Style Wars (1983)

Documentaire

geregisseerd door Henry Chalfant en Tony Silver
met Kase 2, Seen en Skeme

Terwijl de hiphop-cultuur in de jaren tachtig in de Bronx en Harlem duidelijk een vorm begint te krijgen, bereikt de New-Yorkse subway-graffiti-beweging een ongekend hoogtepunt. Gedurende de documentaire volgen Henry Chalfant en Tony Silver een aantal jonge kunstenaars in hun onderlinge strijd voor respect.

avatar van pjotr
Hey tovenaar, wat maak je me nou?
Style Wars is toevallig wel dé graffiti-bijbel in documentairevorm.
Pas maar op dat je geen poederbrieven van graffiti-extremisten op je deurmat vindt.
Eh...wat was je huisnummer ook alweer?...:evil

tovenaar
Haha, daar ben je snel mee Pjotr! Die stem staat er al wel minstens een half jaar. Ik heb trouwens mijn stem veranderd van een 2,5 naar een 3. De docu geeft een goed beeld van de graffiti-scene, maar ik heb me gewoon nogal verveeld . Ik heb zelf ook niet veel met graffiti, maar deze film passeerde me toevallig.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die hier veel mee bezig zijn dit een enorm goede documentaire vinden, maar mij deed het niet zo veel. Er zaten wel een aantal leuke dingen in de docu waar ik sinds het kijken ervan op let als ik graffiti zie. Zo probeer ik altijd "het pijltje" te ontdekken tegenwoordig hehe.

Please, spaar me graffiti-extremisten!! Ik ben al jarig op 11 september, das genoeg .

avatar van pjotr
Vooruit dan maar...
Dat met die pijltjes gaat trouwens niet meer op hoor....dat was meer in den beginne...:)

tovenaar
Vandaar dat ik ze ook nooit eruit kan halen .

grappig om deze hier ook op de site terug te vinden!

kan hier kort over zijn *****

R.
Dikke ***** uiteraard

De film die graff naar europa heeft gehaald in de jaren 80!

In 2003 is tevens de dvd uitgekomen met de bonus dvd "style wars - revisited", hier op veel bonus matriaal en interviews met de schrijvers (graffitispuiters ) 20jaar later! Heel tof om te zien hoe en wat ze nu doen en hoe graffiti nog steeds (ofniet) een deel uitmaakt van hun leven.

De docu gaat trouwens niet alleen over graff maar ook over breakdance, samen het begin van de hiphop cultuur. Al vindt ik dat graff tegenwoordig helemaal los staat van hiphop!

avatar van ewalk
Schitterende film waarin wederom(zie wildstyle) de opkomst van de hiphop cultuur naar voren wordt gebracht. Een must voor alle zichzelf respecterende hiphopfan. 5 sterren
Eveneens met graffittiartiest Quik. Tegenwoordig woonachtig in het Noorden van ons land.
Een andere aanrader in dit genre: the freshest kid, over break-dance.

R. schreef:

Hey, die ga ik ook eens opzoeken. Ben benieuwd hoe het met dat ene mannetje en z'n moeder is .

avatar van SmuttWars
Deze maand weer opnieuw uitgebracht met revisited erbij, er zitten geloof ik weer nieuwe interviews bij die dit jaar zijn genomen... alles wat die gasten zeggen is de moeite waard...

spiep
voor mij DE graf docu met de beste schrijvers van de oostkust!

wanneer ik naar deze film(docu) kijk krijg ik het gevoel van ' wou dat ik daar was geboren in die tijd' bla bla bla bla je kent het wel.

of niet.

avatar van SmuttWars
R. schreef:

Er is graff buiten Hip Hop, maar grafffiti is nog steeds onderdeel van de Hip Hop cultuur.
Vooral punkers en krakers zijn in de jaren `70 al begonnen met graffiti in Nederland.
Hip Hop is begonnen met de DJ (Kool Herc) in 1973.
Op zijn feesten is het ook B-Boying (media begon het breakdancing te noemen) en het MC-ing ontstaan...allemaal geinspireerd door de jamaicaanse dancehall scene.

avatar van Hando
Nice. De makers zijn erin geslaagd je de hele film lang onder te dompelen in het Hip-Hop sfeertje. Het ritme van de docu voelt dan ook als een heerlijke Hip-Hop beat.

Het voelde wel een beetje als een introductiecursus. Het biedt geen nieuwe informatie voor mensen die al een beetje bekend zijn met de materie. Een introductiecursus dus, maar wel een hele goede.

avatar van DiStefanO
Een must voor elke hiphof en graffitiliefhebber.
Als graffitiartiest is dit een soort van bijbel

Much respect

avatar van Macmanus
Kon beter.

Onderwerp sprak me wel een beetje aan. Niet altijd een fan van graffiti, maar er zitten zeker echte kunstenaars tussen. En die komen ook wel aan bod in deze docu. Daar slaagt de film dan ook wel. Helaas wil de docu meer door ook de rap en breakdance cultuur te tonen. Dit is alleen al een eigen docu waard dus kwam het een beetje "laten we dat er ook bij pleuren" achtig op me over. Ook komen er iets teveel mensen aan het woord, waardoor je niet echt mensen leerde kennen. Sommige hadden wel talent, en was eigenlijk wel benieuwd naar wat voor gedachte ze hadden achter sommige kunstwerken. Maar de makers bleven allemaal wat vlak. Ook het einde kwam wat plots. Wat gaan de jongeren nu doen dan? willen ze niet meer doen met kunst?

kleine 3 sterren toch nog wel, leuk interview met een artiest en zijn moeder. Maar ik denk dat Graffiti artiesten wel een iets betere Bijbel verdienen eigenlijk. Hoewel je je kunt afvragen of het niet een beetje een dode kunstvorm is tegenwoordig.

Ludovic
Macmanus schreef:

Ik heb het zelf een tijd lang zowel legaal als illegaal gedaan en denk dat men tegenwoordig inderdaad nog moeilijk kan zeggen dat het springlevend is. Nou weet ik niet hoe het vergaat in de graffiti scene van een grote stad als New York of Berlijn, doch denk ik dat de reden dat mensen het doen in de loop der tijd sterk veranderd is. Waar het eerst nog gedeeltelijk ging om de stijl en je kunstwerk zo mooi mogelijk maken, lijkt het tegenwoordig louter te gaan om het neerzetten van iets. Hoe datgeen eruit ziet is niet meer belangrijk, om maar te zwijgen over territoriale teksten die men zelf kunst claimt te noemen. Gelukkig zijn er altijd mensen die het vanuit een iets doordachtere visie bekijken en de mogelijkheden die schuilen in de graffiti ten volste benutten. Je kunt er een lange discussie over voeren of het daadwerkelijk kunst is, maar kunst is immers ongrijpbaar. Maar de tekst Thug Life op een afgelegen muurtje spuiten komt helaas maar al te vaak voor, hoe triest het ook is.

Toch blijft deze documentaire wel leuk om naar te kijken, maar het moet je wel liggen.

Lekker oldskool deze docu.
Een must see voor elke fan van deze tijd.

Lv92
Leuk document dit. Herken ook veel fragmenten die als sample fungeren in een hoop hiphoptracks. Geweldig stukje is dat onbegrip tussen moeder en zoon.
Ow, en al die pieces op de treinen zien er natuurlijk totaal niet uit, maar dat terzijde.

Briljante titel trouwens.

avatar van John Milton
Ik moest een beetje aan Baz Luhrmanns nieuwe serie The Get Down denken toen ik dat zeg. Maar uiteraard is het andersom.

Interessant stuk geschiedenis van een subcultuur. Meerdere eigenlijk.