Dracula (1992)

Alternatieve titel: Bram Stoker's Dracula

Horror / Romantiek

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Gary Oldman, Winona Ryder en Anthony Hopkins

De jonge advocaat Harker krijgt de opdracht om een klant te bezoeken in Oost-Europa. Daar wordt hij gevangen gehouden door de graaf en vampier Dracula die afreist naar Londen, geobsedeerd door een foto van Harkers verloofde Mina. In Londen begint hij de jacht op Mina waarbij hij o.a. Mina's beste vriendin Lucy tot slachtoffer maakt. Lucy's vrienden slaan de handen ineen om deze vampier weg te jagen.

neo (crew)
ik verwachtte veel van deze film,maar hij bleek tegen te vallen.de film is erg saai.de film is wel goed geregisseerd door coppola en de cast is indrukwekkend.

avatar van You_bastard
De film had een hele goede sfeer dat donkere en kwade in elke schaduw vooral met de muziek van de film. Maar ik had inderdaad wat meer verwacht, misschien wat meer bodycounts of nog meer schokkende beelden. Jammer want anders zou het een echte dracula klassieker worden van de 20e eeuw.

Heel erg duister sfeertje, en een geweldige Gary Oldman.

***1/2

Beetje saai verhaal maar de voortreffelijke cast en regie maakt veel goed. 3,5*

avatar van petey
Zitten een paar waanzinnig mooie shots in, maar ik vond te film over het geheel tegenvallen. Vooral keanu acteert of hij de staak is.

Vooral keanu acteert of hij de staak is.

Keanu acteert ALTIJD of hij de staak is ... (wat dat ook precies betekent)

avatar van Goodfella
Keanu acteert ALTIJD of hij de staak is ... (wat dat ook precies betekent)

Houterig?

avatar van petey
Bing bing bing, we have a winner.

avatar van Sparkle
Op alles werd gelet: decor, acteerprestaties, effecten, kostuums, muziek, verhaal etc maar voor horror zat er wel heel weinig spanning in.

avatar van Mirandak
Fantastische film .....maarja 1 minpuntje Keanu reeves

avatar van jay73
Ik had er niet veel van verwacht, want met Dracula en Frankenstein en weerwolven e.d. heb ik niet zo veel. Maar mij viel de film juist weer erg mee: 3,5*

avatar van Jordy
Ziet er mooi uit, vond het een gewaagde film, maar vond er helaas verder weinig aan. Houterige accenten van Reeves en Ryder, niet spannend... jammer

Prachtig!!!!! Lekker donkere, creepy film met een beetje actie en romantiek erdoor... Vrij wazig personage van Anthony Hopkins (Van Helsing), volgens mij was die man zelf niet helemaal goed bij zn hoofd... (ik bedoel dus van Helsing, niet Hopkins) En Gary Oldman was helemaal ge-wel-dig!!!!! (leeft zich echt heel goed in)

Slechts geacteerde film van Coppola.

Heeft Coppola films gemaakt waarin hij meer deed dan 'slechts acteren'?

avatar van JoeHallenbeck
Tja, ik moet wel toegeven dat het me nog steeds een raadsel is waarom Reeves in deze film speelde. Zijn rol van Harker (toch niet de onbelangrijkste rol) werkte toch onbewust op m'n lachspieren. Ik zat steeds te wachten op het moment dat ie Dude! zou gaan zeggen.

cornelis schreef:

Heeft Coppola films gemaakt waarin hij meer deed dan 'slechts acteren'?

Ach, het is "slechts" weer een opmerking van Jos 2

JoeHallenbeck schreef:

lol
Die Keanu blijft toch echt wel één vd allerslechtste acteurs.

avatar van Stephan
Hoewel op het acteren van Keanu een hoop is aan te merken, doet het niets af aan het feit dat dit in mijn ogen één van de meest imponerende visuele films is die ik ken.
Zelfs de misser van de wisselende Voice Overs, waardoor je eigenlijk niet weet over wie het verhaal nu wordt verteld, is slechts bijzaak (Dracula... om hem gaat het, en zijn verhaal is mooi en ontroerend verteld)

Van wat ik uit de 'commentary-track' van mijn LD heb opgemaakt is dat alle visuele effecten 'in de camera' zijn gemaakt en niet digitaal bewerkt.
Gary Oldman is fenomenaal, Winona Ryder is nooit meer zo sensueel geweest en de muziek is zo onheilspellend en krachtig dat ik deze film een mijlpaal vind in mijn filmgeschiedenis.

Stephan schreef:
Hoewel op het acteren van Keanu een hoop is aan te merken,

En van alle andere acteurs...

Visueel is de film bijkans geniaal.

Gary Oldman is fenomenaal

Zeer oneens. De man heeft de erotische uitstraling van een vaatdoek en trekt het geheel niet. Het beste voorbeeld is zijn sterfmoment. Uitermate zwak gespeeld.

Interview with the Vampire ook gezien Stephan ? Ook visueel een genot om naar te kijken en bovendien wel met goede acteerprestaties. Ik heb Dracula overigens niet gezien.

avatar van Armin
Jos 2, waarom moet jij je mening altijd zo opdringen ? Je had toch al gereageerd?
Je hoeft toch niet nog extra te reageren op een mening van een ander (Stephan), alsof je jouw mening moet verantwoorden.

Precies, straks krijgen we nog een inhoudelijke discussie met argumenten over details....

avatar van Armin
Ach Cornelis, je hebt natuurlijk gelijk, maar Jos2 werkt op de een of andere manier vaak op mijn zenuwen. Is natuurlijk mijn probleem. Misschien moet ik eens een pilsje met hem drinken bij de volgende meeting.

That's the spirit!

avatar van Stephan
kappeuter schreef:

Ook een prima film met de beste Cruise die ik ooit gezien heb! Ga meteen een 4,5 geven!

avatar van Macmanus
In Magnolia vind ik Cruise beter

zeker Mac! Magnolia was één van Cruise' beste rollen. In Interview ook zeker niet slecht.

Vond Dracula (Bram Stoker's Dracula) ook een prima film... heerlijke sfeer met mooie beelden... en zo slecht was het acteerwerk ook niet eens...

Horror op top niveau. Al 8 keer gezien. Een streling voor het oog. 5 sterren!

Wat een prachtige film. Ik heb 'm net op dvd gekocht. Iedereen denkt altijd bij de naam Dracula aan een wrede man, maar bij deze film krijg je ook sympathie voor hem.

De visuele effecten in deze film zijn prachtig en geven de film een beetje een duister effect. Soms lekker spooky sfeertje net als in Sleepy Hollow. Mensen die beweren dat de film saai is geefik ongelijk. Ik vond de film juist verre van saai, als je tenminste geinteresserd bent in het romantische verhaal erachter en niet op zoek bent naar bloedige scenes.