12 Rounds (2009)

2,93

Actie

geregisseerd door Renny Harlin
met John Cena, Aidan Gillen en Ashley Scott

Detective Danny Fisher (John Cena) uit New Orleans beleeft de zwaarste dag uit zijn leven wanneer een zware crimineel zijn vriendin Molly kidnapt. De ontvoerder laat Danny twaalf opdrachten uitvoeren om zo zijn vriendin in leven te houden.

199 BERICHTEN 26 MENINGEN
Simpele actiefilm, maar wel leuk vermaak. Niet teveel bij nadenken iig, anders irriteer je je aan veel dingen waarschijnlijk...

avatar van Gang_Star
12 rounds is het type actiefilm die veel doet denken aan Die hard: with a vengeance. Dit keer dan met John Cena in de hoofdrol. En ik moet zeggen hij deed het best aardig. Verder bevat deze film meer dan genoeg actie die de hele speelduur spectaculair is en niet gaat vervelen.

avatar van Jack Sparrow
Verrassend aardige B-film. Kijkt lekker weg door de sterk gefilmde actie scènes. Lekker ordinair jatwerk van Die Hard en Speed. Maar wat maakt het uit. Uitvoering is prima! Laatste kwartier is wel wat chaotisch.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Een redelijke actiefilm, met een verhaal dat een soort mix is van Die Hard with a Vengeance en Speed, maar het bij lange na niet haalt bij die twee voorgangers.

Aan de ene kant zeg ik altijd van beter goed gejat, dan slecht bedacht, maar aan de andere kant kan dat er wel voor zorgen, dat het een ongeïnspireerde weinig originele film oplevert. Hier hangt het een beetje in het midden. De actie is niet slecht en zorgt nog wel voor het nodige vermaak. Qua personages en de rest van het verhaal houdt het niet echt over. John Cena is qua fysiek natuurlijk een enorme krachtpatser, maar heeft maar weinig uitstraling. Ook heeft 12 Rounds een gebrek aan humor. Alleen de bad-guy weet op dat gebied nog wat puntjes te scoren.

12 Rounds is simpel vermaak. Het tempo wordt moordend hoog gehouden om de plotgaten te verhullen. Dat er voor het gemak ook al twee ronden voorbij zijn, voordat Cena aan zijn opdracht begint, slaat in feite ook helemaal nergens. Maar goed, qua hersenloze actie is het aardig, als smaakt het uiteindelijk nergens naar.

avatar van sinterklaas
Lekker vlot tussendoortje die er, op een doordeweekse, saaie avond toch wel ingaat als koek. Ondanks dit leentjebuur is van Die Hard (deel 2 is ook van Harlin) en Speed, blijft de actie en het feit dat je opdrachten moet voldoen om je vrouw en kind weer levend terug te zien, gewoon leuk. Ook met een dito-badguy derbij. John Cena was wel goed, als een detective die ook geen kleerscheur of zweetvlek overhoud aan al die wilde vecht/ren/overleef partijen. Zijn partner steelt overigens de show. Verder ook nog onderhoudende actie/achtervolgingscene's. Ook die scene met die tram is onvergetelijk. En verder ook een paar fraaie shots van Louisiana, waarbij de aandacht ook overduidelijk gericht moet worden op de aftermath van orkaan Katrina.

Onderhoudend filmpje.

Deze film is gewoon saw ma dan de actie versie ervann. Ceker wel goeie film. Deel 2 ga ik 100% chekke

avatar van Kondoro0614
Deze vond ik toen die tijd echt vet!
Wat ik me nog kan herinneren was hij gewoon mooi!

avatar van Toontje G
Een B film met dito acteurs en een verhaal wat al 10.000 keer is verteld. Het eind is zoals verwacht dus snel vergeten deze film.

avatar van Moviestar1979
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gistermiddag heb ik deze nog eens herbekeken, en heb de film met een halve ster verhoogd.
Ondanks het onrustige camerawerk blijft er nog voldoende actie over om van te genieten.
Zoals eerder werd aangegeven zitten er veel elementen uit Speed (1994) in deze film.

Acteur John Cena had in een interview laten weten dat hij last heeft van hoogtevrees.
De scène waarbij hij met een touw naar beneden moest springen, voelde zo ongemakkelijk voor hem dat hij bijna had besloten om te stoppen met de film.
Verder was Cena meegelopen met de New Orléans Police Department om zijn eigen stunts uit te kunnen voeren tijdens een achtervolging.
Een opmerkelijk detail is dat regisseur Renny Harlin zijn meest waardevolle acteurs, actrices en crewleden elke dag bedankte voor het filmen met een fles vodka uit Finland.
In het originele script van Daniel Kunka zouden de opnames in Chicago plaatsvinden.
Harlin heeft dit later gewijzigd in New Orleans.
Tot slot is Harlin's zoontje Lucas kort in deze film te zien.

Voor de liefhebbers van Speed (1994) is deze film nog het bekijken waard.
Standaard actie-elementen met een simpel verhaal.

3,0 *

avatar van Daan258
Leuk actie filmpje.
Prima, maar standaard verhaal, aardig acteerwerk en redelijke actie.
Gewoon een leuk filmpje als je je even verveeld.
Keek lekker weg.

avatar van xxERWINxx
Heerlijke actie film! van begin tot eind gebeurd er wel wat, veel explosieve scenes en een kat en muis spel met een goed einde, de film heeft wel veel afgekeken van Die hard with a vengeance!
daar gebeurd precies hetzelfde, dus niet echt origineel maar wat maakt het uit.

avatar van rep_robert
Cena doet erg hard zijn best, maar hij kan het beter bij worstelen houden. Het gegeven is eigenlijk best leuk en levert een aantal goede actiemomenten op, maar het acteerwerk blijft erg pover en zo is 12 Rounds uiteindelijk ook niet meer dan een 12 in een dozijn film.

avatar van jippie2010
Ik heb me zeker vermaakt, maar stijgt nergens in originaliteit uit.
Gelukkig zat er nog een redelijke verhaalwending in, dus net voldoende. *3.0

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beetje een dertien in dozijn actiefilm, die inderdaad veel wegheeft van de veel betere films "Die Hard: With a Vengeance" uit 1995 (terwijl deze regisseur zelf het tweede goede deel van "Die Hard" heeft gemaakt), vanwege het kat en muis spel en de bankoverval (wel pas op het einde) in het verhaal en ook een beetje uit "Speed" uit 1994 vanwege de bus scene (weliswaar maar kort en dit keer ook met een tram) in het tweede gedeelte van het verhaal. In deze film wordt het kat en muis overigens gespeeld over 12 ronden en vandaar natuurlijk ook de filmtitel

Ondanks dat deze film verreweg van origineel is, is hij wel nog vermakelijk om naar te kijken en viel het met de uitvoering ook nog wel mee. Echt boeiend is het echter niet, laat staan dat het ergens echt spannend werd. Dat laatste vooral omdat het verloop natuurlijk vrij voorspelbaar is en natuurlijk ook omdat deze film niet origineel is. Ondanks dat was het einde nog wel aardig. De film neigt naar een B-film, maar is dat ook weer eigenlijk niet omdat het er allemaal best volwassen uitziet. De vaart is best hoog en er zit regelmatig ook wat leuke actie in, waardoor de film eigenlijk nergens echt saai of langdradig wordt. Ook is er best veel geld uitgegeven aan explosieven, want er zitten er best veel van in. De cast is niet geweldig, maar ze deden het wel verdienstelijk en dan vooral natuurlijk de gespierde hoofdrolspeler John Cena met zijn stalen gezicht zonder enige uitdrukking (misschien toch iets te veel gesport of door gebruik van anabolen). Aidan Gillen (had wel wat weg van Richard Gere) als de slechterik vond ik niet bepaald overtuigend spelen en Ashley Scott mocht er wel wezen qua uiterlijk.

Al met al niet meer dan leuk om eens gezien te hebben en deze film heb ik bij toeval gezien op de televisiezender Film 1.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, erg vermakelijke film vol actie en spanning.
Doet me denken aan Die hard with a vengeance waarin ze allerlei opdrachten moeten uitvoeren.

avatar van Berthil
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Continu zwaaiende camera om de slechte effecten te verbergen en veel timers in beeld die aflopen. Toppunt is de eindscene waarbij het vrouwtje opeens de helikopter kan besturen en ze in het zwembadje springen vanuit de neerstortende helikopter. Er zijn wel meer films waarbij niet alles geloofwaardig is maar dan is het tenminste goed in beeld gebracht, hier niet.

avatar van A83
In het begin is het wat chaotisch en rommelig daarna komt de film wat meer op gang en wordt het toch wel spannend, niet slecht maar ook geen topper.

Doet me denken aan een film met Bruce Willis en zoveel andere.

avatar van xxERWINxx
Herbekeken, zeer goede actiefilm! Een kruising tussen Die hard with a vengeance en Speed!
Van begin tot eind actie en achtervolgingen en een spectaculair einde van de film!