Vanishing on 7th Street (2010)

Alternatieve titel: The Vanishing

Horror / Mystery

geregisseerd door Brad Anderson
met Thandie Newton, Hayden Christensen en John Leguizamo

Door een mysterieuze en globale zonsverduistering verdwijnen ontelbare bevolkingsgroepen van de aardbodem waarbij alleen hun kleding en bezittingen achterblijven. Een handjevol overlevenden, een verslaggever (Hayden Christensen), een fysiotherapeut (Thandie Newton) en een filmoperateur(John Leguizamo), zitten gezamenlijk in een zwak verlichte bar op 7th Street. Ze moeten de handen inéén slaan in een poging de strijd aan te gaan tegen de apocalyptische verschrikkingen. Als de duisternis langzaam intreedt realiseren ze zich dat ze misschien wel de laatste mensen op aarde zijn.

Orgineel verhaal en onderhoudend, ook het acteerwerk was dik in orde, je moet waarschijnlijk ook van dit soort films houden om deze positief te kunnen beoordelen.
Een groot minpunt is het nog al zwakke einde van de film dat haalt de beoordeling flink naar beneden , al met al toch een ruime voldoende.

trailer was goed...maar helaas de film was jammer acteren was ok...spanning in de begin goed..daarna zakt het af...om naar de bioscoop....nee helaas...een 2 geef ik voor...

avatar van daxclusive
Goed geacteerd door Hayden Christensen! Opzich een spannend verhaal, maar langdradig met een raar einde. Wel vermaakt dus voor mij 3.5 sterren waard.

avatar van Doug Heffernan
Wat een ruk einde zeg ...De hele film voor niks zitten/liggen kijken. En de film was al niet bijster goed

avatar van vago
had een leuker film kunnen zijn met een beter einde want nu weet je nog nie wat het is dus echt een zwak einde jammer!!!

manman, SAAAAAI ! stukken overgeslaan en het einde trekt op niets !

avatar van Noodless
Het eerste gedeelte viel nog enigszins mee, maar het verhaal en de spanning zwakte geleidelijk af. En tja....dat einde Volledig een afknapper ! 4/10

vage film met een raar einde

avatar van Denny&Melenie
Had grote verwachting van deze film trailer was leuker dan de film zet beetje een ruk einde hou zelf wel van een goede horror suspense film maar nee had dus te hoge verwachtingen beetje raar verhaal eigelijk

avatar van Elineloves
Weer een 'alleen op de wereld' film. We hebben het wel vaker gezien, de wereld vergaat en een handje vol overlevenden moeten het maar zien te redden en ontdekken wat er aan de hand is. De trailer was vrij redelijk, ik moet bekennen dat mijn interesse best even gewekt werd toen ik het vliegtuig uit de lucht zag vallen, en de cast leek me, op Christensen na, ook wel redelijk. Ik hoopte stiekem dat John Leguizamo me niet teleur zou stellen. Na hem in Moulin Rouge! te hebben gezien als Toulouse-Lautrec had hij mijn hart een klein beetje gestolen, en hoewel dit een acteur is die je (nouja, ik althans) vaak in bijrolletjes ziet, had ik wel hoge verwachtingen van hem.

Helaas ben ik toch teleurgesteld geworden. Je ziet duidelijk dat de acteurs er het beste van proberen te maken, het script is namelijk niet al te best en de effects zijn ook niet altijd om over naar huis te schrijven, maar het mag niet baten. De personages zijn ook niet veel soeps waardoor het moeilijk is om met ze mee te leven of te hopen dat ze het er levend vanaf brengen.

Ik hoef niet alles voorgekauwd te krijgen, helemaal niet. Een beetje mysterie komt een film alleen maar ten goede, maar wanneer er geen enkele verklaring wordt gegeven waarom mensen verdwijnen, wat de oorzaak is, de beweegredenen, etc etc, voelt het al snel onbevredigend aan. Mystery, ja hoor. Maar horror? Seriously? Er gebeurt eigenlijk bar weinig, waardoor je interesse al snel verslapt. Jammer, want het had nog best aardig kunnen zijn.

Het einde was vreselijk en zorgt voor minimaal 1* minder, anders was ik wellicht nog iets guller geweest.

Denny&Melenie schreef:

weinig aan toe te voegen trailer was beter dan heel de film. Einde was echt zeer bedroevend.

avatar van riinyosa
De spannende trailer en bekende cast doen veel verwachtingen maar deze worden helaas totaal niet ingelost.

Na een redelijk en vooral mysterieus begin wordt de kijker vanaf minuut 30 opgezadeld met voorspelbare en clichematige scenes die het niet moeten hebben van de dialogen. En dat is een probleem als jouw film slechts vier personages telt.

Vanishing on 7th Street wordt nooit te vervelend om naar te kijken (het mysterie blijft hangen) maar de meest verbazingwekkende fout wordt gemaakt op het einde waar een semi-religieus sausje overheen is gegoten terwijl de kijker achterblijft met veel meer vragen dan antwoorden.

avatar van SaNDuTjE
Ondanks de vele negatieve berichten heb ik me toch aan Vanishing on 7th Street gewaagd en kan me redelijk in het kritiek vinden, maar toch vond ik de film beter dan verwacht.

Het idee mag dan wel niet geheel origineel zijn, maar biedt mogelijkheden tot een interessante film en zeker in het begin lijkt dit ook het geval te zijn. Aardige effecten, redelijk geacteerd en zelfs een beetje spanning. De spanning wordt veroorzaakt door het onbekende maar slaat door het ontbreken van enige antwoorden al snel om in frustratie. Ook al wordt er nog redelijk geacteerd (met Christensen als uitschieter) toch zijn de dialogen van een belabberd niveau. Erg traag, gespeeld zonder overtuiging en vooral zonder ook maar antwoord te geven op 1 van je vele vragen. Ook al ziet het er allemaal wel verzorgd uit en bevat de film wat schrikeffecten, de uitwerking van het verhaal nekt de film uiteindelijk. En dan natuurlijk nog het magistrale slot, maar daar is al genoeg over gezegd.

Geen hele slechte film en ook zeker niet goed, maar vooral een gemiste kans.

avatar van Macmanus
Anderson levert weer net werk af.

De lage cijfers kwamen me ook wat vreemd over. Vooral omdat ik alleen maar erg slecht versies kon vinden en bij een film die al vrij donker is van zichzelf niet kon geloven dat men die slechte versies ook echt gingen kijken. Kennelijk wel en dat verklaart beter de lagen cijfers. Want qua verhaal is het geen hele speciale film. Ondanks het een leuke kapstok is om te kunnen spelen met schaduwen en weinig licht. Maar wel qua uitwerking doet Anderson het mooi.

De spanning zit er vaak lekker in. De scene waarin Leguizamo wordt gepakt door het donker, is lekker spannend. De cast is degelijk, nergens memorabel maar niveau genoeg voor een spannend fimpje als deze.

Film blijft verder lekker mysterieus en hoewel je stiekem wel een antwoord wil hebben is het een slimme keus want die zou waarschijnlijk toch onbevredigend zijn.

Spannend tussendoortje. Weinig mis mee, zoals we gewend zijn van Anderson.

avatar van Anjin
Echt helemaal niks aan, aan dit saaie verhaal..

Sloeg nergens op en zat totaal geen spanning/sensatie in..

Echt wel het flop v/h jaar..

Slaapverwekkende 1.5 uur...

Zonde van mijn tijd

de film begon leuk, maar bleef naar mijn gevoel een beetje langdradig te worden.

avatar van dope
Wat n verspilling van mn tijd

avatar van MelB
Ik hou wel van dit soort genre's "alleen op de wereld", maar deze film kun je beter als laatst gaan bekijken.

Nadat ik trailer heb gezien had ik geen grote verwachtingen van Vanishing on 7th street . Eigenlijk zou ik wel moeten doen. Het zag er allemaal zo mooi en gelikt uit. (dat is ook de bedoeling van een trailer om aandacht te trekken) Maar he mij krijg je niet gek hoor en nogmaals ik hou wel van deze genre, dus heb deze film een kans gegeven.

Vanishing on 7th street vind ik een geen goede film. Echt vanaf het eerste schrikmoment wat echt nergens op slaat ben ik langzamerhand sympathie gaan voelen voor de "shadows". Alstublieft PAK HAAR of KIL HEM!! Tja nu zijn de rollen omgedraaid en het word nu een stuk aangenamer te kijken

avatar van Keane1983
De film begint sterk. Iedereen verdwijnt zonder een reden. Alles word erg duister en sinister gebracht.
Bij het introduceren van het tweede personage, blijft de film er een beetje in hangen.
Nergens wordt er iets uitgelegt, jammerlijke dialogen en teenkrommende personages die de nodige "voorspelbare" acties uithalen.
Visueel ziet het er wel redelijk in orde uit. Ook het camerawerk is wel in orde. Hier en daar zitten er prachtige shots in van verlate straten en de eindshots van de kerk en als James met dat ander meisje op het paard zitten zien er mooi uit.
Natuurlijk kan dit de film helemaal niet redden....
Verder bevat de film eigenlijk niet echt schrik effecten en die er zijn waren niet heel erg bijzonder.
Ik moet erbij zeggen dat ik een erg goede versie binnen heb gehaald (gewoon HD kwaliteit) dus daar heeft het niet aan gelegen.
Deze film was gewoon zonde van mijn tijd en zou me behoorlijk k*t voelen als ik met deze film de bios uit zou zijn gelopen (en dat ben ik gelukkig niet).
Ieder zo zijn smaak en keuze...maar je bent gewaarschuwd.
Van mij een 2.0*

avatar van filmsjefke
Macmanus schreef:
Anderson levert weer net werk af.

Spannend tussendoortje. Weinig mis mee, zoals we gewend zijn van Anderson.

Dit slaat dus helemaal nergens op...., ik heb de film zojuist gekeken in goede kwaliteit maar de lage cijfers voor deze film zijn gewoon terecht, de acteerprestaties is het enige nog beetje positieve aan de film want verder is hij maar langdradig en ook nergens echt spannend... ook is het einde gewoon slecht afgewerkt... ik had zeer veel verwacht van deze film mede dankzij de cast maar dit is me toch vies tegengevallen...

avatar van Re73
tijden niet zon slechte domme film gezien

NightSpirit
Duister filmpje. Als je I am legend niet in je achterhoofd houdt, was hij echt heel goed. Alleen het einde was weer bagger. Ik geef hem toch 3,5*.

avatar van 3din
Film begint goed maar dondert snel in elkaar met een idiote wazige einde. Op het einde van de film ben je niks wijzer.

avatar van bassie200
Helemaal met Re73 eens, het is een lange tijd geleden dat ik zo'n draak van een film heb gezien. Weet echt nergens te boeien en dan ook nog zo'n dramatisch einde, bah!!

1* voor de acteerprestaties, want dit was ook het enige positieve van deze film!

avatar van El ralpho
Blamage

Ken je dat gevoel dat je een film toch wilt gaan bekijken door zijn interessante plot omschrijving terwijl de prent door de meerderheid wordt afgekraakt? Dit is zo'n film. Ken je dat gevoel van opluchting die je over je heen krijgt als de film aanvangt en het eigenlijk nog best goed lijkt te gaan worden? Dit is zo'n film. Ken je tenslotte het gevoel dat je krijgt dat de film door het grote publiek gewoon niet gewaardeerd kan worden maar dat je toch met een klein pareltje te maken hebt? Dit is absoluut niet zo'n film!

Een laag gemiddelde hier op MM, negatieve recensies en tevens een bijzonder laag gemiddelde op IMDB; het hoeft niet veel te betekenen. Als men met een toekomstige cult classic te maken heeft bijvoorbeeld, of een film waar de meerderheid zijn ware schoonheid niet van in kan zien. Kan ik die bij deze film ook niet inzien? Dit is natuurlijk goed mogelijk, maar ook de rest eromheen is in mijn ogen absolute crap. De film begint best goed en zorgt voor goede verwachtingen, die helaas al gauw vakkundig om zeep worden geholpen door een waardeloos script en vele ongeloofwaardigheden.

De makers van deze film hebben ongetwijfeld hun inspiratie opgedaan bij de videogame Alan Wake waarbij flink leentjebuur wordt gespeeld. Beter goed gejat dan slecht verzonnen kun je dan denken, maar had dan net zo goed de verhaal elementen uit de videogame erin geïmplementeerd in plaats van deze half gare rommel die aan alle kanten rammelt.

Er heerst een zogenaamd onheilspellend kwaad door de film heen wat iedereen te grazen neemt maar de hoofdpersoon ontkomt er keer op keer aan terwijl de rest van de mensheid in fracties van seconden verzwolgen wordt..sure..natuurlijk zie je dit bij wijze van in 90% van de films terug maar hier is het echt te overtrokken en nodeloos storend. Tevens is men veilig met een zaklamp in de hand en dat terwijl de duisternis overal om je heen is en je niet van achteren in rook op kan laten gaan? Deze en meer van dit soort ongeloofwaardigheden breken de film. Daar komt bij dat er 0,0 spanning gegenereerd wordt. Dan ga ik nog liever een avond gamen met Alan Wake in mijn Xbox gestopt..veel spannender en effectiever, én nog een beter verhaal ook: In een videogame notabene!

Langdradig , vervelend en zonder einde. Zo kan je deze film het best omschrijven.
Het moet makkelijk zijn om spannende verhaaltjes te bedenken als je nergens enige verklaring voor moet geven . Een deftig einde was er al helemaal niet.
Slechtste film in lange tijd.

avatar van Draconian
Re73 schreef:
tijden niet zon slechte domme film gezien

Mijn gedachte ook m.b.t. dom.
Zoveel verschrikkelijk veel domme fouten erin verwerkt.

Om maar een voorbeeld te noemen. Vuur beschermd. Ze hadden maar één fakkel. Had dan de halve stad in brand gestoken. Blijft nog lekker lang na branden ook.

Hoewel ik het verhaal en concept best goed vond en de film mij ook wel wist te boeien tot het einde had ik wel een ander einde verwacht want dit einde is gewoon belachelijk. De film duurt al met al niet echt lang en de cast doet het niet meer dan redelijk, de beelden van de lege straten zagen er overigens best fraai uit. Omdat het verhaal vrijwel meteen mysterieus begint houdt deze film je wel goed in de ban en dat is ook het grootte pluspunt van deze film. Maar al met al laat deze film je op het einde wel met een enorme kater achter, want wat is er nu gebeurt

De film deed me denken aan "The Langoliers" en eigenlijk had ik zo'n soort einde verwacht.

avatar van Colombo
Bagger film, begon sterk maar na kwartier was het echt bergafwaarts.
Verhaal was wel interessant maar het was te simpel & onduidelijk uitgewerkt.
Het einde was helemaal slecht , acteren was Oké. 1,5*

Leuk!

Het begon alleen allemaal wat rommelig. Anderson leek maar weinig tijd te nemen om z'n film op te bouwen, zo zit je met een aantal scenes die een betere uitwerking verdienen, maar nu aardig snel afgeraffeld worden. De vliegtuigcrash is er eentje van. Ik begrijp dat het understated hoort te zijn, maar je er met een scene van amper 10 seconden vanaf maken vind ik ook weer wat overdreven.

Eens aangekomen in de bar wordt het al snel beter. Al bleef ik een beetje met de angst zitten dat dit weer zo'n limbo filmpje zou worden. Je kent ze wel, iedereen op de wereld is verdwenen, uiteindelijk blijkt dat de overlevenden eigenlijk slachtoffers zijn van een ongeluk. Anderson kiest gelukkig een andere weg. Film doet verder wel wat denken aan I Am Legend of zelfs Feast (het opgesloten zitten in een bar), maar weet gaandeweg toch z'n eigen sfeertje op te bouwen.

Waar Anderson echt te kort komt is op horrorvlak. Hij poogt wat schrikeffectjes en probeert in sommige scenes de spanning aardig op te bouwen, maar hij slaagt er niet in. Hoewel hij erg sterk is in manipulatie van de geluidsband is de soundtrack en timing gewoon niet sterk genoeg. Jammer, want net daar had de film wat meer rek nodig.

Gelukkig is het einde wel helemaal super. Al dat gejank over geen uitleg en voor niks gekeken, zaken die een film als deze meestal toch gewoon om zeep helpen. Anderson houdt het mysterieus (zie genre) en scoort daar aardig wat puntjes mee.

Goede film dus, die nog een stuk beter gekund had met wat effectievere spanningsopbouw. Maar Anderson toont zich toch weer een goed (en consistent) filmer. Kijk alweer uit naar z'n nieuwe film.