Dogtown and Z-Boys (2001)

Documentaire

geregisseerd door Stacy Peralta
met Jay Adams, Tony Alva en de stem van Sean Penn

Deze documentaire legt de impact vast die het Zephyr skateboard-team begin jaren '70 had, en het uiteenvallen van het team later hetzelfde decennium. Sommigen van hen werden supersterren en succesvolle zakenlieden. Anderen gebruikten hun beroemdheid voor andere doeleinden.

avatar van lorelei
speelt Fred Durst hier nou in mee? hoorde ik in het mtv news. T was iig een skateboard film. was vast deze.

Nee, Fred Durst 'speelt' er niet in. Er speelt niemand in, want het is een documantaire en geen film. Ik, als fervent extreme-sporter, kan hier geweldig van genieten. Voor mensen die tijdens de docu niet blowen of niet op Lowlands waren, kan hij op sommige momenten wat saai zijn. Echter, ook voor de niet-skateboard fan is het kijken van deze film een bijzonder goed tijdverdrijf.
Hij verdient eigelijk 5 sterren, maar aangezien hij soms wat lauw kan zijn voor anderen hou ik het op 4.
De muziek en montage is uitmuntend.
Wel zien we trouwens Tony Hawk en andere hedendaagse beroemde skaters

FisherKing
vind ik een rare motivatie om te stemmen.

slaat gewoon nergens op

avatar van pjotr
Maar wat Henry Rollins er nu in te zoeken heeft ?.....

Hmm als je het onderwerp leuk vind, dan is het wel boeiend, maar ik had het na de eerste helft wel gehad. Het werd op een gegeven moment wel heel erg veel bla bla bla en er werden erg veel dezelfde plaatjes gebruikt.

Ik vond het best wel aardig. Ik ben geen skater, maar om te zien hoe het moderne skaten ontstaan is is het behoorlijk leuk en innemend in beeld gebracht. Ook leuk was de seventies muziek, Black Sabbath, etc.....ik heb namelijk een poephekel aan tegenwoordige punkrock.....

neo (crew)
gewoon een erg interessante documentaire. ik zelf weet helemaal niks van het hele skate gebeuren, dus voor mij was het allemaal 'nieuw'. misschien dat de snelle montage even wennen was aan het begin, maar het is allemaal toch wel erg goed in elkaar gezet met lekkere muziek erbij. 4 sterren

is stylish die film 5 sterren

avatar van Yak
Yak
Woe! Ik had deze docu meegepikt omdat ik er goede dingen over had gelezen (oa. hier), maar dat ik de geschiedenis van skateboarding voor de kiezen zou krijgen, en wel vanaf het prille begin met kleiwieltjes (!), had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Héérlijk om heen te kijken, en een ongelooflijke stortvloed aan fantastisch authentiek beeldmateriaal uit de 'early days' op bijna prehistorische skateboards. Nu mijn eigen board in een hoek staat weg te rotten is heeft de docu toch zeker ook een bepaalde sentimentele waarde.

Op zich zou hier trouwens nog wel een deel twee van gemaakt kunnen worden, want sinds half jaren tachtig zijn er op nieuw ontworpen skateboards nieuwe revolutionaire trucs mogelijk. De ollie, het in de vaart lanceren van je board, kenden de boarders uit die tijd bijvoorbeeld nog niet.

Fijne docu. 4*

yak ben het roerend met je eens! dit is trouwens voor ieder1 leuk omdat t n prachtig beeld geeft van de 70tiger jaren.maar tis leuker als je zelf ook skate (en dus niet in-linen!!!)

avatar van aryan
Volgens mij komt er een vervolg voor deze film:

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Meer een film met hetzelfde thema als deze docu.

avatar van mikey
film gemaakt voor pro-skaters. ben je dat niet; huur maar iets anders. erg eenzijdig, geen boeiende info.. heroische anekdotes over een stel pubers door opgewonden 40-ers. leuke muziek, vormgegevens in het Mtv stramien. na 1 uur uitgezet. 2 sterretjens

absoluut een geweldig goede film cinemagrafisch een verbluffende documentaire. hoemeer je van het onderwerp houd hoe meer je de film zult apprecieren.

avatar van Yak
Yak
Voor tien euro meegenomen bij FRS. Vanavond deze superdocu nog maar eens kijken.

Mooi... heeft me geholpen met wat trick.. op mn skateboard...

avatar van SmuttWars
mikey schreef:

Niet alleen voor skaters, maar ook voor jaren 70 liefhebbers en voor mensen die bijvoorbeeld interesse hebben in diverse sub culturen. Diezelfde mensen die van "woodstock" hielden en van "Wild Style".
Mooie document ****

na een half uur uitgezet. inderdaad geen bal aan als je geen skate of surf liefhebber bent.

sean penn kan overigens heel slecht 'voorlezen'

nou dat was het: 1 ster

die gasten gingen nooit naar school elke de heled dag skaten dat wil ik ook wel

Sean penn had weggelaten moeten worden, hij heeft er toch niks mee te maken.
Voor de rest vond ik de docu niet heel erg boeiend, het meeste wist ik al. De muziek vond ik in de meeste gevallen ook niet echt toepasselijk.
Leuke docu voor 1 keertje.

avatar van newG
Heb eerst The lords of dogtown bekeken, en daarna deze documentaire... Vond het zeker het bekijken waard en ik ben helemaal geen skatefanaat.

avatar van Gizzmann
Interessante docu die me de volledige speelduur heeft weten te boeien. Je krijgt inderdaad volledig de geschiedenis van het skateboarden te horen (vanaf de wortels he, de film stopt eigelijk bij het punt vanaf waar het skateboarden wereldwijd een populair tijdverdrijf werd). Het was ook gewoon interessant om te horen wat alle oude skaters (die er dus mee begonnen te zijn) te vertellen hadden. Er zit ergens bijvoorbeeld een kort stuk in waar je geen informatie krijgt en puur naar wat skatebeelden zit te kijken. Zulke dingen maken voornamelijk het grote onderscheid tussen tv-documentaires en echte films, maar hier wou ik juist alles weten en waren er ook geen intermezzo's nodig.

De skatebeelden zijn wel echt relaxed om naar te kijken trouwens, voor zover ik weet naast de gesprekken met de skaters zelf geen nieuw opgenomen materiaal en allemaal oude beelden, volledig gebracht in de 'MTV stijl'. Alle montagetrucen die je bij MTV Cribs te zien zou kunnen krijgen worden hier wel gebruikt. En hier droeg de muziek natuurlijk ook wel aan bij voor een groot deel. Allemaal erg toffe punk- en hardrockclassics.

Lijkt me op de een of andere manier de perfecte film om op VHS te hebben Je hebt in elk geval geen gelikte DVD-kwaliteit hiervoor nodig. 4* en ik ben erg benieuwd geworden naar de andere Stacy Peralta docu: Riding Giants!

By the way: Het is me alleen niet duidelijk of volgens deze film nou Jay Adams of Tony Alva de betere skater is (worden beide zo genoemd volgens mij)

avatar van danuz
De snappy montage, het haast wel mystificeren van de skaters, moves en pools werkt aanvankelijk best leuk, maar begint steeds verder in de documentaire aan kracht in te boeten. Op bepaalde onderwerpen wordt te veel gehamerd, iets wat alleen voor de specifiek geïnteresseerden boeiend is. Vond het te veel een lange videoclip, over een onderwerp dat me (vooral in mijn skate tijd) boeide, maar met de jaren is weggeebt en nu nog een nihile indruk achterlaat.

Leuk om gezien te hebben, om eens Tony Alva en de echte oorsprong van skaten mee te maken, maar niet veel meer dan dat, helaas.

Knappe docu over skaten!

avatar van oruiz
FisherKing schreef:
vind ik een rare motivatie om te stemmen.

ik vind jou naam raar. Zo vinden we allemaal iets. Doe rustig aan.

avatar van oruiz
fijne plaatjes, fijne muziek, een dikke 4

avatar van DwarreI
mikey schreef:
Helemaal waar, overigens vind ik de verfilming veel leuker om naar te kijken, en die was zelfs voor mij als niet-skater interessant om naar te kijken..

avatar van LOTR-lover
Op de één of andere manier kon deze docu me niet echt bekoren. Ondanks de korte speelduur (89 minuten) vond ik 'm erg traag qua opbouw en had ik moeite met het uitzitten hiervan. Ik ben absoluut geen noob op het gebied van de skatecultuur, ben er jarenlang zelf fanatiek mee bezig geweest, en juist daarom was ik verbaasd dat deze docu me niet echt kon boeien. Helaas, een gemiste kans.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dit soort documentaires over pioniers zijn altijd fun en dat het gemaakt is door een insider geeft wel wat meerwaarde. Vol met authentieke beelden ook. Heb me geamuseerd (als niet-skater).

Kleine 3.5*