Dracula (1992)

Alternatieve titel: Bram Stoker's Dracula

Horror / Romantiek

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Gary Oldman, Winona Ryder en Anthony Hopkins

De jonge advocaat Harker krijgt de opdracht om een klant te bezoeken in Oost-Europa. Daar wordt hij gevangen gehouden door de graaf en vampier Dracula die afreist naar Londen, geobsedeerd door een foto van Harkers verloofde Mina. In Londen begint hij de jacht op Mina waarbij hij o.a. Mina's beste vriendin Lucy tot slachtoffer maakt. Lucy's vrienden slaan de handen ineen om deze vampier weg te jagen.

avatar van Vinokourov
Misschien was ik niet echt in de stemming, maar ik vond dit nogal een tegenvaller. Vooral Keanu Reeves was bijzonder matig. Ik heb daarbij nou al meerdere Dracula's gezien maar de genialiteit van dat verhaaltje snap ik nooit.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Ik had een goede horror film verwacht maar ik krijg een zwak afkooksel van één of ander fantasiefilmpje voorgeschoteld....
De mooie muziek red de film in mijn insziens....

avatar van Norma
Een beetje tussen kunst en kitch, deze Dracula. Burton-achtige tafereeltjes met koetsjes en duistere landhuizen, (erg leuk gedaan ook hoe de man geen spiegelbeeld heeft) maar ook veel bloed, gegil en gekreun wat voor mij toch weer een beetje afdeed aan de sprookjesachtige romantiek. Nou is het natuurlijk ook een horror, maar de bizarre verschijningen van Oldman werkten me eerder op de lachspieren dan dat ze in de categorie "eng" vallen.
Geen meesterwerk, wel leuk entertainment.

avatar van DiDa
Ik had deze film nog nooit gezien en heb hem gisteren een kans gegeven. Ik vond het een prachtige film. Coppola heeft als sterkste troef de sfeer en de decors. Het verhaal is verder gewoon simpel. Maar mede door de sfeer die gecreeerd wordt blijft het verhaal boeien en vormt een goede opbouw.

Verder wordt er goed geacteerd en dan vooral Oldman en Ryder. De enige die in mijn ogen niets te zoeken heeft in deze film is Keanu Reeves. Zijn rol doet je helemaal niets en je voelt ook niet echt de liefde tussen Ryder en Reeves. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk hoopt dat Ryder met Oldman meegaat om van die slome Reeves af te zijn. Een gevoel dat mij tijdens de film meerdere malen bekroop. Desondanks toch een spannende film.

Bij Dracula dacht ik altijd gelijk aan horror, bloed en vampiers. Maar deze film (ik heb het boek niet gelezen) laat zien dat er zoveel meer is rond deze mythische graaf Dracula (in de film geweldig uitgesproken door Oldman: "Drrrrracuula").

Coppola levert geen meesterwerk af maar komt hierbij zeer dicht in de buurt. 4.5 ster

Blarown
leuk filmpje voor even tussendoor,
voor 2,50 gekocht..

avatar van Filmkriebel
Barokke verfilming die het dichtst Bram Stokers boek benadert. Coppola's Dracula is een tragedie (hoe kan je geen medelijden krijgen met dat wezen?), waar de vampier eeuwig blijft leven met zijn haat en verdriet en op jacht gaat naar de reincarnatie van zijn overleden geliefde, wat Dracula een erg menselijke dimensie gaf waar ik wel van hield . Het verhaal was best interessant, in een zeer artistieke en sfeervolle visuele stijl waar Coppola erotische opera gebruikt om de vleselijke aantrekkingskracht en onverzadigbare bloeddorst van de vampier in beeld te brengen. Vooral in de eerste helft was ik sterk onder de indruk van de manier waarop schaduwen gemanipuleerd werden in Dracula's kasteel.

Het goede acteerwerk kwam vooral van het samenspel Ryder en Oldman. Hopkins en vooral Keanu Reeves voelden vooral aan als minder interessante bijrollen, zoals ook andere users dat ervaarden. Toch is dit één van de beste Dracula-films.

erik1677
Een waar meesterwerk.
de beste draculaverfilming ooit in mijn opinie.
geweldig acteerwerk van athony hopkins en gary oldman.
tja kan deze film keer op keer zien.

avatar van killer13
een echte klassieker. prachtig decor, goede acteurs (vooral gary oldman) en een goed verhaal! hoewel de film niet echt eng is, vind ik het toch een heel goede vampierfilm. vooral gary oldman als dracula steelt de show! vooral als hij aan dat bebloede scheermes likt en daarna op het wolvengehuil zegt : listen to them, the children of the night!

Nancy1980
prachtige film.

avatar van Malibu Stacy
erik1677 schreef:
Een waar meesterwerk.
de beste draculaverfilming ooit in mijn opinie.
geweldig acteerwerk van athony hopkins en gary oldman.
tja kan deze film keer op keer zien.

Helemaal mee eens!

avatar van royalfox
Prachtige verfilming van het verhaal. De begin scène is prachtig gedaan. acteer werk is goed gedaan, alleen ik ergerde me zo nu en dan aan Winona Ryder en Keanu Reeves. De muziek is prachtig en de film is af en toe ook lekker eng. vooral de stukjes in het kasteel. Waarbij de schaduw van Dracula onduidelijk van plaats veranderd. Daarnaast komt de vampier Dracula zelf eng over

4* voor deze film, vond hem vroeger, toen ik de film voor het eerst zag de engste film die ik ooit zag

avatar van AGE-411
wo 2 juni om 22.25 op 2BE

Altijd een van de betere Dracula-verfilmingen gevonden deze versie van Francis Ford Coppola.
Met een uitstekende Gary Oldman en Anthony Hopkins, maar een toch iets mindere Keanu Reeves en Winona Ryder.
Bijzonder goede special effects in deze film, die niet met computer zijn gemaakt !!
Echt een film voor de horror-liefhebbers.

avatar van coopo
Gary Oldman speelt echt fantastisch in deze film. Hopkins speelt altijd degelijk en goed en Reeves valt inderdaad een beetje tegen, misschien ook omdat dit een van zijn eerste grote films is. voor de rest vind ik het verhaal redelijk overeenkomen met het boek, en de setting is prima!

avatar van Vladdrac
Ik ben altijd gek geweest op duistere films en dan met name films over vampieren, waarom, daar ben ik nog steeds niet achter.

Maar dit is echt de beste vampieren film ooit gemaakt, ook zit er een erotisch tintje aan. Gary Oldman speelt echt super goed in deze film.
De kostuums zijn ook ontzettend mooi.

Een aanrader voor iedereen die van dit genre houdt!

avatar van bjerik76
Blijft een goede film.
Nu ik hem na jaaaren weer eens heb gezien merk je wel dat hij verouderd is en wat langdradig. vroeger vond ik m mega spannend, en op de dvd doos staat ook al leeftijdskeuring 12jr...
Blijkbaar is er dus idd veel gore bijgekomen dat dit voor beginnelingen is geworden

Hoe dan ook, kleding, decors en bepaalde scenes zijn onvergetelijk en klassiek, idem dat beruchte lachje van graaf dracule

avatar van kelly79
Gary Oldman is Dracula....! Wellicht de allerbeste acteur die er is.

avatar van Sh0cK
Wat een pareltje dit. Snap niet waarom ik zo lang gewacht heb met het bekijken hiervan. Sowieso een must-see voor elke vampier en zelfs elke horror liefhebber.

avatar van HP*metal
zo een mooie film , ben blij dat ik de special edition er van gekocht heb , geweldige muziek ook ! staat toch wel in de top 10 van vampieren films voor mij

avatar van Zibaru
Erg mooi einde, en de muziek was ook top, alleen soms erg langdradig en ik vond het moeilijk om exact te volgen,

deze film ademt echt de gothic sfeer uit die zo geweldig is.
dit is een perfecte adaptatie van een boekverfilming.
En francis Ford Coppola is gewoon een meesterlijke regisseur

avatar van Number23
Moet deze film snel weer eens zien, want was harstikke goed volgens mijn vroegere herinneringen haha

NightSpirit
Naar mijn idee, de beste verfilming van Dracula. Ga hem vanavond zeker kijken op televisie. Prachtige rol van Gary Oldman.

ik moest deze film kijken voor mn profielwerkstuk, en hoewel het wel een goede film was, was het ook nogal 'over-the-top' en schoot het zo nu en dan ook behoorlijk uit...

Een meesterlijke film die ik eens op video had maar nu toch wel erg graag als schijfje wil nuttigen.
Het mooiste, maar dan ook het crèmmetje de la crèmmetje vind ik toch wel dat dit een Draculverfilming is die alles heeft behalve clichés. Het is niet griezelig, nee, het is een roman-drama met de aspecten van een 'doorsnee'- vampier.
En de mystieke sfeer is eigenlijk als een koude maar geborgen zucht die warme gevoelens oproepen, zelfs voor Dracul.
Was 5* en bl;ijft 5*.
Vanavond op televisie. Ik weet niet. Begin traumatische neuropilepsies te krijgen van de reclames bij vooral de goede films.
Maar wie weet kom ik 'm snel tegen op DVD, zou wel een feestje zijn.

Het aller, aller engste vond ik Bram Stoker's boek "Dracula". Ik las het toen ik pas alleen woonde in een huisje in een doodlopende steeg. Ik las het voor het slapen gaan. Als ik het licht uitgedaan had was dat na 10 minuten weer aan omdat ik een vreemde lucht meende te ruiken die Stoker zo goed (vond ik toen dus) beschreef! De bedompte lucht van Dracula......brrrrrrr.....

Laatst "Interview with the Vampire" weer herzien. Vind ik nog steeds fantastisch! Deze lang niet gezien, kan me ook niet veel meer herinneren behalve dan dat Gary Oldman heel goed was en Wynona Ryder en Keanu Reeves heel saai waren. Maar weer eens kijken dan......

28 oktober, 2010, 2.25 uur

Eerst maar stoppen met de vergelijking met "Interview with the Vampire" die ik beslist nog een keer ga zien en niets met deze film gemeen heeft. En al helemaal niet met Bram Stoker's boek dat ik wel weer eens wil herlezen na al die jaren.

Ik vond de film er prachtig uitzien maar nogal geëxalteerd en ook gedateerd. De eerste helft was nog wel te pruimen door het spel van Gary Oldman en Sadie Frost als "lucious Lucy" (verrassend!!). Ergens vaag in mijn herinnering dacht ik dat ook de andere twee keer dat ik de film in de jaren 90 zag dezelfde mening was toegedaan..
Ach, ik heb me wel vermaakt met dit spektakel. Hoewel Oldman goed acteerde waren het toch zijn bekende maniertjes die hem redde. Een romantisch horror drama dat me wel vermaakte op de late avond. Entertainment zoals iemand anders ook al zei maar wel met kwaliteit......

Ach, vergeet ik bijna nog te melden dat ik het leuk vond om Tom Waits als Renfield en de mooie Monica Belluci als een van de vampieren hoeren te zien op duiken. Was ik helemaal vergeten!

avatar van Nakkie13
Net gezien dus.

Hij was wel ok, beetje gedateerd soms, maar daar was overheen te kijken.

Vooral Gary Oldman is fantastisch met zijn mimiek en rare trekjes ( wat ook heel duidelijk is in Léon ).

Heb hem duidelijk niet helemaal aandachtig gevolgd want het einde voelde voor mij een beetje half. De thematiek door de film heen met lust en liefde kwam dus voor mij op het eind niet helemaal goed uit de verf.

Al met al toch een toffe film.

PS: Las net trouwens dat de schreeuw op het begin als Dracula het zwaard in het kruis steekt niet ingeschreeuwd is door Oldman maar door de zanger van The Cramps. Dat zijn nog eens leuke weetjes

Nakkie13 schreef:

Ja zeker een leuk "weetje", Bedankt!

Lux Interior is in februari 2009 overleden aan hart problemen. Ooit lang geleden heb ik The Cramps nog eens mogen zien optreden. Goh, ik had zeker beter opgelet als ik had geweten dat hij het was.......RIP.

avatar van John Lee Hooker
Had er ietsjes meer van verwacht, maar bon.

Mooie verzorgde film met veel sfeer. Ook al is het verhaal eigenlijk maar mager, kleding, decors en de muziek maken veel goed.
Acteerwerk vond ik oké.

Nog wat mooie overgangen aangetroffen tussen scénes:
- Van de wond in de nek, twee gaatjes, naar de ogen van de wolf
- De maan verdwijnt achter een brief
- Van een oog naar een lens of dop van iets
- Van een vliegend hoofd naar het gerecht op tafel
- Van de vuurcirkel naar de zon

Verder vond ik het bloed in dat bekertje wat die ene kerel moest afstaan er erg nep uit zien.

En ik vond deze wel droog: 'Er zit geen leven in dit lichaam', terwijl ze op het bed zaten.

Vond het vooral veel charme hebben, inhoudelijk niet bijzonder.

avatar van wibro
Toen ik deze film voor de eerste keer zag was ik zeer enthousiast maar vannacht na herziening is van dat enthousiasme niet veel meer overgebleven. De film kon mij geen moment meer boeien. Waarschijnlijk komt dat omdat vampierfilms mij nu eenmaal niet meer aanspreken. We zijn al te veel doodgegooid met dit soort horrorfilms. Ik vind het nu allemaal maar 'boring'. Ik was in ieder geval blij dat de film afgelopen was want ik moest alle moeite doen om niet in slaap te vallen.
In waardering maakt deze film voor mij daarom ook een flinke duikeling. Van 4,5* naar 3,0* hoewel een nog lagere waardering misschien beter op zijn plaats geweest was.