The Lazarus Project (2008)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Glenn
met Paul Walker, Linda Cardellini en Tony Curran

Ben Newman (Paul Walker) is een crimineel die op het rechte pad probeert te geraken. Zijn jongere broer haalt hem echter over om nog een laatste overval te plegen. Met desastreus resultaat: er valt een dode, Ben wordt veroordeeld en moet vervolgens in de dodencel wachten op zijn executie. Na de executie vindt Ben zichzelf echter terug als klusjesman in een psychiatrische kliniek. Ben is zeer verward: hoe is hij daar na zijn executie gekomen? Als hem verteld wordt dat hij een tweede kans van God heeft gekregen, probeert Ben met zijn nieuwe lotsbestemming - leven zonder zijn familie - om te gaan. Weldra beginnen er in zijn omgeving echter vreemde dingen te gebeuren. Wordt hij geschaduwd? Of is dit een droom?

avatar van moviechick-99
Echt een super verhaal.Doet me denken aan shutter island.Ze probeerden hem hier ook gaga te maken

Jammer van de laatste tien minuten, maar voor de rest erg vermakelijk, intrigerend en meeslepend (vooral visueel en auditief).

avatar van Kr!kke
Een film die me een (heel klein) beetje deed denken aan Shutter Island, al is deze laatste wel een pak beter.
Je vraagt je bij deze film af waar de film nu eigenlijk naartoe gaat, het verhaal heeft dus wel een mysterieus sfeertje rond zich hangen. Het verhaal is dus wel goed gevonden en is boeiend om volgen. Ook de plotwendingen zijn de moeite waard, al zag je sommige dingen al wel op voorhand aankomen.
Paul Walker doet het goed in deze film, de rest van de cast viel me niet echt uitgesproken positief/negatief op.

avatar van woopie
Maphesta schreef:
Wow. Just.... Wow.

Genoten van deze film. Hij was na het begin wat slapjes maar dat werd vanaf het midden tot het eind goedgemaakt.

Echt een fantastische film. Dit is weer zo'n goed voorbeeld dat een film niet moeilijk in elkaar hoeft te zitten om goed te kunnen zijn.

AANRADER!!!

Prima film!!

Mee eens

avatar van JakobFugger
Aardige film, alleen de vergelijking die hier wordt gemaakt Shutter Island is in mijn ogen wel een beetje een spoiler als je die hebt gezien. Naja, kon er wel redelijk van genieten. Dikke 3*

Geen hoogvlieger. Best aardig idd.

avatar van Marteineke
Quido schreef:

Volledig mee eens. De laatste 10 minuten is Hollywood en daarom blijft hij niet zo lang hangen. Dat deed Shutter Island wel omdat je hoopt dat het toch goed komt en dat hij het wel bij het rechte eind had. Omdat dit niet zo is, bleef ik er lang mee in mijn kop lopen.

Deze was ook wel erg goed. Paul Walker is wederom zeer prettig om naar te kijken en het mysterie wordt goed opgebouwd. Maar het eind gaat te makkelijk, daarom geen 4 of hoger.

avatar van Daan258
Aardig filmpje met Paul Walker.
Prima acteerwerk en een lekkere sfeer maar het verhaal vond ik een beetje tegenvallen, het was veel te simpel gedaan.
Zeker geen erg slechte film maar hij had veel beter gekund.

avatar van knusse stoel
Een prima film met in de hoofdrol o.a. de verongelukte Paul Walker, die ik pas het laatste jaar begon te ontdekken. Laat dus.
De film geeft gelukkig niets prijs wat er aan de hand is, je blijft een hele tijd in het onwisse en dat waardeerde ik echt aan het verhaal. Helaas ben ik het met velen eens die de laatste minuten niet goed vinden, er wordt te gemakkelijk beëindigd.
Anders had er een 1/2 ster meer in gezeten, de film op zich is het waard maar dat einde?

avatar van K. V.
Weer eens zo'n onbekende film bekeken en 'k wist niet echt wat te verwachten. 'k vond dat de film veelbelovend begon. Maar eenmaal na de executie duurde het toch wel even vooraleer het tempo er weer in zat. Het laatste half uur werd de film gelukkig weer beter en meeslepend.
De cast deed het zeker niet slecht en kwam overtuigend over.
De film doet inderdaad wat aan Shutter Island denken, maar draait toch anders uit. ook de titel zelf laat al vermoeden dat er iets aan de hand is.
Tja, uiteindelijk wel de moeite om eens gezien te hebben, maar misschien met een ander einde, ging hij meer indruk nagelaten hebben.

Matige film waarin een ter dood veroordeelde man een tweede kans lijkt te krijgen. Een mysterieus verhaal dat helaas niet bepaald geloofwaardig wordt gebracht en waarbij de titel van de film de clou eigenlijk ook al verraad. Wel een aangenaam rustig tempo en redelijk sfeervol in beeld gebracht.

avatar van ForrestHanks
Wazig verhaal.
hoe komt iemand ermee weg iemand aan de doodstraf te laten ontsnappen? Hoe kan de hoofdrolspeler zijn nieuwe leven voortzetten als de hele wereld denkt dat hij dood is.
De hele film roept vragen op
de mensen in het dorp daar, hebben die geen vragen? Ieder weldenkend mens weet dat een leugen als deze niet vol te houden is.
Ik hou wel van het mysterieuze en zelfs soms beklemmende sfeertje, jammer dat het verhaal alleen rammelt aan alle kanten.

avatar van ForrestHanks
lagaiske schreef:
Een degelijke film maar zeker geen uitschieter.
Blijft boeien tot op het einde.
Maar veel dingen in de film kloppen toch echt niet.
Punt 1:Hij krijgt een tweede kans?
Waarom net hij en niet iemand anders.
Veel mensen waren er daar niet in die instelling.
Wie beslist daar over?En waarom zijden ze hem pas na zijn eerste ontsnapping dat zijn gezin dood was?
Punt 2:Hij kon online surfen dus een e-mailtje was snel geplaatst!!!
Punt 3:Hij kon niet bellen naar huis vanuit de instelling maar hij mocht vrij rondlopen in het dorp(stad)dus waarom niet gewoon daar even de telefoon gebruiken.
Punt 4:De zwarte man in de film is zijn vriend zegt hij maar toch laat hij hem daar achter.
Punt 5:Waar haalt hij in godsnaam die usb stick vandaan waarmee hij die files download.
Punt 6:Hij heeft de sleutels van de directeur zijn bureau waar een computer staat en deze heeft niet eens een paswoord om in te loggen?
Punt7:Hoe kon die gast in godsnaam uit zijn cel geraken?
Punt8:Als je de doodstraf krijgt krijg je dan geen begrafenis?
En ik kan nog zo een tijdje doorgaan!!!

Dus leuke film om naar te kijken maar wel kaas met gaten wat het rommelige verhaal betreft!!!

Helemaal met je eens.... ik geloof dat je lamme vingers had na het neerzetten van dit verhaal....
Jij hebt meer tijd in de recensie gestoken dan de makers van deze film

Flauw.

Nochthans het soort film waar ik makkelijk naar kan kijken. Deze weet alleen zéér weinig te doen met wat er voorgeschoteld wordt, waardoor het niet meer is dan een bordje weinig opwekkende clichés.

Paul Walker is een probleem. Hij speelt hier serieus zoutloos, terwijl de film toch echt op zijn personage steunt. In alle aspecten van z'n rol gewoon niet sterk genoeg. Verder is het visueel redelijk matig (die kleurfilter/montages konden stukken beter) en het hele mindfuck gebeuren komt ook maar half uit de verf.

Einde is daarbij redelijk voorspelbaar, ondanks de poging om er halverwege een extra twist in te steken. 't Is ook maar een flauw einde, al is dat wel een beetje eigen aan het genre. Het mysterie is doorgaans spannender en leuker dan de verklaring.

Mnee, zéér matig genrewerkje. Er zijn honderd soortgelijke films die veel leuker en interessanter zijn, je moet al zwaar verknocht zijn aan dit soort mysteries/mindfucks om hier nog wat plezier uit te halen.

lekker raar. Jammer dat de info op netflix de spoiler is.. bij dit soort films niet kijken waar het over gaat! tja hoe maak je van een matige film een redelijke? met goeie acteurs!

avatar van missl
Het begin van deze film is heel sterk, het verhaal interesseerde me. Maar vervalt dan in een flauw gedoe, zonder echte verrassing. Walker zie ik liever in die auto films, hier speelt hij als een houten klaas.

Erg goede film, zeer van genoten.

Echter snap ik het einde niet.

Is het nu allemaal een droom van het meisje?, aangezien het meisje ligt te slapen en ervoor wordt vertelt dat ze zijn verhaal vrijwel droomde, doordat papa in het bos woonde.

avatar van SmackItUp
Echt niet zo slecht als de score doet vermoeden. Halverwege denk je te weten welke kant het op gaat, maar toch werd ik nog verrast. Prima acteurs, prima einde, zeker de moeite waard. Dikke 3,5*

avatar van Nicole_1989
Cupido schreef:
Ik had het idee dat de gebeurtenissen wat meer symbolisch opgevat moesten worden, ik stond echter alleen met die visie: mijn kijkgezelschap vond mijn uitleg nogal vergezocht.

Je kan het inderdaad opvatten als een rechttoe rechtaan plotje (al zou ik dat juist vergezocht vinden), maar ik vond de verwijzingen naar Hemel (Mount Angel) Hel (de demonen) meer een teken als het Vagevuur waarbij de hoofdpersoon vocht tegen zijn demonen die hem constant vast en in de gaten hielden. Zijn stervensdroom construeert het echter als een tweede kans die de hoofdpersoon gegeven wordt middels een project, breekt hij daarvan los dan kan hij vredig sterven. Op het eind wordt hij bovendien wel heel blij herenigd met zijn vrouw in een idyllische setting, in een zelfde shot zien we een slapend (dromend) kind. Is dit de hemel?

Het wordt nog vreemder als het perspectief verschuift en we aan het eind van de film de voiceover van het meisje horen en de verwikkelingen rond paps beschijft als haar droom. Is paps dood en leven kind en moeder nog? Deze zaken geven een lekker mysterieus randje mee aan de film, ook leuk voor een tweede kijkbeurt.

Ook ik had het idee dat er meer achter deze film zit dan op het eerste gezicht. Ik ben het met je eens; volgens mij zit deze film vol symboliek. Geeft stof tot nadenken!

avatar van Justinw
Ondermaats, het gegeven is best leuk maar wordt echt matig uitgewerkt. Shutter Island lijkt hier echt inspiratie vandaan gehaald te hebben zoals velen voor mij al aangaven.

Paul Walker weet de film niet te dragen en de rest van de cast imponeert ook niet. De film wist sowieso moeilijk mijn aandacht vast te houden en de vele clichés werken hier niet aan mee. Verder saaie regie dus blijft er weinig over voor een goede score.
Nee, in dit genre zijn veel betere films te vinden bijvoorbeeld.....inderdaad....een Shutter Island.

avatar van Onceuponanytime
Absurd verhaal. De omstandigheden in de film bevatten heel wat gaten en vraagtekens... Emotioneel ook geen raakvlak.

Ik vind deze film, ondanks de vele slechte kritieken, best wel goed.
Trouwens altijd wel leuk om een film te ontdekken waarin de betreurde Paul Walker een hoofdrol speelt, wat er nog eens op duid dat we hem wel missen.
Het verhaal is deze film is wat mysterieus, maar toch goed om volgen.
Alleen het einde had naar mijn bescheiden mening veel beter gekund.