Planes, Trains & Automobiles (1987)

Alternatieve titel: Planes, Trains and Automobiles

Komedie / Drama

geregisseerd door John Hughes (I)
met Steve Martin, John Candy en Laila Robins

Een zakenman wil naar zijn familie voor Thanksgiving. Hij ontmoet een man die zijn taxi voor zijn neus wegkaapt en na hun tweede ontmoeting op het vliegveld laat de man (die douche-ringen verkoopt) hem niet meer met rust. Door problemen met het weer stranden ze ergens halverwege. Het wordt een zware reis, met vliegtuigen, treinen, auto's en de eerdergenoemde douche-ringen-verkoper.

Smakelijke roadfilm, en de beste van zowel John Candy als Steve Martin. De chemie tussen
de twee werkt perfect. Marvin die zo gauw mogelijk thuis wil wezen bij zijn gezin, om kerstmis
te vieren. Maar zit werkelijk alles tegen, met op de koop toe opgescheept met een zorgeloze,
erg praatgrage Candy.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Toch alweer een tijd geleden dat ik deze film gezien heb, na diverse films van Martin en van Candy herzien te hebben had ik er wel zin, met het idee als het tegenvalt zet ik hem gewoon na een half uur uit.

Hoewel het toch nog wel in de vroege periode van Martin valt, zie ik dat het al wat minder wordt vergeleken met All of me en Lonely Guy. Toch is film al aan het begin vermakelijk. Alleen kakt op sommige momenten in en sommige gedeelten duren ook wel te lang. Candy is soms ook wel te overheersend grappig en diens films zijn bij herkijken tegengevallen. Terwijl Martin ook in deze film weer in aanzien is gestegen, niet zo leuk als in die andere twee films maar toch grappig. Vooral zijn mimiek, dat grijnzen, etc. was wel vaak aanleiding voor enige irritatie maar moet zeggen hij is weer lachen in deze film. Het einde van de film, hoewel niet meer verrassend, blijft ook wel hartverwarmend en de film wordt hiermee goed afgesloten. De herkenbare tegenslagen die in deze film getoond wordt dragen ook nog een steentje bij. En daardoor heb ik mijn stem weer verhoogd naar een kleine 4.0.

Een roadmovie/buddyfilm. Die schitterend begint met een op hete kolen verkerende Martin. Toch ook een leuke Candy. Visueel vaak erg goed gemaakte film, die halverwege wel vaart verliest. Verder zitten er wat hilarische gedeelten in maar als komedie best mager en is het meer leedvermaak om twee mannen die met elkaar zitten opgescheept. En waarbij de bijrollen zorgen dat de situatie nog wat extra wordt aangedikt. Naar mijn gevoel ook wat aan de lange kant en al aardig gedateerd. Ik hou het maar op een kleine 4.0

avatar van lowlander69
Een van de beste komedies ooit en lijkt met elke kijkbeurt beter te worden.Steve Martin en John Candy zijn in topvorm.De cynische Martin tegenover de altijd vrolijke Candy.Talloze komische situaties volgen elkaar op.Echt een topper

avatar van sean-penn
Bijna 30 jaar oud en niets van haar glans verloren. De kracht zit in de wisselwerking tussen Candy en Martin. Als regisseur Hoop je dat de acteurs een klik krijgen maar hier gebeurt iets bijna unieks. Hun timing is zo fantastisch dat elke scene zeer sterk en natuurlijk overkomt dat je op het puntje van de stoel zit. Je hoopt dat hun reis nooit eindigt.

Bij vlagen moest ik denken aan Laurel & Hardy. Qua fysiek, wat nogal voor de hand liggend is, dynamiek en chemie. Waar de Dikke en de Dunne voornamelijk bezighielden met slapstick krijg je bij Planes, Trains & Automobiles bijna het gehele scala van humor te zien. Bijtende sarcasme, lichte ironie tot het nodige gooi en smijt werk.

Onbegrip en het ontbreken van empathie loopt als een rode draad bij veel films van John Hughes. Niets mis mee met dat soort thema's en vandaag de dag nog zeer relevant. Waar het bij mij wringt is de moraliserende vinger die je in de strot wordt geduwd. Gelukkig is dat minimaal aanwezig bij deze productie. Ik betreur dat John Candy en Steve Martin niet samen in meerdere films te bewonderen zijn. Een duo om van te watertanden!

avatar van comely
Het einde van de film laat me bijna huilen,,,,en dat bij elke kijkbeurt:P

Wat een heerlijk topper deze film.

avatar van Duke Nukem
Eén van de beste komedies ooit gemaakt. Steve Martin en John Candy zijn een gouden duo, ze spelen twee mannen die ondanks hun tegenstrijdige karakters door omstandigheden gedwongen worden om samen te reizen. Dit brengt heel grappige situaties teweeg en op het einde van het verhaal leren ze allebei veel over zichzelf en de ander.

John Doe schreef:
Helemaal mee eens wat betreft het einde waar ik ook tranen kreeg. Heel mooi uitgevoerd hoe de arrogante (zelfverkozen) intellectueel leert wat compassie te krijgen en met z'n ophopende frustratie met de wereld leert omgaan, terwijl de lompe proletarier zelfkennis en warmte krijgt. Leuke komedie, maar deze op natuurlijke wijze ingegoten dosis diepgang, maakt het voor sommige mensen, zoals ik, tot een mooi klassiekertje. Soms kan een dramatische diepgang beter werken verpakt in een heel licht verhaal dan in een 'intellectueel' arthouse drama-product. Het eerste half uur moest de film op gang komen, maar daarna loopt het als een trein, en als die kapot gaat een auto .

Mooi gezegd!

avatar van Night's Watch
Vermakelijk komedie, maar ik had van een samenwerking tussen John Hughes en Steve Martin ook niet anders verwacht. De film slaat niet door in het grappig zijn en Hughes geeft de personages ook nog wat bagage mee. Het plot is oersimpel en voorspelbaar maar dat had ik op voorhand al verwacht dus dat stoorde niet.

avatar van Elchapo
Deze wil ik nog een keer op blu-ray aanschaffen.meesterlijke comedy....4stars.

avatar van Duke Nukem
Ik zoek hem ook al een tijdje, maar jammer genoeg nog niet gevonden!

Night's Watch schreef:

Ja, maar Steve Martin raakt die al snel kwijt!

avatar van SSeagal
Snap ook niet waarom deze film nog steeds niet bij ons op blu ray is verschenen. Sinds 2011 al op blu ray in de US. Anyway, John Candy was een wereld acteur, meer dan een komiek alleen. Deze film kan ik ontelbaar keer kijken en laat me altijd weer lachen en weet mij altijd weer te ontroeren. De film gaat ook dieper dan je denkt in eerste instantie. Hoe vaak flippen wij wel niet als dingen niet gaan zoals ze gaan? Hoe vaak kwetsen wij een ander, omdat we zelf eigenlijk gefrustreerd zijn. Steve Martin vertolkt prachtig zijn rol als klagende cynicus die alles op iedereen afreageert. En leert gaanderweg een wijze les dankzij Del, die niks meer heeft, maar toch glimlachend door het leven gaat. Die geen kwaad woord spreekt over een ander. Van wat ik veel gehoord heb was Candy in het dagelijks leven ook zo. Een pracht van een vent en een waar gemis voor de wereld, een wereld die wel wat meer Candy kan gebruiken. Prachtige film, als de credits over het scherm rollen staar ik altijd droevig naar het scherm, weer afgelopen. 5*

avatar van SSeagal
Btw, waarom is deze film nog nooit hier op bluray verschenen? In de VS al enkele jaren op bluray en binnenkort komt er zelfs een 30-jarige special edition versie in de VS. Zijn wel meer films die alleen daar op bluray komen, iemand enig idee of pt&a ooit nog een Europese bluray release krijgt?

Heerlijke roadtrip film met een feelgood einde! Wat wil je nog meer?

3.5 sterren.

avatar van des1
Klassieker. Een film vol met humor, ergernis en ongemak, maar die ook een beetje pijn doet... en met een lekker sentimentele afdronk. Zien!

avatar van lingoer
Misschien wel (één van) de leukste komedie die er is! Zo veel leuke/ hilarische momenten. Bijna alle typetjes komen goed uit de verf.

Heerlijke film, die ook bij een tweede kijkbeurt onlangs perfect werkte voor mij. Eindelijk eens geen komedie met een veelheid van op de man gespeelde makkelijke grappen, maar een herkenbare alledaagse gebeurtenis c.q. ergernis die door middel van schitterend getimede jokes meesterlijk word uitvergroot. Regisseur Hughes overtreft zichzelf want vond zijn films altijd wat onevenwichtig, maar deze is perfect in balans inclusief het onverwachte, bijna ontroerende slotakkoord. Candy is hier aandoenlijker dan ooit, en Martin zal met zijn overdreven spel nooit mijn favoriete acteur worden maar weet zich hier gelukkig goed in te houden. Echte aanrader voor het hele gezin.