Broadcast News (1987)

Komedie / Drama

geregisseerd door James L. Brooks
met William Hurt, Albert Brooks en Holly Hunter

De succesvolle maar neurotische producer van een nieuwszender Jane Craig wordt verliefd op de aantrekkelijke nieuwkomer en charmeur Tom Grunick. De laatste blijkt al gauw het prototype van de journalist te zijn die het nieuws brengt alsof het een grote entertainmentshow is. Ondanks haar weerzin tegen het gebrek aan ethiek en integriteit bij Tom wordt Jane verliefd op hem. Zij weet echter niet dat een andere collega en goede vriend, verslaggever Aaron Altman, op zijn beurt weer verliefd op haar is. Dit alles ontvouwt zich tegen de achtergrond van de bedrijvige nieuwsredactie van een zender in Washington, waar het draait om deadlines, kijkcijfers, populariteit en integriteit.

FisherKing
De heerlijke verschijning van William Hurt maakt deze film weer tot een belevenis.

Mijn favoriet is Holly Hunter, in deze film.
Geen 'diepe' film, en geen 'Terms of Endearment', maar eersteklas dialogen en diverse hoogtepunten. Relaxte Hurt die zonder een spier te vertrekken iemand interviewt over straaljagers [spoiler ? mmm, dacht het niet]... ik zit plaatsvervangend met zweet in m'n handen. Geweldige scène.

avatar van Stephan
Vannacht op Canal+ weer gezien en een hele puike film. Het mooie aan de scène die Hugo omschreef vond ik dat er in al die spanning ineens een sereniteit kwam wat die scène tot een belevenis verheft.
Verder zeer goed oog voor detail en subtiliteiten. 4 sterren....

Grappige film, vooral Holly Hunter is echt geweldig. Film duurt best wel lang, maar weet interessant te blijven door de goede acteurs.
Leuk bijrolletje ook van Jack Nicholson.
De scene waarin Brooks zijn debuut maakt als nieuwslezer is echt hilarisch.

avatar van Wolkenmeter
Die scène waarin William Hurt voor het eerst het nieuws presenteert is inderdaad een hoogtepunt: zowel dramatisch als humoristisch. Maar eigenlijk kent deze film gewoon geen zwakke momenten: de opening was erg verrassend en origineel maar tegelijk ook hilarisch, het script is een mijnenveld van vlijmscherpe dialogen, heel de cast verkeerde in topvorm, als kritiek op de media is deze film nog altijd actueel en voor het overige waren er natuurlijk ook a lot of alliterations from anxious anchors placed in powerful posts.

Wolkenmeter schreef:

Ik vond de eerste presentatie van Brooks persoonlijk leuker

Linda
Ik vond er weinig aan. De humor lag me sowieso al helemaal niet, er was geen enkel stuk dat ook maar in de buurt van grappig kwam. Daar komt nog eens bij dat de film veels te lang duurde (90 minuten was genoeg geweest) en ik bovendien een hekel heb aan William Hurt, ik kan die vent echt niet uitstaan. Het laatste half uur vond ik bedroevend slecht, waarom moet er nou altijd weer zo'n zeikerig stuk in...

De rest van de acteurs vond ik overigens wel erg leuk spelen, leuke bijrollen van Cusack (wat is het toch een heerlijk hysterisch wijf) en Nicholson ook. 1,5 ster.

Belachelije film. Ik heb me meer dan twee uur liggen vervelen. Deze hoef ik hopelijk nooit weer te zien!

Meneer Bungel
Tweede film in hetzelfde jaar waarin Holly Hunter haar tamelijk hilarische snik/huilbuien laat zien. In 'Raising Arizona' komt het beter tot z'n recht. Met deze film kan ik niet zo veel. Ik heb hem uitgezeten en er zaten een paar leuke en goeie momenten in, zoals die muziekschrijvers die de nieuwe intro voor de news-show voorzingen en vervolgens volkomen genegeerd worden, maar verder... Te veel van alles wat(drama, romantiek, humor en het onderwerp integriteit in de journalistiek), maar bij elkaar een weinig boeiend geheel. Wel goed geacteerd en dat is ook wat waard. Misschien nog eens herzien in de toekomst maar voor nu een krappe voldoende.

Dick2008
Teveel van het goede, veel te lange film ook weer voor mijn doen. Film die gedragen wordt de drie hoofdrolspelers. Hunter vooral, maar Hurt en Brooks net zo goed. Soms grappig en de film kent dan ook zo zijn mooie gedeelten maar vaak ook nogal langdradig. Grappig in zo'n oude film te zien dat het nieuws zoveel jaar weer actueel wordt. 2.0

Leuke mediasatire. Niet zo scherp, maar wel heel geestig. De scene waarin Joan Allen een videoband op tijd naar de regiekamer moet brengen of waarin William Hurt wordt gesouffleerd zijn geweldig. Er zijn meer geweldige momenten en die vinden allemaal plaats in de nieuwsstudio. Daarbuiten is het wat minder en de screwbalachtige driehoeksverhouding krijgt misschien net te veel tijd. Zeker gezien de ontknoping hiervan wordt het gelukkig nooit echt vervelend. Leuke film! Voor 1 euro bij de Bart Smit te koop.

Snap de weinige berichten, stemmen en het lage gemiddelde niet. Vlotte film van Brooks die het hap slik tv-gebeuren waarmee hij heel groot werd wist te verbinden aan cinema, met (zeker) drie uitstekende films. Alledrie films met een lach en een traan, behoorlijk sentimenteel (maar nergens over de scheef), goed geschreven dialogen, uitstekende acteurs, met Nicholson die er bovenuit steekt (heeft hier een leuke, maar kleine bijrol), allemaal met enkele legendarische scenes en vooral heel erg vlot gebracht. Geen grootse meesterwerken, wel erg goede films.

avatar van Mr. Chiel
Behoorlijk traag, duurde veel te lang, saai, te veel relatiegedoe, te weinig echt over het Broadcastnews. Teleurstellend...

avatar van orko82
Lang stond deze film op mijn wenslijstje, nu uiteindelijk gezien. Viel tegen. Voelde (uiteraard?) erg gedateerd aan en ik vond het jammer dat Broadcast News alleen het kader vormde voor het drama van de drie hoofdrolspelers. Holly Hunter's personage begon op een gegeven moment ook te irriteren. Misschien komt dat ook wel omdat ik een man ben

avatar van Dievegge
Dit verhaal heeft wat weg van Cyrano de Bergerac. De ene man heeft het talent, de andere het uiterlijk. Ze wedijveren met elkaar voor een zitje als nieuwslezer en voor een vrouw. Gelukkig hebben ze er geen karikaturen van gemaakt. De ene is niet aartslelijk, de andere niet oliedom. Het is meer een kwestie van ervaring tegen spontane charme.

Met de opkomst van de commerciële zenders was er in die periode verandering op til in de manier waarop nieuws gebracht werd. Kijkcijfers werden belangrijk, wat kon leiden tot sensatiezucht en een gebrek aan betrouwbaarheid en objectiviteit. Die tegenstelling tussen de oude beroepsethiek en de moderne drang om te scoren zit hier goed in verwerkt.

Holly Hunter zet een uitstekende rol neer als de carrièrevrouw die heen en weer geslingerd wordt tussen deze twee uitersten. Joan Cusack laat haar talent voor komische nevenrolletjes zien.

avatar van jono
Broadcast News is een Amerikaanse film over een televisienieuwsstation waar iedereen onder hoge druk werkt om het nieuws op tijd op televisie te krijgen. Met name de onderlinge verhoudingen, zowel zakelijk als privé, tussen producent Jane Craig, verslaggever Aaron Altman en nieuwslezer Tom Grunick komen uitvoerig aan bod.

De film laat dan ook een aardig inkijkje zien hoe het er in de jaren tachtig aan toeging bij een grote nieuwszender. Met name Holly Hunter speelt een mooie rol als neurotische vrijgezelle nieuwsproducent die haar werk uitstekend doet, maar die geen relatie kan volhouden. Een leuke cameo is er nog van Jack Nicholson als anchorman van een concurrerend televisiestation.

De film werd destijds genomineerd voor maar liefst zeven Academy Awards, waaronder die voor beste film, beste acteur (William Hurt), beste actrice (Holly Hunter) en beste acteur in een bijrol (Albert Brooks), maar won er helaas niet een. 3,5*