ik was namelijk best onder de indruk van een aantal aparte shots, maar dat is niet genoeg voor een voldoende.

avatar van yeyo
Erg erotisch getinte Hammer-film met (voor het genre althans) een redelijk grafische voorstelling van bloot & geweld. De tweelingszusjes zorgen voor een redelijk origineel concept, de rebelse is overigens (natuurlijk) de leukste van de twee. Ook een erg goeie rol van Peter Cushing als de leider van een groepje puriteinse heksenjagers. (the good guys van de film )

avatar van mikey
Co Jackso schreef:
waarbij het uitgangspunt van de tweeling mij al niet beviel..
volgens mij een markies de sade ding, Justine/ juliette. Beetje sm en zo. Past wel in de tijd.

Sfeervolle horrorfilm (al hoe wel horror..) met een prima cast en goede setting. De tweeling meisjes kunnen niet acteren, maar dat maakt weinig uit. De opbouw naar de climax is aardig en die stelt verder ook niet teleur.

avatar van Richard_Voorhees
Leuke afsluiter van de "Carmilla-trilogie", maar de connectie met dit oorspronkelijke idee is ver te zoeken. Ik vond zelfs de verschijning van Carmilla niet zo in de film passen, maar goed...
Men heeft er deze keer voor gekozen om graaf Karnstein niet angstaanjagend (voorgaande Carmilla film), maar gluiperig en charmant neer te zetten. Ik vond Damien Thomas niet altijd even goed overkomen, maar over het algemeen zet hij nog wel een redelijke rol neer. In de rol van de tweeling zien we de twee charmante zussen Madelaine en Mary Collinson. Hun acteerwerk is ook nog wel te doen en hun verschijning is een streling voor het oog.
De aanwezigheid van Cushing is een grote plus, want ik vind dit één van zijn beste rollen die ik tot op heden gezien heb. Hij komt bijzonder maniakaal over in zijn rol als heksenjager en is met gemak nog angstaanjagender dan welke vampier ook in de film. Wat later in de film laat hij zich echter toch iets meer van zijn menselijke kant zien, waardoor er toch nog een beetje sympathie voor zijn personage ontstaat.
De mooie, gotische uitstraling doet de rest en zorgt ervoor dat dit wederom een fijne film uit de Hammer stal is. Liefhebbers van deze "ouderwetse" horrorfilms zullen hier ook weer van smullen.

avatar van clubsport
Het haalt niet het niveau van de dracula films maar is toch bij tijd en wijle onderhoudend genoeg om de aandacht vast te houden verder is de sfeer en de locaties weer mooi gefilmd. enkele special effect scenes waren zelfs einigsins indrukwekkend
En het vrouwelijke schoon in de vorm van de tweeling mag er ook best zijn al moet ik toegeven dat hun acteertalent nou niet om over naar huis te schrijven was .

avatar van joolstein
Dit derde deel uit de Karnstein-trilogie van Hammer House of Horror luidt helaas ook een beetje het verwachtte einde van een tijdperk aan. De monsters als Frankenstein en Dracula waren uit en de Italiaanse Giallo had zijn intrede gedaan. Ook kwam een paar jaar later The Exorcist uit. Hierdoor zette de dalende koers verder door. Echter was er eerst nog deze film met de overigens ietwat misleidende titel ‘Twins of Evil’ We gaan wederom naar het zeventiende-eeuw Duitsland alwaar we kennis maken met de wonderschone tweelingzusjes Maria en Frieda. Nichtjes van Gustav Veil (Peter Cushing), de leider van een groepje heksenjagers. Carmilla de vampirella uit de vorige films is dit keer gereduceerd tot veroorzaker van alle ellende, als ze familielid graaf Karnstein bijt. De toen 19-jarige sensuele tweeling Mary en Madeleine Collinson (Playboy,oktober 1970) zijn een lust voor het oog en met hun de diepe en uitpuilende decolletés en doorschijnende nachtgewaden komen ze volkomen tot hun recht bij wat de Hammer House voor ogen had. Qua sfeer is dit misschien wel de meest duistere ‘Hammer’-vampiersfilms. En wel door de aanwezigheid van meerdere onheil-verspreidende personages en de geringe mate waarin dit gedurende een lange tijd verandering in komt. In ruime mate komen hierdoor talrijke ontwikkelingen en gebeurtenissen met de nodige griezel en spanning gedurende een sfeervolle opbouw goed tot uiting. Een prachtige en waardige afsluiter voor deze trilogie.

avatar van knusse stoel
joolstein is goed op de hoogte van de Playboy uit de 'duistere jaren' van onze filmgeschiedenis.
Gelukkig heeft hij ook verstand van films en de inhoud want het verhaal op deze site van joolstein kan ik volledig onderschrijven. Het is inderdaad een duistere ‘Hammer’-vampiersfilm waar wij ons mee hebben vermaakt. Vriendin was niet zo meegaand in de beoordeling want als zij de sterren had mogen geven in haar eentje, waren er 3 uitgekomen. Omdat ik de account beheer , komen we op een 4 sterren uit, dus een 8.

avatar van joolstein
knusse stoel schreef:

1970 is nog van voordat ik zelfs geboren was maar gelukkig hebben we IDMB met dit soort handige weetjes!

Goeie film waarin een wees-tweeling onder het voogdijschap komt van hun oom, een heksenjager. Het verhaal van deze gotische en licht erotische horrorfilm is behoorlijk onderhoudend, aangezien er genoeg gebeurd. Echt spannend wordt het niet, maar tijdens de tweede helft een aantal brute momenten. Mooie kostuums en decors. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van alexspyforever
Laatste film in de Karnstein trilogie. Na het bijzonder teleurstellende 2de deel hoopte ik op wat beters. De terugkeer van Cushing was wel goed, maar het ontbreken van Ingrid Pitt als Carmilla. Eigenlijk was er van Carmilla nauwelijks sprake wel van een saaie graaf Karnstein. Cushing doet heeft een beetje een Vincent Price rol uit Witchfinder General. Eigenlijk zat ik niet meteen te wachten op een heksenjacht verhaaltje. De Collinson tweeling brengt het nodige vrouwelijk schoon maar daar waar het erotiek en naakt gehalte al tegenviel in de voorganger is het nu nog bedroevender. En dat is heel jammer gezien de menig naaktfoto's die je van de zusjes kan vinden op het net. Allemaal redelijk voorspelbaar alweer. Hammer brengt steeds mooie vrouwen maar meestal doen ze er weinig boeiends mee. Meestal zijn het muurbloempjes, weinig sterke rollen. En het ergste is buiten dat er van Carmilla bijna geen sprake is de lesbian overtones zelfs helemaal niet aanwezig zijn. Alweer een overbodige sequel die niet voortgaat op het sterke The Vampire Lovers. Als je de waarderingen bekijkt van degene die een reactie schrijven lijkt het een hoog gemiddelde te gaan worden, toch haalt deze gemiddeld geen 3* hier.

avatar van Noodless
Oeps, ben hier als een leek in gegaan want de vorige twee films heb ik niet gezien. Ik vond dit een boeiende vampierenfilm om te volgen want de regisseur zorgt ervoor dat het verhaal boven de middelmaat uitkomt. Het is niet zomaar een vampierenfilm want de heksenjacht wordt hier ook op de korrel genomen. En dit met name door een fantastische Peter Cushing, de leider van een groepje heksenjagers. Hij is bijzonder extreem in zijn opvattingen en komt brutaler, enger over dan de vampiers in de film. Daarbij heeft het verhaal ook een leuke invalshoek door de sensuele tweeling Mary en Madeleine Collinson die een verschillend karakter ( de ene heel lief en de andere uitdagend, brutaal ) hebben en die op een bepaald moment switchen van identiteit. Zo wordt het verhaal heerlijk bespeelbaar waardoor het naar alle kanten kan uitdraaien. Leuke dames overigens , maar die Luan Peters als Gerta had meer invulling mogen krijgen. De decors en aankleding zijn prachtig. Ook een heerlijk duister sfeertje aanwezig in de film door de verschillende nare personages en locaties. Leuke ontdekking uit de oude horrordoos. 7/10