Christmas Vacation (1989)

Alternatieve titel: National Lampoon's Christmas Vacation

Komedie / Familie

geregisseerd door Jeremiah S. Chechik
met Chevy Chase, Beverly D'Angelo en Randy Quaid

Clark Griswald heeft zich voorgenomen om zijn gezin een heerlijke kerstvakantie te bezorgen. Maar helaas verloopt die zeer rampzalig. Hij koopt vijfentwintigduizend knipperlichtjes om het huis te versieren en gaat samen met zijn vrouw Ellen, zoon Russ en dochter Audrey, een hele zaterdag in het bos op zoek naar die ene, speciale kerstboom. De familie gaat aan het vele gooi- en smijtwerk bijna ten onder, maar redt het met vallen en opstaan tot het 'vrede op aarde' is en alle breuken hersteld zijn.

ninoboy1
Altijd lachen en brullen met Chevy Chase !!!

Take it Russ!! ...............Lalalala lala laaaaa!!

Chevy Chase is Clark W. Griswold, de ultieme doorsnee Amerikaanse vader.
Clark wil niks liever dan zijn familie de ultieme kerst bezorgen en hij gaat hier zelfs zover in dat hij zijn 2 families bij elkaar brengt en 20.000 twinkelende italiaanse kerstlichtjes op het dak aanbrengt.

Chevy is in legendarische vorm, cousin Eddie is er ook weer bij, de überjuppige buren worden geniaal neergezet door Nicholas Guest en Julia Louis-Dreyfus. Iedereen lijkt lol in zijn optreden te hebben en natuurlijk wordt er weer olijk gezongen in de auto door de Griswolds.

Wat mij betreft buiten een goede komedie ook nog eens een klassieke kerstfilm.

Bend over, and i show you!

SireTrasher
Berste kerstfilm ooit !!! hahahahaha

avatar van JDSsmetje
Ik kon er dus echt niet mee lachen, ook niets voor mij. Deze typische kerstmisfilmpjes waarvan ik vind dat hier een leeftijdscategory opgezet moet worden van max. 8 jaar kon mij echt niet boeien.

Bart Simpson
Erg laag gemiddelde, dit is gewoon een erg leuke kerstfilm met veel humor!

HUK
Geweldige kerstfilm. Dit is echt een aanrader. Ik kijk nu al uit naar de kerst om deze weer eens op te zetten.

Dick2008
HUK schreef:

Ik zou er niet op wachten maar hem nu bekijken. Straks word je weer overspoeld met allerlei Kerstfilms op tv, echt wel een beetje teveel van het goede.

erik1677
samen met love actually, scrooged en trapped in paradise verplichte kost tijdens de kerst

avatar van decicco
Super leuke film veel beter dan die modernere lampoons. Chevy Chase is altijd om te lachen deze man zet meestal de leukste comedies neer. Mijn complimenten 4 sterren!

domkey
Even verhoogd met een halfje, de kerstdagen naderen!
Subliem stukje nonzens.

Ozymandias88
Deze keek mijn familie altijd elke kerst. Moest er altijd enorm lachen.
Vooral dat die kat geelektrokuteerd is Ga hem nu niet meer kijken. Ben bang dat de lol er vanaf is.

avatar van Xen0n
Ozymandias88 schreef:
Deze keek mijn familie altijd elke kerst. Moest er altijd enorm lachen.

Ik keek deze ook elk jaar met de kerst!
Egt geweldige (droge) humor, vond deze altijd zeer vermakelijk.

Maar nu vind ik het wel tijd voor wat GOEDE nieuwere kerstfilms, deze is wel vaak genoeg op tv geweest lijkt me...

Vanavond gezien

Echt lekkere droge humor, waar je niet bij na hoeft te denken

avatar van Xen0n
neforce schreef:
Vanavond gezien

Echt lekkere droge humor, waar je niet bij na hoeft te denken

Ik kon het toch niet laten om nog even het laatste half uur te bekijken bij het zappen Prachtig

avatar van M.C.H.S.
Vermakelijk, maar zeker geen top film.

Ik kijk deze film traditioneel met kerst. En na mate ik ouder wordt, hoe minder ik de film ga vinden. 10 jaar geleden zou ik het 5 sterren geven (als 8 jarige vind je dit soort films géwéldig!).
Nu geef ik het een wel verdiende 3 sterren, omdat de film me al jaren toch weet te vermaken

Ik vind dit overige de beste film van de National Lampoon's reeks

avatar van DragQueen
Matige kerstfilm, met een chevy chase die maar niet grappig wil worden. verder een handvol leuke momentjes. maar over het algemeen een vrij vlakke, en flauwe produktie. 2 sterren.

Dr. Salvador
Hele leuke film, ik kijk hem iedere kerst!.
Alleen zijn de grappen soms, niet allemaal even grappig.

Maar ik kan er nog steeds om lachen, vooral als die opa de lucht in gaat op het einde!

3,0/5,0

Ps, ik ben nieuw op MM, sinds vandaag, op het forum, heb ik me voorgesteld!

erik1677
hehehehehe ja dr salvador hier is ie elke kerst ook aan de beurt.
Ik vind die broer die onverwachts langskomt helemaal te gek.

Dr. Salvador
erik1677 schreef:
hehehehehe ja dr salvador hier is ie elke kerst ook aan de beurt.
Ik vind die broer die onverwachts langskomt helemaal te gek.

Hahah, ja die broer is echt geweldig.

En ook vooral die opa, als zijn toupet blijft hangen in zijn hoed!

Het blijft een leuke film.

avatar van crimedevil
Mijn favoriete kerstfilm. Nog maar 25 keer gezien...

avatar van Fonzie
Leukste kerstfilm ooit naast de Home Alone's

avatar van The Dutchess
crimedevil schreef:
Mijn favoriete kerstfilm. Nog maar 25 keer gezien...

Ja ik ook en mss wel meer. Ook dit jaar gaat ie gewoon weer mee in de speler. Blijft geweldig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kerst met Capra.

Chase & co keren terug als de pechvogelende familie in een van de sterkste afleveringen uit de beroemde Lampoon-serie. De humor is wederom van dik hout, maar zaagt wel lekker weg. Quaid speelt hierbij een belangrijke factor, al is Chase zelf behoorlijk op dreef.

Regie-assistent Capra III zorgde hoogstwaarschijnlijk voor de knipoog naar zijn beroemde opa. It's A Wonderful Life speelt op de TV in huize Griswolds.

Goed.

avatar van nognooit
Flauw vervolg. De eerste Vacation film vind ik een van de leukere comedy's, met veel flauwe maar toch wel erg grappige scenes. Hier zitten misschien een paar aardig gelukte grappen tussen, maar merendeel is wel heel slap en saai. Daarnaast is dit een weinig bijzondere Amerikaanse kerstfilm. Alle cliché's komen wel even aan bod.

Het kijkt lekker weg, maar ik hou het liever bij de eerste Vacation film en met kerst zet ik wel wat anders op.

avatar van modinator
Kan niet wachten tot ie dit jaar weer komt...

avatar van fritsje
Weet iemand of hij dit jaar nog uitgezonden gaat worden,ik zit er wel op te hopen.de beste kerstcomedy ooit !

erik1677
@fritsje....volgends mij volgende week als ik het goed heb.

avatar van Gish
Eigenlijk een drol van een film, maar iedere keer als hij voorbij komt op TV tijdens de Kerstweken (veel dus) blijf je toch altijd hangen. De optimistische Chase is soms best wel grappig. Misschien dat ik hem toch een beetje onderschat.

avatar van brigittedam
Chevy Chase is de beste acteur, fantastisch de griswald films en deze natuurlijk voor kerst!!! Mijn favoriet en een echte topper!!!

avatar van fritsje
vanavond 22.00u op Veronica,verlaat de kerstdis en ga kijken!!!