• 8.489.145 stemmen

Lust for a Vampire (1971)

Horror | 95 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titels: To Love a Vampire / Love for a Vampire / Lusten van een Vampier

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jimmy Sangster

Met onder meer: Barbara Jefford, Suzanna Leigh en Ralph Bates

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Lust for a Vampire

"A vampire's lust knows no boundaries..."

Het is 1870. Mircalla woont in haar kasteel. Bij haar in de buurt zit een school, alwaar ze de meisjes rekruteert voor haar bloeddorstige praktijken. Wanneer twee leraren het slachtoffer worden komt de plaatselijke bevolking in opstand. Ze steken de school in brand en proberen Mircalla te vermoorden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Count Karnstein

Susan Pelley

Inspector Heinrich

Mac Hammer Fan

Yutte Stensgaard krijgt van mij wel het predikaat van de meest attractieve vampier uit de filmgeschiedenis. Een echte "femme fatale " . Ingrid Pitt deed het ook heel goed in THE VAMPIRE LOVERS. Peter Cushing moest omwille van een beenbreuk vervangen worden door Ralph Bates, die het lang niet slecht deed. De school wordt hier wel niet in brand gestoken, het is een vervallen kerk, waar Mircalla uit haar graf was verrezen. LUST FOR A VAMPIRE is net zoals THE VAMPIRE LOVERS en TWINS OF EVIL een gotische horrorfilm met een vleugje verfijnde Victoriaanse erotiek. Geinspireerd door de zeer literaire wereld van J.S. Le Fanu: "Carmilla".

avatar van FatMike

FatMike

• 1976 stemmen

Na vanmiddag The Gorgon gezien te hebben zin in nog een

Hammer-film. Ditmaal ééntje met een meer erotisch lading:

Lust for a vampire.

De titel klinkt als een produkt van Jean Rollin,

maar is het toch echt niet. Enige raakvlakken zijn langere hoektanden en erotiek, maar Rollin gaat vooral wat erotiek betreft een stukje verder.

De film speelt zich voornamelijk af op een meisjesschool.

En wat voor een meisjesschool. Er is werkelijk geen onaantrekkelijke studente te vinden en de jonge man die weet binnen te dringen door zich als docent voor te doen heeft dit ook door.

Yutte Stensgaard is een wel heel erg mooie vampier, die haar

vrouwelijke klasgenootjes één voor één in haar macht neemt

om zich, na een beetje vrijen,tegoed te doen aan warm bloed.

Wederom weer een mooi sfeertje, maar minder gotisch dan ik

hoopte. Daarvoor speelt de film zich teveel overdag af en ik miste

de typische Hammer-schaduwen en daarmee de donker stemming.

Toch zeker een dikke 4 en dus vadaag van 2 Hammerfilms genoten!

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik vind dit een geslaagde opvolger van "The Vampire Lovers" en vind deze nog net iets beter dan zijn voorganger.
Met het zien van deze film heb ik alle Hammer films van Jimmy Sangster bekeken en ik moet zeggen dat ik dit de meest geslaagde vind.
De film begint (op de openingsscene na) lekker luchtig met de introductie de knappe jongeman Richard Lestrange (geslaagde rol van Michael Johnson). De schrijver komt erachter dat in de buurt van zijn tijdelijke verblijfplaats een school is vol met knappe jongedames. Dat ziet hij wel zitten en het lukt hem om de nieuwe docent met een excuus naar het buitenland te sturen, zodat hij zijn plaats in kan nemen. Hij raakt in de ban van de mooie Mircalla (Yutte Stensgaard), maar moet er langzaam maar zeker achter komen dat zijn grote liefde niet is wat ze lijkt.
Stensgaard emigreerde in '63 naar het Verenigd Koninkrijk in de hoop op een filmcarrière. Ze slaagde daar redelijk in en was in verschillende films te zien tussen '68 en '72 (ironisch genoeg was haar eerste film een Italiaanse film). Ik kende haar nog niet en na door haar filmografie gelezen te hebben moet ik ook toegeven dat dit voor mij de eerste film was waarin zij een rol had.
Naast dat ze een erg knappe vrouw is, acteert ze in deze film niet slecht. Ze spreekt mooi, accentloos Engels en weet hier en daar nog best creepy over te komen (vooral in de scene waarin ze neerkijkt op een knielende Ralph Bates).
Bates zorgt met zijn rol ook nog hier en daar voor een komische noot. Hij zet een vermakelijk personage neer als de licht excentrieke en verstrooide docent Giles Barton.
Verder vind ik Suzanna Leigh nog het vermelden waard, omdat zij in haar schoonheid Stensgaard nog een stukje overtreft wat mij betreft. Ook is het wel leuk hoe Jimmy Sangster de acteur Mike Raven tot een soort Christopher Lee lookalike heeft omgevormd in de rol van graaft Karnstein. Hij heeft niet de sterke uitstraling van Lee, maar weet nog best angstaanjagend over te komen.
Mede door de toevoeging van de stukken humor en de wat langere aanloop in de relatie tussen Richard en Mircalla, lijkt de erotiek wat minder centraal te staan als in The Vampire Lovers. Het blijft echter nog steeds een best erotische horrorfilm, vooral wanneer de relatie tussen de twee bovengenoemde personages op gang komt.
Door alle bovengenoemde dingen is de hele film goed en word het nergens saai of vervelend. Zoals altijd heeft men weer hun best gedaan op de decors en de kostuums, dus ook visueel ziet alles er prima uit.
Als laatste vind ik het einde ook nog wel noemenswaardig. Het is niet de eerste keer dat we in een Hammer film op het einde een soort heksen/vampier klopjacht te zien krijgen, maar deze keer hebben ze het best groots aangepakt. Ook met een leuk oog voor details, want zo vond ik het erg leuk om erachter te komen dat de koetsier van de Karnsteins ook een vampier is. Zijn eindscene is best memorabel. Eerst gaat hij zijn aanvallers te lijf met een zweep, maar het heeft weinig zin. Daarna word op lekker bloederige wijze een grote staak door zijn hart geduwd. Het einde van Mircalla vind ik echter nog bijzonderder en misschien wel de meest memorabele scene van de hele film. Erg grappig gevonden om haar te doorboren met een brandende staak, waardoor later haar hoofd ineens in brand staat.
Wat mij betreft was dit weer een erg geslaagde Hammer film en persoonlijk vind ik deze stukken beter dan Sangster's andere Hammer films. Een aanrader voor de liefhebbers van old school vampierfilms.

avatar van joolstein

joolstein

Het tweede deel uit de Karnstein-trilogie die Hammer House of Horror maakte gebaseerd op het personage Carmilla. Zij wordt tot leven gewekt door het bloed van een maagdelijke deerne en gaat verder in de gedaante van Mircalla. Gespeeld door de prachtige Deense Jytte "Yutte" Stensgaard. Nu komen liefhebbers van vrouwelijk schoon sowieso aan hun trekken in deze film aangezien Mircalla kort daarop haar intrek neemt bij een meisjesschool. Er is zelfs meer vrouwenborsten te zien dan in menig andere Hammer-film. Echter een liefdesscène tussen schrijver Richard Lestrange, de mannelijke tegenspeler, en Mircalla is nogal knullig en gaat zelfs over de schreef als blijkt dat alleen de dame in kwestie volledig naakt is. En dat terwijl deze scene ook nog eens wordt begeleid door een totaal niet passend liedje ‘Strange Love.’ Gelukkig zijn er genoeg visuele en verhalende elementen die de film ten goede komen. En is dit wederom een heerlijke erotische vampierenfilm.

• 20095 berichten

Na 4 users die hier 4* aan geven voel ik me toch genoodzaakt om al die lovende woorden toch een beetje in de kiem te smoren. Om eerlijk te zijn vond ik er buiten de mooie dames er niets aan. Dus ja na het toch wel erg fijne Vampire Lovers is het 2de deel een lelijke draak gebleken. Cushing kon wegens een beenbreuk niet meedoen en Ingrid Pitt die op overtuigende wijze Carmilla speelde in deel 1 werd verondersteld deze rol te hernemen maar weigerde omdat het script haar niet aan stond. Ik kan haar zeker geen ongelijk geven, want wat voor een vreselijk stationsromannetje was dit nu! Wat Carmilla nu juist zo interessant maakte was haar honger naar jonge maagden, vrouwen. De lesbische insteek wordt hier flink teruggeschroefd en eigenlijk vervangen door een romance met een uiterst onsympathieke schrijver. Ik heb nog nooit zo een oninteressante en totaal niet overtuigende romance gezien. Maar blijkbaar bepaalde het script dat hij de knappe leraar was waarvoor de vrouwen smolten en zijn collega was de creep. De weinige erotiek die we krijgen is dan nog lachwekkend belachelijk. Jutte Stensgaard is leuk om naar te kijken maar zoals de rest van de cast weet ze totaal niet te boeien of sympathie op te wekken. En dat einde dan waarbij Carmilla aan haar einde komt waarbij heel toevallig die brandende balk net in haar hart valt bevestigde mij nog een laatste keer dat de makers totaal niet ernstig bezig waren hier nog iets goed van te maken. Sorry dit is een dikke vette onvoldoende.

Mac Hammer Fan

De zoveelste degelijke Hammer film die jij compleet de grond inboort. Jammer. Ik heb eens je stemoverzicht bekeken: vind jij bepaalde goedkope (en vermoedelijk veel explicietere) seksvehikels zoals "Touch of her Flesh" nu echt beter dan deze Hammer of bvb "Frankenstein Must Be Destroyed"? Aan dergelijke ultra low-budget prullen verspil ik mijn tijd niet hoor. Sorry. Bij Hammer is er in mijn ogen steeds getekend voor prachtige decors, goede vertolkingen, sfeerscheppende muziek en spanning.

Gelukkig zijn we het met "Dolls (1987)" wel eens.

avatar van Brix

Brix

Destijds in de bioscoop gezien, en later nog eens op TV.

Kon mij zeer bekoren, niet in de laatste plaats door de fraai ogende Yutte Stensgaard.

Als Hammer liefhebber wil ik deze film graag op DVD, of Blu-ray in mijn collectie hebben.

Een tip van een van de fans ?

Mac Hammer Fan schreef:

Gelukkig zijn we het met "Dolls (1987)" wel eens.

Tja het voordeel aan die low budget is dat je er niet veel tijd moet insteken en dat er ook niet zo theatraal of hoogdravend wordt gedaan. Het ligt ook volledig aan mij dat Hammer mij te traag saai en is maar positief ingesteld als ik ben (ok met enige ironie misschien) hoop ik dan ach deze moet toch beter zijn. Het probleem is het verhaal spreekt mij dan aan maar de uitwerking meestal niet. ook hebben ze nogal de neiging van de hak op de tak te gaan, abrupte tijdsovergangen en gebeurtenissen die zijn gepasseerd en die je bij onoplettendheid gewoon mist, niet al te beste karakterontwikkelingen. Ik bedoel the Vampire Lovers gaf ik een 7/10 omdat die elemeten waarvoor ik die wou zien (lesbian angle, erotiek etc) werden ten volle benut. Ook is de film weer niet totaal afhankelijk van een Cushing of Lee. Ik hoopte op meer van dat in deze film en ook de Twins of Evil. Maar wat ik kreeg was het zoveelste verhaal van een of andere droge pummel die een dienaar van een vampier/duivel wil worden en daar zat ik niet op te wachten. Daar kan het visuele weinig aan veranderen. Waarom ik mezelf dan soms toch pijnig ondanks dat de kans groot is op een ontgoocheling zul je jezelf afvragen, heel simpel hoop en Hammer is een van de elementen in de laatste filmchallenge.

En Brix die nu ineens heeeel toevallig nadat ik mijn mening gaf het gemiddelde wat komt opkrikken

Dolls is leuk verhaal, leuke karakters, sprookjesachtig maar schuwt ook het grafische niet. Straightforward, niet zo rond de pot gedraai maar toch met het nodige mysterie.

Brix schreef:

Destijds in de bioscoop gezien, en later nog eens op TV.

Een tip van een van de fans ?

Hij is te koop in de UK hier maar (te) prijzig. Hij is nog niet verschenen op Blu-Ray maar ik reken erop dat Studio Canal dat binnen de twee jaar zal doen, en dan zal je het voordeel hebben dat er Engelse ondertitels zijn. De moeite waard om te wachten.

avatar van Brix

Brix

dank voor de tip!

Ik ga hem opvolgen.

alexspyforever

Haha, zó toevallig is dat nu ook weer niet.

Ik zag jullie commentaren op de film voorbij komen, en dacht er (zoals het zo vaak gaat) aan dat ik de film nog niet van een waardering had voorzien.

Zo zijn er zeker nog honderden films die ik wel gezien heb, maar waar ik nog geen sterretjes bij heb geplakt.

Brix schreef:

dank voor de tip!

Ik ga hem opvolgen.

alexspyforever

Haha, zó toevallig is dat nu ook weer niet.

Als het een Hammer is kijk ik ook altijd welk cijfer jij er aan hebt gegeven omdat je mij hebt verteld dat je ze zowat allemaal hebt gezien en ze meestal wel goed vind. Bij deze was dat niet het geval en hopla een dagje later zie ik daar 4* van jou verschijnen Maar kijk totaal verschillende smaak heeft hier ook zn voordeel, nu werd jij ineens weer herinnerd dat je deze film hebt gezien en nog wel weer wilt zien. Ik zou misschien ook wel gaan voor een DVD of blu-ray versie van de film maar dan in combinatie met The Vampire Lovers die ik wel goed vind en als het kan met wat leuke extra's. Een combinatie van de 3 films uit de trilogie ben ik nog niet tegengekomen eigenlijk.

En ja ik ken het probleem van films ooit te hebben gezien en daar pas later achter te komen of soms weer een titel te herinneren als je de film toevallig weer ziet. Vroeger had je ook nog niet die online hulpmiddelen om dat allemaal bij te houden.

avatar van mikey

mikey

2e deel over de goddeloze familie Karnstein en hun bergkasteel. Nogal zoutloos geregisseerd. Voor het (heel wat) betere werk zal ik je naar deel 3 moeten doorverwijzen: Twins of Evil van John Hough. Tuurlijk is het meisjes internaat als filmfantasie grappig om te zien, maar er zijn betere in dat specifieke genre, zoals Solange. Nu op de Netflix