12 Rounds (2009)

Actie

geregisseerd door Renny Harlin
met John Cena, Aidan Gillen en Ashley Scott

Detective Danny Fisher (John Cena) uit New Orleans beleeft de zwaarste dag uit zijn leven wanneer een zware crimineel zijn vriendin Molly kidnapt. De ontvoerder laat Danny twaalf opdrachten uitvoeren om zo zijn vriendin in leven te houden.

avatar van jacobine_rodijk
Had een klein beetje hoop dat dit weer zo'n ouderwetse aktiefilm met slechte one-liners uitgesproken door een Schwarzenegger imitator zou zijn. Helaas niet meer dan een hedendaagse aktiefilm volgens het boekje, erg inspiratieloos en veels te serieus nemend voor zo'n dun plot.

2* omdat Carcetti blijkbaar ook brood op de plank moet krijgen met dit soort rollen na The WIre.

avatar van wwelover
Weer een prima amusementsfilm van WWE Films, een lekkere actiefilm, verstand op nul en achterover hangen maar. Een simpel maar zeker geen slecht verhaal, goede muziek eronder gezet. En ja de actie is van hoog niveau. Net als in The Marine overigens. De rounds zijn stuk vaak leuk bedachte opdrachten, die goed in de film verwerkt zijn. Tuurlijk is het allemaal over the top, maar ja das ook leuk voor zo nu en dan.

Cena is dan wel een beetje een houten klaas, Ik vind dat hij het er weer goed van af brengt. Prima acteur voor dit soort films. Emoties tonen gaat af en toe wat moeilijk maar ja....Overige cast is ook prima, al vond ik Robert Patrick als badguy in The Marine leuker dan deze badguy

Vanochtend in het vliegtuig gezien. Behoorlijk standaard, cliché en conventionele film.

avatar van Prudh
Afgezaagd mayhemfilmpje waarin alles stuk kan, moet, gaat. De constante actie verhult echter niet dat het allemaal al zo veel vaker, beter, mooier is gedaan. Dat Cena vervolgens overkomt als een gespierde zak aardappelen komt de film al helemaal niet ten goede en zo blijft er een high budget hoopje B-bagger over. Inspiratieloos.

avatar van hellboy.ray
Goed geslaagde actiefilm met WWE Superstar John Cena.
Zoals dat de WWE fans gewend zijn is John Cena, ook in deze film, Superman die alles "overleeft" en aan het einde wint.
SFX waren goed in elkaar gezet en het verhaal was vrij simpel (het deed mij soms zelfs aan Die Hard with a Vengeance denken).
Ashley Scott is, ook in deze film, eye candy!
De badguy Miles Jackson, gespeeld door Aidan Gillen, was een wat oppervlakkiger versie van Jeremy Irons' Simon (Die Hard with a Vengeance), maar toch nog boeiend genoeg om te blijven kijken.
Het einde was wel voorspelbaar, maar voor een simpele actiefilm niet storend.

Al met al heb ik toch genoten van deze film en kan dan ook, met een gerust hart, zeggen dat deze film aangeschaft zal worden om mijn dvd collectie van worstelhelden die acteren aan te vullen. 3,5*

avatar van DVD-T
Renny Harlin gaat weer op de Die Hard toer, en dat pakt zeker goed uit in de actie rijke film die veel vermaak bied.

Als het om een no-nonsens actiefilm aankomt, heeft Harlin zich al bewezen met het hoogtevermakelijke vervolg op Die Hard, Cliffhanger, The Long Kiss Goodnight en Deep Blue Sea. De laatste films van de man zijn min of meer geflopt. Deze waren dan ook zeker niet van een hoog niveau. Films als The Covenant en Exorcist zijn dan ook compleet mislukt. Nu is hij weer helemaal terug met deze Die Hard achtige film. Het begint wat rustig en Harlin moet even zijn weg weer terugvinden in dit genre. Gelukkig heeft hij zich snel weer hervonden want vanaf een kleine tien minuten begint het, en het houd pas op bij het einde. Een concept wat al vaak is gedaan, en misschien ook veel beter. Vermakelijk is het zeker. Erg vermakelijk zelfs.

Het verhaal heeft veel weg van Die Hard With a Vengeance, maar als je leentjebuur speelt kun je beter de beste films pakken. Ook in deze film is het actie scène na actie scène. Ideaal voor een avondje vermaak. De film kent echter wel een aantal rustpunten om weer even bij te komen zodat het geen overkill aan actie wordt. Verder is het nergens echt hoogstaand natuurlijk. Verhaal is simpel, acteerwerk is niet geweldig maar voldoet aan dit soort films. John Cena zou zo maar eens de nieuwe Van Damme of Stallone kunnen worden, die vooral in de jaren tachtig/begin jaren negentig succes hadden met dit soort films. Film technisch, tja Harlin waagt zich ook even aan de shaky cam rage die op dit moment erg veel wordt gebruikt. Dit werkt niet altijd even goed. Verder verloopt eigenlijk alles wel soepel. Zoals gezegd draait het hier om de actie, en die is geweldig. Topvermaak dus.

avatar van chevy93
Leuke actiefilm, maar daar houdt het eigenlijk ook op.
Het was echt zo'n 'stop er maar genoeg actie in en het publiek vind et wel best'-film.

Het acteerwerk was matig en weer zo'n typisch karakter. Politieagent met een normaal leven, zijn leven wordt omver gegooid, omdat iemand die hij lief heeft wordt vermoord (in dit geval gekipnapt). Hij gaat achter de badguy aan en ... vermoord hem.
Oh ja, de politieagent moet natuurlijk wel een spierbonk zijn! Dat hij niet kan acteren maakt niet uit, maar het moet een brede gozer zijn.

De actie daarentegen was mooi en het idee was leuk bedacht. Ware het niet dat sommige 'rounds' veel te snel over gingen..

Meer dan een 2,0* krijg ik er niet uit.

avatar van Goldenskull
Typical American shit.

Pure rotzooi. Tergende dialogen, prutacteurs, bombastische kutmuziek.. niet bepaald een filmavondje waar je op zit te wachten zeg maar. Er wordt met clichés gesmeten, niet normaal meer.

Van dit soort Amerikaanse zooi word ik nou echt misselijk. Met een beetje humor en minder sentimenteel gezeik kan zoiets best een leuke adrenaline trip zijn, dit is gewoon troep.

1* (omdat het nog slechter kan)

ff serieus. Deze film is de slechtste film die ik ooit heb gezien. Alles aan de film klopt gewoon niet, de acteerprestaties zijn dramatisch en de special effects,,, nou, laat ik daar maar niet eens over beginnen.
Ik overdrijf echt niet, dit is de slechtste film die ik ooit heb gezien. Hij staat bij mij met ruime voorsprong onderaan.
Ik snap serieus niet hoe mensen deze film goed kunnen vinden... maar ja..

Echt gemaakt voor de doelgroep: pubers.

Nou, ik ben 16 jaar en ik vond hem ook dramatisch hoor.
Het is trouwens niet zo dat ik weinig filmervaring heb, ik heb echt al heel wat (actie)films gezien. Maar deze..... tja.... hier valt weinig over te zeggen.

(Ik heb gewoon nog nooit een actiefilm gezien die (naar mijn mening) beter is dan Enemy of the State).

avatar van Aapje81
Leuke ouderwetste actiefilm met een heerlijk tempo en acteurs die maar heel matig kunnen acteren. Alleen Aiden Gillen heeft een behoorlijk niveau. Natuurlijk valt er op het een en ander flink wat aan te merken maar ik heb de hele rit geboeid zitten kijken en voordat ik het wist was de film afgelopen. Leuke opsteker van Harlin

Goed

avatar van mrwhite
12 rounds : With a Vengeance

Ik denk dat Renny Harlin vooral jaloers was dat hij Die Hard 3 niet heeft gemaakt want deze film heeft er een groot gehalte van.
Deze kan er natuurlijk niet aan tippen maar dat neemt niet weg dat dit een behoorlijke actie film is.
vanaf minuut één wordt je in de actie gedropt en is de film voorbij zonder je het beseft.

Een compleet over-the-top en straight to the point actie filmtje en dat mag ook wel eens.

avatar van 606
Leuke actie film een beetje een mix van aantal films.
Maar op zich leuk gedaan en de nodige mooie actie scenes.
John deed het redelijk goed.

3,5 ster

avatar van Film Fan
Deze film was één grote rollercoaster ride. De film zit vol met fouten en onmogelijkheden er zitten mega gaten in het plot en het acteren houd ook niet over. Het camera werk is zeer dynamisch en ook in de cuttingroom heeft men zich niet ingehouden. Hou je van een "verstand op nul en laat maar komen" film dan is dit een must see film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
12 Rounds With a Vengeance.

Ofwel hoe een actie-klassieker in een nieuw, maar minder ruim, jasje werd bekneld. Met de actie zit het wel snor in deze Die Hard-kloon. De acteerprestaties variëren, maar het script zuigt vooral. Het verhaaltje kent een aantal plothiaten en is sowieso niet sterk qua uitvoering. De gaatjes en goofs zouden minder erg zijn wanneer de film wat humor kende. Helaas is dit amper het geval.

Doorsnee.

avatar van Dennissssss
Verassend goede actiefilm. Met een ontknoping die je niet kunt voorspellen. Het einde zelf was wel wat sterk als ze uit die helikopter springen in dat zwembad. Dat is wel heel erg hoog!

Bij veel films zien vaak de explosies en acties er slecht uit. Dan zie je dat het nep is of dat het voor een groen scherm is opgenomen. Dat komt in deze film bijna niet voor, het ziet er allemaal prima uit!

Ik begrijp niet dat deze film zo laag scoort. Misschien omdat John Cena geen top acteur is?

Een zwak en niet bijster origineel actieverhaal, ondanks een paar puike actiescènes. John Cena mist charisma.

avatar van Kr!kke
Een film die me aan Die Hard 3 doet denken, wat blijkbaar niet abnormaal is aangezien ik hier en daar hetzelfde lees van andere users. Qua verhaal zit het dan ook goed: de opeenvolging van actiescènes is simpelweg leuk om te zien. De actiescènes zelf zien er ook redelijk goed uit en worden mooi in beeld gebracht. Wat betreft de acteerprestatie van John Cena kan ik kort zijn: je ziet dat het geen schitterend acteur is, maar storend vond ik dat niet tijdens het bekijken van de film.

avatar van martijn011
Inderdaad een film die veel weg heeft van Die Hard 3, maar niet in de buurt komt van z'n look-a-like, verre van dat zelfs.
Komt allereerst vanwege de acteurs. Aidan Gillen is redelijk als schurk maar John Cena mist werkelijk alles om wat uit te stralen. Alleen z'n body heeft hij natuurlijk mee, maar qua acteerwerk is het niks.

Het verhaal is ook veel simpeler. Die 12 ronden hadden veel beter uitgewerkt kunnen worden. Af en toe zat er een leuke opdracht bij, waaronder in de lift, maar verder was het matigheid troef. Het einde lijkt nog even spannend te worden, maar Sherlock Holmes is niks vergeleken met het ongeloofwaardige snelle speurwerk van de rechercheurs.

Nee, het keek wel lekker weg maar dit is typisch een film die al drieduizend keer is voorbijgekomen en waarvan je van te voren weet hoe het gaat eindigen. Voor de paar lekkere actiescenes die de film dan wel weer kent tweeenhalve ster.

avatar van Gang_Star
12 rounds is het type actiefilm die veel doet denken aan Die hard: with a vengeance. Dit keer dan met John Cena in de hoofdrol. En ik moet zeggen hij deed het best aardig. Verder bevat deze film meer dan genoeg actie die de hele speelduur spectaculair is en niet gaat vervelen.

avatar van Jack Sparrow
Verrassend aardige B-film. Kijkt lekker weg door de sterk gefilmde actie scènes. Lekker ordinair jatwerk van Die Hard en Speed. Maar wat maakt het uit. Uitvoering is prima! Laatste kwartier is wel wat chaotisch.

avatar van Spetie
Een redelijke actiefilm, met een verhaal dat een soort mix is van Die Hard with a Vengeance en Speed, maar het bij lange na niet haalt bij die twee voorgangers.

Aan de ene kant zeg ik altijd van beter goed gejat, dan slecht bedacht, maar aan de andere kant kan dat er wel voor zorgen, dat het een ongeïnspireerde weinig originele film oplevert. Hier hangt het een beetje in het midden. De actie is niet slecht en zorgt nog wel voor het nodige vermaak. Qua personages en de rest van het verhaal houdt het niet echt over. John Cena is qua fysiek natuurlijk een enorme krachtpatser, maar heeft maar weinig uitstraling. Ook heeft 12 Rounds een gebrek aan humor. Alleen de bad-guy weet op dat gebied nog wat puntjes te scoren.

12 Rounds is simpel vermaak. Het tempo wordt moordend hoog gehouden om de plotgaten te verhullen. Dat er voor het gemak ook al twee ronden voorbij zijn, voordat Cena aan zijn opdracht begint, slaat in feite ook helemaal nergens. Maar goed, qua hersenloze actie is het aardig, als smaakt het uiteindelijk nergens naar.

avatar van sinterklaas
Lekker vlot tussendoortje die er, op een doordeweekse, saaie avond toch wel ingaat als koek. Ondanks dit leentjebuur is van Die Hard (deel 2 is ook van Harlin) en Speed, blijft de actie en het feit dat je opdrachten moet voldoen om je vrouw en kind weer levend terug te zien, gewoon leuk. Ook met een dito-badguy derbij. John Cena was wel goed, als een detective die ook geen kleerscheur of zweetvlek overhoud aan al die wilde vecht/ren/overleef partijen. Zijn partner steelt overigens de show. Verder ook nog onderhoudende actie/achtervolgingscene's. Ook die scene met die tram is onvergetelijk. En verder ook een paar fraaie shots van Louisiana, waarbij de aandacht ook overduidelijk gericht moet worden op de aftermath van orkaan Katrina.

Onderhoudend filmpje.

avatar van Kondoro0614
Deze vond ik toen die tijd echt vet!
Wat ik me nog kan herinneren was hij gewoon mooi!

avatar van Moviestar1979
Gistermiddag heb ik deze nog eens herbekeken, en heb de film met een halve ster verhoogd.
Ondanks het onrustige camerawerk blijft er nog voldoende actie over om van te genieten.
Zoals eerder werd aangegeven zitten er veel elementen uit Speed (1994) in deze film.

Acteur John Cena had in een interview laten weten dat hij last heeft van hoogtevrees.
De scène waarbij hij met een touw naar beneden moest springen, voelde zo ongemakkelijk voor hem dat hij bijna had besloten om te stoppen met de film.
Verder was Cena meegelopen met de New Orléans Police Department om zijn eigen stunts uit te kunnen voeren tijdens een achtervolging.
Een opmerkelijk detail is dat regisseur Renny Harlin zijn meest waardevolle acteurs, actrices en crewleden elke dag bedankte voor het filmen met een fles vodka uit Finland.
In het originele script van Daniel Kunka zouden de opnames in Chicago plaatsvinden.
Harlin heeft dit later gewijzigd in New Orleans.
Tot slot is Harlin's zoontje Lucas kort in deze film te zien.

Voor de liefhebbers van Speed (1994) is deze film nog het bekijken waard.
Standaard actie-elementen met een simpel verhaal.

3,0 *

avatar van rep_robert
Cena doet erg hard zijn best, maar hij kan het beter bij worstelen houden. Het gegeven is eigenlijk best leuk en levert een aantal goede actiemomenten op, maar het acteerwerk blijft erg pover en zo is 12 Rounds uiteindelijk ook niet meer dan een 12 in een dozijn film.

Beetje een dertien in dozijn actiefilm, die inderdaad veel wegheeft van de veel betere films "Die Hard: With a Vengeance" uit 1995 (terwijl deze regisseur zelf het tweede goede deel van "Die Hard" heeft gemaakt), vanwege het kat en muis spel en de bankoverval (wel pas op het einde) in het verhaal en ook een beetje uit "Speed" uit 1994 vanwege de bus scene (weliswaar maar kort en dit keer ook met een tram) in het tweede gedeelte van het verhaal. In deze film wordt het kat en muis overigens gespeeld over 12 ronden en vandaar natuurlijk ook de filmtitel

Ondanks dat deze film verreweg van origineel is, is hij wel nog vermakelijk om naar te kijken en viel het met de uitvoering ook nog wel mee. Echt boeiend is het echter niet, laat staan dat het ergens echt spannend werd. Dat laatste vooral omdat het verloop natuurlijk vrij voorspelbaar is en natuurlijk ook omdat deze film niet origineel is. Ondanks dat was het einde nog wel aardig. De film neigt naar een B-film, maar is dat ook weer eigenlijk niet omdat het er allemaal best volwassen uitziet. De vaart is best hoog en er zit regelmatig ook wat leuke actie in, waardoor de film eigenlijk nergens echt saai of langdradig wordt. Ook is er best veel geld uitgegeven aan explosieven, want er zitten er best veel van in. De cast is niet geweldig, maar ze deden het wel verdienstelijk en dan vooral natuurlijk de gespierde hoofdrolspeler John Cena met zijn stalen gezicht zonder enige uitdrukking (misschien toch iets te veel gesport of door gebruik van anabolen). Aidan Gillen (had wel wat weg van Richard Gere) als de slechterik vond ik niet bepaald overtuigend spelen en Ashley Scott mocht er wel wezen qua uiterlijk.

Al met al niet meer dan leuk om eens gezien te hebben en deze film heb ik bij toeval gezien op de televisiezender Film 1.

avatar van A83
A83
In het begin is het wat chaotisch en rommelig daarna komt de film wat meer op gang en wordt het toch wel spannend, niet slecht maar ook geen topper.