Dracula (1992)

Alternatieve titel: Bram Stoker's Dracula

Horror / Romantiek

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Gary Oldman, Winona Ryder en Anthony Hopkins

De jonge advocaat Harker krijgt de opdracht om een klant te bezoeken in Oost-Europa. Daar wordt hij gevangen gehouden door de graaf en vampier Dracula die afreist naar Londen, geobsedeerd door een foto van Harkers verloofde Mina. In Londen begint hij de jacht op Mina waarbij hij o.a. Mina's beste vriendin Lucy tot slachtoffer maakt. Lucy's vrienden slaan de handen ineen om deze vampier weg te jagen.

avatar van jipt
Mooie film die een paar grote minpunten heeft, zo is het verhaal vrij rommelig en laat Keanu Reeves zien dat hij een compleet non-talent is. Maar de sfeer, mooie kostuums, goede effecten en een hoop goede acteurs in (Oldman, Hopkins, E. Grant & Tom Waits ) maken dit tot een goede, vrij erotisch, Burtonesque horror.

4*tje

Tarkus schreef:
Altijd een van de betere Dracula-verfilmingen gevonden deze versie van Francis Ford Coppola.
Met een uitstekende Gary Oldman en Anthony Hopkins, maar een toch iets mindere Keanu Reeves en Winona Ryder.
Bijzonder goede special effects in deze film, die niet met computer zijn gemaakt !!
Echt een film voor de horror-liefhebbers.

Deze film heb ik voor een spotprijsje (50 cent) kunnen aankopen, en dat is hij natuurlijk dubbel en dik waard.
Altijd leuk om deze Coppola-klassieker eens opnieuw te bekijken.

Loepsaal
Mooie film, jammer dat het eindigt als een Western.
Hopkins is niet om aan te zien, de aansteller.

avatar van Malli
Loepsaal schreef:
Hopkins is niet om aan te zien, de aansteller.

Ik dacht al dat ik moederziel alleen stond in de mening dat Hopkins niet in vorm was. Ik ben een Hopkins-fan, maar wat hij in deze film uitvreet, moet toch zowat de slechtste acteerprestatie zijn die ik van hem al heb gezien.

Driello
Begin jaren 90 zag ik deze film in de bioscoop en in mijn herinnering was alleen een sex-scene achter gebleven. Lijkt me al typisch een verschijnsel van het een of ander. Of dat dan mijn geest betreft of de kwaliteit van de film laat ik gemakshalve maar in het midden. Deze Dracula-verfilming is natuurlijk in de verste verte geen horror maar meer een liefdesverhaal. Tenminste, zo lijkt het me bedoeld. Dat dat er niet uitkomt, heeft vele redenen. Het zwakke script met knullige dialogen ("take me away from all this death") is daar een voorbeeld van. Keanu Reeves is een andere. Vooral in de aanvang van de film acteerd hij niet maar lepelt hij gewoon braaf zijn tekst op. Dat FFC niet heeft ingegrepen door deze jongeling van zijn set te schopen verbaast me derhalve zeer.
Wat betreft sfeer en aankleding zit het natuurlijk allemaal redelijk snor. Een en ander is moi vorm gegeven al moet wel worden gezegd dat de special effects er nu ontzettend knullig uitzien. Ook stikt deze film van de onwaarschijnlijkheden. Harker geeft zijn liefde voor Mina aan het einde wel erg gemakkelijk op.
Ik vraag me ook af wat grote namen als Oldman en Hopkins bezielt om in dergelijke zwakke producties te willen opdraven. Vooral Hopkins speelt natuurlijk een eersteklas leuteraar, met zijn stereotype atitude en wrange teksten.
Ondanks de ogenschijnlijke aandacht die er aan de kostuums en de decors is besteed, kan ik hier echt niet meer dan 2* aan geven.

avatar van thunderball
Dit is toch wel de mooiste Dracula film ooit gemaakt.

Prachtig vorm gegeven, met goede SFX gebruikmakend van zowel oude als nieuwe technieken, mooie muziek van Wojciech Kilar.

Het eerste gedeelte in Transilvania is erg goed gedaan, met een erg creepy sfeer en Oldman als de oude graaf is erg op dreef,
maar vanaf dat het verhaal zich naar London verplaatst blijft er nog maar weinig van over en lijkt het te veranderen in een tragisch liefdesverhaal met Dracula als tragisch figuur ipv het horror icoon, die hij eigenlijk zou moeten zijn.
Dat dit voor de spanning van de film dodelijk is behoeft geen verdere uitleg.

De acteerprestaties zijn wisselend.
Oldman doet het fantastisch als de oude graaf, maar weet niet echt te overtuigen als jongere man; Ryder is zoals gewoonlijk een tutje; Reeves kan nog steeds niet acteren en lijkt ook totaal niet tussen de rest van de cast te passen; Richard E. Grant is een acteur, die al snel aan overacting doet, maar dat is nog niets in vergelijking wat Hopkins er van brouwt: normaal een goed acteur, maar hier maakt hij er een potje van met zijn geschmier en overacting, alsof hij zijn rol, of zelfs de hele productie, nauwelijks serieus lijkt te nemen.

Hoewel de film zeer mooi oogt en leuk genoeg is om te bekijken lijkt het toch uiteindelijk een gemiste kans te zijn om nu eindelijk Stokers boek werkelijk eens goed te verfilmen. Zonde.

Een magere acht, ofwel vier sterren.

thunderball schreef:
Dit is toch wel de mooiste Dracula film ooit gemaakt.

Helemaal mee eens!!

avatar van Beertje45
Ondanks dweil Reeves en de af en toe wat té operaachtige scenes is dit toch een visueel pareltje met schitterende muziek, decors, kostuums en SFX. Topper

avatar van FillumGek
Weer eens herzien, maar die Dracula-verhaaltjes zullen geen favoriet van me worden. Ondanks dat is het een goede film, met uitstekende rollen van Hopkins en vooral Oldman.

De film is sfeervol en heeft veel mooie decors. Wat me echter tegen staat is de enorme portie drama/romantiek die in het verhaal zit. Het boeide me eigenlijk geen seconde en genoot meer van het likken aan het scheermes of Dracula's schaduw.

Wel een mooi kostuums trouwens, Dracula in vleermuisvorm. Een speciale vermelding gaat uit naar Reeves, die niet doorhad dat de repetitiefase al ten einde was.

"Een feest voor het oog", las ik. De regisseur speelt inderdaad met kleur en grauwtonen, waardoor de film twintiger, dertiger jaren lijkt. Ook heeft Copploa zich nauwgezet aan het boek van Bram Stoker uit 1897 gehouden. Het verhaal over de melancholiek ziekelijke graaf, over passie, liefde, pijn en bloed is huiveringwekkend tragisch. De kostuums zijn prachtig en de decors gestileerd. Het vampierverhaal blijft ontroeren, maar ik miste, in verhouding met 20 jaar geleden, de spanning en ik vond het nu wel erg bombastisch. Zou deze film dan nu toch te gedateerd overkomen? Tegenwoordig wordt je verwend en ben je gewend aan de meest fantastische speciale effecten.

avatar van tattoobob
Yep bepaalde scenes komen gedateerd over...is altijd jammer wanneer het niet de bedoeling is.
Maar in sommige scenes komt het ook wel weer tot zijn recht.
Moeilijk vind ik het ........maar bij deze film kan ik het hebben.

avatar van LPereboom
goeie film, toch ben ik niet volledig overtuigd, ik vind dat het soms verwarrend verfilmd word, veel wir war in de scenes.. er zitten wel een pak goede acteurs in! en ik geniet van de creepy sfeer die er toch inzit, zo vind ik de schaduw van dracula heel netjes gedaan de decors zijn prachtig en de effecten mogen er zeker en vast zijn!

Zeer behoorlijk. Visueel inderdaad erg sterk, het acteren is wisselvallig en het verhaal en daarmee de scènes uiteenlopend van vermakelijk, erg mooi en ietwat saai. Coppola kan (kon) beter maar zeker ook slechter. 3,5 sterren.

avatar van ibendb
Blood is life...

Ik zag deze film ongeveer vijf jaar geleden voor het eerst. Ik herinner me nog dat ik dit een ingewikkelde en vooral saaie film vond. Maar na wat nieuwsgierigheid (en aandringen van m'n vriend) heb ik de film maar weer eens opgelegd. Ik moet zeggen dat dit, zoals al eerder aangehaald is op deze site, de mooiste en meest klassieke verfilming is van Bram Stokers iconisch verhaal.

De film blaast een donkere, old-school sfeer uit en dit is wat ik wou: een klassieke film volgens de regeltjes, maar toch origineel. De maan, het heerlijke accent van Dracula, dat creepy kasteel,... Alles zorgt ervoor dat deze film klasse uitstraalt. Tuurlijk, het lijkt af en toe wat gedateerd, maar dat heeft ook z'n charmes. De visuele effecten bijvoorbeeld. Bij vlagen erg mooi, maar soms komen ze te oud over. Maar ik moet zeggen dat die schaduw me kriebels gaf.

De cast is gemengd. Anthony Hopkins vond ik erg leuk als Van Helsing. Hij was niet te serieus en kwam goed over. Ik heb geen last gehad van zijn zogenaamde over-acting. Keanu Reeves daarentegen kon me niet bekoren. Hij heeft me geen enkel moment kunnen overtuigen en zorgde er zelfs voor dat ik Dracula en Mina begon te shippen. Winona Ryder was, zoals altijd, een schatje. Mooie dame die nog eens kan acteren. En als kers op de taart, dé ster van de show: Gary Oldman. Hij wist me al te overtuigen als Sirius Black en Gordon uit TDK. Maar nu heeft 'ie zichzelf echt bewezen. Hoe hij Dracula, zowel oud als jong, voorstelde was magnifiek.

Al bij al, de film is een klassieker die je moet gezien hebben. Ligt het horrorgenre je niet? Kijk dan voor de mooie dames, want geloof me: er zijn er genoeg in deze film. Een dikke 3,5*

avatar van DutchTakeshiro
Dracula is een aparte film, dat is het eerste dat me opgevallen is. Het is zonder twijfel de beste verfilming van het verhaal van Bram Stoker. Dracula is niet een makkelijke film om mee te beginnen omdat het een saai begin heeft en dat duurt, helaas, een vrij lange tijd. Dit neemt niet weg dat Dracula een hele sfeervolle en klassieke film is. Het mocht van mij allemaal wel stukken minder theatraal zijn. Het werd op momenten, vooral in het begin van de film, allemaal te ver doorgedreven. Ik heb niets met theatraal acteren en ik vind het duidelijk een minpunt in deze film.

De locaties in de film zijn sfeervol en vooral duister. Het kasteel van Dracula is simpelweg magistraal en precies zoals ik het mij heb voorgesteld. Een prachtig stuk gotische architectuur. Het andere theater, Londen, is net zo duister als het kasteel en weet een bijzondere ambiance te creëren. Alle ondersteunende aspecten van de film zijn prima in orde. De kostuums zijn prachtig en veelzijdig. Ik was voornamelijk onder de indruk van het gewaad van Dracula, bijzonder knap werk.

Keanu Reeves speelt als een zombie in deze film en dat is zeer waarschijnlijk niet alleen mij opgevallen. Ik kan niet zeggen of het hem expliciet gevraagd is om zo te acteren of dat hij simpelweg geen enkele energie en inspiratie had. Het komt in ieder geval totaal niet overtuigend over en zijn karakter vervalt heel snel op de achtergrond. Anthony Hopkins speelt een veel leukere rol dan Reeves. Van Helsing is uiteraard een iconisch karakter en Hopkins weet die rol goed in te vullen. Het is helaas wel een van zijn mindere rollen en dat valt snel genoeg op. Winona Ryder speelt een leuke rol en, dat moeten we denk ik allemaal toegeven, een pittige (en prachtige) vrouw. Ze weet zich goed staand te houden tussen al die acterende mannen en dat is noemenswaardig. Gary Oldman speelt uiteraard de sterren van de hemel als graaf Dracula. Zeer overtuigend zet hij de rol neer van een Roemeense prins die zowel een mens als een monster is. Deze film zet Oldman voor mij nog in een beter licht, ik heb hem altijd goed vinden acteren maar nu ben ik helemaal overtuigd. Het is prachtig om te zien hoe hij zowel een charismatische man als een moordlustige vampier kan spelen.

Dracula is een absolute klassieker die je gezien moet hebben. Je hoeft de film niet zozeer leuk te vinden om het te waarderen. Het begin vond ik persoonlijk erg saai en te theatraal en stopte mij bijna om de film af te zien. Deze film ligt niet helemaal in mijn straatje en ik kan niet zeggen dat ik bijzonder geïnteresseerd ben door de Dracula geschiedenis, maar ik kan zeker bevestigen dat het een stukje belangrijke cinemageschiedenis is. Francis Ford Coppola heeft de beste Dracula film gemaakt en dat is een bijzondere prestatie. Dracula is geen makkelijk onderwerp om te verfilmen en vergt lef en creativiteit. Coppola heeft een memorabele Dracula gecreëerd en zal daar hopelijk altijd voor herinnerd worden. MUST SEE.

Inmiddels toch wel een klassieker. Het verhaal is al vele malen verteld, echter de theatrale aanpak en sfeervolle setting is prachtig. Dan nog de cast, Oldman is voortreffelijk en Hopkins vermakelijk ondanks zijn overacting. Reeves laat misschien wel de slechtste acteerprestatie ooit zien, gelukkig is zijn rol niet belangrijk. De knappe make up, cameravoering en cinematografie maken het compleet.

avatar van rcuppen79
Zoveelste Dracula-film, die er visueel prachtig uitziet, maar inhoudelijk ietwat teleursteld. Voor een horrorfilm is de film nergens echt eng en de film wijkt behoorlijk af van het boek van Bram Stoker.

Het acteerwerk is behoorlijk wisselvallig. Gary Oldman speelt een vermakelijke Graaf Dracula en ook Cary Elwes, Sadie Frost, Richard E. Grant en Bill Campbell voldoen in hun rol. Winona Ryder en Keanu Reeves weten niet te overtuigen en Anthony Hopkins acteert behoorlijk overdreven als Dr. Van Helsing.

Visueel gezien misschien wel de mooiste Dracula-verfilming tot op heden, maar inhoudelijk gezien behoort ze zeker niet tot de beste verfilmingen van Bram Stoker's beroemde boek.

Dominootje
Wat moet dit geweldig zijn geweest in 1992 (:
En wat heeft iedereen toch tegen Reeves? Pity!
Oldman primaa! Hopkins brr..
Zelfs medelijden met Dracula op een punt.. uh?

avatar van kidDYNAMITE
Winona Ryder knippert met haar ogen op het begin terwijl ze dood is omdat ze schrikt als Gary Oldman op de grond valt van verdriet, zoiets zie je toch meteen ik weet niet waarom ze het niet opnieuw hebben uitgevoerd

avatar van RuudC
Hmm, dacht dat ik hier al wat over geschreven had...

Anyway, Van de drie bekendste draculaverfilmingen zou dit wel eens mijn favoriet kunnen worden. Vergis je niet, ik ben dol op de Hammer versie en die met Bela Lugosi heb ik nog altijd niet gezien, maar dit is werkelijk prachtmateriaal. Nosferatu laat ik maar even buiten beschouwing, want Francis Ford Coppola doet alles goed wat F.W. Murnau verkeerd doet. De opbouw is fantastisch, visueel is het om te smullen en het acteerwerk is in de meeste gevallen goed. Gelukkig draait het om Dracula en niet Jonathan Harker. Ook het erotische karakter wordt ten volle benut in dit gotische feestje. Het verhaal is bekend, maar de uitvoering is tot nu toe ongeëvenaard. Mooie, menselijke verfilming. Nu nog het boek lezen, haha.

avatar van des1
Wat mij betreft samen met The Godfather 1 Coppola's beste film. Hier wordt heerrrrlijk uitgehaald met diverse bijna barok aandoende scenes, bijna op het kitscherige af (bijv. Anthony Hopkins als Von Helsingen die zegt dat er nog wel ff flink gegeten moet worden voordat ze op vampierjacht gaan). Sexy Victoriaans ook. Tevens ronduit angstaanjagend. Alleen al Gary Oldman als de gevallen Defender Of the Faith tegen de Turken, die door de eeuwen heen over bovenmenselijke krachten is gaan beschikken omdat God 'm verlaten heeft (z'n geliefde heeft laten sterven).

avatar van baspls
"We've all become God's madmen, all of us."

Van alle verfilmingen van Dracula staat deze bekend als het meest trouw tegenover het boek. Niet alleen dat, ook de historische Vlad de spitser word erin betrokken.

Het acteerwerk is erg sterk. Gary Oldman is een erg sterke Dracula, heel anders dan de eerdere vertolkingen. Een accent en af en toe zelfs helemaal Roemeens, de wisselende gedaante klopt ook met het boek waar hij constant van gedaante verwisseld. Toch blijft mijn persoonlijk favoriete Dracula vertolking Christopher Lee. Anthony Hopkins was ook een prima Van Helsing, hier een excentrieke oude vampierjager wiens familie al eeuwen tegen Dracula vecht, af en toe spreekt hij met een soort accent wat naar ik vermoed Nederlands moet voorstellen. Keanu Reeves is een vrij bizarre keuze in de rol van Jonathan Harker, toch doet hij het best aardig. Britten hebben veel kritiek op zijn accent, mij viel dat minder op.

Het verhaal vond ik wel aardig al had die romantiek en erotica (ja, valt wel mee hoor) van mij niet zo gehoeven. Christopher Lee heeft in veel interviews verteld dat hij het een belediging vind voor Bram Stoker's boek dat de latere Hammer films een erotische toon hebben gekregen. Ik vind hier ook de romantiek een beetje ongepast. Ik moet zeggen dat het niet heel slecht was, de drama is goed en de emotionele kant aan het einde kan ik ergens wel waarderen. Toch vind ik dat een vampier, een duivel aldus Van Helsing, geen liefde kan voelen en Mina's liefde voor Dracula kan ik moeilijk begrijpen. Als ze echt een reïncarnatie van Elisabeta is wel natuurlijk. Maar ergens voelt het einde voor mij een beetje belachelijk, ik zie Dracula liever als het kwaad zelve en ik voelde niet zo voor het karakter. Maar wat ik het meest miste aan het einde was een confrontatie tussen Van Helsing en Dracula. Hopkins had van mij een veel grotere rol gemogen.

Dat gezegd hebbende moet ik zeggen dat deze film visueel fenomenaal is. Het special-effects team suggereerde dat ze alleen met CGI de vele schetsen die Coppola heeft laten maken konden verwezenlijken, Coppola ontsloeg het hele team en huurde een ander team in. De effecten zijn allemaal gedaan zoals ze dat vroeger hadden gedaan, om de film een mooi klassiek karakter te geven. Front-projection, Make-up, Grote Studio-sets en een boel schaalmodellen zijn gebruikt. Als je de behind-the-scenes beelden ziet raak je nog meer onder de indruk van de effecten. De beelden en cinematografie zijn ook uit stekend. Dracula's ogen in de lucht als Harker in de trein rijdt, een van de vele visuele knipoogjes. De muziek van Wojciech Kilar geeft de film een goede duistere sfeer mee en is lekker Gotisch.

Al met al een erg sterke horrorfilm van Coppola, op The Godfather na zijn beste werk tot nog toe. De prachtige beelden, special-effects, muziek en het goede acteerwerk maken dit tot een erg sterke en sfeervolle film. Een must-see voor liefhebbers van Gotische horror. Het verhaal heeft misschien een paar mankementen maar is zowel het meest trouw aan het boek en het meest historisch correct van alle verfilmingen. De Hammer-film met Lee en Cushing blijft toch wel erg sterk maar dit vind ik ook een erg goede film.

avatar van mikey
Herzien op de Flix. Coppola zocht maar een stijl voor zijn variant op de impaler. het werd de stijl van het GF2-Italiaans-powerdrama-theaterscene (over een Italiaanse immigrant en zijn brief over zijn mamma mia emotieloos bekeken door de Niro). Dit is 2 uur lang theaterspektakel geworden over verloren liefdes, toestanden, pijn en huiver. Wel prachtig gedaan met schaduwspel en andersoortige bijzondere effecten. Ryder was mjammie. En Oldman was hilarisch als bloeddorstige ouwe engerd. Veel kijklol. en kitsch.

avatar van de grunt
De 4K restauratie van Sony is echt verbluffend. Oude blu ray wordt redelijk weggeblazen. Wat ze toch allemaal kunnen heden ten dage.

Blu ray review: Bram Stoker's Dracula (1992) | Supreme Cinema Series | Sony Pictures

de grunt schreef:

Heb je die versie ook gezien dan?

avatar van de grunt
Nee dat niet, maar als je de stills vergelijkt zegt mij dit eigenlijk wel genoeg.

avatar van soom
Winona, ooh. Ik dacht dat Kim Boggs het summum was, maar dit overtreft alles. De glorietijd van Wino forever is duidelijk hier. Samen met een lookalike Johnny (ik dacht echt dat ik Johnny zag in Gary), vet ze alles aan. Ze levert een steengoede prestatie. Het is een feit dat ze zichzelf op alle fronten uitdaagt, waardoor het super is om te kijken naar haar. Ze zit opperbest in haar vel.

Anthony Hopkins, Keanu Reeves en de rest zijn wat mij betreft wel wat minder dan Johnny Gary en Winona. Die twee waren echt het beste en het meest overtuigend.

Niet zo goed als Twilight of Let the Right one in. Ergens, hoe meeslepend dit ook oogt, mist er gewoon net iets aan. Een bepaalde sprankeling. Het is net een flintertje te droog of wat dan ook.

avatar van Warp
Redelijke film, het acteerwerk was redelijk en het verhaal soms rommelig en onduidelijk. De sfeer en de soundtrack waren prima en er zaten wat zeer mooie scènes in.

avatar van LemonTweast
Na een paar jaar weer eens bekeken. Op Blu-Ray is deze film zeer goed te doen. Beeld en geluid waren prima naar mijn mening. De sfeer van de film is zeer goed en je komt er dus vrij gemakkelijk in. Het verhaal was soms wat onduidelijk, en het acteerwerk was af en toe wat aan de 'net-niet' kant. De muziek is tof en past perfect bij de donkere en grimmige sfeer van het 19e eeuwse Transsylvanië.

avatar van lagaiske
tattoobob schreef:

Heb je die versie ook gezien dan?

Zo'n 4K kan je dat afspelen met een ps4?