Dracula (1992)

Alternatieve titel: Bram Stoker's Dracula

Horror / Romantiek

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Gary Oldman, Winona Ryder en Anthony Hopkins

De jonge advocaat Harker krijgt de opdracht om een klant te bezoeken in Oost-Europa. Daar wordt hij gevangen gehouden door de graaf en vampier Dracula die afreist naar Londen, geobsedeerd door een foto van Harkers verloofde Mina. In Londen begint hij de jacht op Mina waarbij hij o.a. Mina's beste vriendin Lucy tot slachtoffer maakt. Lucy's vrienden slaan de handen ineen om deze vampier weg te jagen.

avatar van tattoobob
lagaiske schreef:

Zo'n 4K kan je dat afspelen met een ps4?

Nee...je moet daarvoor een 4k blu-ray speler hebben.

avatar van Boeikens
Deze nog eens herzien na de eerste vijf Hammer Dracula's Met Christopher Lee.
Lee blijft wel degelijk de onklopbare Dracula qua dreigende uitstraling maar Bram Stoker's verhaal is hier dan toch tot heden het best uitgewerkt, al vind ik persoonlijk de romantiek hier "te", wat ook teveel tempo wegneemt uit het verhaal.

avatar van 3 2 1 cut
Dit klassieke verhaal wordt om de zoveel jaren opnieuw verfilmd. Is het niet eens tijd ? Ik heb zeer veel waardering voor deze verfilming. Romantisch, gotisch, sensueel en heerlijk donker. Begint dus zelf een klassieker te worden.

mooie klassieker die toch wel eens moet zien al je van vampieren films houd.ik vind dit toch wel de beste dracula film die ik heb gezien.al heb ik de oude met christopher lee nog nooit gezien.

avatar van tattoobob
Supernatural schreef:
ik vind dit toch wel de beste dracula film die ik heb gezien.

Mee eens

avatar van renzoroy
Supernatural schreef:

Ook mee eens

avatar van Boneka
Of dit de beste Dracula film is weet ik niet. Normaal gesproken heb ik er niet zoveel mee. Maar ach soms wil je weer eens wat anders zien. De beelden zijn mooi en zeker bijzonder. Het is alsof je door een mozaïekkijker kijkt. Zeker voor die tijd prachtig gemaakt. Of het verhaal ook zo boeiend is nou nee. Het kan ermee door. Slecht is ie niet maar een beter plot had ik toch graag gezien. Toch een voldoende!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nog een poging gedaan om Coppola's Dracula te waarderen. Wederom niet gelukt.

Akkoord, visueel doet Coppola een paar erg aardige dingen, hij experimenteert veel met practical effects en dat levert af en toe wel wat moois op. Maar de film is verder vooral enorme kitsch. De film opent al met Oldman die meerdere malen in zijn malle ridderpak met armen in de lucht 'nee' schreeuwt naar de hemel. Maar het wordt nog kneuteriger als vervolgens een paspop die lijkt op Keanu Reeves op het toneel verschijnt. Zijn acteerkunsten in deze film zijn al vaak door de modder gehaald en volkomen terecht! Miscast is zacht uitgedrukt, de beste man lijkt geen flauw idee te hebben wat hij aan het doen is. Winona Ryder wordt – waarschijnlijk door Reeves – iets minder aangepakt, maar laten we haar pijnlijke acteerwerk vooral niet vergeten. Heeft Coppola Reeves en Ryder überhaupt geregisseerd of moesten ze het zelf maar uitzoeken omdat Coppola vooral bezig was met visuele trucjes?

Ik gok dat laatste, want zelfs acteurs als Oldman en Hopkins lijken nogal stuurloos. Ze redden zich wel, maar om nu echt te zeggen dat ze geweldige rollen spelen? Oldman mag – wat hij als geen ander kan – enorm lopen schmieren en Hopkins lijkt ook maar wat te doen. De toon is dan ook all over the place. De film lijkt alles enorm serieus te nemen, maar ineens verschijnt er een sequentie met domme slapstick en Cary Elwes met opplaksnor. De toon springt van duistere, sensuele film naar Batman & Robin van Joel Schumacher, zeker alles rondom die gestoorde vent in dwangbuis. Iedereen die over de top kan schreeuwen, mag dat vooral doen van Coppola. Qua script ligt de focus voornamelijk op een nogal domme driehoeksverhouding tussen Ryder, Oldman en Reeves. Het meest interessante aspect van het verhaal – Van Helsing vs Dracula – komt nauwelijks aan bod, men is te druk met een huilende Oldman omdat Ryder ‘m zoveel aan zijn vrouw doet denken. Blegh.

2 sterren.

avatar van Gerlof1378
Erg mooi gemaakte horrorfilm hij is lekker duister, heeft een goeie cast met name Gary Oldman als Dracula en heeft een mooie setting/sfeer. En vooral die sfeer maakt deze film een topper, naast de grote cast vond ik Tom Waits zijn rol als Renfield super gedaan. Het verhaal word ook erg mooi verteld en verveeld in mijn geval geen moment, dit is voor mij de ultieme vampierenfilm en kijk hem als het donker is want dan komt hij het beste tot zijn recht.

Ik heb eigenlijk helemaal niets met dracula films. Het is allemaal hetzelfde en allemaal even infantiel. Maar goed FF Coppola is toch niet de eerste de beste, dus vandaar dat ik mij toch heb laten overhalen om deze versie te bekijken. Maar helaas, het maakt allemaal niets uit. Dit is voor mij een zelfde dracula film als al die anderen. En hij duurt nog veel te lang ook.