Lords of Dogtown (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Emile Hirsch, John Robinson en Heath Ledger

Deze film is een gefictionaliseerde rit met een groep briljante jonge skateboarders die opgegroeid zijn in de straten van Dogtown in Venice, California. De 'Z-Boys', zoals zij bekend staan, perfectioneren hun techniek in lege zwembaden van niets vermoedende bewoners, om zodoende uit te groeien tot pioniers van een nieuwe sport.

avatar van Inland Rabbit
Lekkere film met oude look. Als je een beetje binding heb met een vrije/alternatertieve levenstijl en skaten leuk vind om naar te kijken, dan is dit echt wel een vette film.

Als je niet van skaten houyd, valt er nog genoeg uit te halen, maar moet de levenstijl je een beetje liggen. Leven de lol, herrie schoppen, doen waar je zin in hebt. Dit was allemaal leuk in beeld gebracht, met alle ups en downs van een skatecarriere erbij.

Muziek vond ik dan weer heel erg niet skate/surf, zelfs niet voor de tijd waarin het zich zou moeten afspelen. Bands als Black Flag, Suicidal Tendencies en Dead Kennedies hadden in de film gemoeten, en als ze er al al inzaten, in ieder geval veel vaker, want ik heb ze niet gehoord. Al met al toch een 4* omdat de beelden + verhaal me toch aanspraken en misschien 1 die ik moet aanschaffen ooit.

Platoon815
titia schreef:
Ook met Heath Ledger en Johnny Knoxville, maar die hebben waarschijnijk kleine rollen. (om wat bekende namen toe te voegen, want de namen die er nu bij staan, worden welliswaar als belangrijkste cast genoemd, maar ik heb nog nooit van ze gehoord)

Heath Ledger heeft echt niet zo'n kleine rol.

avatar van niethie
Erg lang gelden dat ik deze film zag maar ik kan me nog goed herrineren dat ik hem best sterk vond, hij mag wat mij betreft in ieder geval niet onder doen aan het veelgeroemde debuut van regisseuse Hardwicke (Thirteen) Het- waargebeurde verhaaltje over het begin van de grote skate hype is mooi gereconstrueerd, de acteurs (waaronder vooral Hirch) deden het prima in hun rollen, de film geeft een mooi tijdbeeld en bevat een paar erg mooi geschoten scenes. Zou de film nog eens moeten zien voor een beter oordeel, tot die tijd geef ik hem het voordeel van de twijfel en houd ik het op-

3,5 sterren

avatar van guylopez93
op zich geen slechte film
matig verhaal maar toch nog wel redelijk tot goed uitgewerkt. De acteerprestaties waren ook wel in orde alleen duurde de film voor mijn gevoel net iets te lang. Heath Ledger speelde ook goed en was amper herkenbaar door die zonnebril die hij de hele tijd op had. Verder vond ik de stukjes in die lege zwembaden wel leuk gedaan.

Hankieh
Vond niet al te goed beginnen, toen werd het wat beter en uiteindelijk zakte die weer helemaal af.
Misschien mag het waargebeurd zijn maar ik vind het niet goed verfilmt.

Jammer, 2.0*

avatar van Mads Smikkelsen
Best aardige film met heel aardige acteerprestaties, de film viel mij erg mee, vooral Heath Ledger en Emile Hirsch vond ik goed acteren.
Victor Rasuk is hier wel een 'lekker ding' voordat hij in dat ape-pakkie ging lopen dan.
Muziek was inderdaad wat aan de vage kant, het begon keihard met Jimmy Hendrix en zakte via Deep Purple (geloof ik) af naar vage muziek, terwijl er in die tijd ontzettend veel goeie muziek is gemaakt.

avatar van HarmJanStegenga
Erg gaaf filmpje dit. Veel heeft het niet om het lijf allemaal, maar vermakelijk is het wel. De sfeer in de film is één van de sterkste punten. De jaren '70 look doet het bij mij altijd wel goed en met namen als Emile Hirsch en Heath Legder wordt het alleen maar beter. Deze twee doen het dan ook het beste, vooral de grappige weirdo die Ledger speelt vond ik erg leuk: Oh, nice socks, man. Nice socks. Nice socks.

De actiescénes, vooral op de skateboards zijn erg strak gedaan. Ik heb zelf niks met skaten, heb nog nooit op zo'n ding gestaan volgens mij, maar het was wel erg leuk om naar te kijken. De muziek is opzich prima in orde, maar toch had hier veel meer uitgehaald kunnen worden. Ik hoorde bijv. The Sweet, Cream, Deep Purple, Jimi Hendrix en Black Sabbath. Heel leuk allemaal, maar ik wil graag wat Beach Boys horen als ik surfende gastjes zie Al was dat net weer wat voor deze tijd, maar oké.

Wel jammer dat het verhaal, vooral naar het einde toe wel erg snel van het één in het ander vliegt zonder dat we voorgeschoteld krijgen hoe bepaalde dingen nou tot stand zijn gekomen. Zo werkt Ledger bijv. ineens in de winkel waar hij eerst de eigenaar van was? Hirsch ineens kaal? Dat gedoe met dat ooglapje en de hersentumor. Het gaat allemaal wat te snel eigenijk. Maar, over het algemeen toch een uitstekende film. Ik heb me meer dan vermaakt, dikke voldoende dus ook.

avatar van Alpha X
Superfilm!

Mooi warm camerawerk, vooral op de skateboards en de surfscenes daarentegen geven echt een rauwe look.

De sfeer past precies bij de film, muziek is top en een super mooie setting!

avatar van soom
Vroeger, toen mijn broer en ik heel wat jonger waren (en ook kleiner en schattiger ), had mijn broer een skateboard. En hij zal er best weleens op gestaan hebben.
Tegenwoordig heeft hij ook een skateboard, en hij gaat weleens in Schiebroek skaten. Ik weet niet of hij goed is, maar hij vindt het vast leuk, anders zou hij het nooit doen, natuurlijk.

Ik weet zeker dat skaten niet mijn ding is, als ik niet m'n nek wil breken, of een gat in m'n hoofd wil vallen. Maar het lijkt me echt wel stoer als je kunt skaten, en al die dingen doen die de Z-boys uitvoeren. Mooi om te zien hoe ze skaten, en natuurlijk is de betreurde Heath Ledger een reden om deze film gezien te hebben.

Van Thirteen, naar Lords of Dogtown, tot aan de prachtige top 10 film Twilight, Catherine Hardwicke doet gewoon iets moois met haar film, ik kijk naar meer uit.

Reinbo
Lekker filmpje dat vlot wegkijkt. Heerlijke soundtrack ook. 3,5*

avatar van Bla
Bla
Reinbo schreef:
Lekker filmpje dat vlot wegkijkt. Heerlijke soundtrack ook. 3,5*

avatar van film88888
Weer een heel erg goed geslaagde film van Catherine Hardwicke, en je ziet ook dat het haar stijl is, want net zoals in Twilight, en Thirteen zet ze in deze film die zelfde kleuren, en dialogen.

Goed geacteerd, en een goede, maar niet vaak ziende Heath Ledger.

Mooi verhaal, en ongelofelijke stunts met hun boards.

De soundtrack is ook een echt juweeltje.

avatar van JDSsmetje
"fuck the system", Stoere jongens, coole stunts, grof taalgebruik en een slet hier en daar. Dit soort films doen me erg denken MTV en JIMtv. Het feit is dat dat niveau niet al te hoog ligt, het enige vlak waarop dit hoger scoort is de retro sfeer en aardig acteerwerk. Wel vermakelijk, maar inhoudsloos en weinig kwaliteit.

avatar van pooper
vette film het heeft alles. super realistisch en nog meer coole shit

hij is leuker als je een beetje meer verstand hebt van skateboarden

avatar van Seifer
Verstand hebben van skateboarden? Doe nou niet alsof het Wiskunde is.

*Joly*
film88888 schreef:

Dat viel me ook al op

Aardig filmpje. Maar ook niet meer dan dat.
Te veel geskate, te weinig diepgang.

avatar van DwarreI
Ik vind het camerawerk (de zwembaden!) en de sfeersetting bij vlagen werkelijk fenomenaal, voor de rest gewoon een lekker vlot wegkijkende film over een groep eigengereide skaters die groot worden in 'het wereldje' omdat ze doen waar ze zin in hebben. Voor diepgang moet je iets anders opzetten, maar in een film als dit zit ik daar ook helemaal niet op te wachten..

avatar van yeyo
Leuke ongecompliceerde film die nogal overdreven hectisch begint, maar gelukkig snel balanceert. Hardwicke slaagt er wederom in de leefwereld van jongeren overtuigend te schetsen, al lijkt de tweede akte bij momenten net iets teveeleen herhalingsoefening van Thirteen. Er is veel chemie tussen de jonge acteurs, wat kan verdoezelen hoe bepaalde wendingen en situaties tegen het simplistische aanzitten. De skate-scènes tenslotte zijn erg energiek in beeld gebracht en begeleid van een redelijke rock soundtrack, die misschien net iets te braaf en ongeïnspireerd aanvoelt. Dit is ondertussen al de 4de film die ik in een maand tijd zag waar het nummer 'Iron Man' van Black Sabbath gebruikt wordt.

mug13
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een hele mooie film vind over vriendschap en skateboarding.Een zeer geslaagde film .

hoe kan ik een film zien ?!!!

avatar van whickham
Deze film geeft je echt een zomers gevoel! Goed geacteerd, goed camerawerk, goede sfeer en een lekkere soundtrack. Erg mooie retro sfeer, waardoor de film een stuk ouder lijkt dan ie in werkelijkheid is.
De vriendschap en chemie is duidelijk aanwezig. Vooral Emile Hirsch zette een geweldige rol neer, maar ook Heath Ledger.

Door deze film krijg je zelf ook zin om te surfen en skaten. Je hoeft geen verstand te hebben van skaten, maar als het je helemaal niet interesseert, raad ik deze film niet aan.

Ik heb zeer genoten van Lords of Dogtown, en ga 'm zeker nog vaker kijken!

HALVE TAMME.
Bij de ene film ben ik een man met veel woorden en bij de andere film eentje met weinig.
Ik zal me betreffende Lords of Dogtown (2005) aan het laatste houden :

Prachtige film.

avatar van Koen87
Prima film met sterke rollen van Ledger en Hirsch, met een dito soundtrack. De beelden zijn zoals je ze mag verwachten bij een skatersfilm. Dit gezegd te hebben, vond ik de eerste helft een stuk sterker dan de tweede helft.

avatar van Timothyvdmeer
Leuk filmpje maar waarom Hirsch ineens doorslaat komt nergens voor. verder aardige shots.