Vacation (2015)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Jonathan Goldstein en John Francis Daley
met Ed Helms, Christina Applegate en Chevy Chase

Rusty Griswold (Ed Helms) besluit zijn gezin mee te nemen op een roadtrip naar 'Walley World', het coolste pretpark in Amerika. Het doel van de reis is de familie dichter bij elkaar brengen en het herbeleven van een jeugdvakantie, maar dingen gaan niet zoals gepland.

Wel lollig.

Ik ken de originele films niet, maar dat is niet echt verwonderlijk aangezien dat Chevy Chase vehikels blijken te zijn. Er zijn weinig acteurs die ik echt vermijd, maar dat is er toch wel zo eentje. De film moet al ergens te boek staan als uitzonderlijk vooraleer ik aan een film met hem in een hoofdrol begin.

Gelukkig zit hij hier maar even in en is hij ook zo opgezwollen dat je hem amper herkent. De rest van de film is een wat modernere comedy, wat directere en scherpere humor zoals we dat de laatste jaren wel al meer gezien hebben. Sommige jokes zijn leuk, andere wat flauwer.

Maar net als bij Game Night durft de film af en toe ook wat gekker worden. Zo zijn er een aantal zaken die je toch niet zo heel vaak ziet in dit soort films, men name dat autotje waar ze mee rondtoeren. Geen idee wat daar het idee achter was, maar het is een hilarisch ding dat een zekere frisse absurditeit met zich meebrengt.

Het is verder ook een comedy die nergens teveel naar de dramatische kant gaat of al te serieus genomen wil worden. Gewoon 90 minuutjes lekker lomp vermaak, daar zijn er tegenwoordig niet echt voldoende van.

avatar van goongumpa
Vlotte en met momenten grappige komedie. Ed Helms draagt de film gemakkelijk en ook Applegate is altijd prima in dit soort rollen. Zoals OH al zegt zijn dit soort films er niet echt in overvloed tegenwoordig, luchtige dramedy genoeg, maar af en toe valt zo'n directe comedy echt goed. Niet de creatiefste film, maar door de degelijke uitwerking en timing vliegt het het anderhalf uur om.

Flauw en plat. Ik hou er van.
Grappen met piemels, stront en hakenkruisen...ik kan er niet genoeg van krijgen.
Dat is de kracht van herhaling.
En er plezier in hebben je verstand volledig op 0 te hebben, lekker hoor.

Heel leuk, heb erg gelachen. Je merkt dat de acteurs er plezier in hebben. De scene bij de Grand Canyon is hilarisch. Kijken!

avatar van Grindhouse62
Zojuist herzien op Netflix. Kortom, hilarisch.

avatar van Creative-lady
Echt een hele mooie film.

Het meest waar ik om gelachen heb vond ik hoe de zetel van Rusty omdraaide in de auto.
Er waren ook wel een paar andere dingen waar ik niet echt kon mee lachen:

- Gestolen
- auto in brand

Maar voor die paar kleine, erge scenes, vond ik het wel een hele mooie film en heb 100 min met plezier gekeken op netflix.

avatar van bjerik76
ik vond deze zeker niet tegen vallen.
De flauwe humor was toch wel leuk omdat het soms net over het randje ging.
leuke absurde momentjes in de warmwaterbron, het flirten met de mooie vrouw in de auto ...
Keek ieder geval heerlijk weg.
mag wel een vervolg op komen.

avatar van teigertje
Slappe flut film.

Schande voor de Echte National lampoons vacation.

En dat komt niet door Christina Applegate.

Had ze nooit, aan moeten beginnen.

avatar van themanwiththeplan
Een onverwacht leuke komedie.
Normaal zou ik een dergelijke film ergens op 3 of 3.5 beoordelen.
De knalblauwe "Albanese stationwagen" zorgt voor de afronding naar boven.
Een originele en geniale vondst. Bij momenten echt moeten schaterlachen om de fratsen die wagen.
Die Koreaanse GPS stem wil ik ook in mijn wagen
En ja, de humor was bij momenten erg plat. Maar hier werkte het wel.
Het origineel met Chevy Chase in de hoofdrol heb ik nooit gezien.

avatar van Pim1993
Aardige komedie! De grappen waren niet per se super altijd, het was vooral de cast die ijzersterk was.

avatar van Mark de Jong
Zo flauw, maar toch leuk.

avatar van tommykonijn
Ik vond de oude National Lampoon's Vacation films met Chevy Chase altijd erg leuk. Jammer genoeg heb ik alleen het eerste deel en de kerstfilm in mijn bezit. Toch maar eens kijken of ik de rest ook nog ergens kan bemachtigen. Wat deze film betreft was ik lang in de veronderstelling dat het om een remake ging, maar in feite kan dit dus gewoon gezien worden als het vijfde deel.

De eerste paar minuten vreesde ik het ergste, want ik begon me al vrij snel te irriteren aan de personages en vond de humor uitermate flauw. Vanaf het moment dat de reis daadwerkelijk begint wordt het een stuk beter, al blijven met name de jongste telg en Ed Helms bij vlagen behoorlijk op de zenuwen werken. Er passeren gelukkig wel enkele leuke scènes de revue. Onder meer een bezoek aan Debbie's campus, het zwemavontuurtje en de de stop bij zus Audrey zorgen voor enkele leuke momenten. Het spreekt voor zich dat het voor iemand die de oude films waardeert vooral uitkijken is naar Chevy Chase en Beverly D'Angelo. Leuk dat ze meewerkten, al is hun aandeel erg klein.

In meerdere opzichten blijkt dat de originele films met respect behandeld worden. De reis gaat wederom naar Walley World, oude personages keren terug en zelfs de originele auto van de Griswolds wordt van stal gehaald. En toch... is deze roadmovie het allemaal nét niet. Tegenover het aantal leuke momenten staan ook een hoop grappen die niet aanslaan en, zoals geïmpliceerd, Rusty Griswold werkt als vader Griswold een stuk minder op de lachspieren dan opa Clark in de oude films. De situaties zijn daarnaast allemaal wat extremer dan in het origineel, maar dat maakt het niet per definitie leuker.

Daar moet ik natuurlijk wel bij zeggen dat de eerste Vacation film puur een 80s product is. Als je niet bekend bent met die film zul je niet beter weten als je hieraan begint en een ander vindt de originele Vacation misschien wel gedateerd. Deze late sequel - en tevens halve remake - uit 2015 vond ik best aardig verder. Er doen zich zeker enkele leuke momenten voor en het is allemaal allesbehalve zwaarbeladen. Enkele kleine irritaties zorgen er bij mij echter voor dat het origineel met gemak de voorkeur geniet.