6 Souls (2010)

Alternatieve titel: Shelter

Horror / Thriller

geregisseerd door Måns Mårlind en Björn Stein
met Julianne Moore, Jonathan Rhys Meyers en Jeffrey DeMunn

Dr. Cara Harding is een alleenstaande moeder en een toegewijde psychiater. Haar gehele carrière houdt ze vol dat MPS (Meervoudig Persoonlijkheids Syndroom) niet bestaat, totdat ze te maken krijgt met Adam: een criminele patiënt wiens vele schokkende karakterwisselingen onverklaarbaar zijn. Het zorgt ervoor dat ze haar cynisme laat varen en zich verdiept in zijn dossier. En naarmate meer duidelijk wordt rond Adams personages, beseft Cara steeds meer dat het hier om iets bovennatuurlijks gaat.

Dit was echt een ijzersterke film (Y) heel sterk geacteerd !

avatar van Spetie
Toch wel een aardige wegkijker, die vooral in de eerste helft een behoorlijk sterke opbouw kent. Het is allemaal redelijk sfeervol en het blijft lekker mysterieus.

In de tweede helft wordt het mysterie enigszins teniet gedaan, maar het is wel redelijk spannend. Ik vond Julianne Moore altijd wel een fijne actrice en ook hier doet ze het naar behoren. In de tweede helft komt er ook wat meer actie en hoewel niet alles even logisch is, blijft het tot het einde toe best een vermakelijk filmpje. Het einde zelf vond ik nog best wel sterk.

Verder weinig over te vermelden eigenlijk. Het is een mix van een aantal andere films. Misschien niet altijd origineel, maar wel redelijk effectief uitgevoerd en met een degelijke spanningsboog. Zeker niet slecht en een voldoende kan ik er dan ook vrij gemakkelijk aan kwijt.

avatar van John Doe
Kan slechter, maar geen voldoende voor mij. Het mag allemaal wat subtieler en indrukwekkender. Einde zag ik best aankomen, net als teveel al van te voren kon geraden worden aan de hand van de context, wat mij betreft althans. Als ik onder de 16 was geweest had ik het denk ik nog stukken beter gevonden. Toch is een heleboel nog ok, vooral wat betreft script-ideeën en geluid, daarom geen zware onvoldoende. Toch moet de spanning teveel van het geluid komen. Julianne Moore vind ik zoals meer mensen ontzettend saai hier ook, en niet alleen omdat ze een vrij oppervlakkig persoon speelt. Niet bepaald een aanrader.

avatar van DragQueen
Onderhoudende en spannende Thriller. Met een licht Horror randje. Julianne Moore en Jonathan Rhys-Meyers zitten goed in hun rollen. Verder steekt het verhaal goed genoeg in elkaar, om tot het eind te kunnen blijven boeien. 3 Sterren.

avatar van Norma
Het eerste stuk van de film is helemaal niet onaardig; een sfeervolle setting – ik vind die Amerikaanse stadjes in een beetje desolate omgeving altijd wel wat hebben- en de confrontatie met Adam intrigeert, want het is onduidelijk wie hij nou echt is en wat er met hem aan de hand is.

Helaas verzandt het gaandeweg is een nogal afgezaagd verhaaltje vol flauwe dingen, zoals Moore die op eigen houtje op onderzoek uitgaat en in een afgelegen huis waar overduidelijk iemand al even dood ligt toch nog even het douchegordijntje opzij trekt… tsja. Na de zoveelste stuiptrekking van Adam had ik het wel een beetje gezien, en het einde verdient ook de originaliteitprijs niet.

avatar van LOTR-lover
Qua speelduur prima uit te houden, en Julianne Moore speelt zoals altijd een uitstekende rol die ze geloofwaardig weet neer te zetten. Helaas gaat de film in mijn ogen wel wat ten onder aan z'n eigen bovennatuurlijke plotwending. Had het veel interessanter gevonden als het wat dieper was ingegaan op het fenomeen schizofrenie. Helaas besloot men het te zoeken in de hoek van heksen, geloof, zwarte magie en dat komt Shelter niet ten goede. Jammer, had wel een hoger cijfer ingezeten want de setting was erg tof (afgelegen berggebied en kleine Amerikaanse dorpjes).

6/10 (IMDB)

ramonbrenda
ik vond deze film leuk voor 1 keertje maar niet echt spannend of eng te noemen

2 *

avatar van Zwolle84
Ondanks het (uiteraard weer) sterke spel van Moore is 6 Souls toch wat stroperig, niet slecht maar wel lastig doorheen te komen. Koerste lang op een degelijk zesje af, maar krijgt er vanwege het ijzersterke, donkere slotstuk toch een puntje bij.

avatar van U96
U96
super film, heb er me geen moment bij verveeld, en het einde is rilling alom over je ganse lichaam top!!!

avatar van samara666
Alles wat een heerlijke film moet hebben: beetje psychiatrie, beetje voodoo, inbred volkje, goed verhaal!
Als iemand andere films kent die hier op lijken, laat mij aub weten!!

avatar van notsub
Knappe film vol met de vele duistere kanten van het leven en .... de dood. Wat begint met een redelijk standaard psychologisch onderzoek ontaardt in doolhof van een religieus getinte nachtmerrie. Het is vooral de uitwerking die ijzersterk is. De vele wendingen gaan op een gegeven moment wel een doodlopende weg in, maar het blijft spannend en vooral duister wat zich nu precies allemaal aan het afspelen is. De film wijkt nogal af van wat standaard is in het horror genre en dat werkt zeker verfrissend.

avatar van Left4Dead
Pracht film met lekker verhaal en geweldige cast. Grimmig sfeertje met origineel verhaal.
Blijft voor mij een topper. Prima in beeld en geluid, volume flink opschroeven want de soundtrack is heerlijk en zorgt voor heerlijke schrikmomenten.

avatar van vlerk00
Wat een lekker filmpje! Heerlijk om op je favoriete acteurs een filmpje te zoeken op Netflix en een film tegen te komen die je nog niet gezien hebt en welke ook nog eens het kijken waard blijkt te zijn.

avatar van Moviestar1979
Een aangename thriller/horrorfilm met een geweldige cast.

Julianne Moore vertolkt de rol van Cara Harding. Opmerkelijk detail is dat ze in The Lost World: Jurassic Park (1997) ook een dokter speelde onder de naam Sarah Harding. Jonathan Rhys Meyers is sterk in zijn rollen, en houd de spanning goed in de film. Klein nadeel is dat bepaalde momenten voorspelbaar werden. Vooral richting het einde, maar ondanks alles blijft het onderhoudend. De alternatieve titel "Shelter" lijkt meer op z'n plaats te zijn, en is eveneens onder deze titel op DVD verkrijgbaar.

Liefhebbers van The Ring (2002) zullen ongetwijfeld de film waarderen. Vooral omdat deze door dezelfde producenten werd gemaakt. Echter zal hij dit niveau niet kunnen evenaren.

3,0 *

Geweldige film! Psychiatrische (horror) films blijven toch echt mijn favoriet. Als iemand films weet die hier op lijken, meld het aub!

avatar van mikey
Begon aardig als mysterie maar verzandde al heel snel in een vervelende reli-horror. Niet door te komen materie over je geloof in god, plottwists met heksen en incarnaties.

Nino_1993
Lang geleden dat ik een goede thriller 4 Points

Begin vond ik ijzersterk , naarmate de film kakt die helaas iets af , toch nog 3,5 ster anders 4 sterren.

avatar van Flat Eric
Spannende thriller/horror met - letterlijk- vele gezichten. Niet bloedstollend eng maar wel heel creepy om naar te kijken.
De gevarieerd thema's complementeerden elkaar en het einde was sterk.

avatar van Left4Dead
TaylorCaniff schreef:

6 Souls is geschreven door Michael Cooney, die heeft ook Identity (2003) geschreven. Die zal je dan ook wel kunnen waarderen.

avatar van dvdfreak123
Prima van genoten van deze. Film die boeit van begin tot einde. Zat wel genoeg spanning en vaart in. Cast doet het ook goed. Paar kleine schrikmomenten ook. 7/10