Vanishing on 7th Street (2010)

Alternatieve titel: The Vanishing

Horror / Mystery

geregisseerd door Brad Anderson
met Thandie Newton, Hayden Christensen en John Leguizamo

Door een mysterieuze en globale zonsverduistering verdwijnen ontelbare bevolkingsgroepen van de aardbodem waarbij alleen hun kleding en bezittingen achterblijven. Een handjevol overlevenden, een verslaggever (Hayden Christensen), een fysiotherapeut (Thandie Newton) en een filmoperateur(John Leguizamo), zitten gezamenlijk in een zwak verlichte bar op 7th Street. Ze moeten de handen inéén slaan in een poging de strijd aan te gaan tegen de apocalyptische verschrikkingen. Als de duisternis langzaam intreedt realiseren ze zich dat ze misschien wel de laatste mensen op aarde zijn.

• gisteren om 20:30 uur op TV (SBS9)

avatar van boozebelly
Ik vond het toch een aardige meevaller.

Het mystery sfeertje kwam goed op mij over, het acteerwerk was nog wel te pruimen en de setting ziet er mooi uit. Ook zaten er best een paar aangename schrikeffecten in, maar al met al hadden die er wel wat meer in mogen zitten.

Op het einde heb ik niet zoveel kritiek als de meeste anderen hier wel hebben.
Uit het neerstorten van dat vliegtuig maak ik op, dat niet de hele wereld in een 'twilight zone' is veranderd. Immers, dat vliegtuig komt de volgende dag pas naar beneden, dus neem ik aan dat de inzittenden pas verdwenen zodra hij die zone binnenvloog.
Dit beseffende, vond ik het wel leuk dat het een open einde was. Want halen ze die normale wereld of niet? Heerlijk om zelf verder over te fantaseren. Anders krijg je toch weer zo'n voorgekauwd cliché einde en die hebben we wel genoeg gezien.

Had beter gekund, maar heb me toch best goed vermaakt. Balanceert tussen de 3,0 en 3,5*.

avatar van boozebelly
Overigens, nu ik mijn review nalees, is dat neerstorten van dat vliegtuig eigenlijk gewoon een grote fout in de film.
Want dat ding stort bij daglicht naar beneden dus hoe zijn die inzittenden dan in godsnaam verdwenen?

Affin, tijdens het kijken heb ik mij er gelukkig niet aan gestoord

avatar van Rujar
boozebelly schreef:

Vliegtuig is doorgevlogen op automatisch piloot denk ik (in de nacht) en kerosine is op en stort dan neer??

Mijn idee over de film:

Ik denk dat er niet echt een logisch verhaal in zit, maar puur symbolisch bedoeld is.

Ik denk dat het gewoon de dood (verleiding van de makkelijkste oplossing, de donkere kant/ slechte dingen) is die hun op komt zoeken en je ziel wilt meenemen. Of kies je voor het goede, maar zeker niet de makkelijkste route (de verlichting)

Je ziet dat alle overleden mensen ook in de film blijven zitten als een schaduw en gekozen hebben voor de minder makkelijk, maar slechte oplossing. Alleen mensen die sterk genoeg zijn worden niet meegenomen, . . denk dat die laatste scene in de kerk daar vooral ook heel symbolisch in is.

Rujar schreef:

Mwah vooruit, daar kan ik wel mee leven

avatar van Stijn B.
Een sfeervolle spooky film die gevangen zit door zijn eigen verhaal De makers hebben het enige juiste einde gekozen, anders hadden ze zowieso weer typische hollywoodtoeren moeten uithalen om een "happy end" te krijgen.

De eerste 10 minuten zijn adembenemend, maar het dunne gegeven maakt het geheel wat dunnetjes om echt in de kleren te kruipen.

quotering: 7,0 / 10

avatar van Rickmans
Ik vond dit één van de betere horror/thrillers die ik de laatste tijd heb gezien. Continue spanning en redelijk goed acteerwerk. Fijne schrikmomenten en een aardig einde. Laat je kaarsen maar branden vanavond, dan komt het allemaal goed.

man wat viel die film me tegen.
op een gegeven moment zelfs irritant.
ze staan meerdere keren in de donker en dan gebeurt niks beetje raar.

Ik vind dit zeer zeker een lekker filmpje.
Continue wordt de spanning opgebouwd en er zitten ook de nodige, niet onaardige, schrikmomenten in.
Het enige wat mooi stoort is dat de spanning steeds wordt opgebouwd, maar dat daar uiteindelijk niets mee gebeurd

avatar van Mrs.Congeniality
Ik ben wel benieuwd naar deze film!

Ik zag echt uit naar deze film maar ik vond hem verschrikkelijk slecht !
Ik heb hem na een half uur uitgezet...

avatar van Mikemans
De 80min van de film waren goed.
Totdat de kerk in beeld kwam en een kind zijn mama ging zoeken. Dat hadden ze even anders moeten doen. Door dit einde waren dus de eerste 80 min overbodig incl. de personen die voor de auto dood zijn gegaan.

Sorry maar wat een totale crap film was dit zeg! Zat me gewoon te irriteren aan de personages en dat slappe slappe verhaal!

Gewoon van het begin tot het einde dikke bagger!

avatar van Friday the 13 th
Best wel een effectieve horrorfilm met al die schaduwen die op de loer liggen. Heel eenvoudig in opzet, maar toch best wel schrikwekkend. Helaas na een tijdje veel te veel van hetzelfde. Op een bepaald moment heb je het wel allemaal gezien. Ook iets te veel dialogen en te weinig actie.

Ondanks redelijk qua opzet is het einde vrij teleurstellend. Geen verklaring wie die schaduwen zijn - ook dat woord wordt niet verklaard- en dat is natuurlijk de gemakkelijkste manier om de film te eindigen.

avatar van Jawaddedadde
Slecht.

Eén goed schrikmoment en een degelijke eerste tien minuten. Verder doodsaaie film waar werkelijk geen hol in te beleven valt. Totale afwezigheid van enige sfeer ook. Schaduwen kunnen best creepy zijn, en aanvankelijk is dat ook het geval maar je kan niet de hele film blijven teren op enkel schaduwen: er moet ook echt iets gebeuren.

Zware tegenvaller.

avatar van Dennissssss
Wazige film. Het zag er opzich wel goed uit allemaal, maar echt spannend is deze film niet. Het is allemaal vaag wat "het kwaad" nou eigenlijk is en je krijgt daar ook geen antwoord op. Ook zit er geen einde aan de film. Dat haat ik altijd, ik wil antwoorden. Ook heb ik me zitten irriteren aan Thandie Newton, die speelt echt een irritante rol, overdreven.

orbit
Gek genoeg vond ik hem nog helemaal niet zo beroerd, tuurlijk is het allemaal nogal cliché en houden de acteerprestaties niet over, om het zwak uit te drukken.. maar qua idee en de sfeer is de film best te pruimen. Ik zat in ieder geval wel geboeid te kijken. Dat je er niet achter komt waar het om gaat stoort niet, integendeel eerder.

avatar van steph b
Deze film vrijdagavond gezien, maar pas zondagochtend schoot het me weer te binnen dat ik deze gekeken had! Dat spreekt niet in het voordeel van deze film!
Lekker links laten liggen dit gedrocht.

zeer rare film geen verklaring en acteer prestaties zijn zeer slecht

avatar van danny61
een film van niks heel ongeloofwaardig

avatar van Filmkriebel
Dit had een goede film kunnen zijn in handen van bijvoorbeeld een John Carpenter. Het idee vond ik potentie hebben en zou recht uit een Twilight Zone aflevering kunnen komen. De opslokkende duisternis, letterlijk dan. Maakt me totaal niet uit dat er geen uitleg gegeven wordt, de film is sfeerschepperij. De eerste 15 minuten waren de beste. Het verhaaltje over de kolonie van Roanoke die verteld wordt is helemaal waar. Het maakt de film er niet geloofwaardiger op maar legt toch een link met de realiteit die voor een koude rilling zorgt. "Vanishing" heeft daarnaast ook langdradige momenten, spanningsloze momenten, slechte music score en onuitgediepte personages. Dat alles maakt dat deze thriller redelijk vlug vergeten zal zijn. 2,5* is hierom meer dan voldoende.

avatar van S0SSA
zag er heel goed uit en dat was het ook zeker de eerste 10 a 15 min daarna werd het steeds zwakker en zwakker . Je weet eigenlijk niks alleen wa schaduwen en mensen die oppeens verdwijnen maar naar waar en wat de bedoeling is blijft een raadsel .
Heb 2 * gegeven verdiend niet echt meer .

avatar van John Lee Hooker
Er vinden in deze apocalyptische omstandigheden vooral spanningsloze situaties plaats die telkens weer op trage wijze een hopeloze poging ondernemen om je naar het puntje van je stoel te brengen. De overlevers belanden in een achterhaald parket waarbij herinneringen van dierbaren terug blijven komen en er discussies ontstaan over de opties die ze tot de beschikking hebben. De schaduwen, schimmen en silhouetten waren zelden echt liguber en de personages zelf leken er ook niet echt onder de indruk van te zijn. Het einde bied wellicht een sprankje hoop maar maakt geen plaats voor verandering of een verklarende achtergrond dus ik heb er een vrij nietszeggend idee aan overgehouden.

avatar van frolunda
Een veelbelovend idee wordt hier vakkundig de nek omgedraaid.

avatar van Hollywood007
Vanishing on 7th Street moet het misschien net een beetje meer hebben van mysterie dan van echte spanning. Je bent benieuwd, maar zit niet echt op het puntje van je stoel. Je zoekt naar een verklaring die je niet helemaal krijgt. Maar dit neemt voor mij niet weg dat ik genoten heb van deze film. De acteerprestaties en het camerawerk zijn zeer goed. Ook de sfeer die de film neerzet was voor mij top.
Dat je op het einde niet echt een einde krijgt was voor mij op het moment zelf wel wat irritant. Maar na er een nachtje over te slapen kan ik er wel vrede mee nemen. Liever zo een einde dan een afgezaagd cliché einde waar ik me niet in kan vinden.

avatar van Filmkriebel
Hollywood007 schreef:

Inderdaad, en het is zelfs nog beter als je helemaal geen verklaring zoekt. Hoewel, er wordt een klein tipje van de sluier opgelicht in de allereerste minuten, waarbij de projectionist een artikel leest over "dark matter". De duisternis is zonder meer iets levends dat letterlijk "opslokt".

avatar van Hollywood007
Dat had ik even gemist. thx

juhnzun
Vage vertoning maar in dit geval positief creepy sfeer zat er zeer zeker in

avatar van DVD-T
Heerlijke onheilspellede film van Anderson.

Op de een of andere manier blijven dit soort films altijd interessant. Het alleen op de wereld zijn zonder te verklaren waarom houd je als kijker geboeid. In Vanishing on 7th Street moet een groepje van 4 zien te overleven. Dat is echter niet altijd even interessant om te volgen, en dat komt niet door het verhaal. Het acteerwerk laat het af en toe wat afweten. Vooral Christensen en Newton zijn niet echt super bezig. Ze weten je aandacht er niet voor de volledige speelduur bij te houden. Toch blijft het over de gehele lijn vermaken.

Visueel ziet de film er erg aantrekkelijk uit. Het spelen met de schaduwen is bijvoorbeeld erg mooi gedaan. De film speelt zich vooral in het donker af, maar had nog wel een stukje donkerder gekund. Af en toe mis je hierdoor een beetje spanning. Misschien met een gedurfdere aanpak van Anderson had de film de middelmaat kunnen ontstijgen. Ondanks dit ziet de film er gewoon erg mooi uit. Leuk idee om het licht om je heen te doen, en de setting van de bar is ook gewoon erg leuk.

Gelukkig wordt het verhaal niet te uitleggerig en blijft het verhaal mysterieus en wordt er niks uitgelegd . Het einde is ook erg goed. Spannend op momenten, maar had nog spannender gekund. Leuke en degelijke film van Anderson.

zacula
dit is een misbaksel van een film . zelfs 2 uur in een hoekje zitten kijken naar de muur is leuker.

avatar van mar007
tjonge,hoe is het mogelijk dat ik deze film nog afgekeken heb.
waardeloos,achteraf denk je waar heb ik nou eingelijk naar zitten kijken.