• 8.902.132 stemmen

The Lazarus Project (2008)

Drama / Thriller | 100 minuten

Genre: Drama / Thriller

Geregisseerd door: John Glenn

Met onder meer: Paul Walker, Linda Cardellini en Tony Curran

Gesproken taal: Engels

Plot The Lazarus Project

"Cheating death is only the beginning"

Ben Newman (Paul Walker) is een crimineel die op het rechte pad probeert te geraken. Zijn jongere broer haalt hem echter over om nog een laatste overval te plegen. Met desastreus resultaat: er valt een dode, Ben wordt veroordeeld en moet vervolgens in de dodencel wachten op zijn executie. Na de executie vindt Ben zichzelf echter terug als klusjesman in een psychiatrische kliniek. Ben is zeer verward: hoe is hij daar na zijn executie gekomen? Als hem verteld wordt dat hij een tweede kans van God heeft gekregen, probeert Ben met zijn nieuwe lotsbestemming - leven zonder zijn familie - om te gaan. Weldra beginnen er in zijn omgeving echter vreemde dingen te gebeuren. Wordt hij geschaduwd? Of is dit een droom?

avatar van moviechick-99

moviechick-99

Echt een super verhaal.Doet me denken aan shutter island.Ze probeerden hem hier ook gaga te maken

avatar van Quido

Quido

Jammer van de laatste tien minuten, maar voor de rest erg vermakelijk, intrigerend en meeslepend (vooral visueel en auditief).

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Een film die me een (heel klein) beetje deed denken aan Shutter Island, al is deze laatste wel een pak beter.

Je vraagt je bij deze film af waar de film nu eigenlijk naartoe gaat, het verhaal heeft dus wel een mysterieus sfeertje rond zich hangen. Het verhaal is dus wel goed gevonden en is boeiend om volgen. Ook de plotwendingen zijn de moeite waard, al zag je sommige dingen al wel op voorhand aankomen.

Paul Walker doet het goed in deze film, de rest van de cast viel me niet echt uitgesproken positief/negatief op.

avatar van woopie

woopie

Maphesta schreef:

Wow. Just.... Wow.

Genoten van deze film. Hij was na het begin wat slapjes maar dat werd vanaf het midden tot het eind goedgemaakt.

Echt een fantastische film. Dit is weer zo'n goed voorbeeld dat een film niet moeilijk in elkaar hoeft te zitten om goed te kunnen zijn.

AANRADER!!!

Prima film!!

Mee eens

avatar van JakobFugger

JakobFugger

Aardige film, alleen de vergelijking die hier wordt gemaakt Shutter Island is in mijn ogen wel een beetje een spoiler als je die hebt gezien. Naja, kon er wel redelijk van genieten. Dikke 3*

avatar van willemfilm

willemfilm

Geen hoogvlieger. Best aardig idd.

avatar van Marteineke

Marteineke

Quido schreef:

Volledig mee eens. De laatste 10 minuten is Hollywood en daarom blijft hij niet zo lang hangen. Dat deed Shutter Island wel omdat je hoopt dat het toch goed komt en dat hij het wel bij het rechte eind had. Omdat dit niet zo is, bleef ik er lang mee in mijn kop lopen.

Deze was ook wel erg goed. Paul Walker is wederom zeer prettig om naar te kijken en het mysterie wordt goed opgebouwd. Maar het eind gaat te makkelijk, daarom geen 4 of hoger.

avatar van Daan258

Daan258

Aardig filmpje met Paul Walker.

Prima acteerwerk en een lekkere sfeer maar het verhaal vond ik een beetje tegenvallen, het was veel te simpel gedaan.

Zeker geen erg slechte film maar hij had veel beter gekund.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Een prima film met in de hoofdrol o.a. de verongelukte Paul Walker, die ik pas het laatste jaar begon te ontdekken. Laat dus.

De film geeft gelukkig niets prijs wat er aan de hand is, je blijft een hele tijd in het onwisse en dat waardeerde ik echt aan het verhaal. Helaas ben ik het met velen eens die de laatste minuten niet goed vinden, er wordt te gemakkelijk beëindigd.

Anders had er een 1/2 ster meer in gezeten, de film op zich is het waard maar dat einde?

avatar van K. V.

K. V.

Weer eens zo'n onbekende film bekeken en 'k wist niet echt wat te verwachten. 'k vond dat de film veelbelovend begon. Maar eenmaal na de executie duurde het toch wel even vooraleer het tempo er weer in zat. Het laatste half uur werd de film gelukkig weer beter en meeslepend.
De cast deed het zeker niet slecht en kwam overtuigend over.
De film doet inderdaad wat aan Shutter Island denken, maar draait toch anders uit. ook de titel zelf laat al vermoeden dat er iets aan de hand is.
Tja, uiteindelijk wel de moeite om eens gezien te hebben, maar misschien met een ander einde, ging hij meer indruk nagelaten hebben.

scorsese

Matige film waarin een ter dood veroordeelde man een tweede kans lijkt te krijgen. Een mysterieus verhaal dat helaas niet bepaald geloofwaardig wordt gebracht en waarbij de titel van de film de clou eigenlijk ook al verraad. Wel een aangenaam rustig tempo en redelijk sfeervol in beeld gebracht.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Wazig verhaal.
hoe komt iemand ermee weg iemand aan de doodstraf te laten ontsnappen? Hoe kan de hoofdrolspeler zijn nieuwe leven voortzetten als de hele wereld denkt dat hij dood is.
De hele film roept vragen op
de mensen in het dorp daar, hebben die geen vragen? Ieder weldenkend mens weet dat een leugen als deze niet vol te houden is.
Ik hou wel van het mysterieuze en zelfs soms beklemmende sfeertje, jammer dat het verhaal alleen rammelt aan alle kanten.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

lagaiske schreef:
Een degelijke film maar zeker geen uitschieter.
Blijft boeien tot op het einde.
Maar veel dingen in de film kloppen toch echt niet.
Punt 1:Hij krijgt een tweede kans?
Waarom net hij en niet iemand anders.
Veel mensen waren er daar niet in die instelling.
Wie beslist daar over?En waarom zijden ze hem pas na zijn eerste ontsnapping dat zijn gezin dood was?
Punt 2:Hij kon online surfen dus een e-mailtje was snel geplaatst!!!
Punt 3:Hij kon niet bellen naar huis vanuit de instelling maar hij mocht vrij rondlopen in het dorp(stad)dus waarom niet gewoon daar even de telefoon gebruiken.
Punt 4:De zwarte man in de film is zijn vriend zegt hij maar toch laat hij hem daar achter.
Punt 5:Waar haalt hij in godsnaam die usb stick vandaan waarmee hij die files download.
Punt 6:Hij heeft de sleutels van de directeur zijn bureau waar een computer staat en deze heeft niet eens een paswoord om in te loggen?
Punt7:Hoe kon die gast in godsnaam uit zijn cel geraken?
Punt8:Als je de doodstraf krijgt krijg je dan geen begrafenis?
En ik kan nog zo een tijdje doorgaan!!!

Dus leuke film om naar te kijken maar wel kaas met gaten wat het rommelige verhaal betreft!!!

Helemaal met je eens.... ik geloof dat je lamme vingers had na het neerzetten van dit verhaal....
Jij hebt meer tijd in de recensie gestoken dan de makers van deze film

Onderhond

Flauw.

Nochthans het soort film waar ik makkelijk naar kan kijken. Deze weet alleen zéér weinig te doen met wat er voorgeschoteld wordt, waardoor het niet meer is dan een bordje weinig opwekkende clichés.

Paul Walker is een probleem. Hij speelt hier serieus zoutloos, terwijl de film toch echt op zijn personage steunt. In alle aspecten van z'n rol gewoon niet sterk genoeg. Verder is het visueel redelijk matig (die kleurfilter/montages konden stukken beter) en het hele mindfuck gebeuren komt ook maar half uit de verf.

Einde is daarbij redelijk voorspelbaar, ondanks de poging om er halverwege een extra twist in te steken. 't Is ook maar een flauw einde, al is dat wel een beetje eigen aan het genre. Het mysterie is doorgaans spannender en leuker dan de verklaring.

Mnee, zéér matig genrewerkje. Er zijn honderd soortgelijke films die veel leuker en interessanter zijn, je moet al zwaar verknocht zijn aan dit soort mysteries/mindfucks om hier nog wat plezier uit te halen.

avatar van Arnoud87

Arnoud87

lekker raar. Jammer dat de info op netflix de spoiler is.. bij dit soort films niet kijken waar het over gaat! tja hoe maak je van een matige film een redelijke? met goeie acteurs!

avatar van missl

missl

Het begin van deze film is heel sterk, het verhaal interesseerde me. Maar vervalt dan in een flauw gedoe, zonder echte verrassing. Walker zie ik liever in die auto films, hier speelt hij als een houten klaas.

avatar van gatygun

gatygun

Erg goede film, zeer van genoten.

Echter snap ik het einde niet.

Is het nu allemaal een droom van het meisje?, aangezien het meisje ligt te slapen en ervoor wordt vertelt dat ze zijn verhaal vrijwel droomde, doordat papa in het bos woonde.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Echt niet zo slecht als de score doet vermoeden. Halverwege denk je te weten welke kant het op gaat, maar toch werd ik nog verrast. Prima acteurs, prima einde, zeker de moeite waard. Dikke 3,5*

avatar van Nicole_1989

Nicole_1989

Cupido schreef:
Ik had het idee dat de gebeurtenissen wat meer symbolisch opgevat moesten worden, ik stond echter alleen met die visie: mijn kijkgezelschap vond mijn uitleg nogal vergezocht.

Je kan het inderdaad opvatten als een rechttoe rechtaan plotje (al zou ik dat juist vergezocht vinden), maar ik vond de verwijzingen naar Hemel (Mount Angel) Hel (de demonen) meer een teken als het Vagevuur waarbij de hoofdpersoon vocht tegen zijn demonen die hem constant vast en in de gaten hielden. Zijn stervensdroom construeert het echter als een tweede kans die de hoofdpersoon gegeven wordt middels een project, breekt hij daarvan los dan kan hij vredig sterven. Op het eind wordt hij bovendien wel heel blij herenigd met zijn vrouw in een idyllische setting, in een zelfde shot zien we een slapend (dromend) kind. Is dit de hemel?

Het wordt nog vreemder als het perspectief verschuift en we aan het eind van de film de voiceover van het meisje horen en de verwikkelingen rond paps beschijft als haar droom. Is paps dood en leven kind en moeder nog? Deze zaken geven een lekker mysterieus randje mee aan de film, ook leuk voor een tweede kijkbeurt.

Ook ik had het idee dat er meer achter deze film zit dan op het eerste gezicht. Ik ben het met je eens; volgens mij zit deze film vol symboliek. Geeft stof tot nadenken!

avatar van Justinw

Justinw

Ondermaats, het gegeven is best leuk maar wordt echt matig uitgewerkt. Shutter Island lijkt hier echt inspiratie vandaan gehaald te hebben zoals velen voor mij al aangaven.

Paul Walker weet de film niet te dragen en de rest van de cast imponeert ook niet. De film wist sowieso moeilijk mijn aandacht vast te houden en de vele clichés werken hier niet aan mee. Verder saaie regie dus blijft er weinig over voor een goede score.

Nee, in dit genre zijn veel betere films te vinden bijvoorbeeld.....inderdaad....een Shutter Island.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Absurd verhaal. De omstandigheden in de film bevatten heel wat gaten en vraagtekens... Emotioneel ook geen raakvlak.

Tarkus

Ik vind deze film, ondanks de vele slechte kritieken, best wel goed.

Trouwens altijd wel leuk om een film te ontdekken waarin de betreurde Paul Walker een hoofdrol speelt, wat er nog eens op duid dat we hem wel missen.

Het verhaal is deze film is wat mysterieus, maar toch goed om volgen.

Alleen het einde had naar mijn bescheiden mening veel beter gekund.

avatar van Antonev

Antonev

Op papier ziet het er boeiend uit. In werkelijkheid is het een redelijk zoutloze en matte film, waarin maar bar weinig gebeurd.

De opening van de film verloopt relatief snel. In no time zijn we van overval tot uitvoering van het vonnis gevlogen. Daarna gaat het tempo er uit en kruipen we naar de ontknoping van de film. De weg daarheen is mat en zelfs wat saai te noemen.

Heel eventjes lijkt het toch nog te ontbranden naar het einde toe. Er komt wat leven in de brouwerij en het wordt spannend en interessant. Helaas is dit net zo snel voorbij als dat het begonnen is. Het cliché eind past dan ook wel weer bij de rest...

Walker lijkt weinig in zijn element. Normaal gesproken kan hij een film naar een hoger niveau tillen, maar hier geeft hij niet thuis. Hij is vooral druk bezig met heel moeilijk en bedenkelijk kijken.

Dit alles voelde als een heel erg magere light versie van Shutter Island. Jammer, want deze film had de potentie om zoveel meer te zijn.

avatar van JanArends

JanArends

Kijkt best lekker weg voor een netflixfilm.
Mix/Kopie van een aantal leuke films truman show, the game, one flew over the cuckoo’snest en family man
Beetje jatwerk dus en enigszins makkelijk vertier
met een evangelisch zoet sausje.
Neemt niet weg dat het lekker wegkijkt en sympathiek gespeeld wordt. Best aardig.

avatar van bjerik76

bjerik76

vond het wel een goede film, alleen richting het eind word alles wat simpel opgelost en er een eind aan gebreid.
Ik vroeg me o.a. ook af hoe hij zo simpel dan een brief kon posten, vooral met het adres wat erop stond bijvoorbeeld als alles zo goed in de gaten gehouden werd, en niks het dorp uit mocht.

avatar van Patjée

Patjée

Als ik de comments hierboven lees, merk ik dat ik de film heel anders geïnterpreteerd heb. Veel mensen vinden het flauw/simpel/ongeloofwaardig wat er gebeurt in de film, begrijp ik uit de comments. Dat zou ook kloppen als we het verhaal letterlijk moeten nemen, dus “meegaan” in de uitleg die uiteindelijk gegeven wordt (in plaats van de doodstraf word je gerehabiliteerd door een aantal lunatics, die je met implantaten onder de duim houden en voorkomen dat je ooit wegloopt, volledig met werknemers die alles monitoren achter computerschermen en zelfs voor engel spelen, etc etc). Echter, ik heb de film zo geïnterpreteerd dat de hoofdpersoon wel is doodgegaan, maar dat zijn dochter het hele verhaal verzonnen heeft waar haar vader eigenlijk niet dood is maar elders op een mooie plek tussen de bomen woont. Ze zegt dat op het einde ook tegen haar moeder, dat ze droomde over hoe papa tussen de bomen woont. Dit past ook helemaal bij wat haar vader haar vroeger vertelde over de gaai en hoe die eerst dood leek te zijn maar dat eigenlijk niet was. Ook past het bij de storyline dat mensen alternatieve werkelijkheden scheppen in hun hoofd om met traumatische ervaringen/gebeurtenissen om te gaan. De dikste clue voor dit plot is misschien wel de laatste scène, waar papa terugkomt op het moment dat het meisje ligt te slapen. Dit wordt visueel exact zo neergezet: we zien het meisje slapen en tegelijkertijd haar elders elkaar omhelzen. Al met al denk ik dus dat het hele verhaal een coping-mechanisme vormt voor het meisje om de tragische executie en het verlies van haar vader te plaatsen. Zo bekeken wordt de film opeens niet meer simpel, ongeloofwaardig of lui: in plaats daarvan is het plot breekbaar, psychologisch, ontregelend en gelaagd. Die gelaagdheid zit ‘m bijvoorbeeld alleen al in het feit dat het idee dat mensen alternatieve werkelijkheden creëren om met trauma’s om te gaan niet alleen het plot van het verhaal zou zijn, maar ook verweven zit in het coping-mechanisme van het meisje, namelijk doordat de dokter dit min of meer uitlegt in de fictieve wereld . Dat vind ik interessant om over na te denken en geeft de film veel meer diepte dan je in eerste instantie denkt te zien (maar dat is mijn mening).

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Vreemd genoeg had ik deze film van Paul Walker nog niet gezien. Het verhaal is wel prima en de film blijft constant een mysterieus sfeertje houden. Dit soort films zie ik wel graag. Toch weer een aangename verrassing.

avatar van umbra

umbra

Matig en vrij saai drama'tje.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Nee,een zeer wazige film waar geen touw aan vast te knopen zit.Walker acteerd goed daar niet van,maar het verhaal slaat werkelijk nergens op.1.5 ster.

avatar van flaphead

flaphead

Een moeizame zit. Het begin is iets wat je al 100x hebt gezien, maar vooruit, je moet een uitgangspunt maken. Voorlopig alleen nog standaard (familie)drama. Daarna wordt erg hun best gedaan om het spannend en mysterieus te maken, maar echt lukken doet het dat niet. Misschien ligt het aan het vervelende acteerwerk, of is het iets te geforceerd met de schrikmomenten, regen, mist en geluid. Ik had grote moeite de aandacht erbij te houden en het sleepte zich maar voort; enige houvast dat je hebt ik dat je wéét dat er nog een twist gaat komen en je alleen kan hopen dat die geweldig is. Die poging is op zich niet slecht, met de dubbele bodem van ingebeeld vs toch niet ingebeeld (maargoed, ook dat hebben we eerder, en beter, gezien met Shutter Island) en het achterliggende verhaal kan ik ook nog wel pruimen (je zou zelfs kunnen zeggen dat het diepgaand is, maar het mist effect), maar het is veel te weinig om de film nog te redden. De spanningsboog klopt niet en er zitten teveel foutjes in. Bovendien zijn de laatste minuten dan ook weer helemaal cliche kut.

avatar van clairest

clairest

Net gezien. Mijn mening komt later, wanneer alles wat bezonken is. Eerst een opmerking. Ik had de meeste berichten hier gelezen, zonder de spoilers dan, en ik ben het niet eens met veel van de kritiek die ik hier gelezen heb, en met veel van de al te negatieve beoordelingen.

Want ik heb zeer van deze film genoten. Ik vond hem mooi, prettig rustig, prettig om me in te leven in de innerlijke beleving vanuit de hoofdpersoon, na zijn vermeende executie. Rustige omgeving, natuur enzo. En sychiatrische patiënten, interessant en boeiend. En fijne plottwists zaten er in deze film.

Maar met één ding slechts heb ik moeite. Namelijk de laatste anderhalve minuut. Een waardig einde ontbreekt helemaal! Dat vind ik dan heel erg jammer.

Patjée schreef:

Als ik de comments hierboven lees, merk ik dat ik de film heel anders geïnterpreteerd heb. (...)

Nou ja zeg, dat zou wel een prettige oplossing zijn voor mijn moeite met het einde. Ware het niet dat ik een meisje van die leeftijd niet in staat zie, om zich die vertoonde alternatieve werkelijkheid, plot-technisch en qua details, in te beelden! Of het nou bewust zou zijn, dan wel onbewust

Om zoiets ervan te maken zou de film dan moeten beginnen met een oudere dochter, van toch wel minstens veertien jaar, of desgewenst nog ouder (als vreemd omaatje mag ook) die erover vertelt, aan haar kleinkinderen ofzo, hoe haar moeder tegen haar als kind en tiener altijd zei: papa is nog steeds bij ons. En vervolgens kan de dochter dan vertellen hoe haar deze alternatieve werkelijkheid dan innerlijk werd geopenbaard, en haar verder begeleidde in haar leven. En die innerljke wereld kan dan ook als film weergegeven worden. Zoiets.

avatar van Kondoro

Kondoro

“There's a struggle. How do you live if you're ruled by your past? But, how do you let go of a past that made you?”

Tja, dit was gewoon het saaie neefje van ‘Shutter Island’ maar dan toch tien keer slechter, en minder boeiend. Deze film wordt veertien februari van ‘Netflix’ gehaald, waardoor de film weer op mijn radar terecht is gekomen. Ook door het bijzijn en de hoofdrol van ‘Paul Walker’ was mijn aandacht erg gewekt voor deze film. Met veel interesse toch wel de film in gegaan, na het lezen van het plot vond ik het misschien toch soms wat ingewikkeld worden, althans het plot laat al een warrig verhaal en script zien. Ik het had vooraf dus echt wel kunnen weten ook.

Want wat deze film echt mist is een goeie opbouwing, en ook een heleboel sfeer. Maar de opbouw van de film is echt slecht. Het regie werk had toch echt wel een stuk strakker gemogen, de film is één grote warboel en eigenlijk maakte de film ook nergens echt indruk. Wat ik al zei, de film begon nog ontzettend goed; het leven van ‘Ben’ wordt mooi in kaart gebracht, je leert hem en zijn familie kennen en je leert toch een beetje hoe moeilijk zijn leven is nu met een strafblad. Beiden hebben ze een mooie toekomst in het vizier. ‘Ben’ die een functie elders kreeg, en ‘Lisa’ een nieuwe carrière. Dit alles verandert als de broer van ‘Ben’ weer in beeld komt, en al helemaal wanneer ‘Ben’ ook nog eens ontslagen wordt in zijn functie, en daardoor dus ook aan geld moest komen. De broer van ‘Ben’ weet een goede klus, en met z'n drieën gaan ze opstap, ondanks dat ‘Ben’ eigenlijk niet wilt omdat er een vreemdeling meegaat. Ze doen het toch en het gaat vreselijk fout, aangezien het stille alarm aangaat door een werkneemster, en daardoor de broer van ‘Ben’, de handlanger en de beveiliger van het bedrijf om het leven komen door politie kogels, en blijkbaar in de staat ‘Texas’ betekent dat, dat ’Ben’ wordt gezien als moordenaar van de drie personen, en krijgt daardoor de doodsstraf.

Alleen daarna wordt de film als maar minder. De film mist aan alle vlakken context, gaat als een sneltrein maar, wordt nergens duidelijk of interessanter. De film veegt veel belangrijke momenten weg, waardoor je als kijker al gauw met de nodige vraagtekens achter blijft. Ook vond ik het stukje bij de executie nou niet bepaald interessant. Daar hadden ze toch écht wel meer diepgang mogen gebruiken, nu is het vooral sfeerloos waardoor de nodige drama momenten niet binnenkomen en dus ook niet interessant genoeg zijn. Hier had ik toch echt wel meer willen zien maar, daar gaat uiteindelijk de film niet echt over, dus ‘Glenn’ wou er snel langs en daarin heeft hij aardig gefaald.

Het stukje vervolgens in de inrichting vond ik niet zo veel aan. Ja, het begin daarvan was wel interessant, ik wou immers gewoon weten hoe hij daar komt en wat er allemaal gaande was. Maar, ‘Glenn’ bleek daar niet zoveel zin in te hebben, en bouwde vooral een smakeloos en saai script op, waar zelfs een falend en saai “liefdes” stukje moest uitspringen. Het was gewoon niet interessant, en ook dat stuk heb ik af en toe even wat doorgespoeld. Het was echt heel saai.

Het einde was dan wel weer prima, omdat de film zijn “geheim” verteld maar, het einde was dan ook wel weer héél erg cliché, waardoor het weer niet zo goed uitpakte als gehoopt. En dan weet nogmaals de film niet voldoende te interesseren om daar ook echt een gevoel uit te krijgen, en de film blijft gewoon rondweg vrij saai.

De cast vond ik wel prima. ‘Paul Walker’ speelde een prima rol maar, het acteerwerk was nou ook niet van bepaald goed niveau. Hoewel zijn personage (zeker rond het slot) boeiender was, vond ik dit ook gewoon niet echt speciaal. Voor de rest was ‘Piper Perabo’ matig, al was het een erg knappe vrouw om te zien, en daar mag ‘Linda Cardellini’ zich bij aansluiten. Die ik misschien wel liever zag. Voor de rest was de cast niet echt benoemend waardig. Allemaal matige rollen.

En zo viel deze film gewoon simpelweg erg tegen. Ik had er sowieso een stuk meer van verwacht, het verhaal (ondanks dat het onsamenhangend was) klonk merendeels interessant. Het was gewoon niet wat ik ervan gehoopt had. Snel vergeten en door met de volgende.