Vacation (2015)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door John Francis Daley en Jonathan M. Goldstein
met Ed Helms, Christina Applegate en Chevy Chase

Rusty Griswold (Ed Helms) besluit zijn gezin mee te nemen op een road trip naar 'Walley World', het coolste pretpark in Amerika. Het doel van de reis is de familie dichter bij elkaar brengen en het herbeleven van een jeugdvakantie, maar dingen gaan niet zoals gepland.

avatar van Starscream
De oude films vond ik zelf altijd leuker!

avatar van aSMoDeuS
Gang_Star schreef:
Best aardig, alhoewel deze remake het zeker niet bij het origineel haalt. Er zitten gelukkig verschillen tussen de 2 Vacation films waardoor het nog enigszins fris aanvoelt.

Zucht. Het is geen remake.

avatar van renzoroy
Gang_Star schreef:

het is een vervolg, geen remake en het is zelfs al het 4e vervolg op het origineel.
Zitten zeker weer wat geslaagde grappige scenes in en Ed Helms is geknipt voor deze rol.
Leuke cameo ook van Chevy Chase..

avatar van Pazmaster
Best geinig maar het mist een beetje de charme van de originele Griswold film(s), Chevy Chase was dan ook een stuk grappiger dan Ed Helms. De humor was ook iets flauwer maar toch had de film af en toe best leuke momenten waar ik om heb gelachen en was het een leuke nostalgische reis.

PS. Ik zie hier mensen schrijven over een remake maar dat is het dus niet, het is de zoon van Clarke Griswold die ongeveer dezelfde trip maakt als toen hij met z'n ouders naar Wally World ging. Een (laat) vervolg dus.

avatar van Chrisseh
Prima film voor de liefhebbers van het genre!

avatar van mnrk
If Vin Diesel can do it, so can I!

Gewoon een leuke film van John Francis Daley en Jonathan M. Goldstein...

Het verhaal is natuurlijk bekend en soms voorspelbaar maar bij deze film maakt dat allemaal niet zoveel uit. Er zitten genoeg leuke scene's in waardoor het allemaal lekker weg kijkt...

Ed Helms is op zijn plek in deze film en wordt leuk bijgestaan door Christina Applegate en de overige cast past er ook prima bij , leuke bijrol van Chevy Chase trouwens...

avatar van tattoobob
Aardige feelgood komedie.....Ed Helms is niet mijn favoriet als acteur maar op zich was het wel te doen.
Ook de rest van de cast doet het wel aardig en gelukkig ook geen irritante personages te bekennen.
Een film die bij mij regelmatig een smile op mijn gezicht toverde,maar niet meer dan dat.
Ik ben jammer genoeg niet van de bank gerold.

avatar van psychopath
Dit soort films moet je gewoon niet nuchter kijken, heb toch wel momenten gehad dat ik keihard kon lachen. Die auto van hun haha

Matige komedie die sommige leuke grappen kent maar ook erg veel missers. Helms is oké als side-kick in films maar kan de film niet dragen, zeker niet als je hem vergelijkt met Chase. Applegate speelt een afwezige rol, sommige bijrollen zijn best oké. Leuk om Chase en D'Angelo zelf nog even te zien, al voegen zij niets toe verder.

avatar van Rodger
Wel aardig voor een keer, maar geef mij de oudere versie maar.
2.0

avatar van ambrosini
Ed Helms vind ik wel goed .. maar in vacation zet men te veel druk op grapjes die niet meer grappig zijn en dat zorgt ervoor dat je snel bent uitgekeken..

Deze film beviel mij enorm! Ik heb hem samen met mijn 3 broers gekeken en het was lang geleden dat we een film keken die we allemaal ECHT leuk vonden! We hebben ons kapot gelachen. Soms zitten er misschien een beetje flauwe grappen tussen, maar als je je er voor open stelt kunnen ook die grappig zijn. Dit is een enorme aanrader, maar ik raad het wel aan om deze film in gezelschap te kijken. Echt een top film!

avatar van lingoer
Eens met Immex1! Echt leuke film als je van het genre houdt. De film komt wat traag op gang maar wint daarna aan vaart en wordt steeds leuker.

avatar van fritsy
fritsy schreef:
National Lampoon's Vacation (1983):
Ik dacht eerst ook deze film is een remake maar is toch een vervolg over de zoon rusty die nu ouder is en ook zijn familie dichter bij elkaar wil brengen op een road trip.

avatar van Daan258
Heb de oudere delen nooit gezien, maar ik vond dit een prima comedy filmpje.
Heb af en toe zeker goed kunnen lachen en de film heeft me ook geen moment weten te vervelen.
Een dikke 3,0*

avatar van JoeCabot
Spervuur van aangebrande grappen.

De intro - een montage van mislukte vakantiefoto's - zet al meteen de toon. Hoewel, al snel blijkt dit slechts een "braaf" voorproefje te zijn van de lawine aan onderbroekenlol die het komende anderhalf uur op je afkomt. Fijnproevers wandelen hier best in een wijde boog omheen.

De slapstick en dick jokes vliegen je om de oren. Vacation is voorts even politiek correct als de gemiddelde dronken oom, met als exponent de schreeuwende Aziaat in de GPS. Niet dat ik in een deuk lag, maar ergens wel een verademing dat dit gewoon nog steeds kan anno 2015.

Maar goed, de discutabele kwaliteit van de grappen wordt dus ruimschoots gecompenseerd door de kwantiteit. De grapdichtheid is echt verschroeiend, zelfs menige sitcom kan hier een punt aan zuigen.

Uiteindelijk leek de film af te stevenen op een melig Hollywood-einde, maar ik onderschatte hoe hard deze film met zichzelf de draak steekt. De finale gooit nog even lekker alle remmen los. Great ride. 4*

Dick2008
Ik had al zo'n idee dat ik dit niet leuk ging vinden. Een poging om de toch al niet zo'n geweldige (dit als je ze vaker hebt gezien, met uitzondering van Las Vegas) oude reeks nieuw leven in te blazen. Maar de nieuwe generatie zal wel niet weten waar je het over hebt.
Al te veel budget zal er wel niet tegenaan zijn gegooid het oogt in ieder geval enorm goedkoop. Applegate ziet er nog steeds goed uit.
Het probleem is dat de acteurs teveel hun best doen om het leuk te maken maar dat werkt niet. Na zo'n 25 minuten wordt het wel leuker op die school en met die auto en in die modderpoel maar daarna wordt het een saaie bedoeling. Chase en d'Angelo hebben richting het eind nog een klein rolletje. Veel banale grappen en meligheid, vaak een herhaling van de oude films. Het straalt een familiefilm uit maar wordt als zodanig toch niet aangeduid (en dat wel komen door het niveau van grappen die voor jonge kijkers niet zo geschikt is). 3.0/2.0

Aardige film over een man die zijn gezin meeneemt op een autoreis door Amerika. Een soort van remake, maar ook een vervolg op de gelijknamige film uit 1983. Platvloerse humor. Ondanks dat niet alles even grappig is, valt er meer dan genoeg te lachen. Ed Helms en Christina Applegate zijn perfect gecast. Net zoals het origineel een dik verdiende 3.0 sterren.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Het eerste gedeelte van de film is zo slecht nog niet! Paar keer hardop kunnen lachen en ook al kwam het niet in de buurt van het origineel was het toch wel leuk en vermakelijk.
Helaas valt de 2de helft behoorlijk in, geen hardop lach momenten meer voor mij en de grappen werden een stuk voorspelbaarder en clichés kwamen helaas ook wat te veel om de hoek kijken.
Grappig dat Chevy Chase & Beverly D'Angelo nog een kort rolletje hebben, maar wat mij betreft hadden opa & oma beter mee kunnen gaan naar Walley World.
De zus van Rusty was behoorlijk slecht gecast vond ik, en die vriend van der een behoorlijk irritant personage. Duidelijk een manier om de scenes met Randy Quaid na te bootsen maar daar helaas nogal hard in faalt.

Het is dus een beetje een dubbel gevoel wat ik aan deze film over hou, eerste helft duidelijk een stuk inspiratievoller dan de 2de helft.

Stem staat tussen 2,5 en 3, maar blijft voorlopig even op 2,5 hangen.
Krijg wel weer zin de originele te kijken, dat deed de film dan wel weer goed.

avatar van broncode
Best wel grappige film, met goed getimede grappen die soms op het randje zijn. De oude films waren ook altijd grappig om te zien en vind deze toch echt niet minder. Een aanrader voor een lekkere zondagmiddag. En by the way de bij rolletjes zijn hilarisch...

avatar van nightbreed
De introductie van die auto was wel erg grappig moet ik zeggen.

avatar van Rickyman
Een prima vervolg inderdaad.
Net als bij de Lampoon Vacations is de humor weer flauw, en toch erg grappig.
Chevy Chase in een klein rolletje, maar blijft voor mij ook één van de beste komedieacteurs van de flauwe humor.

avatar van n00r
Irritante film met heel weinig stukjes die echt grappig waren.

avatar van Rickazio
Best een leuke komedie.

avatar van Mr-Mcmovie
Duidelijk een vierde deel uit de reeks van National Lampoon's Vacation. (Voor de gene die nog twijfelen na deze gezien te hebben: er is edn scene dat Ed Helms de foto's van de vorige vakanties bekijkt en zien we Chevy Chase op al die foto's) ik heb nooit een vacation film gezien buiten deze dan, maar als de drie eerste ook zo los erover zijn als deze 1 woord: super dan!

Die Ed Helms is toch een acteur die geknipt is voor zo een rollen als deze te spelen.

Echt een paar keer keihard zitten lachen en dat gebeurt niet heel snel bij films.. Leuke film om met vrienden te kijken.

Mr-Mcmovie schreef:
Duidelijk een vierde deel uit de reeks van National Lampoon's Vacation.

Eigenlijk de vijfde. Na Vacation(1983), volgde European Vacation, Christmas Vacation en Vegas Vacation.
Over humor valt te twisten, maar ik vind ze allemaal, hoewel nergens briljant of uitzonderlijk, best grappig.
Ook dit slim gemaakte nakomertje heeft de stijl van de voorgaanden: beetje flauwe, droge humor, vaak lekker maf maar gelukkig zonder al te veel makkelijk scoren grappen. Helms als opvolger van über droogkloot Chase is een schot in de roos en ook de rest van de familie is goed gecast. Gewoon grappig en geslaagd als je op zoek bent naar een film waarom valt te lachen met de ongecompliceerde humor.

Leuke, vrolijke en grappige Avontuur / Komedie film uit de National Lampoon-reeks, welke min of meer een remake/vervolg (herhaling van gebeurtenissen) is van het origineel "Vacation (1983)" en welke ik gezien heb via de onlinedienst "Film1 On Demand".

In dit verhaal draait het om Rusty Griswold (Ed Helms) die met zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw Debbie (Christina Applegate) en hun twee zonen James Griswold (Skyler Gisondo) en Kevin Griswold (Steele Stebbins), op vakantie gaat met de auto naar megapretpark "Walley World", waar hij vroeger als kind ook al eens geweest is, en onderweg te maken krijgt met een hoop tegenslagen en bizarre situaties.

In de vorige films tussen 1983 tot 1997 vierde komiek Chevy Chase (die op het einde nog even te zien is en daarbij lijkt op Mart Smeets. Overigens is ook Beverly D'Angelo even te zien op het einde en hetzelfde geldt voor de auto uit de originele film) als Clark Griswold een reeks rampzalige vakanties met zijn familie in de National Lampoon-reeks en in deze nieuwe film speelt Ed Helms de rol van Rusty Griswold, die de zoon is van Clark Griswold. Het verhaal zit leuk in elkaar (begint al leuk met de grappige foto's, die ook nog eens op het einde te zien zijn) en ik moet zeggen dat ik ook regelmatig heb hard moeten lachen om de vele humor in het verhaal en dat eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten). Hoewel ik geen fan ben van zingen in een film, vond ik het het gezamenlijk zingen van een nummer van zanger "Seal" op het einde in de achtbaan (die op de kop blijft vasthangen) wel leuk.

Dat vele lachen komt o.a. door de vele tegenslagen waar ze onderweg mee te maken krijgen (o.a. met hun belachelijke uit Albanië afkomstige auto "Tartan Prances", die o.a. een Koreaans navigatiesysteem bevat en een afstandsbediening heeft met vele knopjes, waaronder een hakenkruis knopje En de scene waarbij men denkt in een natuurlijke warmtebron te zitten, terwijl men zit in een openbaar riool en waarbij Debbie zich dan helemaal insmeert met stront, terwijl ze denkt dat het zwavel is) maar ook door de cast die het leuk doet en dan vooral natuurlijk het gezin Griswold, welke gespeeld werd door Ed Helms (als piloot Rusty Griswold), Christina Applegate (als vrouw Debbie Griswold, die tijdens haar studententijd bekend stond als "Debbie doet alles" en daarbij o.a. een vinger in de penis van een rector heeft gestoken ), Skyler Gisondo (als oudste zoon James Griswold, die steeds gepest en geplaagd wordt door jongste zoon Kevin Griswold, die daarbij o.a. een plastic zak over zijn hoofd trekt en daarbij dan zegt "ga slapen" ) en Steele Stebbins (als jongste zoon Kevin Griswold).

Ook was het leuk dat veel bekende acteurs en actrices een leuke en kleine bijrol hebben in het verhaal zoals Chris Hemsworth (in de rol van de flink geschapen Stone Crandall, die rijk is geworden als weerman en getrouwd is met Audrey Crandall, die de zus is van Rusty Griswold), Leslie Mann (in de rol van Audrey Crandall), Charlie Day (in de rol van Colorado rivier bootinstructeur Chad, wiens vriendin het met hem telefonisch uitmaakt, waarna hij zelfmoord wil plegen op de Colorado rivier), Keegan-Michael Key (in de rol van Jack Peterson), Regina Hall (in de rol van Nancy Peterson, die het maar raar vindt dat Debbie al haar vakantiefoto's heeft bekeken op "Instagram", maar niet heeft "geliked"), Ron Livingston (als de irritante piloot Ethan, die steeds doet voorkruipen, wat uiteindelijk lijdt tot een gevecht tussen het Griswold gezin en zijn gezin in het pretpark "Walley World" bij de "Velociraptor" achtbaan, vanwege de laatste plaatsen in de achtbaan) en natuurlijk Chevy Chase (in de rol van Clark Griswold) en Beverly D'Angelo (in de rol van Ellen Griswold).

Al met al een leuke, vrolijke en komische Avontuur / Komedie (die ook veel wegheeft van een roadmovie) film, waarin ook nog een beetje "Duel (1971)" verwezen zit (i.v.m. een verkrachter/pedofilie opmerking) en welke zich lekker wegkijkt en waarbij ook veel te lachen valt.

avatar van Decec
Een redelijk avontuur/komedie film...
Komedie is mijn smaak niet...
Redelijk verhaal...
Slappe acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van Ajax&Litmanen1
Nu ik de 4 Vacation-films met Chevy Chase en Beverly D'Angelo recent heb gezien, heb ik meteen deze reboot uit 2015 maar eens opnieuw bekeken. Deze viel me destijds best mee, maar was ook weer geen hoogvlieger. Balanceerde tussen grappig en irritant. Dat gevoel heb ik nu nog steeds. Op zich valt er genoeg te genieten en zitten er best wel een paar erg leuke stukken in (de rimjob grap is, hoe voorspelbaar, gewoon erg geestig) en is het leuk om (een wel erg dikke) Chase en D'Angelo nog eens in hun oude rollen te zien, maar je moet wel een vrij vervelende Ed Helms kunnen pruimen. Ik vond hem de vorige keer nog wel aardig, maar hij stoort eigenlijk vooral in zijn rol. Ook de kinderen zijn niet echt boeiend. Christina Applegate als ''Debbie do anything'' vond ik wel leuk, jammer dat ze vaak in flauwe rom-koms speelt, want ze heeft gewoon genoeg komisch talent. Dat zagen we al toen ze jarenlang Kelly Bundy speelde. Verder zitten er voldoende verwijzingen naar de oude Vacation-delen in, die ik nu wel goed herken met de oude films vers in het geheugen.

Niet goed, wel geinig.

3* blijven staan

Wel lollig.

Ik ken de originele films niet, maar dat is niet echt verwonderlijk aangezien dat Chevy Chase vehikels blijken te zijn. Er zijn weinig acteurs die ik echt vermijd, maar dat is er toch wel zo eentje. De film moet al ergens te boek staan als uitzonderlijk vooraleer ik aan een film met hem in een hoofdrol begin.

Gelukkig zit hij hier maar even in en is hij ook zo opgezwollen dat je hem amper herkent. De rest van de film is een wat modernere comedy, wat directere en scherpere humor zoals we dat de laatste jaren wel al meer gezien hebben. Sommige jokes zijn leuk, andere wat flauwer.

Maar net als bij Game Night durft de film af en toe ook wat gekker worden. Zo zijn er een aantal zaken die je toch niet zo heel vaak ziet in dit soort films, men name dat autotje waar ze mee rondtoeren. Geen idee wat daar het idee achter was, maar het is een hilarisch ding dat een zekere frisse absurditeit met zich meebrengt.

Het is verder ook een comedy die nergens teveel naar de dramatische kant gaat of al te serieus genomen wil worden. Gewoon 90 minuutjes lekker lomp vermaak, daar zijn er tegenwoordig niet echt voldoende van.

avatar van goongumpa
Vlotte en met momenten grappige komedie. Ed Helms draagt de film gemakkelijk en ook Applegate is altijd prima in dit soort rollen. Zoals OH al zegt zijn dit soort films er niet echt in overvloed tegenwoordig, luchtige dramedy genoeg, maar af en toe valt zo'n directe comedy echt goed. Niet de creatiefste film, maar door de degelijke uitwerking en timing vliegt het het anderhalf uur om.