12 Angry Men (1997)

geregisseerd door William Friedkin
met Jack Lemmon, James Gandolfini en George C. Scott

Twaalf juryleden van de rechtbank staan op het punt om te gaan oordelen over een man. Jurylid 8 stemt als enige van de groep onschuldig. Dit is het begin van argumenten en redenen waarom de man wel of niet schuldig zou zijn. Remake van de gelijknamige klassieker uit 1957.

komt zondag op tv het originele

deze eens gezien zonder teweten dat de originele n meesterwerk is, en het bleef me wel boeien en dat voor n film met alles maar in een kamer

Juneau
Heb de film uit '57 gezien - die ik overigens een meesterwerk vond - zonder te weten dat er een remake van bestaat. Ben blij dat ik het origineel eerder heb gezien dan deze. Hoewel ik betwijfel of ik deze zal bekijken, aangezien ik die behoefte er niet naar heb.

avatar van Ruiter13
Juneau schreef:

Bij mij is het precies anders om. Ik zag deze een paar jaar geleden op tv zonder van het origineel te weten en vond het een fantastische film.
Ik hoop dat ik net zo geniet van het origineel die ik inmiddels wel heb klaar liggen

avatar van Rogyros
speedy23 schreef:
Remake van de gelijknamige film uit de jaren '50. gebaseerd op het toneelstuk van Reginald Rose hebben we hier met uitzondering van de eerste en laatste minuten, amper één locatie: het broeierige zaaltje van overleg voor de jury. Meer dan anderhalf uur lang krijgen we een polemiek, waarbij alle juryleden hun zegje doen. 12 Angry Men gaat niet over schuld of onschuld, eerder over gerechtigheid (of het ontbreken ervan), maar vooral over kortzichtigheid en vooroordelen waarbij heel wat kleine kantjes van de mens worden blootgelegd. Na enige tijd gaat het hier niet meer om objectieve stemming die berust op de zogenaamde 'feiten', maar levert ieder zijn eigen strijd die gekleurd wordt door persoonlijke ervaringen en conditioneringen. Tegelijk krijgt het toen heersende jurysysteem een flinke veeg uit de pan. De cast, met ondermeer Jack Lemmon, George C. Scott en Hume Cronyn, is perfect op elkaar ingespeeld. 12 Angry Men is zowel origineel als in remake een klassieker van formaat, en in het subgenre rechtbankdrama zonder twijfel de meest intelligente en meest intense film ooit gemaakt. Kijken dus...

Alles wat ik van deze film vind, staat hierboven.
Bedankt Speedy23!

Degelijke remake. Waar ik Fonda als ongenaakbaar achtte vanuit het orgineel, zet Lemmon een zeer acceptabele rol neer. Het script blijft trouw aan het orgineel en dat is de enige juiste keuze. De dialogen zijn nog altijd even interessant, zelfs als je het verhaal en de uitkomst al kent.De zwart-wit weegave vond ik iets beter passen en de beklemmende sfeer is in de eerste versie nog iets prominenter aanwezig wat mij betreft, waardoor een absolute topscore voor deze remake toch achtewege blijft.

Hoe dan ook: Wat goed is, is goed. *** 1/2 derhalve.

avatar van Billy-Pilgrim
De vraag is alleen, had deze film wel een remake nodig? Ik zeg volmondig nee!

Uitstekende remake van de gelijknamige rechtbankfilm. Aan de opzet is niks veranderd: 12 mannen in één kamer. Alleen de rechtzaak zelf is wat geactualiseerd. Ondanks deze minimale opzet, blijft de spanning de gehele lengte voelbaar. Uiteraard is dit voor het grootste gedeelte te wijten aan de ijzersterke cast, die ieder hun moment krijgen om te schitteren. Jack Lemmon en George C. Scott zijn misschien nog wel het best.

avatar van Nicolage Rico
Ik schrok toen ik deze op de televisie zag. Ongeveer de meest overbodige remake ooit.

avatar van Mug
Mug
Omdat...?

De film is inmiddels al vele malen verfilmd. Thema valt op verschillende manieren in te vullen. Hier met een jaren '90 saus. Tevens ook vele malen verfilmd in het buitenland (o.a. Rusland en Duitsland) waarbij de 12 personen ook typische karaktertrekken hebben van deze samenlevingen (in een bepaalde tijdsperiode).

avatar van Bakema NL
Ik zapte net langs deze film op mgm en bleef hangen door de bekende koppen en nadat ik het plot las....dat zag er interessant uit. En dat was het ook ! In tegenstelling tot een Buried dat zich op 1 plek afspeelt bv. vond ik dit een enorm boeiende film. Het origineel ken ik niet, maar ga ik maar eens bekijken....Henry Fonda alleen al is voldoende om te willen weten hoe die film dan is en het is het origineel.

avatar van nightbreed
Als je het origineel al kent dan is dit een overbodige film, want dit is een 1 op 1 remake.

avatar van Fonzzz002
Een hele aardige remake. De film heeft een soortgelijk script, soortgelijke personages, exact hetzelfde verhaal en sterke acteerprestaties, met name George C. Scott steelt de show in de film. Omdat het dichtbij het origineel zit is het een sterke film die ik de moeite waard vind gezien te hebben, tegelijkertijd wekt het de vraag waarom er een remake van gemaakt is. In tegenstelling tot andere fatsoenlijke remakes doet 12 Angry Men weinig om anders aan te voelen dan het origineel. Met het origineel had ik geen problemen, in de remake zitten een paar kleine hinderen: de personages voelen meer geromantiseerd, met name de verkoopman & de ‘maffe’ man hadden een paar uitspraken die zwak aanvoelde. De film begint met de “I will kill you” uitspraak die een belangrijk onderdeel is in de discussie, het word echter in beeld gebracht alsof de uitspraak zich afspeelt in de beschuldigde zijn hoofd. Als deze uitspraak zich in zijn hoofd afspeelt zou het betekenen dat hij bij de moord aanwezig was, wat suggereert dat hij de moord wel heeft gepleegd. Het kan ook betekenen dat het enkel voor het publiek is bedoeld, maar zo kwam het niet bij mij over. Persoonlijk vind ik het een verwarrende opening die makkelijk anders had gekund.

Al met al is het, van zichzelf, een goede film met hier en daar wat mindere stukken. Ik ben blij het gezien te hebben en ik heb me zeker vermaakt. Ik zie echter geen reden de film te herkijken aangezien het zo dichtbij het origineel zit, ik herbekijk wat dat betreft liever het origineel.

avatar van Moviestar1979
Een uitstekende remake van een klassieker.

Het script kent maar een paar kleine aanpassingen. De elektrische stoel werd in deze tijd niet meer gebruikt als doodstraf. Daarom werd er in deze remake al gerefereerd naar een dodelijke injectie.

De cast doet het uitstekend met o.a. Jack Lemmon in de hoofdrol. Hoewel Lemmon werd genomineerd voor een Golden Globe, was het Ving Rhames die deze in ontvangst mocht nemen. Echter vroeg Rhames aan Lemmon om het podium op te komen om de prijs alsnog aan hem uit te reiken.

Ook deze remake is geslaagd, maar toch blijft de originele versie uit 1957 de beste.

4,0 *

avatar van BlueJudaskiss
Het origineel jaaaaaaren geleden gezien en daar was ik erg van onder de indruk. Behalve dat ik nog wist dat ik de film erg goed vond was 'ie redelijk weggezakt dus kon deze nieuwe film soort-van-blank erin gaan. En opnieuw weer bijna 2 uur enorm geboeid zitten kijken. Razend knap hoe je binnen de beperkte middelen al die personages omhoog kon houden, boeiend kon houden, iedereen een eigen smoel kon geven. Schitterend. Op het einde was ik stomverbaasd dat Jack Lemmon degene bleek die de hoofdrol had. Ook George C. Scott was natuurlijk weer prachtig. Zeldzaam fijne film - eigenlijk zou ik een 4,5* willen geven maar wil daarvoor eigenlijk het origineel nog een keer bekijken.

Laten we het zo stellen : met zo'n gegeven en een stel uitstekende acteurs kunt ge moeilijk een slechte film neerzetten.
Was het origineel uit 1957 adembenemend, deze remake moet er amper voor onderdoen, en dat is een hele prestatie en als ik ooit dacht dat Henry Fonda ongenaakbaar was in de rol van het tegenstemmend jurylid, dan wil ik nu, na Jack Lemmon aan het werk te hebben gezien, deze mening toch wel nuanceren.
Als het nog moet gezegd, "12 Angry Men" belicht overduidelijk de broosheid van getuigenissen.

Iets minder dan het origineel, maar zeker een goede film

avatar van Aapje81
Heb het origineel nooit gezien, maar deze versie is zeker niet verkeerd. Het acteerniveau is hoog en de dialogen zijn sterk. Van begin tot het eind geboeid zitten kijken. Voor de liefhebbers is de Family Guy parodie overigens wel een aanbeveling.

Goed

P.s. Nu te zien op AMC