Seabiscuit (2003)

geregisseerd door Gary Ross
met Tobey Maguire, Jeff Bridges en Chris Cooper

Charles Howard (Bridges), een voormalig fietsenmaker die schatrijk is geworden door de auto te introduceren in het westen van de Verenigde Staten, koopt een paard, Seabiscuit genaamd. Seabiscuit is een grof gebouwd, ondermaats paard met een triest klein staartje en gebogen knieën. Na twee jaar van bittere strijd tegen zijn trainers, slechte prestaties als renpaard, onbegrip en mishandeling, ontdekt Howard het verborgen talent van zijn paard, waarop hij hem toevertrouwt aan twee mannen. Één van de twee mannen is Red Pollard (Maguire), een mislukte jockey die sinds het bankroet van zijn familie als gevolg van de crisisjaren in een paardenstal woont. De andere man is Tom Smith (Cooper), een temmer van prairiepaarden, voormalig pionier en vol oude wijsheden over de mystiek van het paard. Met behulp van een opvallende trainingsmethode, ontdekken zij dat onder de vijandige en angstige buitenkant een klassepaard schuilt.

Zeer mooi verhaal vond ik het maar volgens mij was het gebasseerd op waargebeurde feiten toch?

Zoniet blijf ik hem alsnog zeer mooi

avatar van Leo1954
Deze film gezien nádat ik Secretariat uit 2010 had gezien. Films komen in grote lijnen met elkaar overeen, een plezier om naar te kijken,spannend, sfeervol en goed gemaakt, zo Amerikaans als wat, sentimenten met aanzwellende muziek vaak zwaar over de top. De scene waar beide brekebenen bij elkaar kwamen, de jockey en het paard, de film komt ermee weg, maar eigenlijk natuurlijk te gek voor woorden. Bij Secretariat vond ik de racebeelden beter, duidelijk moderner gefilmd. Maar deze film is natuurlijk de film waarop Secretariat is gebaseerd, ook hier weer een trainer gespeeld door een topacteur, Chris Cooper.

avatar van tal1b
secreteriat was beter

Redelijke film. Goed geacteerd. niet echt bijzonder, maar zeer zeker niet slecht. Inderdaad wel iets te lang.

Hoewel voor een deel voorspelbaar en kitsch, is deze sentimentele film over (alweer) de Amerikaanse droom, gebaseerd op een boek van Laura Hillenbrand, ook pakkend. De regisseur weet hoe hij de emoties (en verwachtingen) op het witte doek moet zetten. Bovendien wordt het drama gedragen door een sterbezetting (Maguire, Bridges en Cooper), echter ook door William H. Macy als renbaancommentator. De historische beelden moeten de geloofwaardigheid verhogen, maar zijn eerder manipulatief en dragen niet werkelijk bij aan het verhaal.

avatar van K. V.
Ondanks dat 'k het niet zo voor paarden heb, is de film me goed bevallen. De film draait niet alleen rond het paard Seabiscuit, je krijgt ook nog een mooi tijdsbeeld van de jaren '30.
De cast deed het ook goed, met een verrassend goeie Jeff Bridges en Chris Cooper, al deed Tobey Maguire het zeker ook niet slecht. 'k wist trouwens niet dat Toby niet zo'n grote man is. Ook een erg leuke bijrol voor William H. Macy als een soort radiodj
In het begin van de film ligt het tempo niet zo hoog, al vond 'k het zeker ook niet saai. Af en toe was er ook tijd voor humor en drama en 'k moet eerlijk zijn dat de paardenraces wel redelijk spannend waren.
Het waargebeurde verhaal vond 'k de moeite om eens te bekijken, al hoef 'k hem niet direct meer terug te zien.

Joek
tal1b schreef:
secreteriat was beter

Dat VIND jij.

Ik VIND seabiscuit beter.

Joek
Een film met een hart, dat het Amerikaanse blue collar story gebeuren er omheen hing, stoorde me eindelijk eens een keertje niet.

avatar van Fonzie39
Spiderman op een paard...Een beetje een disneyfilm maar het kijken meer dan zeker waard

masterton
Prima film, en echt gebeurd ook deze spannende film!!

avatar van Vinokourov
Voor een film die zich tijdens The Great Depression afspeelt, is dit wel een heel teleurstellende. Het idee dat een racepaard een hele natie een sprankje hoop en plezier geeft, komt totaal niet over. Nou heb ik ook niks met paardenstport, dus dat hielp niet om de film mij te laten boeien. Het (waargebeurde) verhaal werkt ook niet mee. Nadat de film eindelijk een richting heeft gekozen wat het wil vertellen, weet je al wat gaat gebeuren. Het paard Seabiscuit groeit uit tot een racepaard, verliest en wint paardenraces. Tsja, zo gaat dat he .

Maar de cast is ook niet geweldig. Jeff Bridges is routineus en van de acteerkunsten van Spiderman ben ik sowieso niet onder de indruk. Hij zet weer erg vaak diezelfde domme grijns op , zo blijft ie toch een beperkt acteur. Tot slot even vermelden dat Elizabeth Banks een ontzettend oppervlakkige en overbodige rol heeft, zelden vertoond zoiets!

avatar van Walter White
Wel jammer dat Tobey Maguire niet overtuigend speelde anders had ik 5* gegeven.
Maar voor de rest vond ik het geweldig in beeld gebracht en dat merk je ook wel in alles
En de paarden wat zijn dat geweldige beesten en vooral goed en geloofwaardig neergezet met een mooi verhaal

avatar van jermaineoneal7
Absoluut 1 van mijn favoriete films. Heb hem zeker 10 keer gezien. Ik laat niet vaak traantjes tijdens films maar underdog-verhalen vind ik zo goed.
Heb na het zien van de film onmiddellijk het boek gelezen van Hillenbrand en Gary Ross deed een fantastische job zoals de hele cast.
De tijdsloop van de Great Depression speelt een grote rol hierin en maakt de "underdog-story" helemaal waar. Dit was 1 vd donkerste periodes uit de Amerikaanse geschiedenis dus uiteraard dat hier een aantal minuten aan besteed werd door PBS-verteller David McCullough die niet door iedereen geapprecieerd werd (beats me).
De absolute ster hier is het racepaard zelf voor mij, Seabiscuit, wat zijn het toch fenomenale dieren de thoroughbreds.
Favoriete scene (als je er 1 kan uitpikken) is de opbouw en de stilte van de score bij de start van de 1ste Santa Anita race met de zoom naar het oog van Biscuit wanneer je enkel de adem hoort.
En dan de start met het wide-pan shot als ze allemaal uit de gate schieten en in single file komen.
Gewoon een fenomenaal shot!
Ook Gary Stevens, Hall Of Fame jockey (als George Woolf) doet het erg goed in zijn 1ste filmrol.
You don't just throw a whole life away just coz he's banged up a little.
Ik krijg er geen genoeg van. Was ook blij dat Secretariat eindelijk een langverwachte film kreeg, maar Seabiscuit is gewoon beter, punt. 5 sterren!