Crazy/Beautiful (2001)

Drama / Romantiek
99 minuten / 135 minuten (director's cut)

geregisseerd door John Stockwell
met Kirsten Dunst, Jay Hernandez en Bruce Davison

Nicole Oakley is een rebelse tiener die haar tijd verdoet met feesten, spijbelen en rondhangen met haar vrienden. Haar vader is een steenrijke politicus, maar ze groeit op bij haar biologische moeder. Op school valt haar oog op Carlos. Hij is een hardwerkende topatleet en briljante student, maar hij komt uit een arm gezin, wat ervoor zorgt dat hij en Nicole absolute tegenpolen zijn. Hun onschuldig geflirt leidt al snel tot een romance. Alleen zorgt het destructieve karakter van Nicole er al snel voor dat zowel hun relatie als de toekomst van Carlos op het spel komen te staan. Zal hun relatie stand houden terwijl ze onder druk gezet worden door hun ouders en vrienden?

avatar van .Fee.
Heb 'm nét gekeken en ik vond het een heerlijk feelgood-filmpje. Als je even lekker wil zwijmelen maar ook even een traantje wil laten, is dit dé perfecte film. Kirsten Dunst zag er inderdaad een beetje verslonst uit, maar dat neemt niet weg dat ze geweldig geacteerd heeft. Jay Hernandez vond ik daarentegen niet heel erg bijzonder. Kirsten steekt er wat acteerprestaties toch met kop en schouders boven uit.

Ik geef 'm 3,5 ster.

goeie film pesonages zijn goed neer gezet zou hem zo 4 x agter elkaar kunnen kijken 4*

kwam gister op tv vond het de moeite waard 3sterren

avatar van Hankster
Een erg saaie film, maar toch nog 1,5* vanwege Kirsten Dunst.

Zeer goede film. weer goed geacteerd door kirsten dunst 4*

avatar van Esther_ke
Mooie romantische film met een ontroerend verhaal.
Ik vind het een aanraader, ik zou hem zelf nog eens willen zien.

desteven007
Mooie film, heb hem vroeger als eens gezien, ze laten hem één van de dagen op tv zien. (België)

2,5 *

avatar van JTV-kijker
heb deze film 2 jaar geleden ooit gezien, weet niet meer heel erg juist wat er allemaal gebeurde alleen vond ik deze film vervelend omdat we hem in school hadden gekeken en dan heb je geen chips, geen cola en geen zetel maar het is een vrij bekijkbare film dus toch 2.5

avatar van Donkerwoud
Een van de eerste grote rollen van Kirsten Dunst, en ze doet het zeer zeker goed. Haar karakter heeft een zeker charisma als rijkeluiskind dat maar niet wil deugen. Tegenspeler Jay Hernandez is tegenover de sprankelende Dunst een houten klaas. Dat past overigens dan wel weer bij z'n rol. Het verhaal zelf heeft de dromerige sfeer van Sofia Coppola, maar het weet inhoudelijk niet helemaal te overtuigen door het wat ongeloofwaardige plot. Maar dat neemt niet weg dat het gewoon een hele lekkere film is om te kijken.

avatar van brabusRUS
Best leuke film. Kijkt lekker weg, verveelt niet.

avatar van Knisper
Behoorlijk sympathieke film. Verhaal is nergens orgineel of heel intrigerend, maar ik betrapte mezelf er wel op dat ik er goed in werd gezogen; keek heel lekker weg. Verder prima cast en naar het einde toe ook iets meer leuke visuele ideeen.

Aan de andere kant voelde het allemaal wat gewoontjes aan en werd ik nergens erg ontroerd door het geheel. En helaas wordt er op het einde nogal makkelijk over een deel van de ontstane problematiek heen gestapt. Opeens mag Carlos, die uit een midterm wegloopt, wel naar een prestigeuze school en ook de wrijving tussen zijn Mexicaanse achtergrond en de 'witte' achtergrond van Nicole (die bovendien een aantal discriminerende opmerkingen maakte die Carlos duidelijk stoorde, maar waar verder niet meer op ingegaan werd) lijkt me niet in een keer opgelost. Daar heb ik overigens niet te zwaar aan getild, maar het betekent wel dat het dikke 3* wordt, in plaats van iets hogers.

Die film is echt mooi.
Het verhaal is zo prachtig !
& het einde zo romantisch als iets!

avatar van Aapje81
Prima film met prima acteerpresaties en het was weer genieten van Kirsten natuurlijk

avatar van Tamarax3
josefiep schreef:

haha idd:P
ik had ook zoeits van..er bestaan bh's

maar de film zelf was echt super leuk.
en het verhaal was ook opzich wel oke.
ik vond wel leuk om te kijken.
hij was echt romantisch x33

avatar van LiveALife
Goede film. Eerlijk gezegd had ik wel het gevoel dat het slecht ging aflopen...

avatar van Esther_ke
Gisteren heb ik de film voor de 2de keer gezien. Ik vind hem nog altijd heel mooi en ga hem dan ook een half puntje meer geven.

De commentaar van 'josefiep' vind ik terecht: het enige wat mij aan de film stoorde was het onverzorgd uiterlijk, en dan vooral de kleren van Nicole.

avatar van notorious_kim
Verassend goede film. Het verhaal heeft je van bij het begin meteen te pakken. De opbouw kon hier en daar een beetje beter, af en toe werd het een beetje saai, om iets later wel weer beter te worden.
Het verhaal sprak me enorm aan, hier en daar mistte ik wel een beetje geloofwaardigheid.

Goede cast. Kirsten Dunst kon mij een keertje overtuigen in haar rol. Jay Hernandez, die ik hiervoor nog nooit zag spelen, zette ook een mooie prestatie neer, maar voor mij niet goed genoeg om nog andere films van hem te gaan opzoeken. Beste actrice in de film is voor mij Taryn Manning, die meid heeft toch wel iets.

Inbeeldzetting is weer maar basis en voegt niets toe aan het verhaal, ik blijf me afvragen waarom een regisseur en producer steeds maar weer op die standaard beeldjes zonder meer blijven terugvallen, we hebben dat nu wel al gezien.

Het is geen film die ik nog ga herbekijken, ik vind het ook niet echt een aanrader. Goed om eens te bekijken, maar daar blijft het voor mij bij.

avatar van notorious_kim
josefiep schreef:

Dat had ik ook!

avatar van Groznyy
Qua verhaal een typische film, doch qua uitwerking staat het voor mij teen niveau hoger dan een 'typische film'. Het verhaal grijpt me vrijwel meteen naar de keel en de film kan op sommige momenten toch bepaalde ontroerende gevoelens bij mij losweken. Zeker een film om eens te bekijken met je vriendin !

avatar van FunkStar
Toen deze film net uit was, toen een keer gehuurd op DVD. Ik weet nog dat ik het een hele boeiende film vond. Zou hem nu nog wel eens willen zien.

avatar van Kronos
Dan is het vandaag de moment.

avatar van yeyo
Teveel emo-toestanden in dit gemiddeld tienerfilmpje en de huilerige soundtrack maakt het er niet beter op. Moraal van het verhaal: feesten en lachen is zelfdestructief gedrag, snikkende omhelzingen daarentegen kunnen er niet genoeg zijn. Dat hier een 135 minuten durende director's cut van zou bestaan is toch een grap mag ik hopen?

avatar van Kronos
yeyo schreef:
Moraal van het verhaal: feesten en lachen is zelfdestructief gedrag,...

Voortdurend dronken zijn, drugs gebruiken, spijbelen, liegen, verantwoordelijkheden ontlopen enz... is zelfdestructief. Zo had ik het begrepen. Dat er verder iets mis zou zijn met feestjes en lachen heb ik nergens opgevangen.

Best een mooie film. Niet echt diepgravend maar meer diepgang en beter in elkaar gestoken dan de gemiddelde tienerfilm. En niet onbelangrijk, goede acteerprestaties, vooral van Kirsten Dunst.

avatar van yeyo
Kronos schreef:

Girls just wanna have fun nee was natuurlijk niet helemaal serieus bedoeld, maar de toon van de film sprak me echt niet aan. Teveel drama, teveel gehuil, maar langs de andere kant net weer wat te lichtzinnig en flauw om realistischer of diepgaander te zijn dan andere tienerfilms (wat duidelijk de bedoeling was). Ik hou zowel van vrolijke tienerfilms (Dazed & Confused, Fast Times at RIdgemont High) als van echt sombere tienerfilms (River's Edge, Mean Creek). Maar dit was noch vlees noch vis.

avatar van Erwinner
Is de dir. cut ook op Dvd uitgegeven?

avatar van Fran
Het verhaal vond ik ietwat saai maar ik was wel onder de indruk van het acteerwerk van Dunst. En dat maakte een heleboel goed.

Mooi verhaal, laat gewoon goed zien dat elk huis zijn kruis heeft, alhoewel natuurlijk wel geromantiseerd. Maar dat mag in dit soort films.

oja en niks mis met de beha loze kirsten btw

avatar van Capablanca
Op zich wel sympathiek, maar toch vooral ook een film voor bakvissen. Mooiboy ontmoet probleemmeisje met alle gevolgen van dien en natuurlijk een happy end.