Christmas Vacation (1989)

3,06

Komedie / Familie

geregisseerd door Jeremiah S. Chechik
met Chevy Chase, Beverly D'Angelo en Randy Quaid

Clark Griswald heeft zich voorgenomen om zijn gezin een heerlijke kerstvakantie te bezorgen. Maar helaas verloopt die zeer rampzalig. Hij koopt vijfentwintigduizend knipperlichtjes om het huis te versieren en gaat samen met zijn vrouw Ellen, zoon Russ en dochter Audrey, een hele zaterdag in het bos op zoek naar die ene, speciale kerstboom. De familie gaat aan het vele gooi- en smijtwerk bijna ten onder, maar redt het met vallen en opstaan tot het 'vrede op aarde' is en alle breuken hersteld zijn.

158 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Gang_Star
Mede door het leuke Vacation (1983) lagen de verwachtingen toch wat hoog. Het resultaat is hierbij erg matig. Weinig leuke humor en geslaagde grappen en ook een aantal matige personages (Chevy Chase uitgezonderd).

avatar van PEN15
Wederom zo'n fantastische filmposter zoals ze niet meer worden gemaakt. Ik herken hem uit duizenden en is één brok nostalgie. In die filmtijdschriften en uiteraard de videotheek werd ik ermee om de oren geslagen. Ik kon er uren naar kijken, zo fascinerend. Ik vond het net een mix tussen een komisch bedoeld garbage pail kids ontwerp en een poster voor een griezelfilm, kijk hoe sterk het op SHOCKER lijkt die toevallig ook van 1989 is.

Uiteindelijk ben ik wat teleurgesteld dat die tekening nergens in de film voorkomt. Waar was Clark dan op het dak verkleed als kerstman, met een kussen onder zijn kleding, verstrikt in de elektricitietsnoeren? Ik snap het hoor, dat die poster slechts de humor en strekking probeert te symboliseren en dat hetzelfde ook niet van toepassing is met die voorgaande Vactionposters van Boris Vallejo. Ondanks dat, wat een heerlijke prachtposter...

Zonder deze had ik hem misschien niet afgekeken. Als dit er voor humor doormoet gaan dan begrijp ik amper hoe het aan een 8- komt op imdb. Als kerst- en familiefilm was het aardig, niet meer dan dat.

avatar van Flat Eric
Mele Kalikimaka is the thing to say on a bright Hawaiian Christmas Day

By far de allerleukste kerstfilm.
Dat hoofd van Chevy Chase, om je te bescheuren zo grappig!
Heerlijk hoe hij zo zijn best doet om er een mooie kerst van te maken ondanks de vreemde familieleden. De yuppie buren, cousin Eddy, de kerstbonus, de exploderende kalkoen, kat in de boom, het gedoe met de lichtjes, ik kan er altijd weer om lachen.
Heerlijk, wat is het toch een gezellige kerstfilm!

avatar van Duke Nukem
Dit is één van mijn favoriete Kerstfilms die ik elk jaar weer bekijk. Chevy Chase is enorm charismatisch en lijkt me een geweldig leuke man om als vader te hebben! De Vacation films houden ook mooi een evenwicht tussen komedie en sentiment. De ideale film om met het gezin naast de kerstboom te bekijken dus.

Duke Nukem schreef:

En Beverly D'Angelo als moeder

Theunissen schreef:
En Beverly D'Angelo als moeder

Je zou er een oedipus complex van gaan ontwikkelen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoewel kerstmis pas over circa twee maanden is, heb ik toch deze kerst Komedie / Familie film bekeken en dat komt omdat ik vorige week ook de twee andere delen uit de originele National Lampoon-reeks heb gezien (beter gezegd "herzien"). Dit laatste en derde deel in de reeks heb ik nog nooit gezien (althans nooit helemaal) en nu ik dat wel gedaan heb, weet ik ook waarom, want net als de vorige delen is dit gewoon weer een flauwe bedoeling met dit keer ook een hoog slapstick gehalte zoals je dat vroeger zag bij de gemiddelde "Stan Laurel & Oliver Hardy" films.

Het verhaal (waarbij het draait om kerstmis bij het gezin Griswold) is behoorlijk aan de flauwe kant (begon nog enigszins leuk met de bumperklever en de vrachtwagen) en dat geldt helaas ook voor de meeste humor zoals het gedoe om de kerst buitenverlichting, het vastzitten op de zolder, het sleeën op een deksel van een ketel, zwager Eddie die ongenodigd met zijn gezin langskomt, de hond met de naam "Snot", het aansnijden van een kalkoen welke helemaal is uitgedroogd, de geëlektrocuteerde kat, de kerstboom die vlam vat, de eekhoorn in de nieuwe kerstboom en het gedoe over de kerstbonus en de baas die daarom ontvoerd wordt. Maar een drietal leuke dialogen haalden toch nog een glimlach op mijn gezicht, te weten de scene met de pas gekapte grote kerstboom.

Buurman Todd: Hey Griswold. Waar dacht je zo'n grote boom kwijt te kunnen ?
Clark Griswold: Buig voorover, dan merk je het wel

De opmerking m.b.t. hard werken van Clark:

Audrey: Hij heeft als een gek gewerkt, oma.
Opa: Dat doen wasmachines ook

En de opmerking van Clark over zijn zwager Eddie:

"Mijn zwager, die meer hart heeft dan hersens"

De cast is overigens best indrukwekkend want buiten de bekende Chevy Chase (als Clark Griswold) en Beverly D'Angelo (als Ellen Griswold), zien we verder Juliette Lewis (als dochter Audrey Griswold), Johnny Galecki (als Rusty Griswold), Julia Louis-Dreyfus (als buurvrouw Margo Chester), Brian Doyle-Murray (als gierige baas Frank Shirley) en Randy Quaid (als zwager Eddie Johnson, die ook al te zien was in het eerste deel. Van deze cast deed met name hoofdrolspeler Chevy Chase het nog best leuk.

Hoewel Nicolette Scorsese (als verkoopster Mary) geen bekende actrice is, vond ik haar wel een fraaie rondborstige verschijning, die ook nog eens een beetje topless is te bewonderen en dat bij de zwembad droom van Clark Griswold.

Al met al een flauwe (is eigenlijk al op de filmposter te zien) kerst Komedie / Familie film die niet echt aan mij besteed was (geef mij dan maar "Bad Santa (2003)" als komische kerstfilm, maar dat is natuurlijk geen Familie film) en waar ik me ook niet echt mee vermaakt heb. De film duurt met circa 95 minuten niet al te lang, maar desondanks heb ik regelmatig vooruit zitten te spoelen.

avatar van Duke Nukem
Hoe kan je nu een film goed beoordelen als je zit vooruit te spoelen?