European Vacation (1985)

Alternatieve titels: National Lampoon's European Vacation | De Laatste Dollar$ op Vakantie

geregisseerd door Amy Heckerling
met Chevy Chase, Beverly D'Angelo en Dana Hill

De familie Griswold uit Chicago wint totaal onverwacht een quiz op de Amerikaanse televisie en krijgt een veertiendaagse reis naar Europa, met alles erop en eraan. Vader Clark is dolgelukkig. Bovendien wil hij van deze unieke kans gebruik maken om zijn familie in Duitsland op te zoeken. Audrey en Rusty zijn minder enthousiast. Zij weigert haar vriendje achter te laten en is bovendien bang om te verdikken. Hij heeft geen zin om alle musea en bezienswaardigheden af te dweilen. Wanneer puntje bij paaltje komt, pakken Audrey en Rusty toch hun koffers. Clark heeft hen kunnen overtuigen dat het een onvergetelijke ervaring zal worden. Hij heeft echter geen woord teveel gezegd...

Actionfreak
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat toen er vroeger voor een komedie "National Lampoons" stond het een goeie was dus ik dacht ik moet deze hebben, maar ongekend, wat slecht voorspelbaar, niet aansprekende acteurs op Chevy Chase na.

Het was gewoon echt bar en bar slecht ze proberen het "fun" gehalte nog een beetje op te krikken door wat vrouwelijk schoon te tonen (dat compleet onnodig is in eurpean vacation.)

Het verhaal spreekt niet aan, het hoeft dan ook niet veel voor te stellen maar dit gaat wel erg ver de slecht kant op.

Heb hem met slechts 3 keer een kleine glimlach op mijn gezicht uitgekeken, ga christmas Vacation nog wel proberen maar eerst maar eens bijkomen van deze mislukkeling.

1* voor de paar leuke grappen die zowaar niet voorspelbaar waren.

avatar van Jack Sparrow
Te flauwe Komedie; veel te weinig echt geslaagde grappen. Chevy Chase en de scènes in Duitsland redden de film nog enigszins.

avatar van narva77
Die scène op die rotonde rond de Arc de Triomphe vond ik óók wel redelijk hilarisch!

avatar van tommykonijn
Weet iemand waar deze nog verkrijgbaar is?
Ik zou hem heel graag willen zien.

Meneer Bungel
narva77 schreef:
Dat was in Londen, niet Parijs;

While in their English rental car, a bright yellow Austin Maxi, Clark drives his family endlessly around the busy Lambeth Bridge roundabout for hours, unable to maneuver his way out of traffic due to the opposite direction of American driving. (klik)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dieptepunt met hoogtepuntje.

Dit Europese uitstapje in de beroemde Vacation-reeks is een van de uitschieters naar beneden en behoort samen met het middelmatige 2e deel van Christmas Vacation (zonder Chase) tot dieptepunten van de serie. Op een klein maar fijn hoogtepuntje met Idle na valt er namelijk bitter weinig te lachen om de stereotypische landengrappen en grollen. Pas in Duitsland wordt het weer een klein beetje grappig dankzij een mal dansje van Pa Griswold. Het betere eerdere niveau zou bij een volgend deel gelukkig wederkeren.

Matig

Ongelovelijke film, vind hem wel erg grappig, maar het moment van de Big Ben en Parlement vind ik wel erg leuk! Het is namelijk ook gewoon vreselijk om daar te moeten rijden! Ik had precies hetzelfde toen ik daar eens heen moest voor mijn werk! leuke trip gemaakt door London...
In ieder geval vind ik de film wel erg leuk, en ondanks de leeftijd van de film een groot succes! Ik hoop dat er nog een keertje een vervolg van uitkomt!:D hier nogmaals de trailer voor geinteresseerde;)

Al met al een 7!

avatar van Mochizuki Rokuro
Moon Zappa

Meneer Bungel
Moon Unit Zappa, zelfs...

Redelijke comedie waarin de familie Griswold een trip naar Europa wint. De grappige situaties volgen elkaar in een rap tempo op. Doordat zo'n beetje iedere scene zich in een andere stad afspeelt, komt het geheel wel wat fragmentarisch over. Chevy Chase is op zijn plaats hier met zijn droogkomische benadering als het hoofd van de familie.

Mescaline (moderator)
Zeer leuk vervolg wat natuurlijk niet beter is dan deel 1, maar ook niet veel slechter.
European Vacation heeft net als de eerste Vacation een hoop sarcastische kleine grapjes in zich, en natuurlijk de leuke cliché ruzies tussen ouders en kinderen.
Het einde is misschien net een tikkeltje te, maar ja niet dat het iets afdoet van het geweldige feel good gevoel dat je bij de beide films hebt

van 3,5 naar een 4.

Jezus wat heeft deze film een laag gemiddelde. Ik vond dit destijds juist een zeer leuke komedie (min of meer een Roadmovie) met een aantal zeer grappige momenten (vooral de gedeeltes in Duitsland vond ik zeer geslaagd). Ook de cast deed het zeer leuk en dan vooral natuurlijk Chevy Chase en Beverly D'Angelo die er ook nog eens zeer fraai uitzag (de douche scene staat nog op mijn netvlies). De vaart in de film was best hoog en voordat je het wist was de film al over.

P.S. wat een vreselijke poster.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Toch al weer de derde keer dat ik deze film heb gezien. Echt een voorbeeld van een film die op zo'n manier slecht is dat hij juist weer leuk is.

Deze film moet even op gang komen en wordt dan steeds leuker met het hoogtepunt in Duitsland, eerst bij de verkeerde mensen en dan bij het bierfeest. Daarna zwakt hij wel wat af met toch wel weer een leuke achtervolging in Rome.

Veel grappen en dialogen, in hoog tempo, flauwe afgewisseld door weer heel goede, de een voorspelbaar, de ander toch weer niet. Ja, ik mag die Chevy Chase National Lampoon's films wel.

Goh, tegenvaller. (Voor het laatste gezien in 2009) Kan je afgeven op recentere National Lampoon Films..... Het enige wat echt leuk is, zijn de gastrollen van een aantal bekende spelers. Maar valt verder best tegen. Chase en D'Angelo doen wel hun best.
Aanvankelijk niet, maar later wordt het tempo een stuk hoger. Hier en daar een leuke grap. Ik moest wel heel hard lachen toen die auto klem zat maar verder. Nou...3.0 maar echt niet meer.

Mescaline (moderator)
Blijft gewoon een erg leuke opvolger van het eerste deel, een tikkeltje flauwer maar daarom niet minder vermakelijk!
Binnenkort Vegas Vacation en met kerst Christmas Vacation terug kijken, ik blijf het een leuke reeks vinden!
4 sterren blijven 4 sterren!

Mescaline (moderator)
2 jaar later weer herbekeken en ook al blijft het een leuk vervolg weet het voor mij niet het niveau van deel 1 te halen.
De kinderen in deel 1 vond ik bijvoorbeeld overtuigender en dit deel is een stuk flauwer. Nog steeds een leuk vervolg en genietbaar, maar deel 1 gaat nooit overtroffen worden.

Deze film staat voor mij op gelijke voet met Vegas Vacation.

4 gaat toch terug naar 3,5 op dit punt.

avatar van Gang_Star
De familie Griswold gaat weer op vakantie. Dit keer wordt Europa onveilig gemaakt. Vol hilarische situaties in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Italië. Rare momenten wanneer Clark Griswold (Chevy Chase die zijn rol weer erg leuk vertolkt) gaat spookrijden, de hele familie te schande word gezet door een ober in Frankrijk omdat ze de taal niet kennen en een hilarische achtervolging na een vechtpartij op het Oktoberfest (Of iets wat daar op lijkt). Een film die boordevol zit met humor, zei het flauw, die mede door het enthousiasme van Chase vermaakt, maar het niet haalt bij de eerste National Lampoon's Vacation. In ieder geval wel een stuk leuker dan de kerstfilms.

avatar van Duke Nukem
Mescaline schreef:

Deze film staat voor mij op gelijke voet met Vegas Vacation.

Ook ik ben de Vacation movies aan het herbekijken (heb nu eindelijk de Blu Ray box in huis gehaald!) en heb nu de eerste drie film gezien. De eerste blijft inderdaad onovertroffen, de tweede (European Vacation) staat ook voor mij op gelijke voet met de vierde (Vegas Vacation). De derde (Christmas Vacation) staat voor mij op de tweede plaats. Om het in een lijstje te zetten:

1) Vacation
2) Christmas Vacation
3) en 4) European Vacation / Vegas Vacation

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat ze voor elke Vacation film een ander stel kinderen hadden. De dochter die in European Vacation meedoet vind ik trouwens heel ergerlijk en dus een slechte keuze. Het valt mij op dat de dochter die ze op de filmaffiche getekend hebben er heel anders uitziet dan de actrice die in de film de dochter speelt.

Gisteren dan ook dit tweede deel herzien en net zoals bij het eerste deel, had ik dat beter niet kunnen doen, want in mijn herinnering vond ik dit altijd het leukste deel uit de National Lampoon-reeks en bovendien meende ik ook dat hierin Beverly D'Angelo topless was te zien (net zoals in het origineel staat ze hier ook weer onder de douche, maar nu heeft ze echter een handdoek om haar lichaam), maar dat was juist in het origineel, welke ik na het herzien van dit vervolg eigenlijk ook leuker vond. Ook is het jammer dat in dit vervolg niet meer de originele cast zit, maar alleen (of beter gezegd "gelukkig") nog Chevy Chase (als vader Clark Griswold) en Beverly D'Angelo (als moeder Ellen Griswold), want de kinderen zijn in dit vervolg vervangen door Jason Lively (als zoon Rusty Griswold) en Dana Hill (als dochter Audrey Griswold), waarbij de laatste ook nog eens zeer irritant is.

In dit verhaal wint de als varkens verklede familie Griswold uit Chicago totaal onverwacht het spelprogramma "A Pig In A Poke" (oftewel "Zwijnerij" in het Nederlands) op de Amerikaanse televisie en als prijs krijgen ze een veertiendaagse reis door Europa (met als steden Londen, Parijs en Rome) aangeboden, met alles erop en eraan. Vader Clark is dolgelukkig en wilt van deze gelegenheid gebruik maken om zijn familie in Duitsland op te zoeken. De kinderen Audrey en Rusty zijn echt minder enthousiast over deze prijs en Audrey vooral vanwege haar vriendje en omdat ze bang is om dikker te worden.

Het verhaal en met name de gebeurtenissen (o.a. in spelprogramma gewonnen filmcamera wordt gestolen waarop pikante beelden staan van Ellen en dezelfde Ellen wordt naderhand ook ontvoerd) omtrent de familie Griswold is aan de flauwe kant en dat geldt helaas ook voor de meeste humor (zoals het omvallen van de stenen op Stonehenge in domino volgorde). Maar toch zitten er ook een aantal leuke scenes in, zoals de scene in Parijs waarbij een ober weet dat de familie Griswold geen woord Frans verstaat en dan o.a. tegen Clark zegt (uiteraard wel in het Frans) "Your wife has wonderful big tits" (schijnbaar heeft de ober ook het eerste deel uit de National Lampoon-reeks gezien ) en "And your daughter has a great little ass" In Parijs worden ze ook uitgelachen vanwege hun belachelijks foto's in hun paspoort, als ze aan het inchecken zijn in een hotel.

Ook de scene in Duitsland met een oktoberfeest waarbij het bekende Duitse "hand/voet/klap-spel" werd gedaan en wat volledig uit de hand loopt en waarbij de familie Griswold halsoverkop moet vluchten was wel geinig en tevens de ontmoeting met de Duitse familie van Clark, die door een misverstand (wat de familie Griswold niet doorheeft) helemaal niet zijn familie blijkt te zijn en als ze dan weer vertrekken (nadat ze er gegeten en geslapen hebben) zegt de Duitse man Fritz Spritz (overigens gespeeld door de bekende Duitser Willy Millowitsch) als de familie Griswold wegrijdt "Who the hell were they ?" waarop zijn Duitse vrouw Helga dan zegt "Beats the shit out of me"

Hoewel de scene in een museum in Parijs niet echt grappig was, vond ik het wel leuk om daarbij de Belgische artiest Plastic Bertrand te horen, met zijn leuke en bekende nummer "Ça Plane Pour Moi". Verder is ook nog tijdens een droom van Rusty Griswold in het vliegtuig op de heenweg het goede nummer "Some Like It Hot" te horen van de band "The Power Station" (met daarin o.a. de bekende zanger Robert Palmer en bassist John Taylor en gitarist Andy Taylor van de populaire jaren 80 band "Duran Duran").

Van de cast doet eigenlijk alleen Chevy Chase (als vader Clark Griswold, die werkt in de voedselindustrie en daar voedseltoevoegingen doet) het nog leuk en van Beverly D'Angelo is het jammer dat ze niet wederom topless is te bewonderen. Ze staat wel met een blote rug op een grote poster in Rome, waarbij dan de tekst staat "La Donna Nella Doccia" (oftewel in het Engels"The wet hot wife"). Ze staat overigens op die poster, omdat hun filmcamera is gestolen en Clark haar daarmee o.a. onder de douche heeft gefilmd. De kinderen gespeeld door Jason Lively en Dana Hill, vond ik eigenlijk maar vervelende toevoegingen in het verhaal en met name de laatste. Ze is ook niet oud geworden, want op 32-jarige leeftijd is ze gestorven aan een verlammende beroerte.

Ook passeren weer een aantal bekende acteurs de revue zoals Paul Bartel (als vader van het gezin Froeger, die de tegenstanders zijn van het gezin Griswold in het spelprogramma "A Pig In A Poke", tijdens de opening van het verhaal. De presentator van dat spelprogramma kust overigens zeer enthousiast de vrouwelijke deelnemers) die overigens ook een regisseur is, Mel Smith (als vadsige Hotel manager in Londen, waar Clark zich o.a. vergist in de hotelkamer en terecht komt in bed bij een andere vrouw en hetzelfde geldt voor Ellen die in bad zit met een doekje voor de ogen en waarbij dan opeens een andere man binnenkomt) en Eric Idle (als fietser, die aangereden wordt met de auto door Clark en daarbij flink gewond raakt) en de laatste is natuurlijk vooral bekend van de legendarische Britse komische televisieserie "Monty Python's Flying Circus (TV Series 1969–1974)". Eric Idle zien we overigens zowel in Londen als in Rome (daarna vliegt het gezin Griswold weer terug naar Chicago, waarbij ze het Vrijheidsbeeld in New York beschadigen) en in de laatste stad zelfs twee keren.

Al met al een tegenvallend tweede deel, die na het herzien ervan ook absoluut niet meer kan tippen aan mijn herinneringen (ik zal mijn eerder gegeven punt dan ook met één vol punt verlagen) en bovendien had ik ook nog eens een verkeerde herinnering, omdat Beverly D'Angelo juist niet in dit tweede deel topless te bewonderen is maar juist in het eerste deel en daarin ook een drietal keren. Met circa 90 minuten kijkt deze Komedie / Familie film zich wel nog lekker weg (de Europese steden en locaties werden daarbij ook mooi weergegeven), hoewel ik toch ook een paar keren heb zitten vooruit te spoelen (met name het zeer flauwe gedeelte in Rome met de dieven).

avatar van Ajax&Litmanen1
- Hello, my family and I were looking for sex.
- Schweinhund!

Ik was niet zo kapot van de voorganger Vacation, waarbij de familie Griswold een roadtrip maakt om een pretpark duizenden kilometers verderop te bezoeken (grappige referentie in de vorm van een t-shirt van in deze film), een film die bij vlagen aardig was, maar vaker flauw en met mislukte grappen. En toen was er European Vacation, maar deze film heeft eigenlijk te lijden onder dezelfde kwalen. Ditmaal rijden ze door Europa heen na een gewonnen quiz en loopt uiteraard weer alles in de soep. Op zich is de film best genietbaar, maar met wat betere scenarioschrijvers hadden deze films veel beter kunnen worden.

Wederom een hoop flauwigheden en lang niet altijd leuke misverstanden. Gelukkig zitten er ook voldoende leuke momenten in zodat het allemaal best valt uit te zitten. Zeker het stuk in Duitsland was geestig met de grappige verspreking aan de deur, maar het is in totaliteit te weinig. De makkelijke grappen die over landen worden gemaakt hadden beter gekund. Dat doet een film als Eurotrip, ook al plat en flauw als het maar kan, wel leuker in mijn ogen. Gelukkig maakt het enthousiasme van Chevy Chase en Beverly D'Angelo nog wel het een en ander goed.

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
Weet iemand waar deze nog verkrijgbaar is?
Ik zou hem heel graag willen zien.

Zeven jaar later inmiddels dan eindelijk gezien

De eerste Vacation film vond ik erg leuk en heb ik meermaals gezien, en hetzelfde geldt voor Christmas Vacation. Vegas Vacation vond ik volgens mij wat minder, maar daar staat me niet meer bijster veel van bij. Die heb ik immers slechts één keer gezien en dat is best alweer een tijdje geleden. European Vacation was altijd de film uit de reeks die ik maar niet leek te kunnen bemachtigen, maar wel dolgraag eens wilde zien.

Er valt genoeg aan te merken op European Vacation: het is niet zo leuk als het eerste deel, het is bij vlagen te chaotisch en fragmentarisch en dochter Audrey is behoorlijk irritant. Tegelijkertijd is het ook weer erg charmant. Wanneer de film grappig wil zijn, is het vaak ook oprecht grappig. Ik heb smakelijk kunnen lachen om sommige momenten in Engeland (de problemen op de weg), Frankrijk (het bestellen) en Duitsland (het huisnummer en Clarks optreden tijdens het volksfeest). Het gedeelte in Italië vond ik het minst leuk. Er valt nog wel wat te lachen tijdens de achtervolging, maar het hele misdaadplotje met de ontvoering is verder nogal geforceerd.

Ik heb me hier erg goed mee vermaakt dus. Het 80s sfeertje is heerlijk zorgeloos en er zitten een aantal typische Griswold problemen in die de film de moeite waard maken. Met name Chevy Chase doet het met zijn optimistische kop opnieuw erg leuk en hij wordt perfect aangevuld door Beverly D'Angelo. Zeker niet perfect, maar wel nog steeds een erg grappige film.