Vacation (1983)

Alternatieve titel: National Lampoon's Vacation

Komedie / Familie

geregisseerd door Harold Ramis
met Chevy Chase, Beverly D'Angelo en Randy Quaid

Clark Griswold heeft de gezinsvakantie goed uitgekiend. Samen met zijn vrouw Ellen, zijn zoon Rusty en zijn dochter Audrey wil hij heel Amerika doorkruisen om een paar dolle dagen te beleven in de pretparken aan de westkust. Dat hij weigert met het vliegtuig te reizen, kan niemand begrijpen. Zeker wanneer de nieuwe wagen een lelijke stationwagen blijkt te zijn in plaats van de bestelde sportauto. Saai wordt de trip niet, want waar Clark Griswold voorbij komt, gebeuren er altijd rare dingen...

avatar van Gang_Star
Leuke komedie, die tegelijkertijd ook meer een roadtrip is. De humor is goed, de film is grappig en de rollen zijn leuk.

avatar van Mescaline
Blijft zelfs na een 4de keer kijken nog steeds 1 van de aller beste comedy roadmovies! De bizarre situaties volgen zich in no time op en de familie Griswold is een leuke familie om te volgen.
De gewaagde grappen, zoals bijvoorbeeld een dode oma op het dak of de hond die perongeluk nog aan de bumper vast was gemaakt is het gene wat deze film meer ballen geeft dan de meeste soort gelijke comedy's in dit genre.

Stem blijft staan op een wel verdiende 4,5 sterren. Dit is en blijft een pure classic voor mij.

avatar van Lord Flashheart
Mijn tweede National Lampoon.

Net als Christmas Vacation vond ik het matig. Vaak nogal flauw, vreselijk Amerikaans en soms tergend traag. De kinderen waren iets aardiger hier, maar het (kerst)sfeertje lag me weer beter in de andere film. Voor de rest is het van hetzelfde laken een pak. Grappig bijrolletje van John Candy, dat wel.

Leuk als je dit als kind hebt gezien; anders kun je die hele National Lampoon serie rustig laten voor wat het is. Na twee films ben ik er wel klaar mee. Zonder jeugdsentiment: 2,5*

avatar van Vinokourov
Had die stumperige doorsneefamilie nou maar het vliegtuig genomen om van Chicago naar de westkust van Amerika te komen. Nu moest ik een vervelende roadtrip-komedie doorstaan met flauwe voorspelbare grappen. Echt heel matig en hopeloos verouderd is dit.

Toch wel erg leuk. Behoorlijk flauw, maar op de goede manier. De voorspelbaarheid werkt juist wel hier. Als je zijn gezin een voor een in beeld krijgt, wanneer zij in slaap zijn gevallen in de auto, weet je dat Chevy Chase ook ligt te maffen. Toch moest ik er erg om lachen, vooral omdat ie niet een beetje lag te dutten, maar echt compleet buiten westen was

Na het zien van de poster had ik iets toaal anders verwacht. In ieder geval zag ik een frivool, dolzinnig en komisch bedoeld (argumenten en ongelukjes) roaddrama, over een stereotype middenklasse, maar wel heel onnozel gezin op vakantie. Het verhaal was simpel, saai (tot vervelend toe) en stompzinnig.

avatar van Mescaline
Na de 2015 versie kreeg ik toch wel weer zin in deze film, duidelijk mag zijn dat dit de aller beste in de reeks is en hoogstwaarschijnlijk ook blijft.
Niet alleen de beste van de reeks maar ook nog eens 1 van de aller beste roadmovie/comedy combinatie films die ik ooit gezien heb! Heerlijke film blijft dit toch met een Chevy Chase die op het hoogste punt van zijn carrière zit.
Zelfs voor 2016 zitten er nog gewaagde grappen in. 5x gezien en dat gaat zonder enige twijfel nog veel vaker worden, deze film blijft een soort van guilty pleasure voor mij.

4,5 blijft 4,5!

Een leuke komedie. Een 3,0

avatar van Duke Nukem
Eén van de leukste roadmovies/komedies ooit gemaakt met een hilarische Chevy Chase als onhandige klungelige vader die ten koste van alles zijn familie een geweldige vakantie wil bezorgen., of ze het nu willen of niet.

Mescaline schreef:
Zelfs voor 2016 zitten er nog gewaagde grappen in.

De mooie borsten van Beverly D'Angelo!

Duke Nukem schreef:
De mooie borsten van Beverly D'Angelo!

Precies ja! (onder andere dan) Maar ik was teleurgesteld bij de nieuwste Vacation, ik dacht van nu komen de borsten van Applegate, maar helaas!

avatar van Duke Nukem
Er wordt jammer genoeg meer gecensureerd in nieuwe films dan in oudere films. Wij willen borsten!

avatar van Mescaline
Inderdaad ja, films zijn tegenwoordig preutser dan dat ze vroeger waren... Best wel triest eigenlijk.

Nadat ik afgelopen vrijdag nog de leuke remake/vervolg "Vacation (2015)" had gezien (die ook begint met het leuke liedje "Holiday Road", gezongen en geschreven door Lindsey Buckingham van de band "Fleetwood Mac", en ook zijn er weer foto's te zien tijdens het begin en het einde van het verhaal), wilde ik eveneens het origineel nog eens herzien, welke ik vroeger in de jaren 80 heb gezien en toen leuk vond en waarvan ik me eigenlijk alleen nog maar kan herinneren dat daarin Beverly D'Angelo (die ik vroeger altijd leuk vond om te zien) topless te zien is tijdens een Hitchcock-achtige komische scene onder de douche en het crashen met de auto van het gezin Griswold in de Grand Canyon.

Maar dat herzien had ik beter niet kunnen doen, want nu vond ik deze film (waarbij Clark Griswold met zijn gezin vanuit Chicago met de auto op vakantie gaat naar megapretpark "Walley World") zeer oubollig ogen en vooral ook flauw en dat geldt helaas nu ook voor de meeste humor in het verhaal. Natuurlijk valt er hier en daar nog wat te glimlachen (o.a. als Clark inslaap valt achter het stuur in de nog rijdende auto en als Clark de hond van tante Edna aan de bumper van de auto vastbint en dan per ongeluk wegrijdt en de politie hem dan na kilometers lang rijden aanhoudt), maar de humor is nu zelden meer echt geslaagd (flauw, kinderachtig en oubollig), terwijl dat in de jaren 80 (toen was ik ook nog jong ) wel nog het geval was en niet voor niets zijn er daarna ook nog verschillende vervolgdelen gemaakt geworden.

De enige scene die ik nu eigenlijk nog grappig vond (hoewel oubollig en zeker ook niet meer van deze tijd vanwege het "Internet"), was de scene waarbij zoontje Rusty Griswold tegen een andere tiener, te weten Dale welke een neefje is van Rusty, vraagt:

Rusty: Wat doe je zo al ?
Dale: Ik heb een stapel naaktboekjes.
Rusty: Dat is mooi, kan ik er een paar kopen ?
Dale: Verrek, nee ! Ik koester ze en ik gebruik ze vaak !
Rusty: Gebruik ze vaak ? Hoe dan ?
Dale: Wou ik net vertellen, vorig jaar leerde een knaap me iets fijns !
Dale: Trek je wel eens aan je piemel ?

Het grappige daarin is ook, dat als ik deze film vroeger rond die tijd (in de 1983 was ik 12 jaar jong en wist ik daar niets vanaf) had gezien, ik het niet eens zou hebben gegrepen.

Na het herzien van dit eerste deel uit de uit National Lampoon-reeks, ben ik bang dat nog steeds de topless scene van Beverly D'Angelo (als Ellen Griswold), die inderdaad leuke en mooie naturelle borsten had, onder de douche in het hotel, het enige is wat me zal bijblijven van deze film en dat ik de rest weer snel vergeten zal zijn.

Beverly D'Angelo is overigens naderhand (eigenlijk ook nog eventjes heel snel als ze vanuit de douche naar de slaapkamer loopt en daarbij haar roze beknopte nachtjapon dichtmaakt) nog een keer topless te zien en dat tijdens de scene waarbij ze topless in het koude water springt in het zwembad van een Hotel, waar kort van te voren Clark Griswold bloot op de avond is in gesprongen (en daarbij de aandacht trekt van de hotelgangers, inclusief zijn vrouw, met zijn harde geschreeuw over het koude water) met een andere vrouw, te weten de mooie Christie Brinkley (springt ook bloot in het water, ze vindt het water overigens "opwekkend", maar helaas is van haar geen bloot te zien. Wil je haar echter bloot zien, dan moet je gewoon even "Googelen", want ze stond o.a. in de Playboy en ze is ook erg rijk geworden als "Model"), die Clark Griswold regelmatig onderweg tegenkomt in een rode Ferrari en hem daarbij verleidt.

De cast speelt natuurlijk wel leuk en vooral natuurlijk het gezin Griswold, welke gespeeld werd door Chevy Chase (als vader Clark Griswold), Beverly D'Angelo (als moeder Ellen Griswold), Dana Barron (als dochter Audrey Griswold) en Anthony Michael Hall (als zoontje Rusty Griswold). Daarvan steelt Chevy Chase (met zijn grote bril) natuurlijk vooral de show, die in de jaren 80 ook vrij populair was.

Verder zien we nog een aantal bekende acteurs en actrices voorbij komen in een kort rolletje zoals wijlen John Candy (als bewaker Lasky van het pretpark "Walley World", die tevens door Clark Griswold wordt ontvoerd met een luchtdrukpistool, omdat bij hun aankomst in "Walley World" het pretpark voor twee weken gesloten is vanwege onderhoud) die ik wel niet grappig vond, Eugene Levy (als auto verkoper, die Clark Griswold een lelijke groene auto verkoopt die hij niet besteld had en waarbij dan gezegd wordt "Clark Griswold: Dit is niet de wagen die ik besteld heb. Ik heb een Antarctisch Blauwe Super Sportwagen besteld. Autoverkoper: Niet de Metallic Erwtensoep ? ", Randy Quaid (als neef Eddie, die afgelegen in armoede woont met zijn gezin en geen geldt heeft voor vlees. Daarbij was de barbecue scene wel geinig, "Eddie: Hoe wil je de jouwe, Clark ? Clark: Halfom, nog wat roze van binnen. Eddie: Nee, je broodje !" ), Jane Krakowski (als nichtje Vicki die de dochter is van Eddie, "Vicki: Ik tongzoen. Audrey: Dat doet iedereen ! Vicki: Ja, maar papa vindt mij de beste ![/i]" ) en ik meen toch zeker ook Bill Murray (als baliemedewerker van het wigwam tenten hotel) gezien te hebben, terwijl ik hem wel niet zie staan bij de cast op "IMDb"

Jammer genoeg is deze Komedie / Familie film me na het herzien eigenlijk tegengevallen. Maar desondanks krijgt hij toch nog een nipte voldoende van mij en dat omdat de film zich nog steeds wel lekker wegkijkt (duurt met circa 95 minuten ook niet lang en de verschillende landschapsbeelden werden best mooi in beeld gebracht) en ik volgens mijn herinnering deze film vroeger wel leuk vond en natuurlijk ook de fijne herinnering aan Beverly D'Angelo die me is bijgebleven.

avatar van Duke Nukem
Als ik jou bericht lees krijg ik meteen zin om de film opnieuw te zien. Het lezen van de scenes die je beschrijft doet me al lachen!

Duke Nukem schreef:

Ik ben het nog een beetje aan het restylen, maar de scenes die ik daarin beschrijf, waren inderdaad de leukste. Zelf ben ik niet happig om deze film weer te zien, maar misschien ga ik dat wel doen met "European Vacation (1985)", die ik volgens mijn herinnering het leukste deel vond in de National Lampoon-reeks van de vorige eeuw.

avatar van Duke Nukem
Je bedoelt in de enige echte National Lampoon-reeks?
Zelf bekijk ik deze films (de originele en niet die flauwe remake) elk jaar, meestal tegen het jaareinde!

Duke Nukem schreef:
Je bedoelt in de enige echte National Lampoon-reeks?

Ik moet toegeven dat ik me met de remake/vervolg van deze eeuw, afgelopen vrijdag goed vermaakt heb. Zou mooi zijn geweest als daarin Christina Applegate topless te zien zou zijn.

avatar van Duke Nukem
Dat ware zeker een bonus geweest, de kers op de taartjes zeg maar!

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb de National Lampoon films nooit echt gekeken, maar nu toch maar eens aan begonnen. Eigenlijk had ik er nog best verwachtingen van vanwege Chevy Chase, die ik vooral van de serie Community ken waar ik hem erg leuk vond. Jammer dat de film mijn verwachtingen niet waar weet te maken, terwijl de ingrediënten (mislukte roadtrip) er zeker zijn. Daarvoor is het allemaal te flauw en zijn de meeste grappen gewoon niet grappig. Al moet ik wel bekennen dat grappen over de oma of de hond nog best werkten. Het hele gezin vind ik vrij kleurloos op me over komen, waarbij ik Chasy wel de beste vond, en eigenlijk werd het slechts op het einde in het pretpark echt geinig. Ondanks alles ben ik wel benieuwd naar de komende delen, de potentie is er best.

avatar van HarmJanStegenga
Absoluut heerlijke film. Die scene dat de hele familie in de rijdende auto ligt te pitten, inclusief bestuurder Chase, is werkelijk hilarisch!