Vampires (1998)

Verenigde Staten / Japan
Horror / Actie

geregisseerd door John Carpenter
met James Woods, Daniel Baldwin en Sheryl Lee

De kerk heeft lang geweten dat er vampieren bestaan. Het blijkt dat een groep vampieren op zoek is naar een krachtige crucifix. Hiermee kunnen vampieren zonlicht verdragen. Dat zou ongetwijfeld de ondergang voor de mensheid betekenen. Het Vaticaan stuurt dan ook, in het geheim, een team van vampierjagers, geleid door Jack Crow, om de vampieren te vinden en te vernietigen voordat die de crucifix vinden.

avatar van jipt
Vette en sfeervolle Carpenter met een veel te stoere Woods een heerlijke score en genoeg goede actie en bloed. 4*

avatar van RuudC
Weer een degelijke prent van Carpenter. Het mag wel duidelijk zijn dat zijn beste jaren reeds verstreken zijn. Dat was al het geval toen Vampires uitkwam. Toch blijft Carpenter beter dan de gemiddelde horrorregisseur en zo is Vampires ook beter dan de gemiddelde vampierenfilm. Origineel is het uiteraard niet. Vampierjagers heb je in allerlei soorten en maten. James Woods en co. doen dan ook echt niets nieuws, behalve dan hun manier om vampiers uit te schakelen. Dat gaat toch wel vrij spectaculair. Ook de gore is goed, maar verder is het een (gebruikelijke) race tegen de klok om een oppervampier ervan te weerhouden dat hij echt onsterfelijk wordt. De setting deed me denken aan Near Dark, aangezien die ook in de drogere staten van de Verenigde Staten afspeelt. De echte horrorfanaten kunnen niet om het werk van John Carpenter heen, dus deze ook niet. Daarbij zien de meeste van hen liever bloeddorstige vampiers in plaats van hun nichterige, semi-vegetarische soortgenoten. Vampires is gewoon heel degelijk.

avatar van Boeikens
Misschien niet de beste in het genre en zeker niet origineel maar wel zeer vermakelijk met goede vaart en actie.
Matige sfeer en spanning maar leuke en soms best gore kills.

avatar van knusse stoel
Redelijke film, alhoewel, van John Carpenter had ik iets meer verwacht. Onze avond was in elk geval qua film prima geslaagd.

avatar van DragQueen
Vampires is toch wel een degelijke film van Carpenter, die zijn beste werk uiteraard al in het verleden heeft liggen. Maar toch is dit een uiterst genietbare film, met goede actie en prima uitgevoerde gore momenten. Het verhaal is ook niet altijd even origineel, maar is wel onderhoudend uitgevoerd. Verder acteert de cast ook naar behoren, met een toffe hoofdrol van James Woods. 3 Sterren.

avatar van Daan258
Dit is gewoon een lekker wegkijkertje van John Carpenter voor tussen door.
Prima actie, aardig verhaal en best aardig acteerwerk. vooral James Woods zet een leuke rol neer die ik normaal gesproken helemaal niets vind om naar te kijken.

avatar van Metalfist
Come on, Padre. My nuts are on fire here!

Ik ben tegenwoordig helemaal into John Carpenter precies. Het was sowieso wel een regisseur waar ik eens wat meer van wou gaan zien en het toeval wou dat ik op korte tijd aan een aantal films was geraakt. Gisteravond werd het dan ook een Carpenter Double Feature feest met eerst deze Vampires en daarna volgde Christine. Ik wist niet goed wat ik van Vampires moest verwachten, had enkel het vervolg met Bon Jovi nog maar in mijn handen gehad, maar het is en blijft Carpenter natuurlijk.

Het is dat hij halverwege de jaren '90 nog Escape From L.A. heeft gemaakt, want anders had het tweede deel van dat decennium wel erg slecht geoogd. Village of the Damned (2.5*) stond tot nu toe bij mij ten boek als de slechtste Carpenter film, maar Vampires doet daar nog een negatief schepje bovenop. Een plot dat langs alle kanten rammelt (waarom moeten vampierenfilms nu ook altijd hun eigen aparte regeltjes verzinnen, dat haalt de spanning sowieso al compleet weg) en personages die gewoon flauw zijn. Toegegeven, dit is niet van toepassing op Jack Crow die nog wel wat leuke one-liners uit zijn mouw schudt, maar een zemenlap als Montoya is gewoon waardeloos. Gelukkig is er nog flink wat eye candy in de vorm van Katrina die de slappe hap van een Montaya moet doen vergeten. Sowieso ook wel een film die wel wat gelijkenissen met andere (en betere) dingen in het genre heeft. Blade en Buffy springen zo meteen in mijn gedachten op.

Die rol van Katrina is trouwens weggelegd voor de altijd begeerlijke Sheryl Lee die vooral furore had gemaakt via Twin Peaks begin jaren '90. Wel tof om haar eens in iets anders te zien dan het oeuvre van David Lynch. Soit, haar rol heeft voor de rest niet echt veel om het lijf en dat kan je gezien het weinige stof rond haar lichaam nog vrij letterlijk nemen. Hoofdrol dus voor James Woods en die is best nog wel leuk, al geraakt hij pas echt op gang wanneer Father Adam Guiteau (een rol voor Tim Guinee) op de proppen komt. Een telg van de Baldwin familie is ook nog op de set gesukkeld en het mag duidelijk zijn dat Daniel overduidelijk de slechtste van het gezin is, al kan ik denk ik eigenlijk enkel Alec echt waarderen. Tof om Cary-Hiroyuki Tagawa (Shang Tsung!) nog eens te zien verschijnen, maar daar blijft het bij.

Nee, had ik toch echt wel wat meer van verwacht. Het is dat James Woods de meubelen nog wat redt, maar voor de rest stelt dit wel vrij weinig voor. Hoewel ik nog niet de helft van Carpenter's oeuvre heb gezien, mag ik hopen dat dit een uitzonderlijk zwakke film is. De vervolgen ga ik helemaal links laten liggen.

avatar van Basto
Lekkere brite vampieren film. De opengsscene is geweldig en bavat de coolste vampieren kills die ik gezien heb. James Woods is goed in vorm als vuilbekkende vampierenjager.

De tweede helft gaat het tempo er wat uit, maar al met al een verrassend leuke film. Fijne muziek ook.

avatar van Insignificance
Carpenters western, maar dan met vampieren. Dat moet de reden zijn geweest waarom hij hiermee aan de haal is gegaan. Het script kan het niet zijn. Niet iets dat ik heel erg belangrijk vind als het gaat om dit soort films, maar ik kan me voorstellen dat je je hier nogal ergert aan banale zaken als voorspelbaarheid en dergelijke. De hele film staat in het teken van de showdown tussen Jack Crow en Valek, het kerkelijke lek is zo aan te wijzen, er is er eentje die een beet probeert te verbergen en hoe het zal uitpakken met het gebeten hoertje zal niemand verbazen.

Die telepathische link is een wel heel gemakkelijk plottooltje om iedereen bij elkaar te krijgen. Ik heb me er niet zo aan gestoord, want James Woods doet mee en dat is altijd een pré. Hier een ruige vent die net zo gemakkelijk priesters als bloedzuigers op hun flikker geeft met opmerkingen die nergens op slaan en toch lollig zijn. Enkele toffe scènes, waaronder Valek aan het plafond en als ze ontwaken, en verder veel wilde, woeste actie. Vond de bluesy soundtrack een beetje wisselvallig, maar dat geldt eigenlijk voor de hele film. Desondanks prima mee vermaakt.

avatar van ChrisM
Volgens mijn persoonlijke mening was er meer uit dit script te halen dan Carpenter uiteindelijk heeft gedaan. Ondanks dat lekker filmpje, kijkt makelijk weg en Woods is redelijk vermakelijk.

Een klassieker zat er niet meer in, maar toch wist John Carpenter nog James Woods te strikken voor zijn vampierenfilm. Deze lijkt te beginnen als een soort muziekclip voor een of andere rockband, om dan imago te willen maken als cultfilm. De cast neigt ook in die richting: behalve Woods doen ook nog Sheryl Lee (Twin Peaks) en een van de Baldwin-broers mee. De film bengelt verder zoals de acteurs rond de middelmaat. Als genrefilm niet slecht, maar daar blijft het ook bij.

avatar van keimpeS
2e maal dat ik de film zie, viel me nu toch wat tegen. Acteerwerk is niet echt bijzonder te noemen, toch vind ik het wel een leuke film om weer eens gezien te hebben. Maar ik hoef voorlopig de film niet weer te zien. In een bepaalde scene lijkt het of je de stuntman ziet van James Woods, beetje knullig.

avatar van horizons
Beetje bloedeloos. Soundtrack past er dan wel weer goed bij.

Aardige film met een jaren 80 feeling. Was wel verbaasd toen ik zag dat deze film uit 1998 kwam. Het einde vond ik erg matig, anders had er een hogere score in gezeten.

avatar van Gerlof1378
Goede vampieren actie/horror film van de hand van John Carpenter, met een aardig verhaal, goeie cast, actie en setting. De film verteld het verhaal van vampierenjager Jack Crow die samen met zijn team vampieren uitroeit voor het Vaticaan maar door een noodlottig toeval komt hij in de problemen. James Woods speelt de hoofdrol van Jack Crow en die is badass, Daniel Baldwin speelt Montoya de rechterhand van Jack Crow, Sheryl Lee (Laura Palmer uit Twin Peaks) speelt Katrina en Thomas Ian Griffith speelt de badguy Jan Valek. De actie in de film is mooi gedaan, het is eigenlijk een moderne western met vampieren erin, enige minpunt was toch wel dat Jack Crow een gewone pistool had en geen 6 shooter dan had het nog toffer geweest. Ook de muziek is goed, en dat te bedenken dat John Carpenter dat ook allemaal doet top. Dit is een oldschool actie/horror film die geen moment verveelt en ik raad hem iedereen aan die van vampieren en westerns houd enjoy. ps laat deel 2 met Jon Bon Jovi links liggen want dat is een draak van een film.

avatar van DutchTakeshiro
Prima genre filmpje die vooral opvalt door de aanwezigheid van James Woods. John Carpenter is totaal niet vernieuwend bezig op het gebied van vampieren maar weet wel een vermakelijke horror neer te zetten met de nodige gore.

James Woods zet een prima rol neer als de no nonsense vampier jager Jack Crow. Waar anderen per definitie een hekel hebben aan James Woods moet ik zeggen dat ik geen hekel kan hebben aan de man. In een hoop films komt hij banaal over en het lijkt alsof hij specifiek kiest voor dit soort rollen (best wel grappig als je weet dat hij lid is van MENSA). Daniel Baldwin en Sheryl Lee zetten ook aardige rollen neer. Thomas Ian Griffith speelt goed als een meester vampier genaamd Valek. Er zit geen enkele diepgang in de personages maar dat is gelukkig ook niet nodig in dit soort films.

Vampires is een aardige actie/horror film met een aantal prima actiescènes waar soms de gore de boventoon voert. De desolate locaties die de film aandoet geven het geheel meer sfeer. Het feit dat Woods de hoofdrol speelt zal een aantal mensen zeker bewegen om de film te gaan kijken.

avatar van VanRippestein
Het is niet al te best allemaal. Plottechnisch een complete faal. Sure het is een simpele film, maar dan nog faalt het plot stoere personages daadwerkelijk iets stoers te laten doen. Tijdens de openingsscene blijkt al dat ze hun wapens voor nop hebben meegenomen en dat ze totaal niet weten hoe ze op vampieren moeten jagen. Dat soort onkunde is de leidraad voor eigenlijk de rest van de film. Daarnaast een bizarre homofobe en seksueel gefrustreerde ondertoon die het allemaal wat genant maakt. Soundtrack ook niet al te best. Toch een 2 voor de gore/FX en het feit dat het allemaal een vlot tempo heeft

avatar van Kondoro0614
Geheel onverwachts vanmiddag begonnen aan Vampires. Ik had hem niet toegevoegd aan mijn Horror lijst maar, ik kwam hem tegen toen ik een horror film opzocht via Netflix. Ik ben persoonlijk wel fan van de vampier films, ook al zou hij nooit boven mijn favoriet: de zombiefilms komen, het blijft wel met tweede favoriete genre binnen het film gebied en ik mag er altijd wel graag naar kijken.

Ook ‘Vampires’ was zeer vermakelijk maar het is echt geen topper, daar missen echt veel punten aan en daar is de actie soms iets te saai voor. Wat mij vooral niet aanstond is de soms wat wazig dialogen die de film bevat, de ene keer kunnen ze helemaal niet tegen de zon maar de andere keer kunnen ze nog in het zonlicht naar binnen rennen en word er maar één vampier gedood door de zon terwijl ik wel echt gewend ben dat de vampiers tegen geen enkel zonlicht konden en dus ook niet in zo’n verlicht huis kunnen leven, want dat moet dan toch totaal donker zijn. En dan kom je al snel bij het punt aan hoe verschillende regisseurs hun blik op vampiers (en bijvoorbeeld ook op zombies) laten zien: bij de één kan het wel en de andere is er vel tegen en dan moet je als kijker maar zien wat je ermee doet.

‘Vampires’ is voor mij nu de vierde horror film die ik van Carpenter kijk en hij heeft echt wel een plek in mijn top 10 van regisseurs verdient (hij staat er al in) want ook met deze film wist Carpenter mij te boeien al is het echt niet zijn beste werk. Toch kon ik me zeker wel vermaken met ‘Vampires’ en heb ik van begin tot het einde wel genoten van de actie in deze film, of ook wel de ‘spanning’ al waren er maar weinig schrik momenten. James Woods speelde een heerlijke rol als Jack Crow, de hoofd vampierjager die als hoofd werkt van een speciaal team die vampiers uit moeten schakelen. Ook Daniel Baldwin speelde een prima rol als ‘Anthony Montoya’ die ook wel Tony Montoya wat ik persoonlijk erg vond gepikt van de grote maffiabaas en drugsdealer Tony Montana. De rest van de cast deed het wel prima, sommige wat minder en ook Thomas Ian Griffith speelde een prima rol als Jan Valek, de vampierhoofd.

Het verhaal was wat minder. We volgen het team van Jack Crow die als vampierjagers leefden. Wanneer ze een huis leegden van negen vampiers gaan ze uitbuiken in een motel. Wat ze niet weten is dat de baas van deze negen vampiers hun achterna zit en bijna het hele team van Jack crow uitmoord. Ook Katrina word gebeten en Jack blijft met haar en Anthony over. Ze gaan kijken wat Valek op het oog is die een zwartkruis wil hebben, een kruis waarmee de vampiers ook overdag konden rondlopen en dat ze tegen het zonlicht konden. Ze proberen Valek te stoppen maar die komt door een verraad van een priester er achter waar het kruis zich bevindt en gaat deze ophalen met een team van andere leiders. Jack gaat samen met Anthony en een andere padre opzoek naar Valek om het kruis terug te winnen, Valek te doden en zo te overleven.

Toch zit ik met een grote vraag, toen Valek dood is gegaan was de wereld toen verlost van de Vampiers? Al om al, prima horror en prima vermaakt voor de middag, op naar de volgende!

avatar van Filmkriebel
Slappe Carpenter en slappe vampierenfilm. Ditmaal een soort crossover met de harde actiefilm maar verder een zwak plot en niks van spanning. Woods mag weer zijn stereotiepe figuur neerzetten (leren vestje, donkere stoere bril, jeansbroek en vooral veel gescheld en gevloek) en Baldwin valt nog net beter mee als zijn sidekick Montoya. De übervampier vond ik super-belachelijk, wat een klucht zeg. Carpenter is als regisseur bedreven genoeg ondanks alle zwakke elementen die hij inzet, om toch nog iets onderhoudends uit zijn mouw te schudden. Van hem zijn we meer gewend.

avatar van Collins
Lekker popcornvermaak.
De openingsscènes maken meteen duidelijk in welk type film we terecht zijn gekomen. In ieder geval niet in een film met diepere lagen in het verhaal en in de personages. Het is simpele horror met een actiesaus in een westerndecor. James Woods is de aanjager. De actieheld, de avonturier die grofgebekt, zonder fatsoennormen en zich bedienend van een beschermende laag sarcastische humor heerlijk tekeer gaat. Erg clichématig en weinig verrassend. Maar erg goed te doen. Meer valt er niet over op te merken. What you see is what you get. Ik vond zijn personage goed te pruimen. Prima rol.
De vampier is redelijk angstaanjagend, hoewel af en toe wel wat overdreven gemeen en overdreven boosaardig aangezet. Zijn duivelse uiterlijk en meedogenloze karakter zijn desondanks in orde genoeg om zich als serieuze opponent van Woods te presenteren. Voor iemand die geen Christopher Lee heet, doet ie het best goed.
In een ander bericht werd de vergelijking met een western ook al gemaakt. Mee eens. Dat gevoel kreeg ik meteen al bij de eerste scène. De film voelt als een western en heeft er veel kenmerken van. De woestijnachtige settings met stoffige stadjes, de eindeloze wegen en de sfeervolle luchten boven bergachtig gebied passen goed in een western decor. Beide hoofdpersonages gekleed in westernoutfits vertonen veel overeenkomst met de typische revolverheld en de typische bad guy. Uiteraard is er aan het einde een shootout.
De actie op weg naar de finale shootout bestaat uit imponerende schermutselingen en schietoefeningen. Fijne actiescènes en moordpartijen waar de gore niet wordt geschuwd. Daaronder horen we in het tempo van een langzame paardendraf hele luie temperamentvolle bluesrock. Mooi.
Geen grootse film. Wel verrukkelijke sfeervolle hersenloze pulp.