Vanishing on 7th Street (2010)

Alternatieve titel: The Vanishing

Horror / Mystery

geregisseerd door Brad Anderson
met Thandie Newton, Hayden Christensen en John Leguizamo

Door een mysterieuze en globale zonsverduistering verdwijnen ontelbare bevolkingsgroepen van de aardbodem waarbij alleen hun kleding en bezittingen achterblijven. Een handjevol overlevenden, een verslaggever (Hayden Christensen), een fysiotherapeut (Thandie Newton) en een filmoperateur(John Leguizamo), zitten gezamenlijk in een zwak verlichte bar op 7th Street. Ze moeten de handen inéén slaan in een poging de strijd aan te gaan tegen de apocalyptische verschrikkingen. Als de duisternis langzaam intreedt realiseren ze zich dat ze misschien wel de laatste mensen op aarde zijn.

Het verhaal, vol shots van verlaten steden, heeft veel weg van een uitgebreide aflevering van 'The Twilight Zone'. De film maakt gebruik van religieuse, apocalyptische gezichtspunten en begint veelbelovend maar vooral omdat het te ongrijpbaar wordt, te doelloos, stort deze teleurstellend in. De beelden zijn prachtig geschoten, vooral het schaduwwerk, echter de film als geheel mist teveel 'thriller-effecten'.

avatar van JacoBaco
Stel dat de mensheid zo aan zijn einde komt. Dan is dat best een op een brave manier. We verdwijnen gewoon ineens. Maar de manier waarop is wel heel creepy en verdwijnen wil niet meteen zeggen dat we dan ook meteen dood zijn.

Het is een uitdaging een film te maken over een handjevol mensen die nog als enige over zijn na een mysterieus voorval. Ik bedoel, wat zijn de mogelijkheden? Eigenlijk kan je er niet zo heel erg veel mee. Maar deze film slaagt er toch wel in dat je wilt blijven kijken. Je wilt natuurlijk weten hoe het zit. Verder is de dreiging en de spanning wel goed aanwezig, maar ik had moeite om met de karakters mee te leven.

Maar, redelijke film wel dit. Het doet mij een beetje denken aan the rapture en daar zou het misschien ook op gebaseerd kunnen zijn. Het einde van de film is vrij bepalend, maar ik ben er dik tevreden over, want eigenlijk is het ook vrij logisch. Ik vergelijk het altijd maar als ik zelf in zo'n situatie zou zitten. Verwacht ik dan ook dat er ineens iemand komt binnenwandelen en vertelt: Nou jongens, het volgende is aan de hand. Ik ben wetenschapper en ik maakte deel uit van een experiment en dat is niet helemaal volgens plan gegaan zoals je wellicht al gemerkt had. Of er komt een priester aangerend en hij zegt: Er bevinden zich momenteel demonische krachten op aarde en ze komen je pakken en nemen je mee naar de hel als je in het donker zit, dus wees erg voorzichtig en bidt voor verlossing.

Het is natuurlijk maar een film, maar de film gaat over een mysterieuze situatie die zich zou kunnen voordoen en dan is het realistisch om niet altijd maar met een verklaring te komen.

avatar van markel66

Ik wist niet dat er ook porno op moviemeter stond.

avatar van Bla
Bla
De film lijkt goed te beginnen met een onbekende vijand die slechts zeer onduidelijk wordt laten zien en zelfs nog een schrikmoment inbrengt. Daarna zit diezelfde entiteit in elke scene en wordt de spanning volledig uit de film gehaald. Dan is er ook nog eens een einde waarmee de regisseur zich er snel vanaf wil maken of iets dergelijks. Heel belabberd.

SlasherMovieMan
Zijn we aangekomen bij 7th Street of is het een paar straten verder op?

Vanishing On 7th Street is een recente horrorfilm van Brad Anderson. Het gaat over dat ineens alles weg is, alles is weg. Zonder ook maar één spoor achter te laten! Een groep mensen probeert uit te zoeken what the f*** er nu aan de hand is. Een tip voor deze mensen: kijk uit voor je eigen schaduw! Dus ja, ik ben een grote fan van Brad Anderson. Maar dit is waarschijnlijk dan zijn zwakste film. Maar toch is het wel een vermakende film. Er zitten minpuntjes aan. Absoluut! Één van die minpuntjes is het tempo. Een geweldige openingsscène en die pakte me echt, maar naarmate het middelstuk wordt het echt wat slomer. Het werd saaier. Gelukkig gaat de film dan weer verder en ging het tempo wat beter maar helaas was het einde een tegenvaller.

Het coole aan deze film zijn de schaduwen. De echte killers! Vooral in bepaalde ruimtes dat je af en toe de schaduw ziet en dat lijkt het net alsof er handen uit die schaduw komen. Echt gaaf! CGI! Maar eerlijk gezegd lijkt het niet zo zeer alsof er CGI is gebruikt. De schaduwen zijn zeker de beste aspecten in de film. Het is creepy, op een bepaalde manier lollig maar het is zeker vermakend.

Dus ja, redelijk filmpje dit! Ik zal hem niet specifiek aanraden. Als je hem kijkt, bekijk hem dan wel in het donker voor een eng effect! De schaduwen zijn creepy maar helaas het tempo en het einde vallen tegen. Een 3,5 voor deze film!

avatar van fritsy
adam & eva bleven over

avatar van rep_robert
Niet zo slecht als ik van tevoren deed vermoeden, maar best is het allemaal ook niet. Daarvoor overheerst het gebrek aan actie, is de cast net ietsjes te pover en zitten er vervelend lange dialogen in die pogen de personages diepgang te geven, maar uiteraard niet werken.
Daarentegen doet de post-apocalyptische sfeer setting mij altijd goed, is het gespeel met de vele schaduwen erg fijn en is de algehele feeling over de film ook wel aardig doordat het niet lijdt aan het uitleg-syndroom dat tegenwoordig over Hollywood films heen raast.

Toch jammer dat er te weinig uit het concept is gehaald, ook dit werkje is snel weer vergeten ondanks dat het vlot wegkijkt.

avatar van Halcyon
Tja, wat kan je hierover zeggen. Briljant concept, maar helaas vrij slecht uitgewerkt. Dit is nu zo'n film waar ik wél uitleg verwachtte. In de openingsscène werd wel een hint gegeven, dus je zou dit als een mogelijke verklaring kunnen beschouwen. Maar dan nog was ze ontoereikend. Verder een gebrek aan spanning en enge scènes, hoewel de schaduwen bij vlagen wel angstaanjagend waren.
Toch vond ik de gelijkaardige X-Files aflevering stukken beter omdat daar de wetenschappelijke benadering van het fenomeen meer diepgang gaf aan het geheel. Dat miste ik hier.

avatar van WeZet
Tsja, hoe graag we het ook willen als beredenerende mensen: er zijn zaken die niet met wetenschap te verklaren zijn. Religie is niet voor niets gebasseerd op geloof (en individueel, er zijn zat mensen die onverklaarbare dingen hebben meegemaakt. Van gered tot zich verdiepen in de duistere kant).

Maar we hebben het nu over deze film. Hij viel me tegen. Het thema bood ruimte voor een ijzersterke "rapture" (bijbels ongegrond) film, maar dat werd het niet. Op zich geen punt, maar na de openingsscene kakt het allemaal in. Het tempo is weg en enige verdieping is ver te zoeken. Zowel de karakters als het fenomeen wordt weinig "belicht". Ik hoef geen verklaring voor het fenomeen, maar enige discussie en speculatie is wel prettig. Deze was er te weinig. Wat heb je anders aan de hele setting? Een ontknoping is er immers ook niet. Het is meer dat je een aantal dagen personages volgt die wat clichématige zaken meemaken.

avatar van u.alreadyknow
Mijn god.. Wat een schijtfilm zeg.
Wat ben ik blij dat ik deze niet in de bioscoop heb gekeken.

Het idee was voor mij origineel (ik heb geen films gezien waarin mensen ineens verdwijnen)
Maar kom op zeg, dit kan iedereen verzinnen. Er zit niets achter, geen mening niks. Je komt gewoon NIETS te weten over wat er met de mensen gebeurt en/of waarom dit gebeurt. Oké misschien hoef je niet altijd overal achter te komen tijdens een film maar dit ging me wel een beetje te ver.

Toch heb ik de film uitgekeken, omdat ik hoopte dat er iets duidelijk werd naar het einde toe, maar niet dus, geen twist NIKS!

1,5* voor de acteerprestaties en de schrikmomenten.

Deze film had echt zo veel beter kunnen zijn.

avatar van Peterke!
Ik vond het best een enge film. Vooral als je richting het einde gaat. Ik hoef hem iig geen tweede keer te zien.

avatar van Boeikens
Een beetje I am Legend en een beetje Lost maar vooral de blijvende vraag naar wie wat en waarom?!

Aanvankelijk vond ik het nog wat sfeervol en bleef ik nieuwsgierig naar het verdere verloop maar er gebeurt te weinig en de vele herhalingen zorgen ervoor dat de spanning verdwijnt.
De schaduwen waren aanvankelijk ook nog boeiend maar na verlloop van tijd was ik zowat blij dat de film eindelijk gedaan was en bleef met een deel open vragen zitten.

avatar van people
Boeikens schreef:
Een beetje I am Legend en een beetje Lost

Dat is geen vergelijking die je daar maakt. I am Legend had nog een logische reden en een einde dat op iets sloeg. De beelden in Vanishing on 7th Street vond ik ook niet echt om naar huis over te schrijven terwijl I am Legend veel beter in elkaar zat op visueel gebied en qua uitwerking.

Deze film komt nog in geen honderd jaar in de buurt van Lost, ik snap niet waar je dat vandaan haalt?

avatar van Boeikens

De vergelijking met I am Legend ligt hem in het feit dat enkelen zich plots volledig alleen terugvinden op de planeet en trachten te overleven. Gejaagd door een soor mysterieuze schaduw = een beetje Lost.

Ik heb nergens beweert dat deze film qua kwaliteit even goed zou zijn.
Als jij het anders ziet heb ik daar geen probleem mee maar dit was nu eenmaal mijn gevoel tijdens het kijken van deze film.

avatar van Resh
Wat een ongelovelijke slechte film. Een slechte aftreksel van het concept van I am Legend. Er was niet eens een verhaal! Voor de rest waren er personages die mij irriteerde en personages die geen toegevoegde waarde hadden (Paul!). Ook vond ik de script slecht en de acteerwerk was wel redelijk. De film was gewoon ontzettend saai en er gebeurde vrij weinig er mocht wel iets meer spanning of griezeliger zijn. Het concept is goed maar het is zo slecht uitgewerkt. Ook dat het christelijk geloof op het einde soort van overwon vond ik echt verpestend. Het concept is goed en ik vond het toch mooi om te zien dat er een Adem en Eva op het einde overbleef om weer een nieuw wereld te schapen.. Kortom zonde van je tijd.

avatar van wf1982
Vond het wel een redelijk spannende film, geen topper maar zeker wel vermakelijk.

avatar van Pipoo!
Niet spannend, niet creepy. Doorsnee B-film met slechte special effects (vliegtuig in het begin), abrupt einde.

Film zonder clou, gewoon doorlopen

Vondt de film goed te doen.

Het begin was gewoon goed, nergens omheen draaien gelijk naar de actie, de animaties vondt ik ook behoorlijk goed.

De acteurs kwamen in het begin wat minder over, maar later in de film kwam dat ook goed terecht.

Het concept is leuk, maar niet vernieuwend. het heeft wat weg van will smith film, waar die in een stad zit met hetzelfde idee.

De rede waaarom het gebeurt en waarom er geen antwoord komt past perfect in de film, er hoeft geen verklaring voor te zijn, het is er gewoon.

Het komt niet zo hoog neer als de film van wil smith ( i am legend "geloof ik dat die hete" ). maar het is zeker te doen.

Dit soort filmen zijn altijd wat traag, net zoals i am legend en nog een dozijn van dit soort films. dat hoort erbij. En vondt ik ook gewoon goed neergezet hierzo.

Het bleef niet de heletijd voorspelbaar en er gebeurde altijd wel wat na een bepaalde periode.

het einde kan je gemixte voelens bij hebben, ik vondt het een goede afsluiting, aangezien ik neit weer op zo'n standaard "we saved the world" einde zat te wachten.

Al met al vermakelijke film, het kan als traag/saai beschreven worden, maja films als book of ali / i am legends ( zijn dit ook, het het hoord er gewoon bij ).

Goed stukje film, hopelijk komt er nog een vervolg.

avatar van miyoesda
Jammer dat een goed idee (onderwerp van de film) zo slecht uitgewerkt werd.

Film zakt halverwege al in, maar houdt zich dankzij het goede acteerwerk nog aardig staande.
Op het moment dat je begint te gapen en denkt, "kom eens met de clou" is er opeens de aftiteling.
Waarschijnlijk toch in slaap gevallen...

Naar mijn mening absoluut een miskleun eerste klas.

Hier sluit ik me bij aan

gauke schreef:

en

miyoesda schreef:
Jammer dat een goed idee (onderwerp van de film) zo slecht uitgewerkt werd.

Waarschijnlijk toch in slaap gevallen...

Naar mijn mening absoluut een miskleun eerste klas.

1,0 voor de moeite

GEEN aanrader dus

avatar van 606
Niet zo slecht als hier allemaal beschreven staat, is allemaal nog goed te doen.
Best een leuk concept niet vernieuwend.
Acteren was dan weer wel goed gedaan.

3 sterren

Hier had wel meer van gemaakt kunnen worden, maar toch wel een kleine voldoende waard.

Ik vond het echt een leuke film en zat steeds te filosoferen over wat er nu aan de hand was.
Zo bedacht ik bijvoorbeeld dat de personages eigenlijk dood waren, maar omdat hun geesten nog geliefden hadden in de wereld die ze nog wilden zien, niet de doorreis naar het "hiernamaals" wilden maken en dus bleven hangen in deze duistere wereld. Dat de schimmen van mensen die je zag, juist van mensen waren die nog in leven waren. En dat de stemmen die je hoorde van mensen waren, die tegen ze praten. Je zag bijvoorbeeld ook dat, wanneer een van de personages drijgde de hoop te verliezen, dat het licht ging knipperen en/of uit ging.

Alleen komt er uiteindelijk op geen moment ook maar iets wat op een verklaring lijkt, over wat er aan de hand is.
Als je dan 85 minuten aan het verhaal hangt en wacht op een slot, waarbij alles duidelijk wordt... NIETS ! Ik bedoel, ik hou echt van een open eind, zeker als er nog zoveel kan gebeuren... Probleem is dat dit "open"-eind in mijn optiek maar 2 mogelijke vervolgen kan hebben:
1. Er is inderdaad iets in Chicago, waardoor er mensen de gebeurtenissen overleven (geen idee wat of waarom, want ja, daar laten de makers je alleen maar over gissen...)

2. Iedereen gaat dood:
- De makers wilden geen kinderen in beeld dood laten gaan en ze gaan nu net als alle andere inwoners van de wereld ook uiteindelijk gewoon uit het niets dood...
- Of de kinderen gaan zoals eerder genoemd als Adam en Eva de wereld weer bevolken... Blijft alleen het feit dat het steeds korter licht is en iedereen in het duister dood gaat... dus...

Mijn advies dus als je deze film wilt gaan kijken op DVD: Zet een vette kras op de DVD waar het eind van de film zich bevindt. Dan kun je balen dat je het eind niet gezien hebt, maar dan kun je met je eigen fantasie er een beter eind aan knopen aan wat voor de rest best een leuk verhaal is.

avatar van mixmaster
aardig , meer niet.
de film is niet sterk genoeg om je aandacht er constant bij te houden.
dat komt omdat er nogal veel scenes bij zitten die slaapverwekkend zijn , met name de dialogen tussen de hoofdpersonen.
de schaduweffecten zijn simpel maar de muziek maakt veel goed.
het einde is........tja.

avatar van Number23
Veel gemiste kansen in dit horrorfilmpje met linkjes naar Stephen King. Idee is leuk, uitwerking minder, acteerwerk is ondermaats(met name Newton). Wel wat spannende momentjes, dat moet ik toegeven.

Leuk concept, soort van Pitch Black meets The Happening.

Relatief weinig actie, maar daar valt mee te leven.

Steekt Hayden een zakdoek in de tankopening, denk ik bij mezelf, ja! aansteken en opblazen dat ding! Gaat ie een fakkel maken

Hebben ze de fakkel aan het branden, gaan ze in een gebouw op zoek naar alcohol voor hun fakkel... steek een archiefkast aan of de gordijnen of de kleren van de verdwenen mensen of een prullenbak...

Weinig creatief soft sentimenteel gedoe. heeft de film voor mij echt omlaag gehaald,

Had een voldoende ingezeten

avatar van Henry Spencer
lijkt me allemaal teleurstellend voor de maker van Session 9, The Machinist en zelfs Transsiberian... Spijtig

avatar van m1701
mwah viel wat tegen.
Had toch wel iets meer spanning verwacht.
Dit had best een aardige film kunnen worden als er wat meer schrik effecten en
spanning in hadden gedaan.

avatar van remixxatstage
Het einde is een afgang.. IS DIT HET?

avatar van m1701
remixxatstage schreef:
Het einde is een afgang.. IS DIT HET?

vond ik ook