Dracula (1992)

Alternatieve titel: Bram Stoker's Dracula

Horror / Romantiek

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Gary Oldman, Winona Ryder en Anthony Hopkins

De jonge advocaat Harker krijgt de opdracht om een klant te bezoeken in Oost-Europa. Daar wordt hij gevangen gehouden door de graaf en vampier Dracula die afreist naar Londen, geobsedeerd door een foto van Harkers verloofde Mina. In Londen begint hij de jacht op Mina waarbij hij o.a. Mina's beste vriendin Lucy tot slachtoffer maakt. Lucy's vrienden slaan de handen ineen om deze vampier weg te jagen.

Aparte film in positieve zin. Ze hebben een ouderwetse en wat theatrale versie neer proberen te zetten waardoor je je helemaal in de tijd rond 1900 waant. Deze referentie naar de klassieke dracula films vind ik erg goed gekozen, omdat ze daarmee dicht bij het origineel zijn gebleven.
Zoals gezegd lijkt de film soms een beetje op een toneelstuk. Mede door de mooi decors en de overgangen tussen scenes.
De acteerprestaties waren ook goed. In het begin begon Keanu Reeves erg matig maar naar mate de film vorderde werd ook hij redelijk. Winona Ryder speelt ook erg overtuigend. Waarom zie ik niet meer van haar? Ze ligt een beetje in hetzelfde straatje als Keira Knightley.
Minpuntje vond ik dat de film wel erg braaf was. Van echt horror is nergens sprake. De romantiek speelt de boventoon. Aan de andere kant is dat misschien wel de kracht van de film.
Al met al een goede film!

avatar van Rosicky
Ik had een ouderwetse griezelfilm verwacht, maar in plaats daarvan kreeg ik een gothic/bloed festijn met veel lelijke special-effects en lelijke decors. Totaal niet wat ik ervan had verwacht. Hopkins en Oldman redden de boel nog een beetje, maar als geheel valt ie zwaar tegen. De scenes waarin Keanu Reeves voor het eerst het kasteel binnengaat zijn nog de beste in de film.

dominion
Mooie Romantiek/Horror.
Er zaten wel goeie effecten en hele mooie decors in.
Ik had niet verwacht dat het zo bloederig zou worden.
Alleen soms was het wel ingewikkeld en dan kon ik het niet helemaal volgen.
De kasteel was ook heel gaaf dus dat gedeelte vond ik ook heel spannend.
De overgangen waren ook super mooi gedaan.
En Hopkins was echt perfect voor de rol van Van Helsing.
Alleen soms was het onlogisch bijvoorbeel dat stukje waarDracula zijn hart wordt doorboord en dat is hij al dood en dan hakt zij toch nog zijn kop eraf.
Dus daarom een halfje eraf omdat het soms heel vaag was.

avatar van Nakkie13
Dat heeft met de legende te maken.
De staak door het hart en de kop moeten eraf voordat de vampier helemaal dood is. Anders kan hij weer herrijzen en zo.
Zeker van je zaak zijn!

avatar van Boeikens
Prachtig.

Leuk om af en toe nog eens een "oudere" film van de plank te halen en te herzien. Het was en het is nog steeds een uiterst sfeervol pareltje van een originele vampierfilm. Een romantische horror zoals Bram Stoker het had bedoeld. En uiteraard een prachtige spelende Hopkins en ook Oldman.

avatar van Joxxah
Een redelijk trouwe verfilming van Bram Stoker's klassieker, behalve dat in het boek er geen sprake is van een verhouding tussen de graaf en Mina, maar dat is Hollywood, en de bisocoopstoelen moeten gevuld worden.

De sfeer is heerlijk zwoel, en de bonte beelden maken het een feest voor het oog. Voor zover ik gehoord heb is het volledig in de studio opgenomen. Zou hierin niet een klein eerbetoon kunnen liggen aan de befaamde Hammer-studio's van weleer?

Het verhaal speelt zich af eind 19e eeuw. Een tijd van grote technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen. In de film zie je onder andere de cinematograaf, en nieuwe methoden voor het uitvoeren van bloedtransfusies. Daar tegenover staat het bovennatuurlijke. Zie de aanvankelijke terughoudendheid van Arthur Holmwood en Quincey Morris om te geloven aan bovennatuurlijke krachten, totdat ze er zelf mee geconfronteerd worden.
En dit terwijl er in diezelfde tijd juist een opleving was van de interesse in het occulte. Sceances werden gehouden, en benevelde dichters struinden kerkhoven af teneinde hun hang naar het macabere te bevredigen. Magier Aleister Crowly was ook een kind van deze tijd.

Prachtig zijn ook de verwijzingen naar erotiek door sekswellusteling Lucy Westenra, en de gewoonte van de elite in die tijd zich bezig te houden met geestverruimende middeltjes. Dracula: "Absint.. is ze aphrodisiac of ze soul..." Schitterend!

Al met al een fraai werkje, en ja, Reeves acteert als en hark met rheumatiek, maar hij is hier dan ook geen cyber-held maar een makelaarsbediende.

avatar van Butchers
Beste Dracula film. Ook mooie mix tussen horror en romantiek.

intezar
Zeer sfeervolle Dracula film die heel sterk begint, maar laatste halfuur is toch wel heel teleurstellend. Ach ja, Coppola had zijn magie al na de jaren 70 snel kwijt, dus het is al een prestatie dat hij nog wat fatsoenlijks geleverd heeft. Zijn enige goede film van de afgelopen 20/30 jaartjes ofzo.

Waarom is deze op MM niet te vinden onder Bram Stoker's Dracula, de volledige filmtitel?

Ik ben geen fan van draculafilms maar deze is mooi en sfeervol.

avatar van psycholamp
SunChaser schreef:

Is ie wel...

bobbydigital01
eerste film voor mij met 5 sterren,beste rol gary oldman ooit jaaaaaa dit is DE dracula film onder de dracula films,heel vaak gezien blijft supervet

Ook voor mij is dit de utlieme Dracula verfilming. Trouw aan het boek van Bram Stoker en een mooie mix van een liefdesdrama en klassieke horrorfilm. De vormgeving is werkelijk fenomenaal. Francis Ford Coppola combineert hierbij een aantal verschillende filmtechnieken. Er is veel aandacht geschonken aan kostuums, make-up en decors, en die zien er dan ook mooi uit. Keanu Reeves is een beetje misplaatst en acteert nogal houterig, maar dit wordt meer dan goed gemaakt door de bezielde rol van Anthony Hopkins.

avatar van Kjelle
Mooie film, deze trekt je volledig in de 19de eeuwse tijd.

'Ook voor mij is dit de utlieme Dracula verfilming. Trouw aan het boek van Bram Stoker '
Daar heb je gelijk in.

Een mooie mix tussen liefde en 'horror'.
Keanu Reeves acteert niet op zijn best.

avatar van sofripa
Super Dracula verfilming. Alles in een heerlijk vette barocce stijl. Oldman speelt met hart (nou ja) en ziel en soms goed dreigend. Reeves krijgt een prijs voor het best nadoen van een houten plank. Boeit niet. Lekker zwaarmoedig vermaak. 4 sterren is op zijn plaats.

De film vloog voorbij. Ik wil meeeer!!!

avatar van Al DeNiro
Blade, Underworld, From Dusk Till Dawn en Twilight zijn allemaal goede vampieren-films, maar deze van Stroker/Copolla blijft toch dé ultieme vampierenfilm met prachtige decors die de 18e eeuw moet voorstellen en veel sfeer, horror, romantiek.

De muziek is ook geweldig en sublieme rollen van Gary Oldman als Graaf Dracula en Anthony Hopkins als Abraham Van Helsing.

avatar van Al DeNiro
Al DeNiro schreef:

19e eeuw bedoel ik....

avatar van Zandadder
Deze sfeervolle film zag ik een paar weken geleden op tv, maar blijf sindsdien met plezier aan de film terugdenken. Ik doe er een halfje bij.

avatar van Willy Wartaal
Deed me af en toe denken aan Brazil in sommige scenes, leuke film, mooie decors en aankleding.

avatar van shimahero
donkere romantiek, eerder dan horror. Mooie beelden, muziek en sfeer en een goeie oldman

YouTube - Bram Stoker's Dracula MV - Dark Waltz

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Orgastisch likkend.

Mooi vormgegeven horrorfilm die tegen het einde niet geheel overeind blijft. Het is met name Oldman die een prachtige Dracula neerzet die, orgastisch likkend aan Reeves zijn scheermes, veel indruk maakt. Ook de prachtige decors dragen bij aan dit uiterst sfeervolle en romantische griezelwerkje.

Zeer goed.

movie-edje
erg overdreven opwindingen van het vrouwlijk schoon.

vond het niet echt horror, maar een drama ook weer niet.
beetje irritant vond ik het.

niet mijn favoriete vampieren verhaal!

avatar van PEN15
Prachtige beelden, mooi verfilmd. Ook moeilijk om mijn aandacht erbij te houden en ik voel me op momenten toch ontevreden. Omdat hij wat aan de lange kant is heb ik hem ooit lang geleden gestaakt op het moment dat Van Helsing die bloedtransfusie gaat doen. Vandaag heb ik het dan uiteindelijk af kunnen ronden. Ben blij dat ik het gedaan heb, maar toch is het zo'n typische eens-maar-nooit-weer film en blijf het bij een 3.5* houden.

Wat ik er verder zeker over kwijt wil is hoe ze vroeger in hemelsnaam al die video games op deze film konden baseren. Al die home computer en game console uitvoeringen die alleen maar gingen over Jonathan Harker met een mesje (???). Kun je nagaan wat ze al niet verzinnen om maar te kunnen meeliften op een grote bioscoopfilm.

avatar van mnrk
She lives beyond the grace of God, a wanderer in the outer darkness. She is "vampyr", "nosferatu". These creatures do not die like the bee after the first sting, but instead grow strong and become immortal once infected by another nosferatu. So, my friends we fight not one beast but legions that go on age after age after age, feeding on the blood of the living.

Een uitstekende verfilming door FFC....

Het verhaal is in orde en wordt op een prima manier verteld/gebracht...mede door de mooie aankleding,settings/decors krijgt deze film de juiste sfeer...dit komt de gehele film zeker ten goede.

Gary Oldman als Dracula was echt top,hij zet deze zeer goed neer en natuurlijk is Anthony Hopkins als Van Helsing ook op zijn plek....

Dit allemaal voorzien van een prima soundtrack door Wojciech Kilar

edje555
persoonlijk vind ik Dracula niet mijn favoriete vampieren verhaal-film!

de kostuums en de beelden krikt deze film omhoog, maar daarmee red het totaal plaatje niet, want persoonlijk vind ik de karakters erg leeg, en stijfjes,

Dracula heeft mooie plaatjes maar geen inhoud!

avatar van shimahero
Mooie sfeerrijke film en oldman is een van mijn favoriete acteurs. Ook prachtige muziek

avatar van tattoobob
In mijn idee de beste rol die Gary Oldman ooit in zijn cariere heb neergezet...
Nu 20 jaar later maakt deze film nog steeds indruk op mij!!!
Een van de vele beste films ooit gemaakt de muziek draagt zeker z,n steentje bij aan deze film.

avatar van tattoobob
Zet de soundtrack maar eens aan van deze film met het licht uit!!!!!!!!!!!!!!

't zal wel aan mij liggen maar ik schakelde halverwege pas in en viel even later in slaap. Vlak voor het einde dus maar afgezet.