Christmas Vacation (1989)

3,06

Komedie / Familie

geregisseerd door Jeremiah S. Chechik
met Chevy Chase, Beverly D'Angelo en Randy Quaid

Clark Griswald heeft zich voorgenomen om zijn gezin een heerlijke kerstvakantie te bezorgen. Maar helaas verloopt die zeer rampzalig. Hij koopt vijfentwintigduizend knipperlichtjes om het huis te versieren en gaat samen met zijn vrouw Ellen, zoon Russ en dochter Audrey, een hele zaterdag in het bos op zoek naar die ene, speciale kerstboom. De familie gaat aan het vele gooi- en smijtwerk bijna ten onder, maar redt het met vallen en opstaan tot het 'vrede op aarde' is en alle breuken hersteld zijn.

156 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Gang_Star
geplaatst: 25 december 2015, 19:00 uur [permalink]
Mede door het leuke Vacation (1983) lagen de verwachtingen toch wat hoog. Het resultaat is hierbij erg matig. Weinig leuke humor en geslaagde grappen en ook een aantal matige personages (Chevy Chase uitgezonderd).

avatar van PEN15
geplaatst: 3 november 2016, 06:48 uur [permalink]
Wederom zo'n fantastische filmposter zoals ze niet meer worden gemaakt. Ik herken hem uit duizenden en is één brok nostalgie. In die filmtijdschriften en uiteraard de videotheek werd ik ermee om de oren geslagen. Ik kon er uren naar kijken, zo fascinerend. Ik vond het net een mix tussen een komisch bedoeld garbage pail kids ontwerp en een poster voor een griezelfilm, kijk hoe sterk het op SHOCKER lijkt die toevallig ook van 1989 is.

Uiteindelijk ben ik wat teleurgesteld dat die tekening nergens in de film voorkomt. Waar was Clark dan op het dak verkleed als kerstman, met een kussen onder zijn kleding, verstrikt in de elektricitietsnoeren? Ik snap het hoor, dat die poster slechts de humor en strekking probeert te symboliseren en dat hetzelfde ook niet van toepassing is met die voorgaande Vactionposters van Boris Vallejo. Ondanks dat, wat een heerlijke prachtposter...

Zonder deze had ik hem misschien niet afgekeken. Als dit er voor humor doormoet gaan dan begrijp ik amper hoe het aan een 8- komt op imdb. Als kerst- en familiefilm was het aardig, niet meer dan dat.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 24 december 2016, 18:21 uur [permalink]
Mele Kalikimaka is the thing to say on a bright Hawaiian Christmas Day

By far de allerleukste kerstfilm.
Dat hoofd van Chevy Chase, om je te bescheuren zo grappig! 😄
Heerlijk hoe hij zo zijn best doet om er een mooie kerst van te maken ondanks de vreemde familieleden. De yuppie buren, cousin Eddy, de kerstbonus, de exploderende kalkoen, kat in de boom, het gedoe met de lichtjes, ik kan er altijd weer om lachen.
Heerlijk, wat is het toch een gezellige kerstfilm!

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 4 januari, 19:13 uur [permalink]
Dit is één van mijn favoriete Kerstfilms die ik elk jaar weer bekijk. Chevy Chase is enorm charismatisch en lijkt me een geweldig leuke man om als vader te hebben! De Vacation films houden ook mooi een evenwicht tussen komedie en sentiment. De ideale film om met het gezin naast de kerstboom te bekijken dus.

geplaatst: 4 januari, 19:35 uur [permalink]
Duke Nukem schreef:

En Beverly D'Angelo als moeder 😉

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 4 januari, 23:42 uur [permalink]
Theunissen schreef:
En Beverly D'Angelo als moeder 😉

Je zou er een oedipus complex van gaan ontwikkelen. 😛