• 11.464 nieuwsartikelen
  • 9.040.490 stemmen

Vanishing on 7th Street (2010)

Horror / Mystery | 92 minuten

Genre: Horror / Mystery

Alternatieve titel: The Vanishing

Geregisseerd door: Brad Anderson

Met onder meer: Thandiwe Newton, Hayden Christensen en John Leguizamo

Gesproken taal: Engels

Plot Vanishing on 7th Street

"Stay in the light."

Door een mysterieuze en globale zonsverduistering verdwijnen ontelbare bevolkingsgroepen van de aardbodem waarbij alleen hun kleding en bezittingen achterblijven. Een handjevol overlevenden, een verslaggever (Hayden Christensen), een fysiotherapeut (Thandie Newton) en een filmoperateur(John Leguizamo), zitten gezamenlijk in een zwak verlichte bar op 7th Street. Ze moeten de handen inéén slaan in een poging de strijd aan te gaan tegen de apocalyptische verschrikkingen. Als de duisternis langzaam intreedt realiseren ze zich dat ze misschien wel de laatste mensen op aarde zijn.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Mwoa, ik vond het niet zo'n hele slechte film maar het is ook weer niet één van de spannendste films die ik heb gezien. Het mysterie gedeelte komt wel goed over. De wezens komen best creepy over en geven je een benauwd gevoel. Toch zat ik aan de andere kant ook niet echt op het puntje van mijn stoel. Daarvoor was er wat te weinig spanningsopbouw en komen er niet genoeg spannende effecten naar voren.

Misschien was de film wat spannender geweest als men wat meer op de wezens zelf waren ingegaan. Dat weet ik niet zeker maar zo'n gevoel heb ik erbij. Er mist gewoon iets. Toch is dit al met al een redelijke film om te bekijken.

avatar van wibro

wibro

Gezien de zeer negatieve reacties verwachtte ik van deze film helemaal niks maar achteraf viel het allemaal nog best mee. Aan de fotografie, kleurengebruik etc viel niets op aan te merken. Het acteerwerk vond ik daarentegen niet zo bijzonder en dat alles zich bijna in een ruimte afspeelde maakte de film enigszins langdradig. Wat wel werkte waren de bewegende schaduwen waar een enorme dreiging van uitging en voor mij dus zeer effectief waren. Dat de film eindigde zonder dat er nader iets uitgelegd werd vond ik absoluut niet storend. De korte zin "I exist" die James in de kerk uitsprak zegt mij voldoende. Als je filosofisch ingesteld bent dan kun je voor je zelf wel een verklaring geven voor het mysterie. Ik had er dus geen moeite mee.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

een tijdje geleden gehuurd,was wel aardig.

kwam hem vandaag weer ergens tegen,nix van bijgebleven.

iets met schaduw ofzo en uiteraard verdwijnen.

niet al te bijster.

avatar van Shiirley

Shiirley

92 minuten van mijn leven verspeeld... ik had heel wat van deze film verwacht maar hij viel echt tegen . Hij werd later zelfs irritant en er waren best wel wat fouten.

avatar van jex

jex

Vermakkelijk, vergelijkbaar met The Happening maar helaas net als laatstgenoemde film, geen duidelijke uitleg waarom het gebeurd en nogal onlogische verklaring over hoe ze te kort komen aan batterijen, ik bedoel als niemand er meer is en je hebt licht nodig, ga alle supermarkent af en pak alle batterijen en zaklampen dat je maar pakken kan.. En zo waren er nog meer dingen.

avatar van dammit

dammit

Deze film nu 2 keer gezien en ik moet zeggen dat ik het aan de ene kant wel een goede film vind, maar aan de andere kant ook weer niet zo.

Het eerste wat in me op kwam was, waarom is er ineens een verduistering en waar ga je heen als je gepakt word? Dat klinkt heel dom, maar dan had ik wel een beter beeld gehad van de film, ik vond het nu maar rommelig overkomen.

Ik vond het idee van schaduwen wel leuk bedacht, maar het was gewoon net niet spannend genoeg. Ook omdat ze maar met 4 personen over waren moesten ze heletijd in die irritante bar blijven. Als er meer mensen geweest waren konden ze bijv op onderzoek uitgaan, waardoor er elke keer iets nieuws gebeurt, ik had die bar na 10 minuten wel weer gezien.

het einde vond ik ook niet echt bepaald goed. Het leek een beetje alsof ze het snel wouden afwerken.

Al bij al tis niet super slecht, maar er had veel meer in kunnen zitten. jammer

avatar van DeDennis

DeDennis

Erg saaie film, heel de film zitten wachten van wanneer gaat er nu iets gebeuren.

avatar van ibendb

ibendb

Verrassend goed.

Deze film heeft echt een veel te laag gemiddelde hier. Dankzij deze lage score verwachtte ik natuurlijk een slechte film. Maar Vanishing on 7th Street heeft me aangenaam verrast. Tuurlijk, het verhaal is niet origineel en de spanning is nooit echt aanwezig. Toch weet de film te boeien en heeft hij een aantal leuke scènes. Het einde is dan wel weer redelijk. Ik had liever een afgerond eind gezien.

De personages waren best leuk. Er waren er maar vier, dus het bleef simpel. Voor elk personage krijg je een bepaalde sympathie, wat ik erg goed vind. De acties waren, niet zoals in de recentere griezelfilms, best te begrijpen. Sterker nog, ik zou hetzelfde doen.

Over het acteerwerk valt echt niks op aan te merken. Iedereen speelt zijn rol erg goed. Vooral Thandie Newton en John Leguizamo vond ik erg overtuigend. Dat kind die James speelt vond ik wat minder, maar het kon nog door de beugel.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Sfeervol en bij vlagen best onderhoudend, maar het bezwijkt onder zijn eigen pretenties. Daarnaast is de balans een beetje zoek tussen karakterontwikkeling en suspense. Veel onnodig gepraat dat weinig toevoegt aan de film in zijn geheel.

avatar van Triple G

Triple G

Met gemengde gevoelens. Idee is leuk en aantrekkelijk. De uitwerking twijfelachtig.

Direct is daar de actie voordat ik goed en wel iets van de personages weet en dat wordt ook niet veel beter. De wereld verdwijnt en men praat op dat moment niet over oorzaken, redenen en het feit dat alleen het lichaam verdwijnt. Pas rijkelijk laat in de film gaat men zich zoals het lijkt iets van dit soort vragen stellen.

Uiteindelijk wordt ook niets duidelijk zij het dat er wel iets bij te verzinnen is. Is dan ook niet zo'n drama. Maar zo blijft de film over het geheel genomen me iets te vaag.

avatar van black swallow

black swallow

overbodige film die verder geen kwaad kan

avatar van kalehein

kalehein

De aarde verduisterd, iedere dag iets eerder en iedere dag wat langer...

Waarom?

Wat zijn de schaduwen en waar komen ze vandaan?

Waar gaan de mensen heen?

Dat zijn de vragen die je jezelf zult stellen. Helaas weet ik het antwoord niet.

Het idee is inderdaad best goed, alleen de uitwerking mist zijn doel.

Neemt niet weg dat de film goed in elkaar steekt en iets misterieus heeft. De spanning wordt netjes opgebouwd en de schaduwen hebben toch een zeker beangstigend iets.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

De regisseur van The Machinist en Transsiberian gaat nu eens de horrorkant op.

Detroit is de plaats van lome Bluesmuziek en donkere Deephousemuziek, dus wat dat betreft kwa sfeer die zo'n stadje gecreëerd krijgt ook een prima achtergrond voor een horrorfilm... en waarover dit keer: Gewoonweg over de duisternis. Een stroomuitval heeft Detroit in zijn greep en het lijkt erop alsof de duisternis een eigen leven is gaan lijden en de mensen spoorloos doet verdwijnen en alleen het licht is een veilige plek. Best wel een geinig onderwerpje. Het begin van deze film wanneer we kennismaken met Luke (Hayden Christenen, lijkt wel precies op dat van 28 days later. De straten zijn helemaal verlaten, verderop stort een vliegtuig neer en de pleuris breekt helemaal uit wanneer de nacht valt en hij zich voor de duisternis moet verschuilen in een groezelige bluescafe, samen met een jongen, een moeder en een therapeut.

En ja, zo krijgen we een best wel gelikte psychologische thriller voorgeschoteld vermomt als een apocalyptische horrorfilm, waarin de crew probeert te overleven tegen de duisternis, wat voor een paar erg spannende momenten gerant staat. Wat acteerwerk betreft: ik vond dat Christenen nog wel bijzonder weinig emotie uitstraalde in vergelijking met de rest. Hij acteert erbij alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. De rest (en dan met name dat jongetje en die wanhopige moeder die haar zoon kwijt is) vond ik daarentegen wel weer behoorlijk overtreffend.

Niet echt in het rijtje van The Machinist en Transsiberian, maar wel een prima film van Anderson.

scorsese

• 11910 berichten

Tegenvallende film waarin een groepje overlevenden zich zich schuilhoudt in een bar terwijl de rest van de wereld in duisternis is gehuld. Een mysterieus verhaal dat ook te mysterieus blijft. Geen enkele verklaring of iets dergelijks. Matig uitgewerkte personages en ook langdradig. Wel is het één en ander nog redelijk sfeervol in beeld gebracht, en daar is dan ook alles wel mee gezegd.

avatar van duffs

duffs

de duisternis werk goed in de film het blijft daardoor spannend en de cast is ook best te pruimen al heb ik het niet zo op John Leguizamo dat vind ik toch een net niet acteur ik vind het alleen jammer dat we eigenlijk niet te zien krijgen wat ze meeneemt alleen duisternis en veel geouwe hoer toch wel vermakelijk omdat de acteurs er nog net voor zorgen dat het niet saai wordt was met een minder cast wel het geval geweest want veel aktie zit er niet in toch een 6 je leuk voor een keertje

avatar van Insignificance

Insignificance

Post-apocalyptische pudding. Een goeddeels verlaten stad gehuld in duisternis, fluisterende schaduwen en enkele overlevenden die elkaar vinden in een barretje. Allemaal goed. De man op de operatietafel, de crash en een eerste plaagstootje zijn hoopvol, maar zodra de cast zich begint te roeren, dooft de film nog sneller dan menig licht op 7th Street. Abominabel gejammer, geneuzel en gedrag waarmee de meeste grond onder de voeten van de film wordt weggevaagd. Het mysterie borrelt nog wel een beetje, maar het is niet meer in staat om daar enig effect uit te peuren.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Van de regisseur van het behoorlijk geweldige "The Machinist" hadden we iets hogere verwachtingen gehad qua opvolgers, deze ademt met name de sfeer van een M. Night Shyamalan, kunnen we trouwens best mee uit de voeten verder.

Twee bezwaren: de eerste 20 minuten zijn echt veel te donker (althans voor de thuisbios) en wat meer actie buiten de bar had ook gemogen.

In ieder geval redelijk geslaagd qua basis-idee en bij sommige scenes heb je het idee dat er een nog wel wat briljantere film in had gezeten.

avatar van DMF

DMF

Is het allemaal net-niet. Ik zou eigenlijk niet een hoogtepunt uit de film op kunnen noemen, maar de film zakt ook weer nergens door de ondergrens. Het gegeven is interessant en dat maakte me erg benieuwd naar de film, maar er wordt weinig mee gedaan. Dat er geen duidelijke verklaring voor de gebeurtenissen komt, vind ik geen probleem. Jammer is wel dat er te weinig spanning in het verhaal zit en de mysterieuze sfeer daardoor niet goed tot uiting komt.

* *

avatar van MovieMind

MovieMind

Degelijk uitgangspunt, al laat de uitwerking soms wat te wensen over.

Een beetje laag gemiddelde, maar hij is aardig genoeg om eens te kijken.

avatar van Daan258

Daan258

Matig filmpje.

Mist gewoon spanning, tempo en er gebeurd gewoon veel te weinig.

Had veel beter kunnen zijn.

avatar van rudivermeij

rudivermeij

Er zat wel spanning in MAAR dat verschrikkelijke open einde.

Als je het mij vraagt moet daar een waarschuwing aan vooraf gaan. Niets ergers dan zo'n open eind

avatar van DutchTakeshiro

DutchTakeshiro

Niet slecht. Dat is wat ik kan concluderen na het zien van deze film. Ik deel de mening dat deze film te hard gestraft wordt voor het niet benutten van het potentieel. Ja, als je het mij vraagt heeft deze film meer potentieel dan dat er gebruik van is gemaakt. Op alle fronten ontbreken er dingen die van Vanishing on 7th Street een goede film hadden kunnen maken. Het resultaat is in ieder geval redelijk. Zonder twijfel het minste werk van Brad Anderson, maar alsnog een film die er bij mij doorheen komt.

De film heeft een sfeer die het van begin tot eind weet vast te houden. Tevens zitten er enkele effectieve schrikeffecten in. De special effects zijn prima maar voelen soms aan als iets te veel van het goede. Het horrorelement van de film komt zo in het geding, een element dat al vrij magertjes is om eerlijk te zijn. De film moet het voornamelijk van het mysterie element hebben. Een mysterie waarvan weinig onthuld zal worden.

Hayden Christensen speelt prima. Een constante factor in deze film. Een acteur die ik graag in meer films zie spelen. De man heeft potentieel die nog niet waar is gemaakt. Althans, hij speelt een steengoede rol in de film Shattered Glass. Thandie Newton speelt niet zo goed. In deze film speelt ze wederom een erg kwetsbaar personage, daar word ik een beetje moe van.

Ik heb me redelijk kunnen vermaken met deze film. Het idee van de film is interessant en naar mijn idee nog niet eerder uitgewerkt. Een gemiste kans van Brad Anderson om er veel meer mee te doen. De constante dreiging in de film was in ieder geval van begin tot eind aanwezig. De film wordt opgeleukt door wat fijne muziek. Het einde is gelukkig prima en daardoor hoeft de film geen punten in te leveren. Ondanks de voornamelijk negatieve recensies raad ik je toch aan deze film te zien, misschien zie je dan wat ik bedoel met gemist potentieel.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

What the fuck... lijkt wel een debuutfilm. Hoewel ik geen fan ben, is Anderson natuurlijk niet de eerste de beste rommelaar. Dit concept verdiende een langere, zorgvuldigere aanloop. Het onvermijdelijke moment dat alles naar de klote gaat; daar mag je best even naar uit kijken als kijker. Zo'n moment met het vliegtuig wordt ook weggewuifd alsof het niks is. Episch juist! Toch? Neuh, Anderson heeft meer oog voor de (toegegeven) sterke setting in de bar, maar leidt de kijker teveel af met randzaken die niets bijdragen aan de problematiek die hier zou moeten ontstaan. Met groots ongeduld gemaakt..

avatar van K. V.

K. V.

Hm, beetje een randgeval. 'k vond het wel een intrigerende film, maar een beetje jammer van het einde. De cast deed het niet slecht en de film zag er ook prima uit.
'k vond dat de film toch iets mistte, om dat ietsje meer te zijn, misschien gewoon een beter uitgewerkt einde.
Al bij al wel eens het bekijken waard, maar bleef toch een beetje op m'n honger zitten.

avatar van Antinous

Antinous

Zeer slechte en vooral heel erg saaie film dat nergens meer over gaat. de regisseur zou levenslang verboden moeten worden voor deze shit nog films te mogen maken.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Vond het soms best sfeervol, dat wel. Maar echter is er met dit hele idee nooit genoeg uitgepakt. Het verhaal heeft alle potentie ergens origineel te zijn en de regisseur weet wel wat hij doet als het om spanning gaat. Echter verslikt Anderson zichzelf daar plots een aantal keer in.

Het grootste probleem ook is dat er buiten een perfecte, griezelige soundtrack soms en enkele sfeervolle sets, totaal niet spannend is. Het heeft alle potentie om doodeng te zijn. Donkere sets, donkere hoekjes, vreemde beestjes en weinig drama.

Echter is het nooit eng. Een aantal kleine schrikmomentjes en soms wat spannendere momenten. Echter valt het allemaal simpelweg reuze mee. Ondanks dat de finale wat intenser is, blijft het allemaal qua spanning gewoon een beetje tam.

Daarbij karakters die plots van gedaante lijken te veranderen. Het ene moment zijn ze gek, dan weer normaal en medelevend. De switch gaat gewoon steeds te plots. Hierdoor lijkt het soms alsof er een soort voodoo gaande is tussen de mensen.

Maar zo slecht als het gemiddelde hier vond ik het ook weer niet. De muziek en sets zijn behoorlijk sfeervol en het verhaal is pakkend. Ondanks dat het wat spanning mist weet de film qua sfeer soms wel een punt te maken. De film maakt net iets te veel lawaai soms in de soundtrack en had het vooral bij die kleine geluidjes moeten laten. Een wat stillere film was veel intenser geweest.

Duurt ook niet al te lang en er gebeurd net genoeg om niet compleet saai te worden. Echter moest hier veel meer uitkomen dan uiteindelijk gekomen is. Helaas.

avatar van Rickyman

Rickyman

Deze film wist toch aardig te vermaken met spannende momenten, ook de setting en personages worden uitstekend neergezet. Het verhaal roept een hoop vragen op, houd je scherp maar had wel meer verklaard mogen worden. Vond het einde ook te gemakzuchtig.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vervelende en saaie film om naar te kijken, horror, hoezo?????